![]() |
Uppstart av eget företag
Goddag! Fint väder vi har idag, på min lediga dag o allt! Kul kul!
Jag håller på med webbdesign, som ett par av er säkert redan vet. Jag har nu tagit mig i kragen och tagit steget som jag har varit så rädd för så länge, och startat eget företag. Detta i samma veva som jag fick jobb (Det var därför jag våga..). Jag har iaf nu suttit ett par timmar och designat på min officiella företagssida, och jag är intresserad av vad ni andra kunniga personer tycker om sidan. Ge mig gärna bra som dålig kritik. All kritik är bra kritik, inte sant? ;) Sidan ifråga är http://jonssondesign.se/ Så, vad tycker ni? Bör jag ta mig en funderar på om jag verkligen skall erbjuda mina tjänster, eller ser det bra ut? :) Ha en fortsatt trevlig dag! Mvh, Fredrik Jonsson |
Det ser bra ut. Fast jag hittade lite stavfel här och var på samtliga undersidor, dessa bör du se över för att ge ett mer seriöst intryck.
Image hover-("sarna") på TJÄNSTER laggar lite för mig. FF 4. Även att du på alla sidor nämner "jag" och "mig", fast på referenssidan nämner du "Våra" referenser. |
Tack, jag har inte riktigt lustläst texterna ännu för grammatik och stavfel.
Oj, jag hade verkligen glömt bort att det stod VÅRA REFERENSER.. Tack för påpekningen. Jag känner att man inte skall försöka vara stor när man inte är det, därför skriver jag också endast i "jag" form. Vad tror ni om det? Eller känns det mer seriöst om man skriver vi, oss osv? |
Nej, jag tycker det är bra att du är "ärlig" och skriver "Jag" överallt.
Ett par stavfel som förekommer flera gånger är "Sammarbete" och "Pressentera" (stavas Samarbete och Presentera) |
Tycker det ser rätt bra ut. Jag är på min mobil så jag kanske ser lite dåligt(?) Men loggan är lite otydlig, speciellt texten under. Sen känns sidan lite tom. Vill även att det är ljusare.
|
Hej,
Sidan är i mina ögon: 1. Förtroendeingivande och proffsig 2. Lättnavigerad 3. Stilren och snygg Jag tycker du inte skall ändra någonting, bortsett från de ev grammatiska missarna. Du kan din sak, lycka till med verksamheten! |
svar
Det vanliga är att man skriver "vår" och "våra" om man är ett företag även om man är själv.
Det finns en däremot mängd andra konstiga formuleringar och språkmissar i texten. Jag skulle inte beställa något från nån som i en svensk text skriver "client" när den menar "kund". Se till att texten är korrekt skriven. |
Riktigt elegant men färgen på loggan tycker jag skar sig lite med färgerna i t ex flashfilmen på förstasidan, i övrigt mycket bra.
|
Då ska väl jag som alltid ha lite synpunkter. Håller med om ovan vad gäller språket
Litet tips. Språkrådets rekommendationer är att man har mellanslag mellan antal och sort, dvs 499 kr och 20 %. Till det kommer: Jag tycker att texten på sidorna är svårläst, tycker att det är för liten grad i förhållande till radavståndet. Skulle snarare se lite större text, som under "Våra referenser". Våra referenser, som väl bara behöver heta Referenser, ser förtroendeingivande ut men när man klickar blir det motsatsen eftersom inget händer- skärmdumpar och "Läs mer" är bara länkad till #. Jag vet att det kan ta emot men jag vet också att som kund uppskattar man ett foto på enmansföretagare. Det om något känns ärligt. Kan vara värt att tänka över. Sedan måste jag ge ett plus till en sak som fick mig att le: Kontakta mig redan idag vettjá! |
"...programmeringsspråken xHTML och CSS."
Varken (x)html eller css är programmeringsspråk :) |
jag ber om ursäkt för alla slarv fel jag skrivit osv! Jag skall genast läsa genom min text och rätta till detta!
PS. jag har ännu inte hunnit gjort några undersidor för varje referens, men det kommer! Ska bara komma på något snyggt sätt att kunna presentera referenserna på! jayzee, jag ber om ursäkt för sådan slarv! Som sagt, håller på och rättar för fullt! Tack ännu en gång för påpekningarna! Såg till och med att jag hade skrivit snynas istället för synas på "reklamen" på förstasidan... INTE BRA! :P *PS! Nu har jag rättstavat de flesta felstavningarna, tror jag? Någon som finner någon annan pinsam felstavning? *PSS! Nu tar jag tag i utvecklingen av presentationssidorna för referenserna! |
Jag saknar länkar från tjänster till referenser. Fin hemsida annars, lycka till!
|
Smart daniel.s! Tack för tipset! Skall genast fixa det :).
Tack! |
Kom på en sak, varför inte visa dina arbeten även på förstasidan. Typ 3 rätt stora bilder av dina bästa arbeten. Bara ett förslag:)
|
Yeah, why not? Bra förslag Grytter! Vill tacka er alla en gång till för alla bra förslag!
|
Stilrent och bra! Gillar med att du skriver "jag", "mig" med mera. Känns personligt!
|
Jätte bra, tack för det!
Jag kan inte php, men jag har lyckats få igång ett webbformulär baserat på just php, som jag tror kan fungera, kortsiktig iaf. Vad tror ni? Just nu finns det inga "krav" på någon av fälten, men jag skall se om jag inte kanske kan få det att fungera snart. Fungerar formuläret för er ändå? Skriv bara test så att jag vet att det är ni som skriver.. :) |
Jätte bra, formuläret fungerar! Dock fungerar inte åäö.. hmm :( Får läsa på lite och försöka ändra detta snarast!
Vill tacka alla för hjälpen! Kommer snart att presentera undersidorna till referenserna ;) hoppas på att ni gillar den med! :) |
Nå, vad tror ni om denna undersida då? Ser den okej ut? Något som bör göras om?
http://jonssondesign.se/referenser/verktygexpressen/ |
En sak som stör mig är att kontakt-knappen inte ligger centrerat som alla de andra knapparna. Annars är den skitsnygg!
|
Citat:
|
http://imageshack.us/photo/my-images...taktknapp.jpg/
Som du ser på bilden så är kontaktknappen inte centrerad. I alla fall inte enligt mitt tycke. Jämför t.ex knappen information med kontakt. Information har lika mycket yta på vardera sida medan kontakts vänstra sida har mer yta än den högra. Använder mig av Firefox om det gör någon skillnad. |
Citat:
Jonssondesign: Du kanske kan embedda Rockwell? Vet inte hur licenserna ser ut. |
Ser det bättre ut nu Knös?
|
Icke. Ser exakt likadant ut.
|
Oj, ber om ursäkt. Hade riktakt adressen fel. Ser det bättre ut nu?
|
Nej, ingen skillnad. Konstigt.
|
Men vad konstigt.. Gör jag något fel då? Jag har skrivit såhär i min css fil..
@font-face { font-family: Rockwell; src: url(../Rock.ttf); } (kanske jag som är dum?) |
Citat:
Har för mig att det är rätt struligt med rättigheter när det gäller Rockwell och @font-face, någon som vet? |
Citat:
|
Konstruktiva synpunkter innebär att jag fokuserar på det jag anser bör åtgärdas, dvs jag ger inget beröm och hoppar över det som jag inte anser behöver åtgärdas i dagsläget.
"slarv fel" är i sig en särskrivning som man inte har i svenska språket, det ska vara "slarvfel" (d v s ett sammanbundet ord). "Har du en idé och behöver hjälp för att SNYNAS" (Tydligt stavfel). Tycker inte om orden "oss", "vår", "vårt", "era", då dessa skapar en större distans, man avskärmar sig från läsaren, vilket motverkar syftet då man oftast vill knyta an till kunden och ge en mer personlig framtoning (utan att för den skull bli allt för privat). Bättre med ord som är mer sakliga och inte påpekar att det är skillnad mellan parterna. "Jonssondesign är en enskild firma som bildades för att hjälpa dig att synas ännu bättre." är fullkomligt ointressant för kunden att veta att företaget är en enskild firma. Fokusera på kunden och vad du kan göra för kunden, inte på vilken associationsform du valt eller registreringar hos myndigheter, det är fullkomligt ointyressant för de flesta kunder. De vill veta VAD du kan göra FÖR KUNDEN, kanske även HUR och NÄR. Du måste också lära dig skillnaden mellan PROBLEM, BEHOV, LÖSNINGAR. Du skriver att du vänder dig till företag med BEHOV av Webbdesign eller reklammaterial, det finns det inget företag som har BEHOV av. Det är olika LÖSNINGAR på kundens behov. Ett PROBLEM kan exempelvis vara att de har för låg omsättning per anställd, eller att de inte når en specifik målgrupp, dvs att de har för lite kunder inom en viss målgrupp. Ett BEHOV uppstår när kunden har insett VAD de har för PROBLEM och satt av pengar så de är beredda att BETALA för en LÖSNING av sitt PROBLEM. Man bör redan i uppdragsavtalet med kunden tydligt definiera VAD kunden vill uppnå, dvs VAD kunden har för PROJEKTMÅL. Det kan exempelvis vara att öka försäljningen eller att nå en viss specifik målgrupp. Var noga med att förska hitta ett sätt att MÄTA om projektet uppnår sitt mål och NÄR detta mål ska vara uppfyllt. Fokusera på det under hela projektet. Förhandla så du får en extra bonus, utöver ditt normala arvode, när målet är uppfyllt. ALLTID SKRIFTLIGA AVTAL NÄR MAN JOBBAR MED UPPDRAG! Affärskonceptet verkar satsa på en mycket bred målgrupp, försök hitta en mer nischad framtoning (så du specialicerar dig inom en smalare målgrupp), för det finns tusentals etablerade företag som du konkurerar med, dem har du inte en chans mot. Hittar du däremot en mer tydlig profil och gör en knivskarp nischning mot vissa kunder så har du lättare att etablera dig på marknaden, du får färre konkurenter och ska ha som mål att du blir ensam om dina kunder. Ju bredare framtoning du har desto fler och bättre konkurenter kommer du att tvingas slåss mot. Är du helt ny på marknaden så fokusera på att hitta din första kund bland de företag du känner till och där du behärskar deras verksamhet bäst. När du fått ett uppdrag så är det lättare att få nästa och så småningom kan du bredda din verksamhet. Det är mycket svårare att börja söka en för bred målgrupp, då blir man inte trovärdig som leverantör. |
Vart väl inte lika snyggt som med Rockwell, men det som räknas är ju självfallet besökare/kunder, och dom skall inte behöva störa sig på att menyn ligger felpositionerad..
Vad känner ni? Meny med Arial eller med Rockwell? (trodde faktiskt rockwell var en standard font?).. |
Tack Conny. Jag vet att slarvfel stavas slarvfel och inte slarv fel. Jag skrev helt enkelt ett slarvfel när jag bad om ursäkt :P haha
Precis, jag känner det samma. Jag tror att kunden/besökaren känner en helt annan relation till skribenten/affärspartnern när man skriver på detta vis. Och för att reda ut varför jag har skrivit fel i min text så pass många gånger, så är det så att jag är dyslexier. Eller har iaf varit under hela min uppväxt. Jag har tränat bort de mesta, och slutade gå till en speciallärare när jag slutade i nionde klass. Därför kan jag ibland, när jag inte är helt fokuserad på att skriva rätt, stava fel. Men vi är alla människor med en så pass hög intelligens att vi kan urskilja vad jag försöker säga. Och självklart så rätt-stavar jag alltid innan jag går helt officiellt ut med mitt material. Med det sagt. Vad tror ni om menyn? Tycker ni att det ser bra ut även med Arial fonten? |
Citat:
Sen är timarvodet under en normal självkostnad så du kan aldrig leverera högkvalitativa tjänster för det arvodet. Normalt skriver man aldrig arvodet så på webbsidan, för du ska ha möjlighet att förhandla om villkoren. |
tack conny. uppenbart så har jag mycket tänka på. jag är tacksam för dina förklaringar! :)
|
Citat:
|
okej, de förklarar varför jag har rockwell.. men men, nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av nya pirates of the caribbean. :) sitter nämligen på bio, och jag kommer nog få ont i huvudet om jag försöker skriv med 3g glasögon.. haha
|
Citat:
|
Okej. De va som tusan. Ja, men då tror inte jag heller att man får använda Rockwell. Jag trodde verkligen att det var ett standard typsnitt.. Tack för att ni påpekade detta!
|
Snygg design :) Annars inget direkt att kommentera.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson