![]() |
Hur får man sin sida känd?
Hejsan!
Jag tycker sånt låter jätte spännande, och i ett vettigt forum som WN, så passar jag på att fråga er allihopa här: Hur man kan få sin sida känd (Ja ni behöver såklart inte berätta kanske era hemliga trix osv, om det är en del av er affärsidé, men liksom basic som kanske dem flesta veta). Vilka metoder använder man, postar man runt i forum t.ex? Eller försöker man lägga upp reklam, isåfall hos vem? Ska man sprida via Facebook? Det är spännande både med förslag som kan kosta och icke kosta. Ni får skriva hur mycket ni vill, jag älskar läsa :D! |
Den bästa metoden är att fokusera till 100% på att göra den bästa sidan som välden skådat i ett specifikt ämne. Sökmotorerna kommer att hitta den lättare och de läsare som tycker den är bra kommer att rekommendera den vidare.
Om du fejkar inlägg i andra forum så kommer du bara att få dåligt renommé, fokusera på att göra ett bra jobb så kommer framgången i relation till vad sidan förtjänar. Berätta i första hand för dina personliga vänner och andra som du vet har samma intresse, för de kan ge dig nyttiga synpunkter så du kan förbättra sidan på bästa sätt. |
Sjukt bra tips Conny, tack för den! Men för att just försöka börja få sidan bli känd, ska man inte försöka på något sätt sprida den? Förtuom ens vänner och nära relationer. För det kanske är svårt att den kommer upp i sökmotorer, om inte många känner igen sidan än? Trots att kanske affärsidén är efterbetraktad!
Så vilka metoder är bäst att använda då? |
Citat:
|
Citat:
http://www.wn.se/f11.html |
Citat:
Tänk inte så mycket på SEO utan tänk på vad du kan om ämnet och vad du tycker är intressant. Punkter att tänka på: - Gör texten intressant för läsaren - Använd beskrivande html-rubriker som passar till texten - Text är bra, bilder är dåligt - Skit i allt flashigt lull-lull, satsa på ett intressant innehåll för en mänsklig läsare - Google jobbar stenhårt med att göra sina algoritmer mer mänskliga, dvs så den värderar läsarens värde högt - Skit i alla "trix" för att "lura" sökmotorerna, det straffar sig när manipuleringen upptäcks |
Tack för tipsen allihopa! Sjukt bra ju, tack ännu en gång :)!
Conny, är det alltså tagsen man har som kan klassas som fusk för sökmotoren i Google. Så typ om jag skriver som tag t.ex "Gratis Hemsida", vilket jag inte direkt erbjuder, däremot en billig hemsida, så är det ändå fusk, så det är bäst att jag inte skriver det som tag? |
Det är mer komplicerat än att bara "ljuga med tags", men generellt ska man vara så saklig som möjligt på hela webbplatsen.
|
Passar också på att ställa en fråga:
Säg att man skapat en bra sida med kvalitativt innehåll men ändå hamnar långt bak i serpen (t.ex hög konkurrens på sökordet) hur ska man få folk att upptäcka sidan då? Finns det något man kan göra eller är det inlänkar som gäller? |
Citat:
|
Citat:
Det går så klart att fuska sig till bra placeringar och trafik, men i slutänden är det sidor med bra innehåll som vinner. Så satsa på att göra en bra sida i stället för att komma högt i serpen. Är sidan tillräckligt bra kommer den att komma högt! |
Citat:
|
Det känns ändå lite svårt att få sin hemsida känd verkar det som. Liksom trots att man sprider det via sina relationer och hoppas på höga resultat av Google. Men liksom, jag vet inte. Det känns inte så värsta drivande åt att kunder kommer besöka just en hemsida.
Reklam är kanske en lösning, men det är sjukt dyrt! Vad mer kan man göra igentligen? Är det inte smart igentligen att kanske posta på forum och andra siter, vad tycker ni om denna hemsida och så kan man både få feedback och lite reklam på köpet? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Conny,
Med all respekt, SAMTLIGA av mina sajter som ej uppdaterats med (någorlunda) fräsch design (någorlunda) regelbundet har tappat ganska rejält med inkomster, medan de sajter där jag prioriterat att bibehålla en modern (men någorlunda avskalad) design har inkomsterna ökat, trots att jag INTE har ändrat text och innehåll. Layout och design skall dock i första hand verka för att göra sajten MER lättnavigerad och MER användarvänlig, så avsaknad av designelement kan också vara ett aktivt val när man försöker skapa den ultimata webbdesignen. I övrigt håller jag helt med om att ju bättre sajt man gör, desto större potential har den. Hur enkelt som helst. Att sträva efter att göra den bästa sajten inom sin egen nisch är eftersträvandvärt. Jag tänker bla på: * Innehåll (kvalitet och omfattning) * Media (videopresentationer och foton mm) * Användarvänlighet (navigation och sökbarhet) * Layout (design och upplägg) * Språk (grammatik och språkbruk) |
Ska du vinna på Google måste du fuska.
När alla andra på top 10 gör det (om du nu inte skriver om barnblöjor som nisch) så måste du också göra det. Det finns ingen sajt som är på top 10 på en konkurrentutsatt nisch som inte "fuskar". Dvs. jobbar aktivt med länkbygge. Allt annat är utopi-tänkande. |
@Captain Thailand: Du pratar du om något annat än att få trafik och hamna högt i serpen. Mina erfarenheter gällande inkomster ligger i linje med dina, men som det påpekats ett flertal gånger i tråden så spelar layouten liten roll när det gäller att driva ny trafik och ligga bra i serpen.
Citat:
|
elf98,
Nja, genom att göra en väldigt bra sajt ökar dina chanser att få kvalitativa länkar från bloggar, media och andra sajter, vilket indirekt och direkt ökar dina chanser i serpen. |
Precis.
Gör du en tillräckligt bra site behöver du inte jaga inlänkar, det sköter sig självt. Det är ju det som är poängen. Självklart krävs det en insats för att över huvud taget få några inlänkar, men med en site som sticker ut löser det sig självt på lite sikt. Det är naivt att tro att man kan skapa en (mfa)sida och hoppas att den skall hamna högt snabbt på populära sökord. En av mina siter (temperatur.nu) ligger högt (oftast på position 1) på i princip alla relevanta sökord. Konkurrensen är väl rätt hård med tanke på alla nyhetskanaler och prognossidor. Jag fuskar inte och har aldrig jagat inlänkar. Visserligen är sidan SEO-optimerad då det finns så lite text för sökmoterna att indexera, men det primära är och har alltid varit innehållet. |
Haha fan va coolt din sida ligger 1a den med temp.
En fråga bara ni nämner mkt att man kan fuska på Google, vad innebär det? Inte för jag har planer att göra det, men precis tvärtom för att undvika det. |
Citat:
|
Det bästa tipset jag kan ge är att sticka ut från mängden. Ska du skapa en hemsida inom en speciell kategori, titta runt på dina eventuella konkurrenter och se vad de saknar.
Använd fantasin när du marknadsför dig. Folk måste komma ihåg din sajt för att marknadsföringen ska ge maximal effekt. Åter igen, stick ut från mängden. Postar du länkar överallt kommer folk inte att lägga märke till dem, eftersom du inte har tillräckligt mycket tid för att kunna synas i stor skala. Istället vill du att dina besökare ska sprida dina länkar vidare. Använd även Facebooks "gilla"-knappar, de kan ge stor effekt. Det var lite tips på hur jag brukar tänka. Lycka till! :) |
Citat:
Detta är möjligen lite off topic då det handlar om konvertering av de besökare man lyckas få till sidan. Hur som helst tycker jag ett en riktigt bra marknadsföringsmodell för webbsidor är AIDA(Attention, Interest, Desire, Action), speciellt i de fallen där man säljer en produkt, en tjänst eller någon form av medlemskap. Den lämpar sig dock inte så bra för affiliate-sidor. Attention: Det första steget är ju såklart att få in besökaren på sidan. Det här mäter man som antal besökare på sidan. Interest: Det andra steget är aningen att göra besökaren intresserad(här har man inte många sekunder på sig och då design och layout väldigt viktigt) av hemsidan och vill läsa mer eller få besökaren att klicka på någon affiliate-länk. Det här mäter man oftast genom att besökaren klickar sig vidare och stannar en stund på sidan. Här kan man alltså kolla på bounce rate, återkommande besökare eller hur lång tid besökaren spenderar på sidan. Desire: Det tredje steget är att göra så att besökaren blir villig att köpa eller ta del av vad du har att erbjuda på webbplatsen. Här det framför allt sidans innehåll som är viktigt. Det här kan mätas genom att besökaren t.ex. lägger varor i varukorgen, skapar ett test/trial-konto, eller att man går till checkout/beställningssidan utan att beställa. Action: Det sista steget är att besökaren slutför det man vill den ska göra, t.ex. lägga slutföra en order eller bli medlem och betala medlemsavgiften alternativ börja använda tjänsten. När det gäller webbsidor är den här modellen fantastiskt bra eftersom det med väldigt enkla medel går att mäta så mycket väldigt exakt. Här kan man enkelt se vart de flesta av besökarna "ramlar ur" och försöka göra förbättringar på det steget. Exakt vad man ska mäta i varje steg är ju ganska godtyckligt, men något i stil med de exemplen jag skrev ovan brukar vara att rekommendera. Modellen är också väldigt bra när man gör en marknadsplan i affärsplanen då den visar att man verkligen tänkt igenom det hela samt att hur många av besökarna som kan tänkas ta sig till action-steget(där man faktiskt kan tjäna pengar på besökaren). Detta imponerar både på eventuella investerare och samarbetspartners. Man börjar då med att estimera hur många besökare man kan få till sidan(Attention). Därefter estimerar man hur många procent av besökarna som kommer ta sig till nästa steg ner i modellen. T.ex. såhär: A: N = 1.000.000 I: 70%, N = 700.000 D: 30%, N = 210.000 A: 30%, N = 63.000 (Sofforna här är såklart bara tagna ut luften) Då har man alltså 63.000 stycken betalande kunder och då kan man också få fram ungefär hur mycket man kommer kunna sälja. Varje steg ska såklart vara trovärdigt och motiveras väl. |
Citat:
Om din sida livnär sig på trafik så handlar det bara om att ha bättre/snabbare/roligare/blah blah innehåll än konkurrenterna. Då kommer de till dig automatiskt efter en stund. Om din sida bygger på innehåll så är det mindre viktigt och du kan nicha dig mer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson