![]() |
Adsite - Det unika affiliate företaget är lanserat!
Hej!
Idag betalanseras en helt ny tjänst inom Affiliatebranschen. Vi har kombinerat klassisk Affiliatemarknadsföring med Telemarketing, vilket innebär att du kan jobba som telefonförsäljare vart du än är, och dessutom få mycket större frihet än hos ett vanligt telemarketingbolag. Tjänsten är i betastadiet och kan därför innehålla en del småfel. Har du några tips/synpunkter är du välkommen att maila oss på [email protected]. Nya uppdateringar kommer hela tiden under helgen. Vi har från start 2 kampanjer som du kan använda för att testa tjänsten. Välkommen till http://www.adsite.se Är du intresserad av att annonsera? Läs mer på http://www.adsite.se. Vi har inga registreringsavgifter, du betalar endast när våra säljare sålt åt dig! |
Det går inte att registrera sig som annonsör för den godkänner inte orgnr eller postnr trots att jag kontrollerat dessa noggrannt.
|
Citat:
|
Citat:
|
Villkoret för annonsörer:
Citat:
Oacceptabla villkor: "Vid större ändringar meddelas ni via e-mail.", jag godkänner aldrig villkor där endera parten tillskriver sig rätten att ensidigt ändra i avtalsvillkoren för gällande avtal. |
Citat:
Ber om ursäkt. Som sagt är vi ute efter kritik och feedback på tjänsten. Kolla in igen och fortsatt mer än gärna att bomba oss med saker som är fel på sidan. Gärna bra saker också :) |
Saknar knapp för att få en utskriftsvänlig sida av avtalsvillkoren. Jag sparar alltid undan avtal som de ser ut just när jag accepterar dem (de kan ju ändras för andra senare). Om du ändrar villkoren och vill att man ska godkänna på nytt så kan du visa upp avatlet så man måste godkänna det frä att gå vidare. Men man åste alltid kunna fullfölja ingångna avtal fullt ut och om man inte vill fortsätta senare ska man kunna göra det.
Saknar även en text om vilken juridisk person man ingår avtalet med i själva avtalet. Alla uppgifter menar jag Firma, komplett adree, orgnr, säte kanske telnr. I princip samma uppgifter som jag själv anger när jag registrerar mig. Skulle gå att komplettera med mina egna uppgifter så man har en komplett avtalstext med datum och hela kittet, vore fint. Använd inte begreppet "Ni" i avtalet utan definiera det som "Annonsören" och definiera vem som är annonsör i början, gör samma sak för säljaren. För säljare gör samma sak. Blanda inte ihop avtalen som det är upplagt nu. Det finns ingen anledning att en annonsör ska godkänna avtalet som säljare och tvärtom. Gör så man bara ser det avtal man registrerar sig för. Borde kanske finnas lite mer tydlig info hur hela upplägget är tänkt. Jag tror jag förstått det men känner mig osäker. Mer tydlighet om vilka kostnader som gäller (är det inga start elelr abbonnemangsavgifter så tycker jag du ska trycka mer på det för det är ju något jättebra). Däremot var det lite knepigt sätt att man som annonsör först definierar säljarens provision och därefter lägger du på din egen peng. Personligen skulle jag föredra att jag som anonsör endast definierar vad det kommer kosta mig, sen kan du räkna ut och visa hur mycket säljaren får av detta. För säljaren bör du visa tydligt vad denne får ut både i procent och i kronor på ett exempel (som du gjort föredömligt bra) och vad annonsören egentligen betalar. Jag har inte lusläst avtalen men tycker väl i stort sett att annonsörsavtalet är hysat vid en snabb genomläsning, bra med hyfsat korta och enkla avtal. Betalningsvillkor 30 dagar netto är ju bra att ange samt när fakturering sker. Sätt gärna rubriker på styckena i avtalen så man snabbt kan hitta om man söker något specifikt. Det ger en snabbare överblick och blir tydligare också. Texten: "Adsite ansvarar inte heller på något sätt för överenskommelser som träffas mellan Annonsörer och säljare." är onödig. Du ska bara ange vad som gäller mellan avtalsparterna. Om du skriver in sånt som inte omfattas av avtalet kommer du få skriva en hiskeligt lång text. Vad tydlig med VAD avtalet omfattar och skriv en generell text i början att; "Detta avtal omfattar..." I ett avtal är det viktigt att ha med: - Avtalets parter - Omfattning (vad är det för tjänst detta avtal gäller) - Tidsperiod - Leverantörens åtagande (dvs ditt åtagande) - Annonsärens åtagande - Pris på tjänsten - Fakturering (viktigt med tidpunkter) - Betalning (viktigt med tidpunkter) - Vad händer vid bristande betalning (viktigt med tidpunkter) - Vad händer vid andra avtalsbrott (viktigt med tidpunkter) - När avtalet börjar gälla (viktigt med tidpunkter) - Hur vardera part avslutar avtalet (viktigt med tidpunkter) - Force majeure (friskrivning för yttre händelser) Detta är en checklista som man bör ha i åtanke. Men det är bra att du ha en enkel formulering, man behöver inte krångla till det. |
Citat:
Det inte jag ensam som driver detta utan vi är 2 grundare bakom Adsite.se. Det kanske inte framkom tydligt i mitt första inlägg i tråden, ber om ursäkt. Tack för att du registrerade Adopter på sidan, glöm inte att lägga in en kampanj med och testa våran tjänst till det fullo. Mer uppdateringar kommer in löpande på sidan och alla åsikter om tjänsten är super viktiga. |
Som Conny har förstått är det alltså inga fasta avgifter eller abbonemangs avgifter på tjänsten utan man betalar endast ersättning då en säljare har sålt produkten man marknadsför på adsite.se
Vi tar 30% utöver säljarens provision. Exempel: Säljaren får 100 kr i provision för ett sälj vi fakturerar 130 kronor (exkl.moms) Detta gör att man inte förlorar på att registrera sig om man har produkter eller tjänster som kan säljas genom telemarketing utan man har mer att vinna på det. Genom att annonsören själv godkänner vilka säljare som får marknadsföra och sälja annonsörens produkter/tjänster så har alltid annonsören full kontroll. Annonsören kan även avsluta en säljares godkännande om något är på tok, detta gör att annonsörer har kontrollen och kan ha 100 säljare eller 1000 säljare mycket billigare än att anlita ett klassiskt telemarketing bolag. |
Bra koncept som jag inte sett tidigare, det känns frächt och nytt på något sätt. Särskilt att inte ha en massa fasta avgifter som många andra alltid jobbar med.
Jag kommer gärna med mer feedback, tycker det är lite kul att du hittat ett koncept som jag gillar (jag är kräsen). |
Citat:
Men vi tror att genom att vi kapar fasta avgifter så blir detta en mer attraktiv variant på affiliate marknadsföring och telemarketing då annonsörerna på Adsite igentligen styr hela processen. En call-back funktion som tex. euroads har kommer att implenteras så att våra annonsörer direkt kan bli meddelade när ett sälj sker. Har du Conny eller någon annan något ni direkt saknar? Skriv det så ser vi till att det kommer in i systemet! |
Glömde skriva att du kan gärna lägga in en kampanj Conny och bli bland dom första att få testa köra kampanjer genom systemet.
Då kan vi också ta en utvärdering hur du och andra anser att funkar, kanske kan ta den feedbacken direkt i tråden så får WN medlemmar snabbare reda på saker som är bra och dåligt med oss. Samt om vi fixar till det och hur det blev efter att vi fixade det. Härligt att vi charma din affärs-gen Conny :) |
Citat:
|
Gillar också konceptet. Verkar mycket lovande när man jämför med era konkurrenter,
Hoppas att det funkar lika smidigt. |
Citat:
Vi hoppas att vi kan bli en hjälpande hand genom att kapa fasta avgifter och dylikt. Känns mer ärligt att endast fakturera när en försäljning sker och inte en fast summa varje månad som kanske gett 0 kronor. Registrera dig gärna på Adsite.se och skapa en kampanj om du har lust :) Vi söker all feedback vi kan få både bra och dålig :) |
Citat:
Vi har inte kunnat hitta något annat liknande detta i denna kombon. Dock väldigt efterfrågat men helt unikt vad vi kan se. Double och liknande bolag är ju inte våra konkurrenter då dom jobbar med klassisk affiliate. Men skriv gärna vilka du syftar på så kikar jag gärna på deras sidor :) |
Lite feedback: När man reggat sig som annonsör så är det inte helt tydligt att förfarandet är klart. Dvs texten "Ditt konto är registrerat" måste man leta efter för att hitta. Använd ett "modal window" eller något sådant istället
|
Citat:
|
Citat:
Hur upplever du systemet annars? Något du saknar eller liknande mer än der du påpekade? |
Hur många anslutna telefonförsäljare har ni?
Vore intressant att se. Finns det olika genres på säljarna? Finns det utländska? |
Citat:
Som sagt beta lanserade vi i fredags och för att inte nämna en siffra så säger jag att det är mer säljare än vi hade hoppas på. En engelsk version är redo, och skall lanseras den med. Gäller att få allt klart bara med små greiier vi lägger till hela tiden. Olika genres på säljarna? Du som företag kommer kunna ange en liten krav spec för just din kampanj. Erfarenhet - (ange hur många år säljaren ska varit aktiv för att kunna se din kampanj) Referenser - (Se säljarens antal sälj på adsite och även vanliga jobb referenser) Informations ruta - (Ställ frågor, skriv viktig info osv) Arbetstider - (Vilka tider rekommenderar du att säljarna jobbar imelllan med din produkt) Ja det är lite av funktionerna. Registrera ditt företag och lägg till en kampanj så kan du ju testa systemet. |
typ av kampanjer
Jag kunde inte hitta vilka begränsningar som gäller (om några) för vilken typ av kampanj man kan lägga upp.
Jag vill till exempel sälja in en tjänst (B2B), men hur hanteras avslut etc? Är det jag som godkänner avsluten? Kan jag styra vilken typ av kunder som säljaren ringer upp? Superbra tjänst som jag hoppas mycket på! En annan sak, finns det någon "kvalitetskontroll" på säljarna? Man vill ju inte att säljare ringer runt och drygar sig och drar ner ens rykte i botten... |
Citat:
Du som annonsör har sista ordet när ett sälj ahr skett, då får du godkänna det eller neka det. du kan även sänka eller höja provisionen. Du kan när du skapar en kampanj välja vilken kategori som är rätt på din kampanj. För att kunna erbjuda en "städad" tjänst har vi gjort så att vi håller på att implentera de funktioner jag nämne i tidigare inlägg på sida 3. Det finns inga begränsningar på en kampanj utan det är precis som vanlig affiliate försäljning där. Man inser själv att man kan nog inte sälja en pansarvagn så här men andra saker fungerar utmärkt. Kul att du gillade idén och hoppas du lägger in första kampanj snart :) |
Okej, det låter bra.
Men, hur undviker man att kunder blir uppringda 2, 3 eller 5 gånger av olika säljare? Jag har en telefonlista med 1200-1300 företag, men hur kan man organisera det på bästa sätt? Egen lösning eller har ni den lösningen? |
Citat:
Sedan så avgör avslutet vad som sker. Antingen så sätter säljaren ett sälj och då är det nummret låst kan man säga eller så sätter säljaren återkom eller ej svar och då kan dom välja ett datum där dom ska rnga upp. Men det är bara en säljare på 1 nummer. Inga företag eller privatpersoner kommer bli uppringda 4 gånger på en dag av säljare som är registrerade på Adsite. Jag har jobbat som säljare i 6-7 år själv så vi har implenterat och byggt alla dom delar jag själv saknade som säljare. Men om du har 1300 företag du specifikt vill att säljarna ska ringa så kan vi ordna en "upload" funktion så att just dom företagen är kopplade som ringbara till din kampanj. Vi håller i skrivande stund på att bygga till fler delar i systemet och denna vecka kommer det hända massor med saker i systemet som vi hoppas att ni kommer gilla. |
Jag signade upp Txting till Adsite innan, ska bli spännande att se om det ger något!
|
Vi kommer att implentera en sak vi valt att kalla "grön, gul & Röd" samt "certifierad"
Röd, gul & grön fungerar så här: RÖD: Säljaren har många avstängningar, varningar och missköt sig GUL: Neutral, alla nya har denna status GRÖN: Duktig, inga klagomål och säljer bra och sköter sig. "Certifierad" fungerar så här: Alla säljare som säljer över 15.000 kronor eller mer på en kampanj åt ett företag i månaden får en stjärna som alla annonsörer ser. Detta gör att tillsammans med "Grön, Gul & Röd" systemet kan alla annonsörer se vilka säljare som är duktigare än andra. Annonsörer kommer även att kunna ange vilket antal års erfarenhet man vill att en säljare ska inneha för att passa som säljare åt dom, då syns endast den kampanjen för säljare som angivit det som erfarenhet. Annonsörer kommer kunna ange mellan vilka datum en kampanj ska vara aktiv. Detta är lite av vad som är på ingång i systemet men mycket mycket mer är på G. Vill inte säga allt men detta kanske ger en bild av utvecklingen och att den går fort framåt. |
Citat:
Men glöm inte skapa en kampanj för att kunna få igång det hela. |
Citat:
|
Citat:
Inom några timmar kommer du kunna redigera din kampanj på ditt inlogg så om du kan redigera den och gör den lite tydligare så är den bra. Tack igen för att du testar oss :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Förstår att ni har precis startat och så men utbudet av annonser var lite torrt. Så jag väntar tills ni införskaffat fler kunder.
Får man information per mail när ni lägger upp fler annonser? |
Tobias! Det kan kommat att handla om mycket pengar och ett stort ansvar från er sida.
Kanske fler än jag som undrar... Vilket företag äger och driver Adsite? |
Citat:
En säljare får stjärnor utefter dessa steg. 5000 kronor i omsättning = 1 stjärna 10 000 kronor i omsättning = 2 stjärna 15 000 kronor i omsättning = 3 stjärna 20 000 kronor i omsättning = 4 stjärna Samt att avstängningar, varningar och liknande aspekter kommer avgöra hurvida en säljare har mer eller mindre stjärnor. Redigera kampanj kommer in under dagen/natten som funktion i systemet. Adsite drivs idag av 2 bolag men vi håller på att bilda ett gemensamt aktiebolag för Adsite. Sidan fick lite bättre fart än vi trott och vi är väldigt glada över all positiv feedback vi fått samt all negativ som gjort att vi kunde utveckla adsite. Denna bolagsordning är dock väldigt temporär så ett eget AB kommer väldigt snart att driva Adsite. |
Citat:
Om Säljare1 säljer två st varor från mig på 15.000 vardera, så får han 4 stjärnor. Men är han en bättre säljare för att han sålt två varor på 1000 samtal än Säljare2 som sålt 200 varor på 250 samtal men dom kostar 10 kr/st? |
Citat:
Men istället för att skicka varje gång så kan vi skicka ett varannan vecka eller 1 i veckan. Vi vill undvika att skicka massor för då kollar ingen i dom ändå. Men funktionen implenteras. Men ni/du på Wellox kanske ska registrera er som annonsörer? |
Citat:
Men vi kan ju inte säga hur just den delen fungerar helt och hållet innan den är heöt kalr och implenterad. Vi vill ju inte mata alla våra blivande konkurrenter med allt. Men du har rätt, men det har vi sett till att fixa. |
har nu skickat en kampanj för granskning.
jag antar att man kan sätta budget etc för kampanjen när den väl blivit godkänd. jag är mycket nyfiken på vad detta kan resultera i. grym tjänst om det funkar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson