![]() |
Skulle WM-admins möjligtvis kunna titta på att sätta charset till rätt kodning så min browser slipper gissa enkodningen varje gång och ibland bestämma sig för UTF-8 och ibland ISO8859-1, och därmed tvinga mig att varje gång den väljer fel, gå in i menyer och manuellt välja kodning?
Det sätts väl lämpligen i antigen php.ini eller .htaccess för att fungera överallt. Tack! |
Har också problem med detta. På WN alltså. Skulle också önska att detta åtgärdades.
|
Speciellt när alla specialtecken såsom ÅÄÖ blir ? ? ? eller andra konstiga tecken...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Headers skickade av servern prioriteras före headers satta i head-elementet, om jag inte missminner mig.
|
Citat:
Sätter man bara i head, så går det precis lika bra som att bara skicka en header. |
Jag har nog aldrig varit med om att de svenska tecknen visats felaktigt här på wn. Vad kör ni för browsers? Jag kör med Fx.
OBS! Detta skriver jag ej för att starta en debatt om vilken browser som är bäst. Vill endast veta för att det kan vara en nyttig erfarenhet. Kan ju dyka upp igen på någon annan site... /Peter |
Jag kör med fx 1.0.7 och har fått utf-8 charset här på wn några få gånger.
|
Kör IE 6 för det mesta inga problem.
|
Kan bekräfta att det är problem med detta och jag ska ta itu med det nu och se vad som kan göras åt det ;)
|
Citat:
Enda gången jag skulle kunna tänka mig att använda det är ifall jag har kasst webhotell som inte vill ändra på inställningarna eller låta mig skapa min egen .htaccess. |
Spelar la ingen större roll. Båda fungerar lika bra. Jag brukar ha det i head eftersom jag har ett templatesystem som hängt med ett tag nu där det ligger automatiskt.
|
Citat:
Varför en del får såna problem och en del inte, gissar jag, kan bero på vilken version av FX man kör, vilka språkinställningar man har, vilka sidor man tittar på för tillfället. Att "detektera" iso8859-1 förutsätter ju att det finns något som är utmärkande för just iso8859-1 på strömmen man får. Om det inte får det är det mer eller mindre lotteri. |
Citat:
|
Citat:
header("Content-type: text/html; charset=utf-8"); |
Decibel: Hur går det, har du lokaliserat nån lurig variabel som löser problemet?
|
Citat:
Om ni ser meddelanden som ibland funkar, ibland inte, ge mig direktlänkar, endera här eller i PM. |
Nu handlade det iofs inte om meddelandena i databasen, iaf inte för min del, handlade om att webbläsaren tolkar allting på sidan fel, inklusive rubriker, länkar till "Gå till första olästa inlägg" med mera. Verkar alltså som att webbläsaren inte kommer åt headern med content-type.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson