WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mac vs PC (windows) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047915)

Lancelot 2011-04-28 21:25

Mac vs PC (windows)

Det här är en otroligt komplicerad fråga att svara på och det finns otroligt många trådar på nätet om det här men de är gamla och jämför inte macens os med windows 7.

Såhär har jag förstått det:

- En mac är dubbelt så dyr som en pc men smidigare. Men om man jämför en mbp med en windows laptop som ligger på samma pris då? Man kan ju få en laptop som har otroligt mycket bättre hårdvara, då är väll en windows laptop bättre?
- Man får mer för pengarna när det kommer till windows laptops

Jonas 2011-04-28 21:54

1. En Mac med samma innehåll som en PC skiljer det ungefär 1000:- beroende på vem man jämför. Macen kan vara billigare, men också dyrare.

2. Det är ett konstaterande du själv gör. Vad baserar du detta på? Det är helt och hållet beroende på vad man skall göra med datorn.

Windows 7 rullar faktiskt bäst på en Mac via BootCamp, om man skall tro Windows "prestanda mätning".

jayzee 2011-04-28 21:55

Det stämmer, du får mer hårdvara för pengarna om du köper en "vanlig" burk. MEN, det finns inte en enda laptop ute på marknaden ännu med Thunderbolt teknologi (Light Peak) förrutom MBP då Apple har första tjing på alla nyheter från Intel. Dessutom bör du tänka på att OSX är optimerad fullt ut för Apple hårdvara (eftersom de styr hårdvaran) vilket också innebär att allting känns mycket rappare än om du hade kört vanlig PC med Win7 för att inte nämna att du får mycket annat mjukvara som ingår som standard i OSX som du annars fårr betala en del extra för i Windows-världen.

Lancelot 2011-04-28 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20403550)
1. En Mac med samma innehåll som en PC skiljer det ungefär 1000:- beroende på vem man jämför. Macen kan vara billigare, men också dyrare.

2. Det är ett konstaterande du själv gör. Vad baserar du detta på? Det är helt och hållet beroende på vad man skall göra med datorn.

Windows 7 rullar faktiskt bäst på en Mac via BootCamp, om man skall tro Windows "prestanda mätning".

Kolla på apples hemsida de har galet sjuka priser! Menar du att om man hittar en pc som motsvarar mbp hårdvara (15tums) så kommer det bara skilja en tusenlapp i pris?

nosnaj 2011-04-28 22:40

Om det är osx vs win7 du vill jämför är de i mina ögon likvärdiga.
Tycker gränssnittet i osx är tråkigt, vissa kallar det stilrent.

Hårdvarumässigt är apple dyrare, men vill du ha en laptop i aluminium som alla andra är det enkelt val. Vill du ha mer valfrihet är valet också lätt ;)

Lancelot 2011-04-28 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20403560)

Hårdvarumässigt är apple dyrare, men vill du ha en laptop i aluminium som alla andra är det enkelt val. Vill du ha mer valfrihet är valet också lätt ;)

Jag vill endast betala för prestanda. Sedan behöer jag väll bara hdmi och sådant som är en självklarhet i de flesta laptops.

Bestämde mig för att ge fadern min dator som är mer än tillräcklig för honom och köpa en stark masking till mig själv.

linusoleander 2011-04-28 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20403560)

Ingår inte tangentbord, chassi och skärm i hårdvaran?

Jag valde framförallt en MPB för en PC p.g.a följande detaljer.

- Aluminium-chassi, vilket gör dator tyst.
- Trackpad i glas, riktigt hög precession.
- LED-skärm, också i glas. Väldigt enkel att göra ren, utan att förstöra skärmen.
- Lång batteritid, drygt 10h med min nuvarande SSD-disk.
- Backlight på tangentbordet.
- Magsafe, helt ovärderligt, speciellt om man är lite klumpig.
- Minimalt med lösa delar, där bland slide-in. Vilket för mig som aldrig släpper dator är perfekt.
- Liten. Vikten är inga problem för min del, så länge datorn är liten. Hittade ingen i samma prestanda-klass som passade att bära runt på.
- Automatisk dimming av skärm och tangentbord, baserat på ljusstyrkan runt om kring.

Johan_W 2011-04-28 23:57

Varför inte göra en win-win-win och välja Linux?

1. Du kan få riktigt bra hårdvara till ett vettigt pris när du inte har ett ruttet äpple på locket.

2. Du slipper Windows och HippieflowerpowerX.

3. Förmodligen lär du dig nåt på vägen som kan vara bra att kunna.

Lancelot 2011-04-29 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20403566)

1. Du kan få riktigt bra hårdvara till ett vettigt pris när du inte har ett ruttet äpple på locket.

Jag driver företag så jag hinner inte mixtra med operativsystem och sådant. Måste bara kunna installera mina mejlprogram direkt och köra igång. Har ingen erfarenhet av linux däremot låter det väldigt intressant och det kommer vara något jag kör igång med i framtiden.

linusoleander 2011-04-29 00:22

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20403566)

KDE och Gnome är tyvärr alldeles för kantstött för min del.
Kort och gott så ser GUI:t för bedrövligt ut.

Sedan är det som sagt inte många datorer, rent hårdvarumässigt som kan konkurrera med en MP, alternativt en MBP och då pratar jag inte prestandamässigt.

På serversidan så är Linux dock det givna valet sedan 7 år tillbaka.

Lancelot 2011-04-29 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20403569)
KDE och Gnome är tyvärr alldeles för kantstött för min del.
Kort och gott så ser GUI:t för bedrövligt ut.

Sedan är det som sagt inte många datorer, rent hårdvarumässigt som kan konkurrera med en MP, alternativt en MBP och då pratar jag inte prestandamässigt.

På serversidan så är Linux dock det givna valet sedan 7 år tillbaka.

Kommer endast ha den till att se filmer, läsa mejl igenom windows live mail, cms och sådant

linusoleander 2011-04-29 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403570)
Kommer endast ha den till att se filmer, läsa mejl igenom windows live mail, cms och sådant

Citerade du inte fel person nu?

Dejv 2011-04-29 00:32

Tycker det du skrev över ("Jag driver företag så jag hinner inte mixtra med operativsystem och sådant") är det som gör att du bör välja Apple.

Min kollega är en stark Applehatare som gör allt för att hans vänner och bekanta inte ska använda Apple. Hans argument är ungefär alltid de samma; höga priser och att de låser in användare i sina egna produkter. Så jag började gå på snacket och undvek Apple.

Sedan köpte jag en iPhone och blev förälskad. Då kände jag att jag ville testa en Mac-dator när jag behövde byta laptop. Alltid kört Windows innan, men när jag skaffade min Macbook öppnades en ny värld vad gäller kvalité och funktionalitet. Min 13" blir aldrig varm, går tyst och funkar alltid klockrent. Kändes ovant med en dator som inte dog av överhettning, lät satan, fläktar som efter ett tag skramlar osv osv. Och för att återknyta vad jag skrev ovan så är Apples grejer gjorda för att funka snabbt och smidigt, direkt från kartong. Använder du google-tjänster har du synkat allt inom några minuter med Apples grejer. Köper du ett program funkar det utan massa meck, drivrutiner som ska ner osv. Finns inga drivrutiner i Apples värld, helt underbart.

Vill du köpa kvalitet och betala för att saker ska funka rekommenderar jag Mac. Vill du spara någon tusing kan du ju gå på någon random Windows-dator, men kvaliten och funktionaliteten kommer ALDRIG att komma i närheten.

Lancelot 2011-04-29 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av linusoleander (Inlägg 20403571)
Citerade du inte fel person nu?

haha jo det gjorde jag.

Lancelot 2011-04-29 00:41

Citat:

Ursprungligen postat av Dejv (Inlägg 20403572)
Tycker det du skrev över ("Jag driver företag så jag hinner inte mixtra med operativsystem och sådant") är det som gör att du bör välja Apple.

Min kollega är en stark Applehatare som gör allt för att hans vänner och bekanta inte ska använda Apple. Hans argument är ungefär alltid de samma; höga priser och att de låser in användare i sina egna produkter. Så jag började gå på snacket och undvek Apple.

Sedan köpte jag en iPhone och blev förälskad. Då kände jag att jag ville testa en Mac-dator när jag behövde byta laptop. Alltid kört Windows innan, men när jag skaffade min Macbook öppnades en ny värld vad gäller kvalité och funktionalitet. Min 13" blir aldrig varm, går tyst och funkar alltid klockrent. Kändes ovant med en dator som inte dog av överhettning, lät satan, fläktar som efter ett tag skramlar osv osv. Och för att återknyta vad jag skrev ovan så är Apples grejer gjorda för att funka snabbt och smidigt, direkt från kartong. Använder du google-tjänster har du synkat allt inom några minuter med Apples grejer. Köper du ett program funkar det utan massa meck, drivrutiner som ska ner osv. Finns inga drivrutiner i Apples värld, helt underbart.

Vill du köpa kvalitet och betala för att saker ska funka rekommenderar jag Mac. Vill du spara någon tusing kan du ju gå på någon random Windows-dator, men kvaliten och funktionaliteten kommer ALDRIG att komma i närheten.

Det 'är alltså mac book pro som gäller då. Det enda är att jag tycker att en 13 tums dator är alldeles för liten. Hur fan ska jag se och skicka mejl? :P

Kimppa 2011-04-29 01:00

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403574)
Det 'är alltså mac book pro som gäller då. Det enda är att jag tycker att en 13 tums dator är alldeles för liten. Hur fan ska jag se och skicka mejl? :P

Ett mycket bra val är min åsikt! :)

Lancelot 2011-04-29 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20403577)
Ett mycket bra val är min åsikt! :)

Haha kommer ihåg i något inlägg att du jobbade för apple din lilla apple agent! ;)

Dejv 2011-04-29 01:04

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403574)

Du kan ju alltid köpa mer än 13" :)

Lancelot 2011-04-29 01:29

Citat:

Ursprungligen postat av Dejv (Inlägg 20403579)
Du kan ju alltid köpa mer än 13" :)

Jo fast det är så himla mycket dyrare.

Veritas 2011-04-29 11:21

Har haft alla möjliga märken och tycker att oavsett vilket OS man vill köra så är Mac överlägset gällande kvalitet på hårdvaran så har man råd så bör man köpa Mac. Enda sättet att köra båda OS dessutom :)

Captain Thailand 2011-04-29 11:37

Hej,

Jag köper enbart mac främst av dessa högst personliga anledningar:

1. Överlägsen bildskärm (iMac) för att jobba med grafisk design och kvalitet rakt igenom.

2. Mina / våra mac har nästan aldrig hårdvaruproblem eller virus.

3. De ser snygga ut på kontoret ;-)

Lancelot 2011-04-29 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20403620)
Hej,

Jag köper enbart mac främst av dessa högst personliga anledningar:

1. Överlägsen bildskärm (iMac) för att jobba med grafisk design och kvalitet rakt igenom.

2. Mina / våra mac har nästan aldrig hårdvaruproblem eller virus.

3. De ser snygga ut på kontoret ;-)

Aja. Men jag kör på en 13 tums skärm och kopplar min extra skärm till den då. Byter ut min laptop varje år så jag vill inte köpa en 15 tums. 4

Någon som sitter på lite rabatt hos apple store?

Erik Stenman 2011-04-29 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403626)
Aja. Men jag kör på en 13 tums skärm och kopplar min extra skärm till den då. Byter ut min laptop varje år så jag vill inte köpa en 15 tums. 4

Någon som sitter på lite rabatt hos apple store?

Lättast är nog att ansöka till högskolan i höst på distans, få studentkort och sedan köpa.
Sedan kan du bara hoppa av eller fortsätta om du valde en vettig kurs.

Lancelot 2011-04-29 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20403628)
Lättast är nog att ansöka till högskolan i höst på distans, få studentkort och sedan köpa.
Sedan kan du bara hoppa av eller fortsätta om du valde en vettig kurs.

Hehe, jag studerar redan men mitt mecenat kort gick ut för någon vecka sedan fastän jag fortfarande studerar. Ska ringa csn och se vad som gäller.

Urme 2011-04-29 15:25

Jag och min kollega bytte från PC (win7) till nya MBP 15" 2,2ghz för två veckor sedan. Varför vi bytte? Ingen aning, vi var väl helt enkelt less på windows och diverse problem som hade uppstått på sistone. Ingen av oss hade jobbat i OS X på "heltid" tidigare, dock var vi inte helt obekant mac. Ingen av oss har ångrat oss ännu, även om det är en ganska omfattande omställning i vissa lägen. Som t.ex bara att göra ett { eller | på tangentbordet tog ett tag att hitta :)

Vi jobbar med webbutveckling/webbdesign.

Lancelot 2011-04-29 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Urme (Inlägg 20403646)
Jag och min kollega bytte från PC (win7) till nya MBP 15" 2,2ghz för två veckor sedan. Varför vi bytte? Ingen aning, vi var väl helt enkelt less på windows och diverse problem som hade uppstått på sistone. Ingen av oss hade jobbat i OS X på "heltid" tidigare, dock var vi inte helt obekant mac. Ingen av oss har ångrat oss ännu, även om det är en ganska omfattande omställning i vissa lägen. Som t.ex bara att göra ett { eller | på tangentbordet tog ett tag att hitta :)

Vi jobbar med webbutveckling/webbdesign.

Jaha. Var nyss och kände och klämde på en 13 tummare. Gillade faktiskt inte grafikkortet man får för det priset.

pelmered 2011-04-29 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av Dejv (Inlägg 20403572)

Allt det där slipper du på PC också om du inte köper det allra billigaste. Köper du en dator ifrån tillverkarnas premium-serier så har du motsvarande kvalitet i de allra flesta fall, men till ett betydligt lägre pris. Dessutom är det ju flera MacBooks som också haft värmeproblem. Minns dock inte exakt vilka modeller det var.

Apple har en vinstmarginal på 30-40% på alla sina produkter medan andra tillverkare som Dell och HP oftast ligger omkring 3-10%. Så det är ju med andra ord inte bara kvalitet man betalar för, utan man betalar ungefär 20-30% extra bara för att få ett äpple på locket :)

Jag håller mig till Dell och HPs business-modeller(Latitude, ProBook, EliteBook etc.). De ger bra bang for the buck och riktigt bra kvalitet(bättre än MB i de flesta fall) och prestanda. De väger dock i regel mer och är inte speciellt vackra, men vem bryr sig om hur de ser ut när man ska ha de i jobbet?

Lancelot 2011-04-30 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20403672)
Allt det där slipper du på PC också om du inte köper det allra billigaste. Köper du en dator ifrån tillverkarnas premium-serier så har du motsvarande kvalitet i de allra flesta fall, men till ett betydligt lägre pris. Dessutom är det ju flera MacBooks som också haft värmeproblem. Minns dock inte exakt vilka modeller det var.

Apple har en vinstmarginal på 30-40% på alla sina produkter medan andra tillverkare som Dell och HP oftast ligger omkring 3-10%. Så det är ju med andra ord inte bara kvalitet man betalar för, utan man betalar ungefär 20-30% extra bara för att få ett äpple på locket :)

Jag håller mig till Dell och HPs business-modeller(Latitude, ProBook, EliteBook etc.). De ger bra bang for the buck och riktigt bra kvalitet(bättre än MB i de flesta fall) och prestanda. De väger dock i regel mer och är inte speciellt vackra, men vem bryr sig om hur de ser ut när man ska ha de i jobbet?

skapade ny tråd ist.

razor 2011-04-30 20:00

Time Machine är en stor fördel med OS X som man egentligen aldrig pratar om. Det är hur enkelt som helst och fungerar utmärkt!

KristianE 2011-04-30 20:31

Jepp, och återställningen fungerar prima om du ominstallerar din burk.
Program och alla inställningar följer med.

Lancelot 2011-05-01 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20403740)
Jepp, och återställningen fungerar prima om du ominstallerar din burk.
Program och alla inställningar följer med.

Jag ska köpa en extern hdd så jag kan köra timemachine. =)

Eftersom att min hårddisk endast ligger på 320gb så behöver jag väll bara en 500gb hdd för timemachine, eller?

KristianE 2011-05-01 14:31

Det kommer räcka gott och väl. Den backar hela disken och fortsätter tills den är full. Sen
tas den äldsta backupen bort.

Jag kör Time Machine mot min NAS med en specificerad filstorlek för Time Machine och när
gränsen nåtts så raderas den äldsta. Backup körs varje timme.

Lancelot 2011-05-01 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20403795)
Det kommer räcka gott och väl. Den backar hela disken och fortsätter tills den är full. Sen
tas den äldsta backupen bort.

Jag kör Time Machine mot min NAS med en specificerad filstorlek för Time Machine och när
gränsen nåtts så raderas den äldsta. Backup körs varje timme.

Gud vad skönt. Det är dock kanske lika bra att jag fixar 1 tb beroende på prisskillnaden.

razor 2011-05-01 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20403782)
Jag ska köpa en extern hdd så jag kan köra timemachine. =)

Eftersom att min hårddisk endast ligger på 320gb så behöver jag väll bara en 500gb hdd för timemachine, eller?

Min disk är på 250 och jag kör en 320 till backup och det har inte vart till några besvär att ha det så tight hittills. Som föregående sa så kan time machine köras trådlöst också om du har tillgång till diskar på nätverket, till exempel apples time capsule eller en airport extreme som du kopplat in usb-disk på.

Lancelot 2011-05-01 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20403799)
Min disk är på 250 och jag kör en 320 till backup och det har inte vart till några besvär att ha det så tight hittills. Som föregående sa så kan time machine köras trådlöst också om du har tillgång till diskar på nätverket, till exempel apples time capsule eller en airport extreme som du kopplat in usb-disk på.

Låter väldigt fint. Ska absolut skaffa mig en hårddisk och köra time machine. Försöker dock hålla det trådlösa nere då det inte är bra för hjärnan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson