![]() |
Kund beställde mot faktura precis innan anmärkning
Hejsan.
Vi skickade iväg en produkt till et värde av: 1600:- till en kund som inte hade någon anmärkning för tillfället. Nu har jag varit i kontakt med kunden som påstod att han skulle betala det. Han har inte betalat än och det har gått 1 månad efter förfallodatumet. Nu när jag kollar upp han så har han en anmärkning, vilket han inte hade innan. Vad kan vi göra? Är det verkligen helt okej att beställa hur mycket som helst precis innan man får anmärkning utan att betala tillbaka och komma undan? |
Citat:
|
Vill han inte betala är din enda chans att skicka KFM med handräckning så de tar
tillbaka prylen från honom. Lyckas han dodga KFM så är han safe och du får varken din pryl eller pengarna tillbaka. Han får heller ingen anmärkning för skulden till dig. Du får fortfarande betala ansöknings- avgiften och ärendet avskrivs. |
Citat:
Vad hade ni själva gjort? |
Citat:
1. Han gjorde 1 beställning. 2. Jag gjorde en kreditbedömning som blev godkänd. 3. Jag skickade iväg produkten 4. Kunden gjorde flera stora beställningar till = Han tror att det är fritt fram att beställa mer då han snart får anmärkning och redan är med i registret, så lika bra att utnyttja anmärkningen... |
KristianE - har aldrig någonsin hört talas om att kronofogden skulle ha utfört handräckning för 1600 kronor...
Att man itne får en betal ingsanmärkning bara för att KFM misslyckas äger viss rätt, men enbart om man själv inte orkar driva frågan vidare till tingsrätten... |
Xamda:
Möjligt att KFM har ett minimivärde för handräckning. Du betalar ju 600 kr extra för denna tjänst. 300 är bara ansökan om betalningsföreläggande. Vi säljer ju tjänster så kan inte göra något annat än att stänga ner kundens servrar/e-post. Lancelot: Vi skickar till KFM och ansöker om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr och det ser jag som självklart - även för 1600 kr. De svinen ska fan inte komma undan. Till din skuld läggs både ansökningsavgiften och ditt egna arvode på 340 kr + påminnelse- avgift (50 kr) + ränta. Så minst 2240 kr (+ påminnelseavg om denna är avtalad) blir han skyldig dig. Ränta enligt räntelagen har du dessutom alltid rätt att kräva. Ett litet förtydligande: Vi skickar våra ärenden till KFM först efter minst 2 påminnelser och där kund ignorerar dessa och vi inte kan nå denne. Sen om det är 1500 kr eller 10000 kr är helt ointressant i våra ögon. Det blir KFM oavsett. |
Citat:
Förslagsvis skickar du en påminnelse eller inkassokrav till kunden om du inte redan gjort det. Sedan får du ansöka om betalningsföreläggande och se om det leder någon vart. |
Sant att personen måste bli delgiven, men du kan gå direkt till fogden om du misstänker att det är så att kunden medvetet undviker att betala och skulden har förfallit till betalning.
Vad gäller delgivningen kan detta bli svårt, men man kan ju roa sig med att delge själv, om man vet var personen finns och orkar engagera sig och man fått tillstånd av Kronofogdemyndigheten att göra det (så kallad partsdelgivning). Om fogden misslyckas så brukar de fråga om man själv vill göra det... En sista utväg när myndigheten själv ger upp. Råttor av detta slag skall man försöka nypa åt, hårt, om man kan... Men frågan är var gränsen går för vad som är ekonomiskt vettigt. Ofta är det billigare att släppa dem och vara försiktigare nästa gång, eller helt enkelt räkna med visst svinn, hur surt det än kan kännas. Läs mer om vad fogden kan hjälpa till med: http://www.kronofogden.se/fordigsom/...380005212.html |
Citat:
Tack för ett bra svar. Jag kommer nog inte låta svinet bara komma undan med det här beteendet. Jag tycker bara att det här borde vara straffbart! |
Citat:
Det känns himla surt och en del av mig ä fortfarande tveksam om jag vill förlora mer pengar på svinet. Men sen igen så är det ju otroligt störigt att bara släppa det, som att det är acceptabelt. |
Har du testat att ringa kunden?
|
Citat:
|
Det finns bara en sak att göra - ansök om betalningsföreläggande hos Kronofogden så fort som möjligt. De flesta som inte kan/vill betala bestrider inte det, och då fastställs skulden. Sedan ligger den och tickar ränta tills vederbörande kan betala, eller det finns något att utmäta.
Jag har nyligen haft ett fall där vederbörande shoppat loss i början av april, för att sedan i slutet av samma månad emigrera till ett arabland. Helt ren kreditupplysning vid köptillfället. Kronofogden kan inte göra mycket när han inte längre är skriven i Sverige. |
Citat:
Ju fler företagare som "beivrar" sånt beteende, desto bättre! I längden vinner alla som jobbar med postorder (och liknande) på det. |
Citat:
Gud vad otur. Att folk inte skäms? Det är fritt fram för dem att göra fel så länge de inte står till svars så tror de att det är okej. Önskar att kunden bodde närmre så jag hade kunnat delgiva honom själv. |
Tyvärr dräller det av as som inte har för avsikt att göra rätt för sig och utnyttjar det faktum att det oftast kostar för mycket att jaga dem.
Av rent ekonomiska skäl släpper vi väldigt ofta sådana ärenden, men driver utifrån principskäl kanske 15-20 % av dessa ärenden så långt det går (och naturligtvis de som vi tror kan nå ett resultat). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson