WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Registrera .nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048843)

grizz 2011-06-26 22:32

Registrera .nu

Halloj!
Undar vart det är bäst att registrera .nu domäner om man senare skulle vilja sälja sin .nu domän. :rolleyes:

Helix 2011-06-26 23:38

Där man kan göra ägarbyte för max/ca. 1600 kr + moms.

knullis 2011-06-27 08:54

många säger emot mig nu men namecheap.com då går det och pusha över domäner gratis. många påstår de inte blir ett riktigt ägarbyte då, men har handlat med domäner på detta sätt i åratal och aldrig uppstått några problem. dock kostar .nu ca 50$att regga för 2 år som man minst måste välja

jonny 2011-06-27 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20409796)
många säger emot mig nu men namecheap.com då går det och pusha över domäner gratis. många påstår de inte blir ett riktigt ägarbyte då, men har handlat med domäner på detta sätt i åratal och aldrig uppstått några problem. dock kostar .nu ca 50$att regga för 2 år som man minst måste välja

Ett riktigt ägarbyte blir det inte och det finns såldes viss risk att förlora kontrollen. Det går att ändra i princip allt utom namn på ägaren utan att det blir ett ägarbyte hos Nunames.

Isak 2011-06-27 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20409799)
Det går att ändra i princip allt utom namn på ägaren utan att det blir ett ägarbyte hos Nunames.

Precis, vi har tidigare tagit over namn pa detta satt och andrat allt utom just agare. Vi har sen salt dessa namn flera ar senare och da gjort ett agarbyte. Det har fungerat bra men skulle inte rekommendera det efter man ju da forsoker gora agarbyte pa nagot man inte star som agare pa.. Det skulle ju kunna bli problem.

Dock, fragan ar ju om tex Namecheap satter kunden som agare for .nu namn ?. Om inte sa fungerar det ju bra att pusha. Det blir ju i alla fall ingen skillnad mot ovriga namn man kopt direkt via namecheap.

tartareandesire 2011-06-28 00:43

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20409796)

"Många påstår" = ren fakta, ingenting annat. Det ÄR de facto inget riktigt ägarbyte, hur gärna du än vill att det ska vara det. Sen kan det givetvis fungera felfritt precis som kontraktslösa affärer kan göra det men det är fördenskull ingen bra idé.

knullis 2011-06-28 09:54

Joo ,visst är det så att ett riktigt "officielt ägarbyte" måste ske via Nunames . men då grizz frågade efter vart man köper för att kunna sälja vidare tycker jag namecheap är ett ritkigt bra förslag. säljer du dessutom domänerna internationellt är det inte en kotte som vill ha det på annat sätt än via push. på tex digitalpoint eller dnforum.

EvaF 2011-06-29 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20409900)
"Många påstår" = ren fakta, ingenting annat. Det ÄR de facto inget riktigt ägarbyte, hur gärna du än vill att det ska vara det. Sen kan det givetvis fungera felfritt precis som kontraktslösa affärer kan göra det men det är fördenskull ingen bra idé.

Om någon pushad ägare råkar i klammeri med rättvisan kommer rättvisan att anse att den som står som registrerad innehavare hos Nunames att få nöjet att diskutera med rättvisan! Kanske inte vad man vill lägga sin tid och sina pengar på.

Och Nunames anser med största sannolikhet att det är den som de har registrerad i sitt register som är innehavare och kommer hävda det om det blir någon tvist.

Att göra ett ägarbyte under ca 1600kr (varierar i SEK med dollarkursen) går inte då det är den avgift som Nunames tar ut. Och då får registraren inget för sitt arbete.

Internet Sweden 2011-06-30 00:53

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20410074)
Det går visst att fixa ägarbyte billigare än 1600 kr
http://www.nunames.nu/pricing.cfm
'... En debitering på € 150 eller SEK 1 500 tas ut för en domännamnsflytt från en registrant till en annan,...'

Eftersom registrarerna har rabatt även på ägarbyten, så är det ju upp till registraren hur mycket man ska tjäna.

Dessutom betalar registraren beloppen 150 USD, inte EUR
Nuvarande dollarkurs så innebär registrarens kostnad för ett ägarbyte ca 740 kr.
Tillkommer ett års avgift.

Eftersom t ex Loopia, WK m fl endast tar ut sin egen kostnad vid registrering, så kan man ju undra varför de ska tjäna så mycket mer på ett ägarbyte !!

Det man bör observera vid ett ägarbyte är att all tid som är betald innan ägarbytet går förlorad. Om man har en domän som ex är betald t o m 2018 och överlåter den, så kostar det ägarbytet + ett års avgift. Domänen är efter det betald t o m ett år fr o m ägarbytesdagen.

Det stämmer inte fullt, dels skiftar ÅF-avtalen och Nunames ändrade till Euro i avtalstexterna för några år sedan (har det sagts mig) sedan är det "väl" allmänt känt att om du har en domän registrerad direkt genom Nunames - så blir du debiterad beroende på location. Som tidigare 1- och 2- teckensdomän innehavare så gick jag naturligtvis genom amerikanske proxies när det var dags för förnyelser, eftersom det är roligare att betala 500 dollar istället för 500 euro..

Men sen förvånar du mig faktiskt och undrar hur du själv löser detta..

Om en registrant gör ett ägarbyte av en .nu-domän, så sker detta genom holding registrar som samlar in 2 ifyllda blanketter, (1 försäkran och 1 ägarbyte). Registraren skickar detta vidare till Nunames som roddar det praktiska och debiterar registraren summan enligt avtalet. Registraren debiterar sedan kostnaden till den av parterna som enligt avtal ska stå för ägarbyteskostnaden. MEN, det tillkommer svensk moms på beloppet till slutkunden!

Det är ytteligare lite förvånande att du ifrågasätter
Citat:

Eftersom t ex Loopia, WK m fl endast tar ut sin egen kostnad vid registrering, så kan man ju undra varför de ska tjäna så mycket mer på ett ägarbyte !!
Registrarerna du nämner tillämpar automatiska system för registreringar och förnyelser av domäner, vilket gör att det inte tillkommer någon (vanligtvis) administrativ kostnad för registraren.

Men eftersom du har lång erfarenhet av Nunames, och är mycket väl medveten om att såväl Loopia som WK har ett helt annat avtal med Nunames än det du själv har, så bör du även känna till att ägarbyten genom Nunames kräver en "viss mån" av manuell hantering, så är det väl rimligt att man tar höjd för det som registrar. Jag tror inte att det ligger i någon svensk registrars intresse att debitera mer än de verkligen behöver för .nu-ägarbyten.

Jag är själv ingen vän av den ägarbyteskostnaden, men det blir fel när man trashar re som överhuvudtaget gör ägarbyten möjligt. Berätta vad ni tycker direkt till Nunames istället, för jag tror inte någon skulle vara gladare än Loopia, WK mfl om den kostnaden försvann...snart. Jo..kanske de större .nu-innehavarna som får nya möjligheter.

Beträffande pushning hos NameCheap, så är det ett otyg och mycket riktigt så kan registrerade registranter råka riktigt illa ut, dessutom är det bedrägeri enligt brottsbalken att sälja annans registrerade egendom/immateriell rätt (om du fått en domän pushad till dig och du säljer den vidare). Men det är inte bara NameCheap, utan NameCheap är ENOMs största subregistrar och allt är "ENOMs fel", då de behandlar Nunames som att de skulle vara ett "thin registry", när de i själva verket, precis som .SE är ett "thick registry" mao registret håller registrant- och ns-data INTE registraren.

Detta har skett tidigare bla vid .es-landrush, så ändrade jag uppgifter (adressuppgifter) för ett gäng .es-domäner som accepterades av registraren och vid whoisslagningar hos registraren så stod den nya adressen, men inte när man slog mot registret.
Just detta skedde dessutom hos flera europeiska registrarer..

.. och hur många subregistrarer har inte ENOM ?
Nej jag hoppas att Nunames får ordning på det, så att vi ens slipper fundera i skillnaderna.
Missförstå mig nu inte "Knullis" - jag tycker att det skulle vara idealiskt om det fungerade (även rättsligt) med att göra enkla ägarbyten genom en registrar för .nu-domäner, men då det riskerar att slå hårt tillbaka på den första registranten, så är det helt omöjligt att tycka att det är något bra.

knullis 2011-06-30 07:23

Nejd[ internet sweden jag missf;rst[r ingenting. arligt talat har jag inte riktigt haft koll po vad som galler och pushat .nu domaner fram och tillbaka hejvilt via namecheap i aratal. Ska absolut tanka mer pa detta i fortsattningen. tack for ett utforligt inlagg. tummen upp!

jonny 2011-06-30 09:01

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20410114)
MEN, det tillkommer svensk moms på beloppet till slutkunden!

Kan man inte förutsätta att priserna normalt diskuteras exklusive moms med tanke på att WN inriktar sig mot företagare? Om priserna som jämförs är inklusive moms blir det dock missvisande - men det betalas ändå ingen moms till Nunames.

Sedan är det på intet sätt orimligt att en registrar tar betalt för arbetskostnaden med ett ägarbyte. Det tar lätt en timme när det ska redas ut och faxas blanketter - framförallt till Nunames som man ibland får faxa och tjata på flera gånger innan det blir klart.

Internet Sweden 2011-06-30 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20410122)
Kan man inte förutsätta att priserna normalt diskuteras exklusive moms med tanke på att WN inriktar sig mot företagare? Om priserna som jämförs är inklusive moms blir det dock missvisande - men det betalas ändå ingen moms till Nunames.

Där anser jag att du har fel Johnny, dels genom att förutsätta att WN:s målgrupp är företagare, (Det är verkligen inte min erfarenhet, utan i mycket hög grad slutkunder dvs konsumenter) men framförallt att vi bör hålla isär att Nunames är ett US-bolag - dit uppgivna priser (som ägarbytet) inte inkluderar moms för den svenske partnern, men eftersom det är denna som fakturerar slutkunden - så är det väl ganska relevant att påtala i sammanhanget, speciellt eftersom aelander just blandar ihop dessa två:
Nunames prisangivelse samt Loopia:s och WK:s mfl prisangivelser..

Jag tror inte att det är många svenska användare som läser Nunames prisangivelser om 150 Euro som att den även tillkommer motsvarande 37,50 Euro i svensk moms - eftersom du debiteras av en svensk näringsidkare - Tycker du att det är självklart? Det gör inte jag..

kippex 2011-06-30 10:48

Väl informerat IS.

Men jag tror det aelander försökte påpeka var att ÅF-avtalens rabatter även gällde för överlåtelseavgiften.

Nu vet jag varken vilka som är största NU-registraren eller hur deras ÅF-rabatt ser ut, MEN den är minst 50%. Så deras direkta kostnad blir ju €75, oavsett om det är €150 exklusive moms p.g.a. handel utanför EU eller €150 + moms med handel genom filial.

Så visst blir det marginaler över för registraren om de nu tar ut 1500kr eller vad de gör, men kanske förståeligt, då det verkar vara en hel del krångel. DOCK, borde man ju vara transparent med detta och inte säga att man blir debiterad exklusive rabatter.

Får väl hålla tummarna att deras "update" innehåller lite tjuvtittande på .SE's strukturer och tillvägagångssätt.

tartareandesire 2011-06-30 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20410125)
Där anser jag att du har fel Johnny, dels genom att förutsätta att WN:s målgrupp är företagare, (Det är verkligen inte min erfarenhet, utan i mycket hög grad slutkunder dvs konsumenter)

Den ursprungliga målgruppen (och som ännu framgår utav forumreglerna) är framför allt företag, vad som gäller i nuläget är väl emellertid ganska odefinierat.

lazat 2011-06-30 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20410129)
Väl informerat IS.

Men jag tror det aelander försökte påpeka var att ÅF-avtalens rabatter även gällde för överlåtelseavgiften.

Nu vet jag varken vilka som är största NU-registraren eller hur deras ÅF-rabatt ser ut, MEN den är minst 50%..

Oj vad jag skulle vilja kommentera detta men det får jag inte enligt mitt avtal. :-)

aelander 2011-06-30 14:01

Först ett förtydligande. De priser jag angav var exkl moms och jag är fullt medveten om att jag ska debitera moms till slutkund och naturligtvis gör det också.

Mina kunder är i det närmaste till 100% företag som är momsregistrerade och själva får dra av moms. Jag räknar därför alltid priserna exkl moms.

Jag var för otydlig på den punkten. I detta forum tror jag att det hade varit mer relevant att ange priser inkl moms

För övrigt kan jag nämna att jag har varit Certified Registrar sen 1998. Partneravtalet finns beskrivet hos NU Domans här

http://www.nunames.nu/partners/registrar_agree.cfm#pay
Årlig avgift 1500 USD.

Jag vet också att alla inte har samma avtal med NU Domains, vilket något irriterar mig.
Jag kan idag köpa .nu-domänerna billigare från ex Binero än direkt från NU Domain, trots att jag är registrar och betalar årsavgift.

Så ...
Jag vidhåller fortfarande att det är för stor skillnad mellan en "normal" registrering och ett ägarbyte hos ett flertal operatörer.

Motiveringen att man för registreringar har automatiska system och för ägarbyten har manuella och att detta skulle vara orsaken.
Men då så ... fixa ett automatiskt system för ägarbyte och plötsligt skulle det bli billigare.

Automatiska system måste utvecklas, underhållas, årskostnaden till NU Domain är mer eller mindre fasta kostnader som på något sätt måste räknas hem.

Jag har en bakgrund som ekonom (universitetsexamen om nån undrade) och prissättningen grundar sig absolut inte på egna kostnader.

Det är inte befogat med så höga avgifter för ett ägarbyte, varken hos NU Domain eller hos den svensk operatör som hjälper till.
Jag fyllde i en blankett och skickade till en kund här om dan. Tog max 5 min.

Att locka med ägarbyten till låga priser ger inga nya kunder -- Lockpriser på domänregistreringar funkar bra!

Jag har varit inblandad i några .nu-domän-ärenden de senaste veckorna.

En .nu-domän som låg hos Crystone. Vi bad Crystona att de skulle byta Billing email för domänen. Det var inget problem med att den som begärde det var behörig.
... men man var inte villig att hjälpa till!
Det gav ju ingen ny kund - det var ju en som försvann.

Min syn på kunder och kundrelationer är att de ska behandlas lika när de kommer och när de går. Man jag är väl väl för 'gammaldags'.

kippex 2011-06-30 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20410138)
Oj vad jag skulle vilja kommentera detta men det får jag inte enligt mitt avtal. :-)

Kommentera p.g.a. ditt avtal? Ni kan väl avtala bort att du explicit inte får berätta hur eran "volym-rabatt" ser ut. Ni har väl knappast avtalat om att aldrig få nämna hur registryt arbetar? Men, jag vet ju förstås inte exakt hur varken erat eller andras "ÅF"-avtal är utformade.

Det är väl i viss mån rätt förståeligt att större "kunder"(registrarer) bör erhålla rabatt/bonus/premier då det motiverar dem att sälja fler domäner, tycker iaf jag. Visst nu kommer säkert någon tycka att det är fel ur konkurrensavseende och att det skapar pris-barriärer som nykomlingar får svårt att kläcka.

I motsats till det, så har säkert .SE gjort någon intern analys som visar på att en degressiv prisstege inte är att föredra, eller så styrs det av toppdomänlagen?

Om man nu kan se det som en liten likhet, skulle jag vilja säga att .SE tillämpar ungefär samma system fast där alla likställs efter 100 domäner(den mängd som ingår i års-avgiften).. Nu kanske man får några fingervisningar om att det inte alls är någon likhet :)

aelander 2011-06-30 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20410152)

Det är väl i viss mån rätt förståeligt att större "kunder"(registrarer) bör erhålla rabatt/bonus/premier

Det är inte alls rimligt, eftersom man betalar årsavgift för att få vara registrar.
Hade varit skillnad om om det inte hade funnits en årsavgift

kippex 2011-06-30 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20410192)
Det är inte alls rimligt, eftersom man betalar årsavgift för att få vara registrar.
Hade varit skillnad om om det inte hade funnits en årsavgift

Oavsett årsavgift eller inte kommer ju alltid morötter(rabatt%, eller direkt översatt - något som förbättrar rörelsemarginalen) öka incitamenten för att sälja fler domäner.

Vad det gäller avgiften; jag förstår inte alls logiken i att man som "återförsäljare" ska behöva betala en avgift för att sälja deras produkter. Om det är en "barriär" för att hålla borta oseriösa aktörer vet jag inte. Tycker snarare man borde ha ordentliga ackrediterings-processer med eventuell årlig uppföljning.

Internet Sweden 2011-06-30 23:03

Citat:

Om man nu kan se det som en liten likhet, skulle jag vilja säga att .SE tillämpar ungefär samma system fast där alla likställs efter 100 domäner(den mängd som ingår i års-avgiften).. Nu kanske man får några fingervisningar om att det inte alls är någon likhet :)
you had it coming..

Jag har svårt att se någon direkt likhet mellan .SE:s avtal..

En registrar till .SE betalar mycket riktigt motsvarande 100 registreringars/förnyelsers kostnad i anuell avgift, men får från dag ett tillgodo 1% "tillbaka" per registrerad/förnyad domän (upp till motsvarande 100 domäner per år).
Detta innebär konkret att en registrerar:

En som registrerar som reggar 1 domän varannan vecka och förnyar 1 varannan vecka (26 + 26 = 52% "återbäring") och en registrar som registrerar 1 domäner per vecka och förnyar 1 per vecka (52 + 52 = 104 = 100% = full "återbäring" = ingen årlig avgift över huvudtaget. men alla registrarer har samma möjligheter till "reduktion av årsavgift" från dag 1 och den första domänen de reggar eller förnyar.

så..var är likheten menar du?

aelander 2011-06-30 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20410196)
Oavsett årsavgift eller inte kommer ju alltid morötter(rabatt%, eller direkt översatt - något som förbättrar rörelsemarginalen) öka incitamenten för att sälja fler domäner.

Vad det gäller avgiften; jag förstår inte alls logiken i att man som "återförsäljare" ska behöva betala en avgift för att sälja deras produkter. Om det är en "barriär" för att hålla borta oseriösa aktörer vet jag inte. Tycker snarare man borde ha ordentliga ackrediterings-processer med eventuell årlig uppföljning.

Tanken med årsavgift är att man betalar för NU Domains administration av en återförsäljare.
Om jag valt att transferera alla "mina" domäner till exvis Loopia och därefter sagt upp avtalet med NU Domain, så hade det minskat NU Domain intäkter.

kippex 2011-06-30 23:31

@IS
Likheten är väl att väldigt små registrarer blir debiterade för 100 reggningar oavsett - så snittpriset per "enhet" blir ju billigare tills de nåt 100. Men var nog en extremt dålig jämförelse, kanske snarare borde ses som ett straff att registrera under 100st :)

Antar iof att de flesta registrarer bokför årsavgiften som en årlig licensavgift och på något vis "slipper" bli debiterade av registryt för de första 100 registreringarna.

@aelander
Domänintäkterna hade ju varit desamma, så enda "intäkten" som hade försvunnit i ditt exempel hade ju varit administrationsintäkten av dig som ÅF. Men denna bör man väl ändå ses som en självkostnad i form av sänkta administrationskostnader om du som ÅF försvann?

Oavsett tycker jag det är väldigt ologiskt att ÅF ska betala för att "tjäna pengar" åt registryt. Enligt det ovan nämnda(.SE) får man ju iaf något för licensavgiften.

Edit: Kom på att du kanske indirekt menade att t.ex. Loopia bör ha högre ÅF-rabatt - så ja, då blir ju domänintäkterna lägre...

EvaF 2011-07-01 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20410142)

Jag vet också att alla inte har samma avtal med NU Domains, vilket något irriterar mig.

Instämmer!

Citat:

Ursprungligen postat av aelander (Inlägg 20410142)
Motiveringen att man för registreringar har automatiska system och för ägarbyten har manuella och att detta skulle vara orsaken.
Men då så ... fixa ett automatiskt system för ägarbyte och plötsligt skulle det bli billigare.

Mja, Bill Semich sa till mig i januari att anledningen till priset och att man inte kan byta ägare förrän 2 månader efter registrering var för att förhindra domainers att regga i .nu.
Jag beskrev då för honom att domainers är här för att stanna och det är bara att gilla läget och hantera det. Samt att hans regler bara medfört att det finns en massa felaktiga innehavare i hans whois.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson