WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   MotionCAPTCHA ett projekt att hålla ett öga på (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048593)

najk 2011-06-09 11:07

MotionCAPTCHA ett projekt att hålla ett öga på

1 bifogad(e) fil(er)
Hittade ett skönt projekt att hålla ett extra öga på, captcha med en form du ska rita av istället för att behöva tolka krångliga texter med tecken som ibland inte går att få fram.

MotionCAPTCHA – Stop Spam, Draw Shapes

Demo finns också.

captaindoe 2011-06-09 12:17

Detta gillas starkt. Hoppas att han släpper den nya versionen snart så att även folk med javascript avstängt kan använda formulären.

tartareandesire 2011-06-09 13:46

Bland de sämsta idéerna jag sett... reCAPTCHA är enklare, dessutom finns ännu enklare captcha-metoder i form av exempelvis frågor som är vida överlägset i användarvänlighet.

Kör man med snabb, känslig muspekare är detta krångligt. Har man problem med finmotoriken är detta krångligt. Kör man touch istället för mus så är detta krångligt. Finns det någon anledning till att använda det?

captaindoe 2011-06-09 13:55

Klart det finns anledningar till att använda det.

Jag tycker det är otroligt svårt att se vad det står för bokstäver i vanliga Captcha rutor. Får ofta prova flera gånger för att lyckas vilket är irriterande.

Men med MotionCAPTCHA lyckades jag direkt.

Om jag skulle använda samma logik som du använde nu tartareandesire så skulle jag kunna säga att frågor är väldigt dåliga eftersom inte alla är allmän bildade. Samt att matematiska tal inte är att föredra för att alla besökare kan inte matte.

Om en muspekare är så snabb och känslig så att man inte kan följa lätta anvisningar så är knappast MotionCAPTCHA det största problemet för den användaren.

oskarh 2011-06-09 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20407967)
Kör man touch istället för mus så är detta krångligt. Finns det någon anledning till att använda det?

Hur menar du då? Jag skulle gissa på att det blir extremt mycket lättare att rita symbolen med en touchskärm?

tartareandesire 2011-06-09 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20407969)
Klart det finns anledningar till att använda det.

Jag tycker det är otroligt svårt att se vad det står för bokstäver i vanliga Captcha rutor. Får ofta prova flera gånger för att lyckas vilket är irriterande.

Men med MotionCAPTCHA lyckades jag direkt.

Om jag skulle använda samma logik som du använde nu tartareandesire så skulle jag kunna säga att frågor är väldigt dåliga eftersom inte alla är allmän bildade. Samt att matematiska tal inte är att föredra för att alla besökare kan inte matte.

Om en muspekare är så snabb och känslig så att man inte kan följa lätta anvisningar så är knappast MotionCAPTCHA det största problemet för den användaren.

Finns det flera alternativ så är det givetvis bara bra men inte som ersättning. Ska man bara köra en variant så måste man gå på majoriteten.

tartareandesire 2011-06-09 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20407976)
Hur menar du då? Jag skulle gissa på att det blir extremt mycket lättare att rita symbolen med en touchskärm?

Rita med touchpad på laptop är inte det lättaste?

oskarh 2011-06-09 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20407979)
Rita med touchpad på laptop är inte det lättaste?

Jag försökte rita snett osv, men den godkände ändå. Kanske lite för hög feltolerans med andra ord, men inga som helst problem med en touchpad. Om man inte har stora problem med motoriken så fungerar det riktigt bra.

edit: testade den lite med min touchpad och tog prints: http://cl.ly/0q2V3v3l2R3T3i473g3L

tartareandesire 2011-06-09 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20407981)
Jag försökte rita snett osv, men den godkände ändå. Kanske lite för hög feltolerans med andra ord, men inga som helst problem med en touchpad. Om man inte har stora problem med motoriken så fungerar det riktigt bra.

edit: testade den lite med min touchpad och tog prints: http://cl.ly/0q2V3v3l2R3T3i473g3L

Tror det är många som inte ens vet hur man ritar med touchpad och skulle gå därifrån direkt utan att ens pröva. Man kan aldrig utgå från en själv när man utvecklar för en bred publik.

Danski 2011-06-09 15:03

Utan att ha satt mig in i tekniken bakom men detta borde vara avsevärt mycket lättare att knäcka per automatik än traditionell captcha. Att följa en linje är inget svårt att programmera, men de har kanske tänkt att lägga "störningar" ovanpå senare?

BarateaU 2011-06-09 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20407987)
Utan att ha satt mig in i tekniken bakom men detta borde vara avsevärt mycket lättare att knäcka per automatik än traditionell captcha. Att följa en linje är inget svårt att programmera, men de har kanske tänkt att lägga "störningar" ovanpå senare?

Måste börja från rätt håll, kanske svårare att få den logiken att funka också.
Tycker de är "awsome", hatar de vanliga cap rutorna.

hnn 2011-06-09 15:48

tartare: Har du funderat på att någon gång vara en smula positiv istället för att se det negativt?

Jag har testat på olika datorer och följer man mönstret någorlunda, så kommer man igenom. Testat med touchskärm, touchplatta och med olika möss. Inga som helst problem.

najk 2011-06-09 16:01

Citat:

Bland de sämsta idéerna jag sett... reCAPTCHA är enklare

http://www.fulldhamaal.com/funny-pic...tchas-3383.htm
Finns gott om dåliga exempel på reCAPTCHA som är helt oläsliga eller omöjliga att efterlikna.

tartareandesire 2011-06-09 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20407996)
tartare: Har du funderat på att någon gång vara en smula positiv istället för att se det negativt?

Jag har testat på olika datorer och följer man mönstret någorlunda, så kommer man igenom. Testat med touchskärm, touchplatta och med olika möss. Inga som helst problem.

Jag har massor med positiva saker jag kan ta upp ifall du vill. Den captchan som exempelvis IIS kör är alldeles utmärkt om man envisas med att använda någon, händer i princip aldrig att det är en svårläst sådan.

Gäller det kontakt- och registreringsformulär, där det är mest relevant, så finns det betydligt bättre lösningar än bägge dessa som inte stör användaren på något sätt. Det är att föredra i ca 100% av alla tillämpningar. Man kan utan större svårigheter slippa i princip all spam utan att tvinga användaren till att vare sig rita, läsa spegelvänd text eller göra två bakåtvolter.

BOM 2011-06-09 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20407987)

Det låter rimligt, de blir tvungna att lägga in störningar. Och så blir det nästintill oläsligt och vi är tillbaka på ruta ett :)

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20408030)
Gäller det kontakt- och registreringsformulär, där det är mest relevant, så finns det betydligt bättre lösningar än bägge dessa som inte stör användaren på något sätt. Det är att föredra i ca 100% av alla tillämpningar. Man kan utan större svårigheter slippa i princip all spam utan att tvinga användaren till att vare sig rita eller läsa spegelvänd text.

Ja det finns alldeles för många captchamissbrukare bland sajtknackare! Det är pinsamt.

Sweely 2011-06-10 10:28

Huruvida detta är användbart eller inte har jag ingen aning om, men jag gillar det! Blev imponerad för första gången på länge. Kul att folk kommer med nytt :)

2cool4school 2011-06-10 11:39

Skitsnyggt.

Kan ju vara värt att testa tills någon knäcker det.

jayzee 2011-06-10 13:11

http://www.nucaptcha.com/ :rolleyes:

Clarence 2011-06-10 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20407997)
http://www.fulldhamaal.com/funny-pic...tchas-3383.htm
Finns gott om dåliga exempel på reCAPTCHA som är helt oläsliga eller omöjliga att efterlikna.

Hade din länk något att göra med din text? Jag kan iaf inte se mer än en något humoristisk reCaptcha på den sidan. Sen tycker jag för övrigt att recaptcha alltid är lätt, men då jag är medveten om att många ogillar den så låter jag gärna bli att använda den. Kör hellre på en väldigt lätt fråga (vad är två plus två, hur många ben har en hund eller något i den stilen) eller för den deleb bara spam-filtrering i på server och i mail (om det nu är mailform).

Jag som gärna använder tangentbordet när jag fyller i formulär tycker verkligen inte om captchan i tråden.

emilv 2011-06-10 22:16

Citat:

reCAPTCHA är enklare

Är det bara jag som tycker det är svårt att läsa reCaptcha numera? De har börjat få allt svårare ord (olika språk, påhittade ord etc), konstiga tecken (jag har sett både summatecknet och pipetecknet) och dessutom har de börjat lägga på filter som är svåra att tyda. Jag brukar få be om en ny bild ett par gånger innan jag ser vad det står

Men ja, vanliga frågor känns klart bättre än att hålla på med musen.

Anders Larsson 2011-06-11 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20408168)
Är det bara jag som tycker det är svårt att läsa reCaptcha numera? De har börjat få allt svårare ord (olika språk, påhittade ord etc), konstiga tecken (jag har sett både summatecknet och pipetecknet) och dessutom har de börjat lägga på filter som är svåra att tyda. Jag brukar få be om en ny bild ett par gånger innan jag ser vad det står

Men ja, vanliga frågor känns klart bättre än att hålla på med musen.

+1 på det. Det är inte lätt att vara människa längre! :)

Reconsider 2011-06-11 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20408156)
Hade din länk något att göra med din text? Jag kan iaf inte se mer än en något humoristisk reCaptcha på den sidan. Sen tycker jag för övrigt att recaptcha alltid är lätt, men då jag är medveten om att många ogillar den så låter jag gärna bli att använda den. Kör hellre på en väldigt lätt fråga (vad är två plus två, hur många ben har en hund eller något i den stilen) eller för den deleb bara spam-filtrering i på server och i mail (om det nu är mailform).

Jag som gärna använder tangentbordet när jag fyller i formulär tycker verkligen inte om captchan i tråden.

Ett av orden är alltid "fejk", dvs att de inte själva vet vad det ordet faktiskt är.
Det är avläsningar från gamla böcker m.m.
Detta märks genom att ordet t.ex. innehåller siffra eller "konstigt" tecken.

Det riktiga ordet är alltid "skuggat" för det första och för det andra innehåller det enbart bokstäver.
När man väl förstått detta så lär man sig snart att se det "falska" ordet och skriva vadsomhelst istället för det.

Testa!

BOM 2011-06-12 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av Reconsider (Inlägg 20408236)
...När man väl förstått detta så lär man sig snart att se det "falska" ordet och skriva vadsomhelst istället för det.

det kan även utelämnas helt.

Angående trådens captcha, här ett förslag till vidareutveckling:
http://img.ihack.se/images/1013077081175.gif

pelmered 2011-06-13 00:03

Väldigt intressant!

Det är ju en ständig kamp mellan captchas och botar vilket gör att det blir svårare och svårare för användarna när bottnarna blir mer avancerade.

Jag försöker till varje pris undvika att använda captchas och jag har en del trix som funkar bra för mig i de allra flesta fall.
Det behövs verkligen lite innovationer när det gäller detta och den här captchan var väldigt enkel och bra, även om det är en del problem även med denna som redan tagits upp i tråden.

BeEss 2011-06-13 00:57

Inget vidare

Nej detta gillade jag inget vidare. Ifs kan det i mitt fall bero på att jag rent konstnärligt har problem med att t.o.m. rita en streckgubbe. ;)

Själv brukar jag när det gäller formulär av olika slag helt enkelt infoga en "spambotfälla" i form av ett tomt extra textfält med ett lockande namn/id typ "email" eller liknande men som är satt "display: none;" i stilmallen. Är inte fältet tomt nonchaleras inlägget. Verkar funka utmärkt ännu så länge. Spambotar är tack och lov fortfarande skapligt "dumma".

tartareandesire 2011-06-13 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av BeEss (Inlägg 20408306)
Nej detta gillade jag inget vidare. Ifs kan det i mitt fall bero på att jag rent konstnärligt har problem med att t.o.m. rita en streckgubbe. ;)

Själv brukar jag när det gäller formulär av olika slag helt enkelt infoga en "spambotfälla" i form av ett tomt extra textfält med ett lockande namn/id typ "email" eller liknande men som är satt "display: none;" i stilmallen. Är inte fältet tomt nonchaleras inlägget. Verkar funka utmärkt ännu så länge. Spambotar är tack och lov fortfarande skapligt "dumma".

Så länge webmasters överlag är dumma så kommer bottarna lyckligtvis också att vara det :) (OBS! Ta det ej så allvarligt.) Den dag alla har implementerat bra spamskydd, det är först då vi får några verkliga problem.

pelmered 2011-06-13 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av BeEss (Inlägg 20408306)

Så brukar jag också göra.
Sedan kan man kombinera det med att kolla hur lång tid det går mellan att formuläret laddas och skickas. Är det under kanske 3 sekunder(beroende på hur formuläret ser ut) är det nog spam.

BeEss 2011-06-13 14:12

Att vara så smart som behövs

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20408332)
Så länge webmasters överlag är dumma så kommer bottarna lyckligtvis också att vara det :) (OBS! Ta det ej så allvarligt.) Den dag alla har implementerat bra spamskydd, det är först då vi får några verkliga problem.

Jag håller i stort med dig, så länge bottarna finner websajter och formulär där det är i stort sett fritt fram så kanske bottkonstruktörerna nöjer sig med detta och lägger inte tid på att utveckla bottarnas "smarthet". Men den dagen det finns superba spamskydd mer eller mindre överallt måste självklart bottprogrammerarna ta sig i kragen och utveckla "smartare" bottar om de ska få ut något av sitt destruktiva arbete.

Nästan förvånande att en del simpla trix fortfarande kan fungera men det verkar iaf göra det konstigt nog. Men som en kompis uttryckte det:
"Man ska aldrig försöka vara smartare än absolut nödvändigt, många är för smarta för sitt eget bästa och krånglar till allt i onödan."

Jag tror det ligger en del i det. Därmed inte sagt att CAPTCHA-bilder och liknande inte behövs för de har säkert sitt berättigande på många ställen. Jag är själv inte så förtjust i att använda dem men det är jag det. En del andra tycker annorlunda och deras åsikter kan självklart vara minst lika giltiga som mina.

BeEss 2011-06-13 14:18

I farans riktning

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20408341)
Sedan kan man kombinera det med att kolla hur lång tid det går mellan att formuläret laddas och skickas. Är det under kanske 3 sekunder(beroende på hur formuläret ser ut) är det nog spam.

Ja det ligger onekligen i farans riktning att det då är fråga om just spam. :-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson