![]() |
Exakt nyckelords domän .org eller modifierad .se?
Eftersom jag arbetat mestadels med engelska domäner tänkte jag fråga här vad ni tycker i valet mellan en exakt nyckelords match på en .org domän eller en varierad version på .se.
Det finns inga alternativ till exakt match på mer än .org och mitt bekymmer ligger i att detta kanske skulle minska klick frekvensen och vara svårare att ranka på google.se. Den varierade versionen jag hade tänkt har en liknande två bokstavs modifikation som nedan där sidans innehåll fortfarande framgår klart. Alternativ exempel: barndop.org barndopet.se Har ni några förslag eller idéer är ni mer än välkommna (: |
Jag hade utan tvekan kört på .ORG i detta fall då jag har märkt att Google har en tendens att lägga lite extra-vikt på _EXAKTA_ domäner.
|
Kanske ta båda, använda .se för huvudsajten och köra satellitsajt på .org?
|
Citat:
|
Tackar för tipsen! föredrar alltid en exakt match om det är möjligt, var dock lite osäker på den svenska google serpen då man sällan ser .org sidor i toppen.
Antar att med schysta länkar från svenska sidor så ska det inte vara några problem att få den rankad väl även på google.se. nu fixat domänen, kaffe & cigaretter. Time to get to work! |
Håller med förgående talare, exakt match hade jag absolut valt i detta läge!
|
jag märker då ingen skillnad på att få .org domäner att ranka bra i jämförelse med .com eller .se kanske eventuellt att de faktiskt tar lite längre tid.
|
nej jag tror inte det har med just org att göra, som föregående talare säger så rankar det nog lika bra som com/net/se. fördelen med org är att det finns många bra domäner lediga.
|
.org rankar jättebra för min del, så kör på den.
|
Får passa på att gå emot strömmen och föreslå barndopet .se istället för barndop .org.
Anledning: Låter mer seriöst för svensk publik med en .se och .org kan lättare uppfattas som inte så relevant för svenskar. Jag hade nog personligen väntat mig en adsense sida eller liknande på .org, medan .se hade uppfattats mer trovärdigt. Vill dock tillägga att båda fungerar bra och jag ser inte skillnaden som 'enorm'. Har både exakt match .org som rankar högt och alternativa .se själv.. |
Är det ett stort projekt hade jag kört på .se.
Men om det bara är en adsense sajt så kör på .org. |
Seriöst projekt: .se utan tvekan + skyddsregistreringar
MFA och dylikt: .org funkar fint |
Google är inte dumma. Dom fattar självklart att barndopet är en variation av barndop. Exakt match är därför inte speciellt förutom att det kan ge lite extra plus i början när sidan är ny. När sidan väl etablerat sig och har en del kraftiga länkar har i alla fall inte jag märkt någon skillnad på Exakt keyword och inte.
Å andra sidan är folk dummare än vad man tror. Ni måste betänka att det är medelsvensson vi har att göra med och inte webmasters. Det är tveksamt om medelsvensson ens kollar på domännamnet och inte bara kollat på typ titeln i serpen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson