![]() |
frågor om att starta AB
hej,
jag funderar på att starta ett AB och har ett par frågor; vad kostar det konkret att starta ett AB (alltså initiella kostnader, och löpande årskostnader, för allt jag behöver). firman kommer initialt inte dra in några pengar alls, och i utgifter kommer vara serverhyra etc, så utgifterna kommer också hålla sig inom gränser. ungefär räcker, så att jag vet ungefär i vilken omfattning och vad för olika kostnader jag kan räkna med. (behöver jag t.ex. revisor etc när företaget har minimala in/utgifter?) vad kostar det att avveckla ett AB om jag vill det? vad händer med pengarna jag lagt in där då? vad händer med IP som ligger i firman om den avvecklas, kan jag personligen ta över källkod, domäner etc? |
Registreringskostnaden för AB är ca 1900 kr (billigast med registrering online, dyrare med registrering på papper). (Aktiekapital är en tillgång så det är inte en kostnad, det finns kvar tills man använder det).
Det finns inga årsavgifter. Man måste årligen gör bokslut som ska lämnas in till bolagsverket (det kostar minst 5000 kr om man är sen, men man har ca 7 månader på sig från bokslutsdagen) och lämna in deklaration till skateverket (kostar också 5000 kr att vara sen). Dröjsmlskostnaderna ökar till 10 000 kr andra gången man är sen samma år, och 15000 kr tredje gången så det kan sammalagt kosta 30 000 kr att vara sen med bokslutet till bolagsverket, samma sak med deklarationen. Tillkommer utskriftkostnad och porto för bokslut respektive deklaration. Man behöver ett bankkonto (vill man snåla så kan man gå till banken och kräva att få lägga upp en konto med insättningsgaranti, utan betalservice och kort, då kostar det inget alls i årsavgifter hos Nordea, SEB, Handelsbanken...) Kontot som du öppnar i banken enbart för att hantera aktiekapitalet när du styartar verksamheten kostar inget. (Kolla alltid i förväg med din bank, för många för att inte säga alla bankenr kör med massor av fula knep och rena lögner när de inser att du kan reglerna bättre än dem). Ingen bank har rätt att neka dig att öppna ett konto med statlig insättningsgaranti (det står nämligen i villkoren för deras bankoktroj/insättningsgarantin). Lämnar man in alla papper i tid så kostar det m a o ca 20-30 spänn per år. |
Du behöver ett AK + lite avgifter för att starta ett AB. De jobbiga med AB du måste lämna i bokslut och måste betala en revisor. Att inte lämna in bokslut på ett AB är ett brott, även om bolaget bara har gjort 2 transaktioner och tro mig : Ekobrotts myndigheter älskar att utreda såna brott , Eftersom det är statistik förbättring för dem.
Man kan numera köra utan revisor, men risken att är större att skattemyndigheten sparka in dörren och vill granska dej. Du bör räkna med ca 10.000:- per år i revisions kostnader.. För att avveckla ett bolag, kan du likvidera bolaget kostar ca 10.000:- , KK:a det eller sälja det. ( Det finns konkurs aukturer på blocket, där det prinpicpe ta över bolaget och sedan skrapa ut innehållet , och sedan kk:ar det , risken är dock stor att man bli lurad av dessa aktörer. ) Citat:
|
Citat:
|
Glömde att skriva att det inte går att "avveckla" ett AB, det finns bara tre sätt att avsluta ett aktiebolag:
- Konkurs (gratis) - Likvidation (kostar multum) - Sammanslagning med annat bolag (Kostar lite anmälningsavgifter) Det går inte att jämföra en avveckling av ett AB på samma sätt som med enskild firma/HB/KB det är betydligt striktare regler och man kan vid likvidation och kokurs inte avsäga sig bolaget utan att någon ny inträder i ens ställe. Man ska aldrig starta ett AB om man inte tänker bedriva en aktiv verksamhet. Men däremot är AB ett yppeligt bra sätt/verktyg för att bedriva just en aktiv verksamhet. |
Citat:
|
Det är väl snarare om man knappt tänkt bedriva någon verksamhet i bolaget som det kanske inte är så lönsamt med bolagsformen.
|
Citat:
|
När jag menar passiv så menar jag inte att man förvaltar ett kapital eller ens äger webbsidor utan att bolaget verkligen är helt tomt.
Med aktiv verksamhet menar jag exempelvis att ha webbsidor, äga aktier, eller andra tillgångar. Eller driva webshop, lastbilsfirma eller konsultrörelse.... för att ta några enkla exempel.... AB är bra till: - Långvariga projekt - Verksamhet med flera delägare med olika kapitalinsatser eller ansvarsfördelning - Begränsar företrädares och ägares ansvar - Lätthet att sälja av när ett utveclingsprojekt är klart - Alla avtal föjer med bolaget vid ägarbyte - Enklare att ta in externa finansiärer - Enklare att skriva avtal med kunder och leverantörer - Mycket enkelt att hantera bokföring (ingen sammanblandning med privatekonomi som i EF/HB/KB) - Delägare kan lätt sälja av sin andel (om man inte har hembud) Styrelsen: - Behöver vara minst en ordinarie ledamot och en suppleant - Eller 2 ordinarie ledamöter + en suppleant - Eller 3 ordinarie ledamöter (då behövs ingen suppleant) - Om styrelsen har färre än tre ledamöter ska det finnas minst en suppleant Ägare: - Minst 1 ägare (behöver inte sitta i styrelsen, behöver inte delta i bolagsstämman men det är nog klokt att göra det om man är mån om sitt bolag). Kostnad: - Registreringsavgifter på hos bolagsverket, ca 1900 kr Krav på Aktiekapital: - Måste vara minst 50 000 kr - AK kan vara i andra tillgångar än pengar - Enklast att först betala in kontanter på ett konto och först därefter köpa varor för pengarna - Syftet med AK är att det ska användas i bolagets verksamhet - När man köper varor till lagret så påverkas inte nivån på AK (pengarna flyttas mellan balanskonton i bokföringen, resultatet påverkas inte alls) |
Mycket bra som vanligt Conny!
Jag tror dock jag hittade ett litet fel. Man måste ha en styrelsesuppleant även om man är två ledamöter, är man tre ledamöter eller fler behöver man däremot inte ha någon tror jag. |
Citat:
|
Jag har för mig att det kostar 900 kronor att avsäga sig revisor.
|
Men så är det. En revisor behövs, tro att man numera kan köra med auktoriserade bokföringtanter också. Sedan är svårt att hitta revisorer, många har börjat gå i pension, så risken är att man hamnar hos någon dyr byrå.
Tyvärr är det de 40 talist arbeten som inte kan ersättas med kath tuggade import arbetskraft. :-) Varför jag nämnde det där, har för jag har varit inblandat i ett AB projekt, som kk:ade, vi hade andra problem då, vi tyckte att detta AB i frågan var ingenting att bry, sej vi hade gjort 2 transaktioner. Det här AB skulle förvalta en datahall vi skulle bygga, men den andra finansiärer fick lite problem andra saker, därav gjorde vi aldrig något med bolaget. Så herr Klein är numera en förhärda brottsling dömd för att inte lämna in en årsredovisning på 2 transaktioner. Kan vara ett tips , håll ordning på pappren. Pappa staten älskar att ta oskulden i analen på små företagare.. Citat:
|
Citat:
Nettoomsättning
Tänk på att du själv som ägare räknas som anställd om du tar ut lön! Bokföringstanter är en term som är obekant för mig, men en vettig redovisningsbyrå som tar hand om pappren är ju en poäng om man inte själv vet vad man sysslar med. Herr Klein verkar inte heller ha brytt sig om att öppna posten, eftersom det kommer ett flertal brev och påminnelser om deklaration och årsbokslut. Visst är det surt, men helt överraskad kan du inte vara. Det kommer minst 1 påminnelse flera veckor innan sista datum som årsredovisningen ska vara inlämnad, därefter kommer övervägande om påförande av straffavgift, själva straffavgiften och först härefter en rättslig åtgärd. |
När man får 2 x 5 000 kr + 10 000 kr i böter för att vara sen med bokslutet så bör man kanske läsa vad som står?
|
tacker för svaren
tackar för den utförliga informationen! väldigt uppskattat!
så grovt sammanfattat, angående kostnaderna: Kostnader:Grovt räknat, för en firma som min ligger jag på circa 2000 SKR initiellt och sedan ett par hundra lappar per år (för porto, vad vet jag etc) likvidering kostar 10000 SKR, det som finns i bolaget efter det tillfaller ägarna (och dom müste skatta för det?)Så, om jag startar firma idag, trycker in 50kEUR, efter X månader kommer på att det vara en idiotisk ide och vill stänga ned, kostar det circa 10k att fixa det (och ska tydligen vara komplicerat), de kvarvarande 40kEUR tillfaller mig, men X % dras i skatt när jag ska få ut dom pengarna? Vad händer med IP:n i firman? mjukvara jag utvecklat etc etc, tillfaller den automatiskt mig när jag likviderar? Om jag skullle gå för alternativet att sälja till "Standardbolag", kan IP:n ställa till problem, att jag säljer det också då? Eller kan jag skriva över den till mig själv på ngt sätt innan? Lite info vad jag planerar att göra, låter det vettigt? jag är utvecklare, jag vill starta en firma där mina projekt (webbsajter, iphone apps, etc) kan köras under. Ett AB främst pga liability, att om t.ex. mjukvaran orsakar skador, webbsidorna blir stämda etc etc så åker firman på smällen och inte jag personligen (jag planerar inte att göra ngt dumt, utan det är bara min paranoia). Jag planerar att driva firman långsiktigt, i hopp om att det ska gå bra framöver för mina projekt. Jag bor i Tyskland nu, jobbar som frilansare här (nog mostsvarande Enskild firma i sverige), med eget skatte nr etc. Om jag vill ta ut pengar från mitt AB framöver, kan jag skriva en räkning till firman över programmeringsjobb jag gjort, och få ut pengar på den vägen (för att undvika arbetsgivaravgifter etc)? Eller blir det struligt då jag själv är ensam ägare i AB? (känns som alla skulle göra så om det var tillåtet...) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson