![]() |
Bedragare på WN
Vill bara varna för användaren preppie.
Denne köpte min keywordlista som han sedan vidaredistribuerat(vilket dessutom stred mot överenskommelse) på Blocket. Tillråga på allt har han dessutom kopierat delar av inlägget. Ringde upp personen under fiktivt namn varpå han även verifierade att han har för avsikt att sälja den vidare till flera. Blir bara så jävla trött på att folk ens orkar... Listan hade han tydligen fått av en "vän" och själv visste han inte ens vad lokal sökvolym var. Företeelsen är nu polisanmäld och anmäld till blocket. Hoppas nu att WN tar sitt ansvar och tar bort användaren. |
Tråkigt att du råkar ut för det men tack för varningen!
|
Är du helt från vettet människa!!! Vad är detta för uthängning?
|
Citat:
|
Oj, nu försvann annonsen från Blocket. Har du någon kommentar till detta?
|
Tack för varningen!
|
Ja för i hel###te att det inte stämmer (ursäkta mitt språkbruk alla ni andra) men denna person verkar enbart förstå om man använder sig av detta!
Ring upp mig genast, gör du inte detta tvekar jag inte en sekund på att gå vidare idag med detta! |
Citat:
Vad är det som inte stämmer? Att det var du som vidaredistribuerade filen? |
Jag tycker inte det är OK att hänga ut en person med personuppgifter och hela baletten. Jag är nästan säker på att det dessutom strider mot PUL i ostrukturerat material.
Det kan helt enkelt ha skett ett missförstånd och även om så inte är fallet tycker jag inte din (Kippex) behandling är särskilt lämplig. |
Kippex bombarderar mig med PM, vilket jag inte kommer att gå på, dvs hålla på att maila fram och tillbaka som en lekskola. Tas inte inlägget bort, så kommer mina åtgärder att verkställas under dagen.
|
Citat:
|
Preppie verkar inte ha något vettigt att tillföra så han agerar i alla fall som den skyldige skurken i detta fall.
Blocketannonsen var bort nu när jag kollade men jag såg den tidigare idag. Det är inte Ok att hota, för att någon använder sin demokratiska rättighet att uttrycka sitt missnöje. |
[QUOTE=ConnyWesth;20408757]Preppie verkar inte ha något vettigt att tillföra så han agerar i alla fall som den skyldige skurken i detta fall.
QUOTE] Ursäkta..? Tråkigt att höra detta från dig ConnyWesth, en av de medlemmar som jag finner berikar detta forum mest. Det jag inte ville göra, som du nu framtvingar är att hålla på och maila och posta inlägg fram och tillbaka om vem som har gjort vad och sagt vad.. |
[QUOTE=preppie;20408761]
Citat:
Jag såg den blocketannons du lagt ut så du har agerat på ett fult sätt. Så gör man bara inte. Det är du som köpare som måste ta reda på vilka upphovsrättsregeler som gäller och du har inte rätt att sälja någons arbete vidare om du inte uttryckligen har avtalat om det. Du bör rimligtvis ha skriftligt avtal för att kunna bevisa att du har en överenskommelse om att sälja materialet vidare. Du känner väl till katalogskyddet? Bara för att du köpt nyttjanderätten av ett arbete så har du inte automatiskt rätten att sälja det vidare, det är felaktigt beteende så du får stå i skamvrå nu. Förhoppningsvis så har du lärt dig något och agerar bättre i framtiden. Huruvida fakta är korrekt som TS skriver kan jag inte avgöra, det får TS stå för. Men den reaktion du kom med var omedelbart avslöjande att du är skyldig. Hade du lagt fram din sak på ett mer professionellt sätt och argumenterat så hade jag kanske trott på din version, men inte som du reagerade i tråden. Det finns fler här på forumet som tyckt illa om mina inlägg men jag har alltid (om jag minns rätt) bemött dem med respekt för deras åsikter, det kan jag aldrig ta ifrån någon. Jag kan inte bli omtyckt av alla. Men jag kan själv bemöta alla andra med respekt för deras rätt att yttrycka deras egen åsikt. Jag försöker tillföra så mycket jag kan till forumet, jag försöker också tilföra kunskap och insikt om hur oerhört viktigt det är att agera just i alla affärer. Dvs att alla måste ha en hög affärsmoral. Jag har själv råkat ut för människor som bara kan tänka på sig själva och roffa åt sig allt bara för att de kan. Så kan man inte agera. Det tar en livstid att bygga upp sitt renommé, men det tar en sekund att rasera. |
[QUOTE=preppie;20408761]
Citat:
|
Citat:
|
[QUOTE=ConnyWesth;20408762]
Citat:
TS har kontaktat mig via PM efter att hans tråd tagits bort pga regelbrott, i detta fall systematisk försäljning. Detta är det enda "brott" som mig veterligen är begånget. Vad vi har avtalat fram står mellan vederbörande och mig, har erbjudit mig att ringa upp honom för att lösa och diskutera saken, vilket han uppenbarligen vägrar. Vilket får stå för honom, men tycker det är minst sagt bedrövligt den väg han valde att gå. |
Alltså din argumentation är ju bedrövlig. Jag gör inte det här för mig själv om du tror det, jag yrkar inte på något skadestånd för fem öre - har inte med det att göra. Folk ska inte behöva handskas med oegentligheter på det här forumet, eller internet över huvud taget för den delen.
Du vet med dig att jag explicit sa att du inte fick sprida listan, då lägger du upp den till försäljning på Blocket. Förstår inte att du orkar diskutera kring det, alla PM finns här på WN, din IP samt annons finns loggad hos blocket m.m. Det är väl bara säga som det är, du gjorde bort dig rejält, varför vet jag inte. Det är i min mening inte själva händelsen som är värst, utan snarare att du inte bara säger. "Ja okej, jag var en idiot, kommer aldrig ske igen". |
Ursäkta, men jag behöver.
http://arherring.files.wordpress.com...rama-llama.jpg |
Citat:
Nu vet jag inte exakt vilka personuppgifter det gällde men det kanske är lite att ta i beroende på vad det var. Med tanke på hur den anklagade reagerade så råder det ju inte så mycket tvivel om vem det är som är boven här. Hade kritiken bemöts på ett sakligt sätt utan hot hade jag inte kunnat döma dig preppie, men med det här beteendet får du nog ingens förtroende. Slutligen vag vill tacka Kippex för varningen. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag har ingenting med det här att göra men på ren och skär svenska så är det förjävligt att man hänger ut människor - offentligt också för den delen! Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det är idioter som sysslar med sånt här. Saker som rör sånt här ska tas parter emellan annars kan det göra en mycket stor skada. Gör en polisanmälan istället för att leka i sandlådan.
Om jag gör ett arbete och inte får betalt, jag skulle aldrig hänga ut den personen, aldrig i min vildaste fantasi. Man gör inte så bara, det finns inte på kartan. Man förstör inte livet för någon annan människa. Vad händer om information som spridits på ett forum kommer till fel människa? Det kan gå så fel att den människan ger sig på den andra människan fysiskt. Jag säger inte det har händer men det kan hända om fel människor får tag i den informationen. |
Citat:
|
Citat:
Om inte jag betalar min räkning till Telia, varför går inte dom till media då och säger x betalar inte sin räkning till oss? Vi vill nu varna andra bolag för honom om han vill knyta abonnemang hos er. Nä, sånt här ska man göra upp på tu man hand som vuxna människor. Det är ingen kriminell verksamhet som vi sysslar med här på WN där vi anlitar människor som är lika breda som en dörr är lång. Eller att vi hotar med att hänga ut personen. Om du vill anlita mig så tar jag 850 kronor/tim exkl. moms om jag skriva texter till din sida. |
Citat:
|
Citat:
Jag förstår inte ditt resonnemang, anser du på fullaste allvar att sälja någon annans skapelser utan rättigheter för detta vara vidare moraliskt eller lagligt? T.ex. köpa en cd-skiva i en butik och sen börja sälja musiken på nätet. Detsamma gäller för webbtemplates eller vad som helst. Som svensk medborgare förväntas du kunna och följa svensk lagstifning, man kan inte komma efteråt och säga: "Oj, jag visste inte att man inte fick råna banken" @Doctor.Data Hur kan det vara fel att varna andra forummedlemmar för någon som beter sig såhär? Det vore ju snarare omoraliskt att INTE göra det. |
Citat:
|
- Riktigt fult att sälja vidare
- Riktigt fult att hänga ut någon och det med person.nr Skärp er och lös det som vettiga människor! |
Citat:
|
Citat:
Ser du inte problematiken i att en fullt anonym person vräker ur sig anklagelser mot en individ och därtill lägger till personuppgifter om var denne bor, födelsedata etc. Han har inte ens bemödat sig att kontakta vederbörande för en förklaring innan. Jag tycker det säger mer om "Kippex" än om "Preppie" som person i denna tråd. Det är inte vår uppgift att döma människor. Citat:
Gör oss alla en tjänst. Ta bort tråden. Ring upp Preppie och red ut situationen. |
Citat:
Men då är det nästan samma sak. Köparen har gjort en sak som han inte har rätt att göra. |
Citat:
|
Citat:
Men visst, låt honom fortsätta med det han gör. |
Citat:
|
Den här tråden har växt till nåt den inte behöver göra. Postade den inte för mig själv som vissa verkar tro, utan för att varna andra. Men låt folk göra vad de vill.
Mod ta bort tråd! |
Citat:
|
Citat:
Om du hade läst tråden så kanske DU hade sett det. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Var är anledningen till att ni inte godkänner kippex agerande? Är det för att någon annan har grund för att anklaga er för någonting, eller vad är det? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson