WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   "Hänga ut" icke betalande (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048694)

Henkutt 2011-06-16 10:54

"Hänga ut" icke betalande
 
En konstig fråga.

Om jag har kunder som inte betalar, kan jag redovisa dessa med företagsnamn eller dylikt på någon specifik sida, för att öka deras betalningsvilja?

Conny Westh 2011-06-16 11:01

Det kallas utpressning.... :-(

Alto 2011-06-16 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20408728)
Det kallas utpressning.... :-(

Utpressning?
Det är väl inte utpressning för att man varnar andra medlemmar om oseriösa köpare?

MRDJ 2011-06-16 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20408728)
Det kallas utpressning.... :-(

beror ju lite på om personen i fråga har som avsikt att betala eller inte.

Conny Westh 2011-06-16 12:08

Utpressningen består i att "hota" med att hänga ut en person om denne inte betalar. Det är mycket allvarligare än att inte betala eftersom utpressning är ett mycket grovt brott.

Att "hänga ut" någon är i sig inget brott annat än i vissa fall mot PUL då tänker jag på, men det är betydligt lindrigare än utpressning.

Conny Westh 2011-06-16 12:11

Jag har också kunder som inte betalar i tid men jag hänger inte ut dem här i forumet. (det är ingen 100-procentig princip men det är mer en praktisk sak att jag vill kunna ha kvar dem som kunder om de betalar snart). Riktiga styggingar som jag måste dra till tinget kan jag tänka mig att hänga ut men jag har inte gjort det ännu, jag brukar avidentifiera mina klagomål här på WN. Men det är mer upp till var och en vilka principer man jobbar med.

Gustav 2011-06-16 12:35

Ja, du kan hänga ut kunder som inte betalar, så länge som det rör sig om företag (annars kan det blir frågan om förtal). Men var extremt försiktig i det fall att du befinner dig i en konkurrenssituation med din kund. Även om det inte är olagligt att snacka skit om företag, så kan det vara olagligt att snacka skit om konkurrenter.

Du får inte hota någon med din lista. Men det krävs samtidigt en hel del för att du ska bli fälld för utpressning. Du kan med andra ord lägg upp kunden på listan och sedan låta denna själv upptäcka att listan finns.

Tänk på att du måste ha extremt torrt på fötterna innan du ens funderar på att försöka smutskasta en kund. Det kan väldigt lätt slå tillbaka mot dig själv. Det är tex skillnad mellan en tvistig fordran som kunden bestrider och där oenighet gäller och en kund som helt enkelt skiter i att göra rätt för sig. I det första fallet så bör det vara en extremt dålig idé att försöka kasta skit på kunden. Den skiten riskerar nämligen att fastna på dig själv istället.

Conny Westh 2011-06-16 12:43

Håller med om Gustavs formulering här, det är viktigt att man har riktigt torrt på fötterna om man "hänger ut" någon. Själv brukar jag avstå, för man bränner garanterat sin kund för lång tid, om inte evigt, samt att man lätt får epitetet gnällspik och skvallerbytta om man hänger ut identiteten på en kund.

Henkutt 2011-06-16 12:46

Jag tänker mig att man har som policy att man har en sida där man listar kunder som ej betalt. Tanken är att det ska öka ens betalningsförmåga då det dyker upp i sökresultatet på Google.

Har nämligen en kund just nu, som alla skriver så himla gott om, men kunden i fråga skyller ifrån sig på massa olika saker varför betalning ej skett. Det är

Men det kanske inte är så himla gulligt att göra så. Får väl köra med Kredit Inkasso som vanligt då....

Conny Westh 2011-06-16 14:47

Har du kollat med kunden om de är öjda med ditt jobb (om det är konsultuppdrag) så se även till att alltid göra det per mejl så att du har det dokumenterat. Skriver kunden att de är nöjda med ditt jobb, men ändå inte betalar då är de dåliga betalare, men de kanske har invändningar och det vill man ha dokumenterat att de inte har först innan man börjar gruffa med dem.

Men du kan i normalfallet inte vidta några åtgärder före det gått 30 dagar efter att kunden fått fakturan, om du int ehar ett skriftligt (för bevisningens skull) avtal om annat.

BOM 2011-06-16 19:56

Det är oseriöst att "hänga ut" kunder, liksom att smutskasta konkurrenter, det vittnar om dåligt omdöme. Seriösa kunder vill inte känna att de riskerar bli uthängda ifall de råkar missa betalning. Notera att uthängd på nätet kan vara = uthängd för evigt.

Om det är lagligt eller inte spelar ingen roll, ALLT idiotiskt beteende är inte reglerat i lagtexter.

tartareandesire 2011-06-16 20:50

Det största problemet med det du föreslår är kanske inte att det är olagligt utan att du framstår som precis lika oseriös som den icke betalande kunden vilket knappast gynnar dig själv i längden. Jag är inget större fan av pul på det stora hela men i det här fallet fyller den ju sin funktion.

Sedan behöver det ju inte heller vara oseriöst att inte betala. Åtskilliga företag och privatpersoner har betalningsanmärkningar. Även om det finns en eller två sådana så kan ju personen eller företaget ha betalt alla sina övriga fakturor i tid. Det är ju mycket möjligt att du helt enkelt bara haft otur, särskilt med tanke på att du skriver att andra talar gott om din kund.

rambash 2011-06-17 04:12

Bara en note - rent juridiskt. Utpressning blir inte aktuellt eftersom brottet kräver en förmögenhetsöverföring. Försöker man "utpressa" någon till att betala en skuld kan man istället bli fälld för olaga tvång.

4 § Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år.

I det här fallet hotar du med att förtala kunden. Om jag inte missminner mig kräver olaga tvång ett brottsresultat samt en kausalitet mellan tvång och kundens(offrets) disposition. Dvs att kunden på grund av hotet faktiskt betalat fordran.

Har kunden inte betalat fordran är brottet olaga tvång inte fullbordat. Endast grova försök är straffbelagda och detta är inte grovt.

Det är sannolikt att bedöma som förtal, istället för utpressning. Har brottet fullbordats kan det vara att bedöma som olaga tvång.

Conny Westh 2011-06-17 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av rambash (Inlägg 20408865)
Bara en note - rent juridiskt. Utpressning blir inte aktuellt eftersom brottet kräver en förmögenhetsöverföring. Försöker man "utpressa" någon till att betala en skuld kan man istället bli fälld för olaga tvång.

4 § Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år.

I det här fallet hotar du med att förtala kunden. Om jag inte missminner mig kräver olaga tvång ett brottsresultat samt en kausalitet mellan tvång och kundens(offrets) disposition. Dvs att kunden på grund av hotet faktiskt betalat fordran.

Har kunden inte betalat fordran är brottet olaga tvång inte fullbordat. Endast grova försök är straffbelagda och detta är inte grovt.

Det är sannolikt att bedöma som förtal, istället för utpressning. Har brottet fullbordats kan det vara att bedöma som olaga tvång.

Mycket bra klarläggande!

Hursomhelst så är det givetvis ingen bra affärsetik att hota med förtal eller olaga tvång i en affärsrelation. Det finns lagliga sätt att utöva påtryckningar som Påminnelse, inkasso, KFM, domstol. Men att svärta ner någons renommé pga missnöje bör man undvika. Man bör också tänka på att använda sin egen tid på ett så effektivt sätt som möjligt, ödla inte mer tid än nödvändigt på dåliga affärer, ägna din tid åt att gära bra affärer i stället. Ägna din tid åt det du kan påverka, dvs planera framtida affärer, och inte åt gamla affärer som gått dåligt.

Man bör även erbjuda kunder betalningsalternativ för alla de 500000-600000 personer (ca 7-9 procent av den vuxna befolkningen) som vid var tid har betalningsanmärkningar, de lever och är köpare varje dag de också. Endast ett fåtal är bedragare. Det finns inget krav på att man alltid i tid och otid ska ge kredit till alla, anpassa betalningsalternativ till kunden och kundens situation.

WeaZear 2011-06-17 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20408758)
Utpressningen består i att "hota" med att hänga ut en person om denne inte betalar. Det är mycket allvarligare än att inte betala eftersom utpressning är ett mycket grovt brott.

Att "hänga ut" någon är i sig inget brott annat än i vissa fall mot PUL då tänker jag på, men det är betydligt lindrigare än utpressning.

Hur kan det vara brott mot PUL om man endast uppger publika uppgifter?

qson 2011-06-17 10:44

Vad är publika uppgifter? Om du uppger namn på en person så är det personuppgifter vilket är omfattas av pul. Sen beror det klart på i vilket sammanhang det görs.

jonny 2011-06-17 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20408878)
Hur kan det vara brott mot PUL om man endast uppger publika uppgifter?

De allra flesta personuppgifter är ju publika så nu förstår jag inte hur du tänker

WeaZear 2011-06-17 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20408879)
Vad är publika uppgifter? Om du uppger namn på en person så är det personuppgifter vilket är omfattas av pul. Sen beror det klart på i vilket sammanhang det görs.

Finns det fler med samma namn så låter det konstigt men det är såklart som du skriver att det beror på sammanhanget och från fall till fall vad som anses vara olämpligt...

Om man t.ex. hänger ut "Stefan Johansson" som inte betalt fakturan i tid så blir det väl väldigt dålig information för andra? Och om det är i journalistiskt syfte är det också tillåtet.

Hoppas ni förstår mitt resonemang.

emilv 2011-06-17 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20408887)
Finns det fler med samma namn så låter det konstigt

Det spelar ingen roll, uppgiften kan ändå användas för att identifiera personen i fråga (till exempel någon som vet att personen är kund hos dig). Företag omfattas däremot inte av PuL.

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20408887)
Och om det är i journalistiskt syfte är det också tillåtet.

Det låter larvigt att skaffa utgivningsbevis för att få hänga ut folk som inte betalar sina fakturor. Saknar man utgivningsbevis måste man ändå ta hänsyn till PuL och till exempel inte göra det i form av ett register eller liknande automatiserad databehandling.

WeaZear 2011-06-17 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20408893)
Det låter larvigt att skaffa utgivningsbevis för att få hänga ut folk som inte betalar sina fakturor. Saknar man utgivningsbevis måste man ändå ta hänsyn till PuL och till exempel inte göra det i form av ett register eller liknande automatiserad databehandling.

Sant ment det går :)

jonny 2011-06-17 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20408898)
Sant ment det går :)

Och i båda fallen får du säkert betala skadestånd istället. Du tjänar inget på att hänga ut personen. Ansök om betalningsföreläggande istället så åstadkommer du samma effekt.

BOM 2011-06-17 15:29

Butiksägare kan RISKFRITT hänga ut privatkunder som "man med förväntan inväntar betalning ifrån". Man påstår alltså inte att kunden gjort nåt fel eller klandervärt. Publicera begränsad information samt länk där besökare som vill veta mer kan kontakta butiken personligen. Kundens identitet publiceras därmed inte offentligt och nåt förtal sker inte.

Det är förstås inte samma som att hänga ut kunderna med full identitet och rubriken "Dessa j-vla kunder har inte betalat", men viss tillfredsställelse får nog den hämndlystne och galne butiksägaren ändå :)
Anm: med "riskfritt" menas att man inte riskerar bli vald till Årets bästa butik.

tartareandesire 2011-06-17 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20408893)
Det spelar ingen roll, uppgiften kan ändå användas för att identifiera personen i fråga (till exempel någon som vet att personen är kund hos dig). Företag omfattas däremot inte av PuL.


Det låter larvigt att skaffa utgivningsbevis för att få hänga ut folk som inte betalar sina fakturor. Saknar man utgivningsbevis måste man ändå ta hänsyn till PuL och till exempel inte göra det i form av ett register eller liknande automatiserad databehandling.

Fast bara för att man kan identifiera en person så innebär det inte att man begår ett brott.

Ara 2011-06-18 11:49

Om det är tvärt om då? Vi har köpt en domän som vi inte har fått överförd till oss fast det har gått över ett år sedan köpet. (säljaren finns på wn och svarar inte på PM eller mail längre)

Captain Thailand 2011-06-18 12:21

Hej,

Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att hänga ut en kund. Som flera redan nämnt kan det slå tillbaka mot företaget.

Dock kan jag tycka att det finns ett visst (skadeglatt) nöjesvärde när folk gör det och verkar ha rätt. Därmed inte sagt att jag tycker metoden är okontroversiell eller ok, tvärtom!

En (förmodat välbärgad) man var mycket missnöjd med ett bokat lyxboende här på Koh Samui och startade då en enkel sajt där han beskrev vad han upplevt som rent bondfångeri och falsk marknadsföring. Han krävde en viss ersättning tillbaka för att ta bort sajten och redovisade fortlöpande mailkonversationen mellan honom och firman. Han sade sig lägga ner ett antal hundra dollar i månaden på Google Ads, och skulle fortsätta med det tills han blev kompenserad.

Här var iofs förhållanden de motsatta. Kunden "hängde ut" företaget. Kanske etiskt och moraliskt tvivelaktigt i vissas ögon. Det är nog upp till var och en att avgöra. I vissa länder kan det förstås även finnas juridiska hinder att göra motsvarande.

guran 2011-06-18 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av BOM (Inlägg 20408905)
Butiksägare kan RISKFRITT hänga ut privatkunder som "man med förväntan inväntar betalning ifrån". Man påstår alltså inte att kunden gjort nåt fel eller klandervärt. Publicera begränsad information samt länk där besökare som vill veta mer kan kontakta butiken personligen. Kundens identitet publiceras därmed inte offentligt och nåt förtal sker inte.

Det är förstås inte samma som att hänga ut kunderna med full identitet och rubriken "Dessa j-vla kunder har inte betalat", men viss tillfredsställelse får nog den hämndlystne och galne butiksägaren ändå :)
Anm: med "riskfritt" menas att man inte riskerar bli vald till Årets bästa butik.

Allvarligt talat. Skulle du handla av sen sådan butik? Jag skulle inte gör det.

Pånera att jag får en trasig vara och jag då vägrar betala. Butiken hänger ut mig som oseriös.

Likväl som någon hänger ut någon så kan någon göra samma sak mot en.

Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas kunder som inte betalar av någon anledning. Ta med det i företagets budget. Det är ytterst få betalningsvägran som är satta i system. De finns redan med i kronofogdens register och således behöver man inte sälja eller göra tjänster åt dem om de inte betalar i förskott.

Sist undrar jag vad du bygger på att det är riskfritt att hänga ut folk som inte har betalat? Ett företag får föra ett personregister över sina kunder i sin verksamhet, men att publicera något ur registret som går utöver företagets verksamhet får inte ske.

BOM 2011-06-19 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av guran (Inlägg 20408988)
Allvarligt talat. Skulle du handla av sen sådan butik?....

nej det skulle jag inte. Det var ett anti-uthängningsinlägg, sorry om det var otydligt :)
Men för den som ändå vill hänga ut privatperson så är ett tips att vara mer subtil.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson