WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Man blir inte speciellt sugen på att köpa sälja domäner när det är så förbannat svårt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048236)

nukem 2011-05-17 09:40

Man blir inte speciellt sugen på att köpa sälja domäner när det är så förbannat svårt
 
Jag har Loopia. 99% av mina domäner är på Loopia. Vi pratar flera hundra domäner.

Har nyligen köpt en massa redan regristreade domäner från andra personer/företag.

.se .com .info .biz osv.

Det är teoretiskt omöjligt att byta ägar på en .com .biz .info (med flera) domän hos Loopia.
Om den förra ägaren har domänen på Loopia, med Loopia som regristrarer.

Eftersom deras krav är att du måste vara regristrerad för domänen för att kunna flytta den. Och du kan inte ta emot domänen med AUTH-kod om du inte först "lägger till" den till ditt konto.

Fantastiskt moment 22.

Dom vill att man ska skicka in papper för att föra över alla typer av domäner. Bra dom skapar en helt egen "standard" för något som annars är så enkelt att bara flytta en domän med en AUTH-kod. Även om .se inte har förstått det än.

eng3l 2011-05-17 09:42

Byt registrar då?

emilv 2011-05-17 09:44

Vad sade supporten?

nukem 2011-05-17 09:46

Jag vill inte ens uttala mig om dom andra.

Här har vi ett exempel på Binero:

Loopia skriver:
"
Hej,

Vi har mottagit en transferbegäran av billan.info där den administrativa
kontakten för domännamnet är [email protected].

Av erfarenhet vet vi att överföringar av domännamn med denna administrativa
kontakt brukar misslyckas på grund av att kontakten inte har bekräftat
transfern.

Vår rekommendation är att ni därför bör kontakta Binero och be dem uppdatera
den administrativa kontakten till en e-postadress som ni själva har åtkomst
till.

Återkom sedan till oss så kontrollerar vi att överföringen har initierats
med korrekt adress.

Välkommen åter om du har fler frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning,
Lina Rönnquist, Registry
____________________________
Loopia AB
Tfn: +46 (0)21 128222
Fax: +46 (0)21 128233
Email: [email protected]
Www: http://www.loopia.se
"
Jag har/har haft i stort sätt alla Skandinaviska regristrarer. Och det är samma visa. System som är obefintliga eller helt värdelösa.

Önskar att Godaddy gjorde en avdelning för Europeér med andra DNSer osv.

nukem 2011-05-17 09:49

jag har nog skickat över 200 mail till supporten senaste två dygnen. Ändå är vi kanske halvvägs genom processen. Dom kollar inte ens upp vad som är gjort, hur saker ser ut. Dom bara svarar något helt uppenbart på ett email dom läst. Som såklart är det första jag provat långt innan jag skrev till dom från första början.

Det är många domäner. Olika toppdomäner. Från olika regristrarer. Vissa är på Loopia. Vissa har varit på Loopia innan.

Loopia är helt Fantastiska ibland. Änsålänge har jag bara gjort som man ska göra, aldrig gjort fel, aldrig sagt något felaktigt till dom. Även om det snart borde komma något slarvfel från mig för det är så otroligt många mail o domäner i luften.

Men dom bevisar däremot en helt magnifik inkompetens.

Jag gillar inte att klaga.

Men detta är skrattretande.

Jag hade gjort bättre system och strukturer när jag var 15 år gammal.

nukem 2011-05-17 09:54

Web 10 håller fortfarande på att påminna mig om fakturor jag ska betala till dom. Fast jag betalade ett år till för att kunna avregristrera dom. Och detta är många år sedan jag äntligen lyckades flytta alla mina domäner från Web10. Varför jag flyttade dom från första början var ju förståss för deras system var riktigt dåliga. Och deras support var riktigt dålig och lågnsam.

Jag har dessutom bett dom över 5 gånger att ta bort mig från alla påminnelselistor osv med deras fakturor dom skickar ut. För jag vill inte se deras namn igen. Jag skulle nästan kunna betala någon pengar för att göra en hatsida och presentera allt material som jag har från dom. Så illa är det.

Först sa dom "ja, du är borttagen" sedan kom det nya påminnelser.. efterhand... fler o fler... så skrev jag att jag inte ville ha dom. Jag vill ta bort hela mitt konto från dom. Det gjordes. Fick fortfarande påminnelser, helt felaktiga. Till slut erkända dom att detta var autimatiska system som skickade ut dessa och dom kunde inte göra något åt det.

Så till slut var det bara att perma-banna alla deras e-mail adresser som pfishing och skräppost.

nukem 2011-05-17 09:57

One var ganska bra. Om man känner för att ha ett par hundra(eller tusen) användarkonto och betala helt för mycket pengar varje år.

Xamda 2011-05-17 10:05

Om nu alla dessa är så dåliga, vad hindrar från att använda GoDaddy och köpa en separat DNS-tjänst någon annanstans? Då skulle du ju få som du vill, GoDaddys fantastiska system och en DNS i Europa. Om vi pratar så mycket domäner skulle kostnaden för en riktigt bra DNS-tjänst inte vara så betungande utslaget per domän gissar jag.

eng3l 2011-05-17 10:37

Kör på EuroDNS, det som talar mot dom är priserna, men om du snackar med dom så kan du garanterat få ner dom till skälig nivå. Har du en större portfölj kan du få en account manager som hjälper dig med allt sånt här tjaffs och dessutom fixar dina transfers!

col 2011-05-17 11:17

Moniker rekommenderas annars om du mestadels kör com/net/org/info/biz

Letar dock fortfarande efter ett bra alternativ för se/nu

Helix 2011-05-17 11:33

För de vanliga toppdomäner, förutom se/nu rekommenderas eNom helt klart. Hyffsat bra priser och allt sköts smidigt.

Maccke 2011-05-17 12:05

Tror tricket är att den som ska köpa domänen lägger in den i kontrollpanelen först. Sedan får han auth. kod.

Björn på MissDomain kan de där - kanske du kan kolla med honom?

LoopiaAB 2011-05-17 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av nukem (Inlägg 20405661)
Jag har Loopia. 99% av mina domäner är på Loopia. Vi pratar flera hundra domäner.

Har nyligen köpt en massa redan regristreade domäner från andra personer/företag.

.se .com .info .biz osv.

Det är teoretiskt omöjligt att byta ägar på en .com .biz .info (med flera) domän hos Loopia.
Om den förra ägaren har domänen på Loopia, med Loopia som regristrarer.

Eftersom deras krav är att du måste vara regristrerad för domänen för att kunna flytta den. Och du kan inte ta emot domänen med AUTH-kod om du inte först "lägger till" den till ditt konto.

Fantastiskt moment 22.

Dom vill att man ska skicka in papper för att föra över alla typer av domäner. Bra dom skapar en helt egen "standard" för något som annars är så enkelt att bara flytta en domän med en AUTH-kod. Även om .se inte har förstått det än.

Hej

Det låter som att det har blivit något missförstånd här. Vi jobbar hela tiden på att förbättra överlåtelse hanteringen för att den ska vara så smidig och enkel för alla inblandade parter.

För att överlåta en gTLD-domän (som vi är registrar för) så behöver nuvarande innehavare logga in i sitt konto och klicka på "Kontoinställningar" > "Överlåtelse av konto/domän" och begära en överlåtelse. Du som mottagande innehavare kommer att få ett e-postmeddelande med en länk samt instruktioner. På länken finns de avtal och villkor som du behöver godkänna. När det är godkänt så bör överlåtelsen gå igenom inom några minuter.

Det stämmer att man inte kan använda sin auth-code för att överlåta en domän på Loopia som vi redan är registrar för, just för att en auth-code är till för att byta registrar, inte för att göra ett ägarbyte.

Det stämmer även att det krävs blanketter för överlåtelse av .SE och även för .NU-domäner, men det är de enda toppdomänerna hos oss som behöver blanketter.

Anledningen till att vi skickade e-postmeddelandet i posten ovan till dig var för att informera dig om att du bör byta e-postadress på administrativa kontakten för din domän. Detta för att överföringen inte kommer påbörjas om inte den administrativa kontakten godkänner detta.

Då vi har märkt att vissa andra leverantörer på marknaden inte godkänner överföringar per automatik så har vi valt att manuellt informera om detta så att domänen kan föras över så snabbt som möjligt. Vi registrerar naturligtvis transfern i våra system samtidigt som vi informerar om detta. Vill man inte byta admin så kan man alternativt kontakta den som är admin och be dem att manuellt godkänna detta, då behöver man inte göra någonting mer.

/Jimmie Eriksson

Kimppa 2011-05-17 18:43

Jag skulle rekommendera CityNetwork. De jobbar fortfarande med två olika system men håller på att gå över helt till det nya systemet. När jag haft problem med domännamn eller Nameserver/DNS etc så har allting lösts på mindre än ett dygn.

kippex 2011-05-17 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20405755)
Jag skulle rekommendera CityNetwork. De jobbar fortfarande med två olika system men håller på att gå över helt till det nya systemet. När jag haft problem med domännamn eller Nameserver/DNS etc så har allting lösts på mindre än ett dygn.

+1

När CityNetwork helt gått över till nya kontrollpanelen kommer de vara outstanding i Sverige. Både vad det gäller support och användarvänligt gränssnitt. Hoppas de fortsätter :)

nukem 2011-05-21 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av LoopiaAB (Inlägg 20405707)
Hej
Det stämmer att man inte kan använda sin auth-code för att överlåta en domän på Loopia som vi redan är registrar för, just för att en auth-code är till för att byta registrar, inte för att göra ett ägarbyte.
/Jimmie Eriksson

Det fungerar väldigt sällan att överlåta en domän med en AUTH-kod även om domänen inte är .se och inte är registrerad på Loopia. Tyvärr.

Internet Sweden 2011-05-21 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av nukem (Inlägg 20406150)
Det fungerar väldigt sällan att överlåta en domän med en AUTH-kod även om domänen inte är .se och inte är registrerad på Loopia. Tyvärr.

Ja, om du försökt med att överlåta en .se-domän med en auktoriseringskod (oavsett registrar) så förstår jag att du lipar, eftersom det aldrig varit möjligt..av anledningen Jimmie tar upp: auktoriseringskoder är till för registrarbyten.

Men om du läser det Jimmie på Loopia skriver, och tittar på hur det ser ut på de icke-.se-domäner du försöker att överlåta, så bör du förstå lösningen på problemet..

FredrikLund 2011-05-25 19:08

Jag har sålt domänerna till Nukem som denna tråd handlar om. När man är frustrerad kan det vara svårt att förklara vad som har gått snett. Jag gör därför ett försök att förklara vad som har hänt.

Jag sålde 50 domäner till TS. Domänerna fanns hos Loopia, Ballou, Binero, Surftown, Cliche, Web10, Godaddy och Crystone. Domäner som inte fanns hos Loopia gick smärtfritt då det gick bra att använda sig av auth code, i de fall det inte var .se, .nu och .eu.

Jag vill till en början poängtera att jag haft en bra dialog med personalen hos Loopia och kunnat reda ut de flesta problemen. Några irritationer kvarstår men det beror på systemet och inte enskilda individer som vi haft kontakt med.

TS har kontrakt på alla domänerna samt betalt domänerna. TS är juridisk ägare till domänerna, finns ingen domstol som skulle neka honom äganderätten. Då uppstår det problemet att när TS lägger till domänerna till sitt Loopia-konto så anses han inte som ägare till domänerna enligt Loopia, därför att domänerna inte är registrerade på honom. Men för att föra över dem så behöver han lägga till dem sitt konto och ange auth-code, för domäner som .com, .info .biz mfl. Här finns alltså ett moment 22. Han kan inte bli registrerad som innehavare till domänen om han inte lägger till den till sitt konto. Det kan tyckas som ett akademiskt problem men det blev ett problem när Loopia uppmanade honom att radera domänen från sitt Loopia konto. Problem därför att lagt upp domänen med installationer av WordPress med mera samt att domänen skulle ligga nere ett tag, vilket t ex Google inte uppskattar.

I några fall följde vi inte Loopias regler men rättade till det när vi fick information hur det skulle gå till. Men då uppstod nästa problem. Jag var ägare till en .eu domän som fanns hos Cliche. Jag förde över .eu domänen till Loopia och betalde till Loopia avgiften för byte av registrator. När den var betald så överförde jag den vidare till TS via Loopias kontrollpanel. Då fick TS meddelande om att den skulle bort från hans konto därför att han inte var registrerad som innehavare, enligt whois. Vi hade följt Loopias regler vilket jag i ett mejl påpekade, men fick inget direkt svar på detta. Beviset för att vi följt reglerna är att jag faktiskt betalt överföringen från Cliche till Loopia. För att detta ska vara möjligt måste jag lägga till den i mitt Loopia konto, i annat fall skulle inte Loopia kunna debitera mig för avgiften. Då domänen därefter finns hos TS så måste jag ha fört den vidare med hjälp av Loopias panel eftersom samma domän inte kan finnas på två ställen hos Loopia. Något svar på detta påpekande har vi inte fått utan bara en uppmaning att radera domänen från kontot och göra om överlåtelsen. Detta har hänt i fler än ett fall av de 50 domäner som tråden handlar om.

Den akademiska frågan kvarstår; hur ska man överföra en domän till Loopia om den till exempel finns hos Binero? Ska köparen öppna ett konto hos Binero för att överföra den till sig själv och därefter överföra den till Loopia? Eller ska jag som säljare föra över den till Loopia och betala för byte av registrator (i de fall då det kostar pengar att byta registrator) och sedan föra den vidare?

Som skrev i inledningen så har jag inget emot Loopia och kommer att fortsätta använda mig av Loopia som registrator. Jag ville dock bara försöka förklara varför det blev irritation.

Fredrik Lundahl

Internet Sweden 2011-05-25 23:33

Citat:

Ska köparen öppna ett konto hos Binero för att överföra den till sig själv och därefter överföra den till Loopia? Eller ska jag som säljare föra över den till Loopia och betala för byte av registrator (i de fall då det kostar pengar att byta registrator) och sedan föra den vidare?
Om domänen avser .se-domän, så är svaret "valfritt" - båda sätten går bra.

Det viktiga är att för överlåtelse, så behöver alltså överlåtande- och mottagande part vara kund och överlåtelsen sker alltså inom vald registrar.

Om registrarbyte (med auth-code) sker före eller efter överlåtelsen är alltså upp till er inblandade att avgöra.

FredrikLund 2011-05-26 09:42

@Internetsweden Du missade själva poängen i frågeställning. Jag får inte enligt användaravtalet med Loopia lägga till en domän som jag inte äger. Loopia tolkar äganderätten som så att den som är registrerad för domänen också äger den. Då får jag inte lägga till domänen hos Loopia och föra över den, med till exempel auth code (om det är .com .info .biz mfl). Denna frågeställning har inte med .se eller .nu domäner att göra eftersom de hanteras på annat sätt vid ägarbyte.

Jag behöver inte vara ägare av en domän bara för jag är registrerad som innehavare av domänen. Den kan vara såld. Det går jämföra med bilregistret. HD har klargjort att registrerad ägare hos bilregistret inte behöver betyda att personen civilrättsligt äger bilen.

Internet Sweden 2011-05-26 09:53

Ok, ledsen över missförståndet.

Jag vill inte ge mig in i enskild registrars syn, villkor eller hantering av detta, men jag förstår problematiken och kan själv se framför mig ett flertal situationer där andra än registranten kan ha utsetts/ha mandat för/avtalats att sköta domän och webb.

emilv 2011-05-26 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikLund (Inlägg 20406609)
@Internetsweden Du missade själva poängen i frågeställning. Jag får inte enligt användaravtalet med Loopia lägga till en domän som jag inte äger. Loopia tolkar äganderätten som så att den som är registrerad för domänen också äger den.

Gör ni det inte onödigt krångligt nu? Du fortsätter ju vara innehavare tills överlåtelsen gått igenom (åtminstone enligt definitionerna i .SE:s registreringsvillkor). Då är det ju inte konstigt om Loopia (och andra registrarer) tolkar "ägare = innehavare".

EvaF 2011-05-27 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20406615)
Gör ni det inte onödigt krångligt nu? Du fortsätter ju vara innehavare tills överlåtelsen gått igenom (åtminstone enligt definitionerna i .SE:s registreringsvillkor). Då är det ju inte konstigt om Loopia (och andra registrarer) tolkar "ägare = innehavare".


Det inverkar nog också hur gränssnittet mellan registrar och .SE fungerar. Jag vet naturligtvis inte exakt hur det se ut hos Loopia men jag föreställer mig att det inte är helt olikt vårt system som kommunicerar med .SE och kontrollerar att våra uppgifter om innehavare stämmer med vad .SE har.

Ett registrarbyte måste ske på den som är registrerad som innehavare hos .SE vilket innebär att om man försöker flytta på någon annan innehavare så funkar inte det.

Sen om man har rätt att administrera en domän åt någon annan så kan åtminstonde vi lösa det. Fast man måste då ta till det otäcka att prata med oss...

nukem 2011-06-15 07:49

en fantastisk fråga jag har till Loopia är; Varför har ni en "Transfer"-sida/funktion. Om man INTE ska använda den. Är inte det ganska förvirrande?

overlake 2011-06-15 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av nukem (Inlägg 20408566)
en fantastisk fråga jag har till Loopia är; Varför har ni en "Transfer"-sida/funktion. Om man INTE ska använda den. Är inte det ganska förvirrande?

Varför ska man inte använda den?
Den är till för registrarbyten och fungerar ju alldeles utmärkt för det. Vart läser du att man inte ska använda den någonstans?

nukem 2011-06-15 08:33

varje gång jag ska göra ett regristrarbyte. Fast jag äger domänen. O har den i mitt konto på Loopia. Så använder jag ALLT utom den funktionen. Papper, fax, o andra nymodigheter.

overlake 2011-06-15 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av nukem (Inlägg 20408571)
varje gång jag ska göra ett regristrarbyte. Fast jag äger domänen. O har den i mitt konto på Loopia. Så använder jag ALLT utom den funktionen. Papper, fax, o andra nymodigheter.

Vilka toppdomäner?

nukem 2011-06-15 08:59

dom flesta olika

overlake 2011-06-15 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av nukem (Inlägg 20408574)
dom flesta olika

Tveksamt att du måste faxa in för någon annan toppdomän än .NU.
Sen när kräver Loopia fax för någon annan domän?
Och i såfall vilken?

Du blandar inte ihop registrarbyte och överlåtelse?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson