![]() |
Soliditet, Certifierad E-Handel, Trygg E-handel osv
Hej!
Det finns ju ett antal företag som sätter en grafiker att göra en logotyp och ett par killar på att sätta upp godtyckliga punkter att validera företag mot om man betalar en summa för det. Jag är inte riktigt förtjust i det. Vem har gett dem rätten att bestämma om ett företag är tryggt eller inte? De samlar ju bara information som är för allmän kännedom och tar väldigt bra betalt för det. Sedan bygger de upp det så att man "måste" ha det för att konkurrera. De tre exemplen jag kommer på spontant ligger ju i ämnesraden. Vad händer den dagen man tycker att det är onödigt att slänga ut pengar på det? Då försvinner logotyperna från hemsidan och vips kan folk tro att man slutar vara trygg och kreditvärdig. Med andra ord har man gjort sig beroende av dem för all framtid. Soliditet ringde mig häromdagen och sade att jag kunde troligen få DubbelA om de fick korrekt bokslut (De hade av någon anledning använt föregående års igen?). Det är ju fräsigt med TrippelA men vad händer om man trillar ned på DubbelA eller enkelA för att det är ett skruttår eller två? Det ser ju inte så bra ut. Använder ni något av dessa varumärken som egentligen bara fyller ett påhittat behov? Vad får ni tillbaka av det? |
Tryggt och säkert sätta att handla på nätet: https://www.handlasmart.se
|
Jag använder Trygg E-handel. Jag har dock inte gjort någon mätning som den Dan har gjort. Och även om jag litar på Dan, så litar jag inte på att resultatet av hans undersökning är helt tillförlitligt. Samvariation innebär inte nödvändigtvis orsakssamband och urvalet är för litet enligt min mening. Dock visar Dans studie tydligt att en certifiering faktiskt har ökat hans försäljning, det enda man kan ifrågasätta är med hur mycket.
Om en certifiering är värd pengarna, eller inte, skulle jag säga beror på din omsättning. Låt säga att Trygg E-handel ökar din avslutningsfrekvens med 0,1 procentenheter. Det är en marginell ökning, som dock ger stor effekt i kronor och ören i det fall att din butik har många besökare. Har du få besökare, så gör ökningen dock inte så stor skillnad. Att någon butik skulle bli "tvingad" att ansluta sig stämmer inte alls. Det går utmärkt att bedriva e-handel utan någon som helst certifiering. Det finns ingenting som säger att anslutningsavgiften till Trygg E-handel skulle ge en bättre avkastning än om man köpte AdWords eller annan marknadsföring för pengarna (har man inte oändligt med pengar så måste man alltid räkna med alternativkostnader). Ännu större effekt kanske det får om du istället ger pengarna till Cancerfonden och blir ett av deras partnerföretag. Det handlar som sagt mycket om att kunna sola sig i någon annans varumärke. |
Jag har också läst lite statistik på universitetet och vet att man måste vara mycket medveten om VAD man mäter. Dessutom ska man kompensera för skevheter i urvalet för att få jämförbara siffror. Man bör även beräkna standardavvikelsen så man kan se om utfallet har tillräcklig kvalitet för att vara underlag i en analys. Jag har inte beräknat standardavvikelsen i Dans siffror.
Om man ser till den empiriska undersökningen som Dan Nilsson gjort så förutsätter jag att rådata är korrekt, men han har gjort en felaktig eller i bästa fall missvisande analys av resultatet. VAD VILL VI VETA? Vad som kan vara intressant att veta är hur stor omsättning Dan skulle haft om han enbart använd webbsidan MED loggan. Hur stor omsättning skulle han haft då? Enligt min analysmetod skulle han haft +28% mer i omsättning för hela webbsiten. Låt mig göra en annan analys av resultatet: Dan har jämfört omsättningen rakt av och kommit fram till att den ökat med 60% med den extra loggan, men han har inte tagit hänsyn till att siten med logga visats fler gånger och därmed exponerats mer, vilket givetvis även i sig ger mer omsättning i normalfallet. I stället bör man kompensera för den ökade exponeringen genom att jämföra även exponeringen och justera omsättningen efter det. Omsättningen med loggan är 226875 kr och utan 141444,50 kr dvs +60,3986%. Men antalet unika IP-adresser är 33773 respektive 26975 vilket är +25,20111%. Snittorder per unik IP är med logga 226875 kr/33773 dvs 6,7176442 och utan logga 141444,50 kr/26975 dvs 5,2435403 kr/order. Förändringen av snittorder per unik IP är därmed +28,11275% (6,7176442/5,2435403). KOMPENSERA FÖR SKEVHETER I URVALET OCH RÅDATA Man bör då justera omsättningsökningen genom att dra bort 25,2 procentenheter från de 60 procentenheterna och får då en ökning på (60,3986-25,20111) 35,19749% eller avrundat +35% med logga för certifiering jämfört med utan logga. Snittorder, ordersumma/unik IP och konverteringsgrad tolkar jag dock som Dan har analyserat på rätt sätt (även om jag tycker det var lite väl häftig avrundning på snitt order per Unik IP då han kunnat använda tre siffrors noggrannhet i stället för en där). Man kan även säga att något som är intressant att mäta är förändringen av snittorder ber unik IP som då har ökat med +28%. SLUTSATSEN Loggan påverkar den totala försäljningen med +28%. |
Ja det verkar ju ge en del effekt. Trygg E-handel verkar ju vara i särklass den dyraste. Tror ni man får samma respons med någon annan?
Jag tror ju åldern spelar roll här, och om köparen är van internetanvändare eller inte. Av mina kunder är nog 80% mellan 18-30 år, 15% mellan 30 och 40 år och 5% däröver. Det är ju förvisso rätt lätt att kolla om jag vill. Det är även de som är i den lägsta åldersgruppen som gör de största köpen känns det som. Omsättningen är ju nära två miljoner så får man i trakten kring 20% mer avslut så är ju det en hel del pengar. Jag lär ju få samtal från Soliditet igen nästa vecka, men som någon säger så får man ju väga det mot till exempel adwords. Och i det här läget är jag säker på att adwords för den summan är betydligt mer värt. |
Jag gillar Dan med denna typ av slutsatser ger jag inte mycket för tyvärr. Framförallt för att de som kör ehandel vet att olika tider på dygnet får man också olika typer av kunder. Även detta ser man på vilka dagar kunder handlar. Därmed bör kunderna vara extremt väl fördelade för att minsta på avvikelser. Även Connys korrigering gör inte detta rättvisa.
Sedan kommer alltid sådant test inte ge "riktiga svar", då man inte kan ta del av kundens val varför man slutförde eller inte slutförde. Två frågor som måste ställas för varje kund och samla bra statistik: För de som slutförde köpen: - Slutförde du köpet för att vi hade ett "trygg-handel-logo"? - Hade du handlar om vi inte haft ett "trygg-handel-logo"? För de som inte slutförde köpen: - Slutförde du inte köpet för att vi inte har ett "trygg-handel-logo"? - Hade du handlar om vi haft ett "trygg-handel-logo"? Slutsatser här är därmed svårtolkade. Alls som har läst statistik vet att köra tester lång tid inte ger bättre svar på frågan. Många tror oftast att om vi testar i 10 månader istället för 1 bör vi få bättre resultat - inte sant. Det viktigaste är dock att utföra korrekta test. Jag tror dock att en logotyp av något slag ger mer avslut, men att räkna med procenten på det sättet som har gjorts kommer aldrig ge ett sant och definitivt svar i procentsats. Kommer bara ger massor av spekulationer, som är inte mycket värda. |
Det är sant att långa tester inte ger bättre resultat, det räcker med ett 30-tal observationer för varje delkomponent, i dtta fall skulle det troligen räckt med ett 100-tal köp för att konstatera ett statistiskt samband med acceptabel noggrannhet. Nu var det ca 900 köp och noggrannheten blir något högre än för 100-talet köp.
Det är inte alls säkrare att ge besökaren en direkt fråga om de påverkades, det finns massor av undersökningar som visar att besökare inte inser att de påverkas och därför svarar att de inte anser att detta påverkar deras köpbeteende, men likväl så påverkas köpbeteendet. Jag såg ett TV-program i går eller förrgår där man i butikerdär man sålde franskt vin hade lagt på en bakgrundsmusik med klassika franska dragspelstoner (typiskt fransk musik) och ökat försäljningen med 80%. Samma sak med tyska viner och tysk musik ökade försäljningen med 20% om jag minns rätt. Men ingen av kunderna ansåg att de påverkades av musiken. Men det statistiska sambandet är helt klart konstaterat med denna statistik. |
Citat:
Om du kollar mer noggrant så skrev jag inte att dessa frågor skall ställas till kund utan man måste sätta upp detta som mål för undersökningen. Kanske det inte framgick så bra av frågorna. Jag menade inte att kunden skall frågans i kassan om detta eller liknande. Citat:
Citat:
Klart kan Dan inte göra tester som man borde göra i sådana undersökningar och faktiskt gör. Dvs. man följer kunden, var blicken dras till på sidan, om den dra till loggan ovanligt mycket under de slutförda köpen, om man klickar på loggan, intervjuer mm. Klart det han kunde göra är et tenkelt sätt, men det ger också mycket begränsande information. |
Antagligen kan man spara rätt mycket på att helt enkelt hitta på sin egen märkning som låter trovärdig.
|
Terabyte: Du har inte visat ett enda sakligt skäl till att ifrågasätta min analys.
|
Citat:
Det är inte lönt att att ifrågesätta något då alla svar som 28%, 60%, 30% eller vad som helst är meningslösa, då man fattas relevant information i undersökningen för att komma fram till ett svar som redovisas i en siffra. Du verkar inte alls ta till dig detta, vilket visar på en stor ignorans rent statistikmässigt - skulle nog bli kass experimentalist :) Även du måste hålla med om att information om kunderna (ålder, fördelning, beställningarnas tider mm.) kan ha stor inverkan i en sådan undersökning. Det finns flertal variabler, men i det fallet förlitar man sig på endast en; finns logotyp eller inte. Din slutsats är vad den är; dvs. att omsättningen har ökat , inte uteslutande varför, vilket är det enda man kan dra ut detta. Det är nästan banalt att man tror att en sådan undersökning kan ge en siffra som stämmer, med dina korrigeringar eller inte. Tänker inte kommentera detta mer, då jag vet att det finns tillräckligt med information för att komma fram till ett definitivt ökning i siffror som ni gör. Kanske mina år med forskning på högskolenivå har lärt mig det eller bara sunt förnuft. |
Citat:
Vecka 1 1.50% (utan logga) Vecka 2 3.00% (med logga) Vecka 3 1.50% (utan logga) Vecka 4 3.00% (med logga) Vecka 5 1.50% (utan logga) Vecka 6 3.00% (med logga) Vecka 7 1.50% (utan logga) Vecka 8 3.00% (med logga) Vecka 9 1.50% (utan logga) Vecka 10 3.00% (med logga) Vecka 11 1.50% (utan logga) Vecka 12 3.00% (med logga) Vecka 13 1.50% (utan logga) Vecka 14 3.00% (med logga) Vecka 15 1.50% (utan logga) Vecka 16 3.00% (med logga) Vecka 17 1.50% (utan logga) Vecka 18 3.00% (med logga) Vecka 19 1.50% (utan logga) Vecka 20 3.00% (med logga) Extremt hypotetiska siffror, men frågan är, hade du avstått från att använda TE-loggan med ovanstående siffror? |
Som Terabyte säger så skulle det behövas mycket mer information om andra faktorer som skulle kunna påverka resultatet.
Men om vi antar att urvalet mellan med och utan logga varit helt slumpmässigt kan man även anta att fördelningen mellan alla andra variabler som kan påverka är ganska jämn så att man kan eliminera dessa. Det man kan få ut då om man ser ett tydligt samband är en trend. För att få ut några siffror måste man dock göra en analys med många fler variabler som kan påverka och se till att det inte är något annat som faktiskt påverkar resultaten och göra en analys utifrån det. Ett klassiskt exempel på detta är när en stor undersökning hittade ett starkt samband som sa att ökad glasskonsumtion ökar risken för drunkningsolykor vilket verkar väldigt konstigt. Förklaringen till det är ju att både glasskonsumtionen och drunkningsolykorna ökar väldigt mycket på sommaren och därav kunde man hitta ett väldigt starkt samband mellan dessa. Sedan är det är ju väldigt konstigt att det är så stor skillnad i unika IP-adresser. Det tyder ju på att det inte varit helt slumpat vilket gör att hela testet fallerar. Hade det varit helt slumpat så hade det förmodligen inte skiljt mer än någon enstaka procent. |
Citat:
Att det är omöjligt att avgöra hur väl undersökningen stämmer med den avvikelsen är ju självklart, men det finns ju mer grund i hans undersökning än i ditt ovanstående påstående som helt saknar underlag. Eller har besökare med unika ip-adresser ett speciellt sätt att utföra köp som du använder som bakgrund till ditt påstående? Det är väl ganska erkänt att det är som Dan har gjort, man genomför en osynlig undersökning på nätet. Såklart att du får bäst analys av läget genom att analysera sin egen trafik, men trenden syns ju. Såklart ni kan fortsätta snoppmätningen med vem som kan mest om statistikanalys, Men man ska inte analysera sönder saker. Ofta räcker det med sunt bondförnuft för att att få ut något. Statistik är inte direkt raketforskning om det man vill se är trender. |
Testet gjordes med simultana a/b tester. Säsong eller tidpunkt på dygn är irrelevanta då båda variationer visades parallellt inte i följd efter varandra.
Sen om slutsatserna stämmer vet jag inte men om jag inte minns fel reserverade jag mi för min egen statistiska okunskap i testet. Ebutik har gjort en enkätundersökning som kom fram till att certifiering är extremt viktigt för kunden, kanske kan ge fler infallsvinklar för frågeställaren Poängen är för mig inte ökad konvertering utan alla andra fördelar. Trygga ehandlare som varit med i minst ett år kan nu ansöka om fullt medlemskap i svensk distanshandel exvis utan kostnad. Man får när man ansöker gratis granskning av köpvillkor, man medverkar till bättre ehandel för konsumenterna och om 2-3 år kommer de som inte är certade ha ett stort underläge om de inte har starka egna varumärken. Så jag skulle inte råda folk att gå med bara för omsättnigsökning, se det snarare som en ev bonus. Disclaimer jag sitter sedan ett par månader med i styrguppen för trygg ehandel. |
Ztream (Dan?)
Trygg E-handel är ju inte mycket mer än en logotyp som kostar 400kr i månaden. Kraven klarar man ju i stort sett automatiskt såvida man inte är ett blufföretag? Hur tycker du att det är motiverat att ta ut 400kr i månaden för det? Att få köpvillkoren granskade för 4800kr om året är ju generöst, men det har ju bara skapats en tjänst som är till för att vattna ur redan ganska ansträngda marginaler för e-handlare. |
är i uppstarten av egen ebutik
tänkte designa en egen logga där det står att min handel är säker |
Jo jag tänkte den tanken jag med :)
"Supersäker E-Handel" :P Sedan har du ju betygen från till exempel prisjakt du kan slänga in |
Citat:
http://www.wn.se/showpost.php?p=213386&postcount=23 |
Det är mkt mer än en logotyp som sagt. Trygg ehandel är inget vinstdrivande företag. Det görs flera hundra testköp om året, extremt mkt tid i granskningstid och dessutom utveckling och omvärldsbevakning för att förebygga bedrägerier.
Om man ser det som att man köper en logga tycker jag man ser det lite kortsiktigt, det man egentligen köper är att någon gör skitjobbet att faktiskt jobbar för en säkrare svensk ehandel vilket gagnar alla trygga ehandlare. Dessutom får man en möjlighet att påverka den enda branschorgnisationen som jobbar för svenska ehandlare specifikt och man får samma rösträtt som halens ellos och nelly bland annat Och ja jag är dan :) Citat:
|
Citat:
Ja, varför skulle man inte få det? Självklarhet när man betalar lika mycket i avgifter, eller? Själv anser jag att Trygg Handel som logga och "förening" som man kallar sig, men drivs som AB, är utan tvekan största illusionen man har sålt i Sverige vad anbefaller distanshandel. Inte bara Trygg Handel men alla logotyper av denna typ, oavsett företag som driver de, är beroende av tre saker; rädda konsumenter, skumma företag som vill lura kunder samt det stora grupptrycket som logotypen innebär. Ingen logotyp gör det säkrare att handla i en butik, då butiken kan göra fel eller lura en kund oavsett vilken logotyp man har. Ekonomin kan ändra sig från dag till dag och det kan också därmed butiksägarens avsikter att driva butiken seriöst eller inte. En logotyp kan bara redovisa historiska data inte vad som kan hända vid ett kommande köp. Trygg Handel är egentigen inte snabbare att avslöja skurkar än alla på internet som skriver i forum, recenserar butiker mm. Det hemska är nog grupptrycket. I och med att vissa av dessa logotyper-företag har fått stora aktörer har man fått in fotfästet och grupptrycket ökar på alla som kanske annars skulle stå över. Uttalande som nedan från Dan är ju typiska exempel på grupptrycket som ökar lavinartat. Citat:
Jag säger inte att SDH är fel, då man gör säkert mycket gott, men logotyperna, från alla möjliga företag, på marknaden är bara ett sätt att tjäna pengar på konsumenternas rädsla ochh skurkar till ehandlare. Om jag driver ehandel själv, kommer jag klart att använda någon logotyp, även om jag för tillfället tycker att dessa är "fel" på så många sätt. Tyvärr, grupptrycket är så starkt och man får helt enkelt följa med strömmen. (Sedan fattar jag inte varför alla referenser på deras sida till "förening" när det drivs som AB. Någon får kanske förklara det för mig.) |
Personligen kan jag inte påminna mig att jag någonsin tyckt "Wow, de har köpt ett gulligt märke från Trygg e-handel eller Soliditet eller annan, nu känner jag mig trygg...".
Vad jag kan minnas har jag heller aldrig hört någon annan som nämnt att de med anledning av en sådan "certifiering" gjort köp. Däremot att man undviker att köpa om man efter ett besök inte hittar villkor, möts av SSL och efter en snabb koll på nätet får dåliga vibrationer... Är jag överdrivet negativ nu kanske...? |
Citat:
Ja. Du tittar på de runt omkring dig som är vana att surfa och shoppa på nätet. Titta bara på de som inte är lika vana. Min mor anser alla butiker med "gul logotyp" vara bra - är de det? Hon kollar inte villkor, SSL mm., men hon ser logotypen som hon känner igen. Oftast vid hennes större köp tittar hon på logotypen och jag letar efter de dåliga vibbarna innan köpet :) Så det du skriver beror definitivt på kundgrupp. |
Du har redan bestämt dig, det är bra dock baseras ditt val på okunskap vilket är trist.
Att man bedriver det som ab är rent skattemässigt. Nästan alla föreningar har en serviceorganisation i ab-gorm pga att avgifterna ska bli avdragsgilla för de anslutna medlemmarna. Sen så betalar man medlemskapsavg i sdh baserat på omsättning. Trygga ehandlare får dock flatrate första året vilket ger dem samma röst till lägre pris. Och ja bedrägerier kan alltid ske men om någon jobbar för att minska dem så kan jag inte se hur alternativrt att ingen gör någonting skulle vara bättre? Vem tror du lobbar mot regering gällande de nya lagarna från eu gällande cookies och returfrakter? Kanske du gör det eller isf kan du få 4 papp av mig också :) Eller sköter påtryckninar mot logistikbolag och betalväxlar samt banker för den svenska ehandelsbranschen, vem gör det bättre eller lämpligare än sdh. De är den enda motpolen ehandlare har mot leverantörer och den samlade kraften i sdh överstiger vida det man som enskild handlare kan åstadkomma. Sen är det såklart inget man måste ha men personligen tycker jag det är en nobrainer |
Citat:
Menar du då avgiften för medlemskap i SDH eller TryggHandel logotypen? Ser i så fall inte någonstans på TryggHandel att den avgiften baseras på omsättning, vilket jag menade i mitt inlägg. Inte själva medlemskapet inom SDH, vilket antar du menar. Dock så är jag medveten om att cerifierade kan bli medlemmar i SDH ... Citat:
Citat:
|
Jag svarade visst på flera inlägg samtidigt har kass överblick i iphonen.
Sdh är en ideell förening, trygg ehandel ett ab. Kommunikationen och transparensen kan bli mycket bättre det har du helt rätt i och det jobbas hårt på det faktiskt men resurserna är begränsade. Sen om lobbying funkar eller inte kan man aldrig veta i förhand men om ingen gör något händer garanterat ingdt det är iaf säkert. Sen säger jag inte att teh är för alla men min personliga åsikt är qtt för mig är det kanon, vad andra ser för värde är helt subjektivt. |
Citat:
Vill inte älta samma ämne, men visst hänvisar sdh till en förening hela tiden på sin sida, men det verkar som det är ett aktiebolag utan tvekan: Svensk Distanshandel AB, Org.nummer: 556227-8365 och Trygg E-handel är en del av aktiebolag. Jag hittar ingen förening alls här ... gör någon det? |
Certifierad E-Handel vs. trygg ehandel vilken som är mer känd är klart så ger det något mervärde att vara med i Certifierad E-Handel?
Dom flesta som tittar efter certifiering känner antagligen igen trygg ehandels märkning men hur många känner till Certifierad E-Handels märkning? |
Har de inte ungefär lika många anslutna i respektive system? Certiferad E-handel drivs väl också av ett företag...?
Så länge inte en konsumentorganisation eller företagsorganisation av rang står bakom tror jag detta är ett slag i luften för de flesta. De flesta andra jag pratat har aldrig hört talas om vare sig Trygg E-handel eller Certifierad E-handel och de verkar bry sig föga. Självklart, om man frågar tilltänkta kunder om de skulle tycka det vore bra med en certifering och om det är viktigt så får man svaret "Ja", men om man i stället frågar "Vad är viktigt för dig när du handlar i en e-butik eller för att du ska överväga att ahndla i en e-butik" så tror jag inte certifiering är en av de saker som automatiskt dyker upp i ens medvetande. |
Idag (2011-04-27) finns det 312 "Certifierade E-handel" och 365 "Trygg E-handel".
Certifierad E-handel frivs av en ideell förening www.allabolag.se/8024392253 Trygg e-handel drivs av ett aktiebolag "Svensk Distanshandel-Sdh" www.allabolag.se/5562278365. Det finns också en passiv ideell förening med samma namn, därav tvetydigheterna www.allabolag.se/8645013544/verksamhet Det här är ju ett forum för e-handlare så det är naturligt att fokus ligger på hur mycket man som e-handlare kan tjäna på en certifiering, men för oss är det i första hand kunden/konsumenten som är fokus. Vi skyddar konsumenter från att råka illa ut och hjälper dem att få rättelse. Vi kan ju ta bort märkningen från e-butiken på kort varsel (den syns inte längre när vi återkallar certifieringen) då vi märker att kunder inte får sina varor eller inte får rättelse på berättigade klagomål eller att vi ser att handlarens betalningsanmärkningar hopar sig så att en konkurs är nära. Vi hjälpt åtskilliga kunder att få tillbaka sina pengar, eller att efter långa förseningar få sina/rätt varor och kompensation för strul. Vi får då ofta tack som det här: "Hejsan. Tack för er hjälp. Hejsan. Hade börjat betrakta saken som att man har blivit blåst på pengarna. Bra att det finns någon som bedriver er typ av verksamhet." "Jag har faktiskt fått leveransen nu. Hade gett upp. Tack för hjälpen - saved my day "Fick ett presentkort på 400 kronor från xxxx efter allt strul och att ni hotade med att dra in certifieringen" Dessutom har vi från starten återkallat 41 certifieringar, så det finns många som vi på så sätt räddat från att få problem eller att bli av med pengar. Måste också kommentera det som många skriver att dom genom att "garantera sig själva" med en fin logga kan få samma effekt som en tredjeparts-certifiering. Det kan förstås vilken oseriös e-handlare som helst göra och visar ingen respekt för vad en lonsument behöver. Se exempelvis märket "Outlet Garanti" på denna sida www.fabriksoutlet.com så tror de flesta förstår vad jag menar. |
Från allabolag.se på Svensk Distanshandel(den ideella föreningen) http://www.allabolag.se/8645013544/verksamhet
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det första som står på http://www.svenskdistanshandel.se/ är t.ex: Citat:
Det är ju att föra folk bakom ljuset om något och inte direkt något som gynnar den öppenhet som de vill ha och som man ska ha som förening. I en förening gäller t.ex. principen att alla medlemmar har en röst, vilket inte är fallet om det är ett AB man blir "medlem" i var det nu innebär. Ganska stor skillnad måste jag säga. |
Den stadgedrivna föreningen Svensk Distanshandel, 864501-3544 äger servicebolaget Svensk Distanshandel AB, 556227-8365.
De flesta föreningar använder ett servicebolag för att ha anställda i, kunna dra av kostnader och moms. Som e-handlare är du medlem i förening (Svensk Distanshandel) där du har rösträtt. Den service du får som medlem bedrivs i servicebolag där all verksamhet bedrivs (Svensk Distanshandel AB). Om ett företag använder tjänsten Trygg e-handel köper de denna tjänst från Svensk Distanshandel AB. I föreningen (Svensk Distanshandel) är medlemsavgiften varierade beroende på medlemmens storlek. De företag som köper tjänsten Trygg e-handel av servicebolaget (Svensk Distanshandel AB) betalar en fast avgift för tjänsten. Om företaget som brukar tjänsten är medlem i föreningen (Svensk Distanshandel) är tjänsten kostnadsfri. Jag är inte säker, men jag tror att det har att göra med att föreningen endast ”äger” servicebolaget och att inga transaktioner förekommer i föreningen. Därmed har man valt att föreningen skall vara passiv. Det finns årsstämmor och stadgar i föreningen och den agerar som en förening. Varför den är passiv hos allabolag och vad det innebär rent juridiskt kan jag inte svara och jag ingen expert på uppbyggnaden , sitter bara i en styrgrupp som sagt. Det är inte precis ett måste att gå med i TEH eller SDH, ser man inga fördelar med det ska man inte göra det, men jag har för mig att tråden handlade om vad man personligen tyckte och som sagt... för mig är det självklart och jag har fått valuta och hjälp för pengarna många många gånger om. Alla får det säkert inte, men det är omöjligt att uttala sig om i förväg. Sen tycker jag att det är grymt bra att man granskar alla sådana här certifieringar och liknande branschorganisationer, ska försöka få fram bättre svar på alla frågor från styrelsen också så snabbt jag kan. |
I registret allabolag.se är alla föreningar inaktiva, kolla på AIK och Hammarbt får ni se....
Detta har ingen som helst betydelse rent juridiskt. Jag har varit aktiv i ett antal föreningar och har därför bra koll på detta med föreningar, |
Bosse på SDH gav följande svar:
Citat:
|
Citat:
Då känns det inte så skumt längre :) |
Det är inget skumt med att föreningar äger aktiebolag. Det är vanligt att det är så man bedriver verksamheten. I synnerhet när man bygger en förening för företag.
Man har flera associationsformer att välja mellan men om man vill att det ska vara flexibekt för medlemmar att ansluta sig så är den idéella föreningen idealiskt enkel att använda. Men som Dan har beskrivit tidigare i tråden så vill företag kunna göra avdrag för de kostnader som medlemsskapet innebär och det är enklast om föreningen har ett aktiebolag som ägs till 100% av föreningen. Det finns även ekonomisk förening man kan välja som associationsform men den har en betydligt striktare lagstiftning än idéella föreningar (idéella förengar finns det ingen lagstiftning för utan enbart rättspraxis, det finns flera rättsfall där man helt klart har deklarerat att man ska vara försiktig med att jämföra idéella föreningar med lagstiftningen för ekonomiska föreningar då den lagstiftningen inte är tillämpbar). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson