![]() |
Ändrat igen
Hej,
Det kanske finns en maxgräns för hur många gånger man får fråga om feedback beträffande en specifik sajt, men i så fall får ni väl ta mig i örat. Hur som helst har jag försökt förbättra layouten (igen) på en engelskspråkig sajt om min "hemö": www. kohsamui . org. Jag har: 1. Gjort om headern och ljusat upp sidan generellt för att försöka få till en "paradiskänsla". 2. Ändrat textstorleken på brödtexten från 12 till 14px för att göra den mer läsbar. 3. Försökt göra sidan mer användarvänlig rent allmänt. Jag har ännu inte hunnit: 1. Förbättra engelskan som dessvärre är småbedrövlig (om än förståelig) här och var. 2. Bytt ut vissa mörka designobjekt som inte alls passar in. 3. Uppdaterat sidan med betydligt mer färsk info och innehåll. Detta skall till under året. Jag undrar vad ni tycker och om ni har några tips generellt?! Jag är MER än tacksam för råd, eftersom jag kört fast lite... Är Century Gothic lämplig som rubrikfont tycker ni? (Jo jag vet att inte ALLA har den). |
Ps. Min vän tyckte sajten såg ut som glassreklam, jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte, haha.
|
Ser ju trevligt/semestermässigt ut :)
En sak som kanske inte är så lätt att få till med tanke på all information du har. Jag skulle nog hellre vilja se en huvudkolumn i mitten. Som det är nu så känns det lite grann som att det är svårt att se träden för skogen :). |
Ja somrigt är det, men jag känner rent spontant att det är för lång sida, likt aftonbladet (som jag tycker är usel iofs) där rubrikerna upprepas och sidan känns som en evighetssida med gammalt och nytt blandat hej vilt.
Skulle ng önska att den var bredare så den verkliugen fyller ut browsern, nu får man även lite klaustrofobikänsla eftersom den är så hoptryckt i mitten. Glasskänslan fyller nog sitt syfte om det är en somrig känsa man vill förmedla. Jag skulle gärna se mer Bungalower och det klara turkosa vattnet, det ger en härlig längtan att åka dit.... Kanske lite bilder på läckra maträtter men också ännu mer naturbilder som man kan förstora upp njuta av. |
P3N, Conny Westh,
Tack för bra respons! Just förstasidans något "anarkistiska upplägg" skall jag ta tag i och strukturera upp i veckan som kommer. En del oväsentligt skall bort helt enkelt och texterna skall ses över. Det viktiga skall jag försöka framhäva och resten skall bort, alternativt flyttas till andra undersidor. Det är helt riktigt att det ligger kvar gammalt som faktiskt inte fyller någon direkt funktion för besökaren. Det är lätt att bli hemmablind då man haft att göra med samma sajt i tolv år. Bredden på sidan kan jag inte göra så mycket åt eftersom den är anpassad till 1024, baserad på besöksstatistik. Bättre bilder skall till, tack för tipset! |
Hej,
Nu har jag påbörjat storstädningen av förstasidan (undersidorna får vänta ett par dagar): 1. Några stycken text har raderats alternativt lagts in under annan lämplig rubrik 2. Ett tiotal bilder har raderats. De hade nog inget på förstasidan att göra eftersom de var förvirrande. 3. Hotellboknings"rutan" är ny och förhoppningsvis lite snyggare. 4. Vädersymbolerna har bytts ut. I morgon fortsätter jag, nu är det sen kväll här. |
En bit på väg. Tappa nu inte tempo :)
|
Jadu, verkligen en somrig semestersida som någon annan nämnde.
Dock tycker jag att strukturen fortfarande är lite förvirrande, och det känns väldigt trångt på vissa ställen? Det känns som du slängt in en jävla massa boxar "just for funz", det är polls, info om era bloggar, sen nå bilder mitt i allt, och sen någon slags domänförsäljning? Varför ha allt detta på en och samma sida så den blir så utdragen och lång? Som sagt, designen är helt OK med hänsyn till sidans syfte, men just kring vad du vill visa besökarna på index-sidan kan finslipas på lite mer. :) |
Hej,
Tack för respons! Att ha bilder och en omrõstning på fõrstasidan av en resesajt ãr vãl knappast unikt. Dãremot skall jag städa upp aningen mer I texterna och fõrsõka göra det mer överskådligt. |
Som tidigare nämnt så känns sidan lite väl lång, dvs. för mycket information på startsidan.
Utöver detta smälter menyn in lite för mycket med sidan, markera den lite mer enligt mitt tycke. Annars ser sidan riktigt bra ut |
Tack danieldate!
Förslaget med menyn tåls att tänka på. Det är uppenbart att jag bör göra något med sidans längd. Dock är texten faktiskt mindre random än man kan tro, eftersom jag medvetet adderat relevanta keywords och fraser i texterna och rubrikerna samtidigt som jag försökt skapa någorlunda relevant information i Google. Sidan rankar dessbättre mycket bra i Google och jag vågar inte äventyra detta FÖR mycket. Förut fick jag en hel del kritik för att sidan uppfattades som mörk och att den saknade "paradiskänsla". Just den biten verkar ivarje fall blivit bättre. Jag får ta tag i övrigt i veckan. Som sagt, stort tack för mycket bra feedback! Jag tar verkligen in det ni säger och även om jag inte ändrar precis allt så blir det ofta en kompromiss. Ps. www. asiarooms. com tycker jag personligen är en föredömlig sajt i samma genre. Dock ägs dem av TUI numer (samma som äger Fritidsresor) så resurserna osv är ju andra. |
Jag tycker det ser rätt bra ut och jag håller med i det mesta som sagt tidigare.
Jag tycker det är ganska bra content, men det skulle kunna komprimeras väldigt mycket känner jag. En startsidas uppgift är ju att sammanfatta innehållet på hela webbplatsen och göra det tydligt vart man ska ta vägen för att få mer information om det man är intresserad av. Några exempel: - Vädret. Varför har du två olika sektioner med väder? Den lilla fyller ju inte någon direkt funktion och på den stora kulle det inte vara räcka med datum, väderbild(miniatyr) och tempratur? Då skulle du få plats med samma info på en eller två vågräta rader där den är nu. Vill du ha med all info som du har nu skulle det vara bättre om du hade en länk till en undersida med mer information. Kan du få till detta tycker jag också du ska flytta upp den ganska långt. - Det är massa sektioner med rubrik, 1-3 rader text och en länk. Skulle inte de flesta av dessa bara kunna vara en länk och flyttas upp till navigationen så att man har all navigation på samma ställe? - "A Few Words About Us", "The Website Statistics", "Using Credit and Debit Cards" m.m. tycker jag du borde flytta ner i footern. - Vad fyller domändelen för funktion? Är det reklamlänkar som du tjänar pengar på? |
ITisGood.se,
Mycket bra feedback måste jag säga! De närmaste veckorna kommer jag beakta samtliga dina punkter och säkert ändra en hel del. Om du med "domändelen" menar länkarna i botten så är det vanliga länkbyten. De känns väl inte 2011 direkt, men jag tar bort dem i samma takt som jag (eventuellt) försvinner från deras sajter. |
Citat:
Med "domändelen" menade jag "Thailand Web Domains" där ni säljer domäner. Men det kanske är en del av den business ni själva bedriver där nere och som har ett stort värde för ditt företag. |
Hej,
Ok, då förstår jag! Nja, egentligen är den marginell, för att inte säga stendöd, eftersom jag sålt tre-fyra domäner på sju år, haha. Har väl mest kvar den av "nostalgiska skäl". Får se om inte dem förpassas till en undersida, och/eller till vår företagssajt. |
Hej,
Det är lustigt med design. Layouten på Kohsamui . org pulade jag med i två hela dagar och det blev sisådär. I dag satt jag FYRA TIMMAR med dess systersajt (på svenska), Kohsamui . nu och gjorde om layouten på den. Den blev nästan bättre på en bråkdel av tiden. Det är väl det som skiljer en riktigt bra webbdesigner ifrån mig. Jag jobbar ganska mycket på "måfå" och hoppas på det bästa. Ungefär som när jag målade i olja förr i tiden. Mycket blev skit, en del blev ganska bra. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson