WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Förlorat Paket. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047793)

dannel77 2011-04-20 17:31

Förlorat Paket.
 
Tänkte här redogöra för ett bedrägeri som vi precis drabbats av. I korthet så är det en person som gjort en beställning via vårt webshop på en vara för ca 20.000:- Leveransadress och fakturaadress enligt nedan:

Företag AB
Sven Svensson
Box 123
111 11 Stad

Försändelsen är skickad med Postpaket. Aviseringsmetod vald är sms-avisering, mobilnummret var inte möjligt att spåra via eniro, hitta.se, etc.

Paketet har kommit till servicestället och personen i fråga har hämtat ut det, posten har gjort en legitimationskontroll, men ingen fullmaktskontroll eller behörighetskontroll att personen haft någon anknytning till företaget. Namnet "Sven Svensson" är inte avstämt mot personens legitimation.

I postens villkor för tjänsten postpaket står bla. följande att läsa:

Avtalsvillkor:
”Postpaket - Inrikes Pakettjänst
Utlämning
Postpaket lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation, inom 14 dagar. När ombud hämtar ska denna även visa upp mottagarens legitimation. En försändelse är obeställbar om den inte kan delas ut till mottagaren."

”Postens Allmänna Kundvillkor för Näringsidkare och andra organisationer (PAKN)
2. Definitioner
"Mottagare defineras som:
Den som angetts som adressat på en försändelse"

Detta bör väl innebära att "mottagaren", dvs. adressaten (enl. definitionen ovan) inte kan vara vem som helst utan måste utgöra Företaget, *eller* (då företaget inte är en fysisk person) utgöra en behörig företrädare för företaget, och i sådana fall måste ju posten göra en fullmaktskontroll för att fastställa detta? Paketet har alltså inte lämnats till "adressaten" utan till en obehörig person, detta står väl i strid med vad som anges i villkoren ovan?

Vidare hävdar posten:
I de fall där ett företagsnamn och ett personnamn anges på en försändelse (som i detta fall), så prioriteras endast företagsnamnet, man gör ingen som helst avstämning mot personnamnet på adresslappen, i detta fall så hade det förhindrat bedrägeriet. Skickar man däremot en försändelse med REK-brev adresserad till ett företag så krävs en fullmakt från företaget i fråga för att få ut försändelsen. Detta trots att postpaket och företagspaket kan ha ett värde på upp till 50.000:- REK-brev endast 5.000:-

Postpaket – Särskilda Villkor
SMS-avisering skickas till mottagaren. Sändningen kan hämtas direkt när mottagaren blivit aviserad.

Även här står det att SMS-aviseringen skall utgå till <b>mottagaren</b>, dvs. adressaten (företaget), i detta fall har sms-aviseringen skickats till en person som inte är känd av mottagaren eller av oss (avsändaren).

Klipper här in lite av det resonemang vi fört i vår kontakt med Posten:
"SMS-avisering är en form av avisering som på senare år dykt upp allt mer, men den erbjuder större möjligheter till bedrägerier. Hade en vanlig pappersavisering utgått till mottagarens postbox i detta fall så hade detta bedrägeri inte kunnat genomföras. Posten utgår ifrån att personen som innehar sms-aviseringen automatiskt är berättigad att hämta paket vid uppvisade av legitimation, detta utgör ingen som helst kontroll på att personen är behörig eller en representant för företaget."

"Paketet skall lämnas till Företaget eller ett ombud för företaget, då detta utgör adressaten, vilket inte gjorts i detta fall. Hur posten kontrollerar att en person representerar ett företag, är inte vår sak att svara på. Fullmakt från företaget, underskrift från frimatecknare, firmatecknarens legitimation, mm. kan vara sätt att göra detta."

”5.3.2.3 Förlorad försändelse
Med förlorad försändelse avses en försändelse som inom nedan föreskriven tid varken
* lämnats ut till mottagaren”..

Vi anser att detta nu är en ”Förlorad försändelse” då den inte lämnats till mottagaren (adressaten, dvs. företaget) eller behörig representant för denne, i enlighet med ovanstående paragraf.

Kommentarer till vårt sätt att se på detta mottages tacksamt, är vi ute och cyklar eller bör vi gå vidare? Tryggheten i en leverans som denna är ju dock i det närmaste noll.

hnn 2011-04-20 19:19

Paketet har hämtats ut, då är det väl inte förlorat?

Conny Westh 2011-04-20 21:51

Att personen som hämtat ut paketet legitimerat sig innebär att posten har identiteten på den personen och du kan därmed göra en polisnmälan mot denna person. För bedrägeri om denne inte är företrädare för bolaget i fråga.

Har du kollat att bolaget finns? Att adressen stämmer med bolagets registrerade adress? m.m. Vilka har teckningsrätt för bolaget?

Helix 2011-04-20 23:27

Ett stort fel ni gjorde är att skicka paktet med personen namn i adressen. Aldrig skall man göra det, utan enbart skicka till företaget, enbart under företagets namn - inget annat.

Posten kräver att man visar upp registreringsbevis och legitimerar sig på företagscenter. Detta läggs in i deras databas och sedan kan endast denna person eller personer hämta ut postpaket och REK. På så sätt minimeras alla bedrägerier mot företag.

studiox 2011-04-21 09:51

Några reflektioner:

* Det är förvånande att paketet kom till ett ombud. Även om det inte var ett företagspaket borde paketet kommit till företagscentrum.

* Paket adresserade till företaget (oavsett om att: finns med) måste medföra fullmakt.

* Naturligtvis borde detta varit ett företagspaket och således enbart levererats till företaget direkt (det betyder att Företaget ABs adress måste finnas annars levererar inte företagspaket.

* Tycker du borde kunna begära kopia på legitimationskontroll. Hur kan man säkerställa att den gjorts i överhuvudtaget om den inte finns registrerad? Det kan vara så att personen på servicestället är medbrottsling (Dom är ju faktiskt inte anställda av posten) - Då borde det väl vara viktigt för posten att kunna ha bevisbördan på sin sida? (att kontroll gjorts)

--

I övrigt så är det tyvärr så att posten är bra på att leverera paket, inget annat. SMS avisering på det sättet du beskriver är ju faktiskt inge bra. Vem som helst med ett kontaktkort kan alltså skicka ett paket till ett företag inom samma postnummerområde (lätt att kolla upp) och helt enkelt hämta ut paketet utan att det verifierats att rätt person är mottagare.

Kärnfrågan är ju om det är avsändarens jobb att verifiera att mottagaren av AVIn är samma person som är behörig till paketet.

Jag tycker att du ska polisanmäla detta som bedrägeriförsök, då finns det en chans att polisen får prata med personen som lämnade ut paketet och ge signalement. Om personen som gjort detta återkommer (ganska troligt eftersom han/hon precis fått 20.000 i sin brevlåda) så finns det ju chans att stoppa personen på plats.

dannel77 2011-04-21 16:16

Citat:

Paketet har hämtats ut, då är det väl inte förlorat?
Paketet har lämnats ut till en okänd person, men inte till vad som definieras som mottagare i avtalsvillkoren dvs. *adressaten*, den som vi skickat paketet till. I den meningen är det förlorat.

dannel77 2011-04-21 16:18

Citat:

Att personen som hämtat ut paketet legitimerat sig innebär att posten har identiteten på den personen och du kan därmed göra en polisnmälan mot denna person. För bedrägeri om denne inte är företrädare för bolaget i fråga.

Har du kollat att bolaget finns? Att adressen stämmer med bolagets registrerade adress? m.m. Vilka har teckningsrätt för bolaget?
Detta är gjort, men leder väl knappast till något. Är det en liga som pysslar med detta tex. så är med all säkerhet legitimationen falsk. Bolaget som använts existerar och dom har också gjort en polisanmälan, pratat med VD'n.

dannel77 2011-04-21 16:25

Citat:

Ett stort fel ni gjorde är att skicka paktet med personen namn i adressen. Aldrig skall man göra det, utan enbart skicka till företaget, enbart under företagets namn - inget annat.

Posten kräver att man visar upp registreringsbevis och legitimerar sig på företagscenter. Detta läggs in i deras databas och sedan kan endast denna person eller personer hämta ut postpaket och REK. På så sätt minimeras alla bedrägerier mot företag.
Detta får du gärna förklara närmare. Att det står ett namn på adressrad 1 (och ett företagsnamn på "Namnraden" ovanför) påverkar inte hur Posten hanterar det, detta är den information vi fått av dem. Namnet vi hade skrivit på paketet var ju inte heller identiskt med uthämtarens namn på legitimationen, så hur skulle detta kunna föranlett en mindre rigorös kontroll menar du? Enligt posten själva så ignorerar dom namnet i detta fall och går endast på företagsnamnet. För REK-brev är det annorlunda och där krävs det enligt Posten ett registeringsbevis eller en fullmakt, varför vet jag inte.

Helix 2011-04-21 16:34

Enkelt. Många utlämningsställen gör fel.

Fall 1: står det ett namn på paketet, så kollar man ID och lämnar ut paketet. ID kan vara falsk och då har du ett bedrägeri på halsen. De kollar inte om personen har fullmakt eller inte ... de bara kollar ID - stämmer det så är man lat och lämnar ut paktet.

Fall 2: står det bara ett företag, så måste de in i datorn, kolla vem har fullmakt, är registrerad av postens företagscenter och kan hämta ut paketet. Kolla ID och lämna ut paketet. Man lämnar de inget val och inga genvägar.

På det sättet blir fall 2 säkrare.

Visst studiox skriver att även i fall 1 borde de kolla fullmakten, men 90% gör de inte det. De nöjer sig med ID-kortet - jag har varit med om detta ofattbart många gånger.

Så tro på mig och skicka endast enligt fall 2 - skriv inte "Att: Kalle Svensson" på paketen, bara företagets namn.

dannel77 2011-04-21 16:54

Citat:

* Det är förvånande att paketet kom till ett ombud. Även om det inte var ett företagspaket borde paketet kommit till företagscentrum.
Postpaket addresserade till företag hamnar på vanliga utlämningsställen, har verifierat detta mot flera andra försändelser vi skickat tidigare.

Citat:

* Paket adresserade till företaget (oavsett om att: finns med) måste medföra fullmakt.
Förklarar gärna detta närmare, jag kan inte hitta något om fullmaktskrav i avtalsvillkoren, dock står det som sagt att paketet skall lämnas till *adressaten*, och för att posten skall veta att en mottagare utgör adressaten (eller en representant för denne) så krävs ju i praktiken en fullmaktskontroll.

Citat:

Naturligtvis borde detta varit ett företagspaket och således enbart levererats till företaget direkt (det betyder att Företaget ABs adress måste finnas annars levererar inte företagspaket.
Ja, så här i efterhand så hade det ju varit bra, vi har dock ett billigare alternativ (även för företag) med Postpaket, företagspaket är ju närmare 3 ggr. så dyrt, och inte alla vill betala det.

Citat:

* Tycker du borde kunna begära kopia på legitimationskontroll. Hur kan man säkerställa att den gjorts i överhuvudtaget om den inte finns registrerad? Det kan vara så att personen på servicestället är medbrottsling (Dom är ju faktiskt inte anställda av posten) - Då borde det väl vara viktigt för posten att kunna ha bevisbördan på sin sida? (att kontroll gjorts)
Vi har begärt den, men Posten skyddar personen då personuppgiftslagen inte tillåter utlämnande, dock har polisen tagit del av detta (får vi hoppas).

Citat:

I övrigt så är det tyvärr så att posten är bra på att leverera paket, inget annat. SMS avisering på det sättet du beskriver är ju faktiskt inge bra. Vem som helst med ett kontaktkort kan alltså skicka ett paket till ett företag inom samma postnummerområde (lätt att kolla upp) och helt enkelt hämta ut paketet utan att det verifierats att rätt person är mottagare.
Ja, som helhet så är vi väldigt nöjda med posten, trots höga priser och seg handläggning av förluster och dyl. SMS-avisering har gett upphov till nya bedrägerimöjligheter, och i detta fall så är det ett hål rakt igenom, ingen säkerhet alls. Det enda som behövs är en falsk legitimation, eller om man har en kass ekonomisk situation kan man ju ta sin egen, och sen hävda att någon annan hämtat ut i ens namn.

Citat:

Kärnfrågan är ju om det är avsändarens jobb att verifiera att mottagaren av AVIn är samma person som är behörig till paketet.
En avi hade varit mycket bättre i detta fall, då den hamnat i företagets postbox, endast sms-aviseringen möjliggjorde detta bedrägeri. Försökte likaså förklara för posten att en sms-avisering, ett kollinummer eller en pappersavi är väldigt enkel att komma över men utan resultat.

Som avsändare så kan man ju göra en snabb spårning på sms-numret, men säkert 20-30% av alla telefoner går inte att spåra på eniro, hitta, etc. så det blir en omöjlig kontroll för avsändaren (oss).

Citat:

Jag tycker att du ska polisanmäla detta som bedrägeriförsök, då finns det en chans att polisen får prata med personen som lämnade ut paketet och ge signalement. Om personen som gjort detta återkommer (ganska troligt eftersom han/hon precis fått 20.000 i sin brevlåda) så finns det ju chans att stoppa personen på plats.
Mmm, vi har som sagt gjort en anmälan, men vet inte om den leder någonstans, alltsom oftast så läggs dom ju ner. Fick ett brev för en 3-4 veckor sedan rörande denna utredning om att den var nedlagd, men sen ringde jag upp polisen i Skåne och frågade varför och då skulle dom tydligen återuppta den... och han kunde inte svara på varför den blivit nedlagd.

dannel77 2011-04-21 17:07

Citat:

Enkelt. Många utlämningsställen gör fel.

Fall 1: står det ett namn på paketet, så kollar man ID och lämnar ut paketet. ID kan vara falsk och då har du ett bedrägeri på halsen. De kollar inte om personen har fullmakt eller inte ... de bara kollar ID - stämmer det så är man lat och lämnar ut paktet.

Fall 2: står det bara ett företag, så måste de in i datorn, kolla vem har fullmakt, är registrerad av postens företagscenter och kan hämta ut pakatet. Kolla ID och lämna ut paketet. Man lämnar de inget val och inga genvägar.

På det sättet blir fall 2 säkrare.

Visst studiox skriver att även i fall 1 borde de kolla fullmakten, men 90% gör de inte det. De nöjer sig med ID-kortet - jag har varit med om detta ofattbart många gånger.

Så tro på mig och skicka endastendligt fall 2 - skriv inte "Att: Kalle Svensson" på paketen, bara företagets namn.
I Fall 1 så står det företagsnamn+personnamn på adresslappen och då gör posten alltså en ID-kontroll och lämnar ut det? Och detta sker *även* om namnet på paketet och namnet i ID-handlingen inte stämmer överens? Posten hävdar ju efter kontakt med dem rörande detta att namnet inte har någon betydelse, endast företagsnamnet används för att det "står överst" som de uttryckte sig.

Fall 2: Är detta ett standardförfarande? Finns det något, någonstans som styrker att Posten har denna skyldighet? Iom. att posten hävdar att namnet i Fall 1 inte har någon betydelse så borde ju i praktiken endast Fall 2 existera..

Vi kommer självklart att göra så i fortsättningen och även undvika sms-aviseringar i ett fall som detta. Blev lite konfunderad, då paketet faktiskt skickades till en Box-adress, så det borde ju kommit till företagscenter, men när jag kollade det nu igen så verkar det blivit utlämnat här:

Österleden 165, Landskrona
Postombud

Helix 2011-04-22 04:13

dannel77,

Ja, fall 2 är standard. Man kan ju inte lämna ut till företagsnamnet, då det inte finns ID för företag :) Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget och man lämnar ut endast till honom/henne/de som är registrerade hos posten, dvs. har fullmakt att företräda företaget.

Vid fall 1 borde samma rutin användas som fall 2, men där slarvas det enligt de jag pratat med på ett par ställen. Man tar ID och ser om det stämmer med namnet på paketet, fast man egentligen borde kolla i datorn istället vem som har fullmakt registrerad hos posten. Om man slarvar här, kan man råka lämna ut paket till en bedragare.

dannel77 2011-04-23 12:32

Först vill jag tacka alla som skrivit i tråden, det ger en en mer nyanserad bild av det hela.

Citat:

Ja, fall 2 är standard. Man kan ju inte lämna ut till företagsnamnet, då det inte finns ID för företag Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget och man lämnar ut endast till honom/henne/de som är registrerade hos posten, dvs. har fullmakt att företräda företaget.
Exakt detta har jag försökt förklara för killen som hanterat reklamationsärendet, inte bara en, utan ett flertal gånger, utan något som helst resultat. Deras svar blir att "Posten har tagit legitimation på uthämtaren och denne har också haft en sms-avisering, så vi har gjort vårt jobb.." och avslutningsvis "vi kommer inte någonstans i denna diskussion, och vi anser att vi gjort vårat jobb vid denna utlämning, ärendet är nu avslutat." Jag har också talat med chefen för reklamationsavdelningen med samma resultat.

Posten anser alltså att sms-aviseringen utgör denna "fullmakt" och att detta är ett tillräckligt underlag för att styrka att paketet lämnats till "rätt mottagare", det är detta som utgör det centrala i detta ärende.

Citat:

Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget
Det är precis detta Posten säger att dom inte måste, dom säger att sms-aviseringen+legitimation är tillräckligt för att "verifiera" detta.

Har du något som styrker att Fall 2 skulle vara "standard" och att Posten har en skyldighet att hantera paketen enligt detta förfarande?

Xamda 2011-04-23 13:12

Jag har då ALDRIG lyckats få ut paket som är adresserade till en person på ett företag om det inte är den personen som hämtar ut det (trots att jag försökt hävda att det är en anställd som som står på paketet och jag är ägare och vd och tecknar firman).

Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet.

Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman).

Det känns rätt uppenbart att det är FEL av Posten i detta fall. Det stämmer ju inte med vad de själva säger skall gälla...

Vet bara inte hur du skall kunna hävda detta mot Posten. Får ju en att fundera mer än en gång på att använda dem för våra leveranser i framtiden, även om jag gissar att dessa fall är ovanliga.

Conny Westh 2011-04-23 13:13

Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.

KristianE 2011-04-23 14:08

Sen är det stor skillnad på lokala macken och Posten Företagscenter. Den lokala macken
lämnar nog ut vad som helst om du samtidigt köper ett Kexchoklad. När jag hade kontoret
hemma fick vi REK till macken och de var hårda på att jag behövde ha med registreringsbevis.

Men det finns säkert många ställen med slappare attityd.

lunarmys 2011-04-24 09:38

Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).

Om det däremot gäller ett REK så är det en annan femma, då krävs fullmakt ÄVEN om namnet står med.

pelmered 2011-04-24 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av dannel77 (Inlägg 20402795)
Detta är gjort, men leder väl knappast till något. Är det en liga som pysslar med detta tex. så är med all säkerhet legitimationen falsk. Bolaget som använts existerar och dom har också gjort en polisanmälan, pratat med VD'n.

Det är alltså inte någon ansvarig på företaget som har gjort beställningen?

studiox 2011-04-26 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av dannel77 (Inlägg 20402914)
Exakt detta har jag försökt förklara för killen som hanterat reklamationsärendet, inte bara en, utan ett flertal gånger, utan något som helst resultat. Deras svar blir att "Posten har tagit legitimation på uthämtaren och denne har också haft en sms-avisering, så vi har gjort vårt jobb.." och avslutningsvis "vi kommer inte någonstans i denna diskussion, och vi anser att vi gjort vårat jobb vid denna utlämning, ärendet är nu avslutat." Jag har också talat med chefen för reklamationsavdelningen med samma resultat.

Fick en liten idé. Är ni med i Företagarna eller Handels? (Eller någon annan företagsorganisation?) Om inte har ni någon försäkring (då har ni rätt till juridisk hjälp)

Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?)

dannel77 2011-04-26 19:34

Citat:

Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman).

Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet.
Ok, det innebär att Posten har olika förfaranden på olika ställen, alltså inga egentliga rutiner.. Detta är ju som man skulle önska att det var jämt. Ska nog driva på mera om den där "rätten att teckna firman", det är flera som skrivit att det krävs det på vissa utlämningsställen.

Citat:

Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.
Vi har polisanmält posten också, men fick till svar av polisen att det inte är ett brottsmål, utan vi måste stämma posten för avtalstbrott istället..

Citat:

Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).
Ok, tvärtemot vad andra härinne hävdar då. Saken var ju den att vi hade tydligt skrivit namnet på VD'n för bolaget på Adressrad 1, dvs. under översta adressraden (som betecknas "Namn"). Men trots detta så gjordes ingen avstämning mot detta namn och namnet på personens ID-kort.

Citat:

Det är alltså inte någon ansvarig på företaget som har gjort beställningen?
Nej, dom verkar också blivit lurade som det ser ut, bedragaren har endast använt detta företag som "grund" för att ge ett intryck av att ett seriöst företag lagt beställningen, företaget hade ju en omsättning på närmare 50 milj.

Citat:

Fick en liten idé. Är ni med i Företagarna eller Handels? (Eller någon annan företagsorganisation?) Om inte har ni någon försäkring (då har ni rätt till juridisk hjälp)

Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?)
Vi har en företagsförsäkring men är inte med i "Företagarna". Det är nog mot en stämning det lutar, men man vill ju helst slippa hela denna process om det går.. och försöka få ett erkännande av Posten. Den känslan vi får är att Posten snabbt verkar ha tittat på detta "reklamationsärende", sen har det avslagits, vi överklagande och det avslogs också och vi fick beskedet att ärendet nu är avslutat.. Ingen av dem vi pratat med verkade ha någon inblick i avtalsvillkoren, kändes som helhet väldigt oproffsigt. Har kontaktat dem nu och bett att få prata med deras juridiska avdelning, troligen är dom mera insatta i avtalen och hur detta skall tolkas. Sen vill man ju ha en förklaring till varför "rätten att teckna friman" endast undersöks i vissa fall och i andra inte..

rocky 2011-04-27 11:20

Får man fråga hur mycket paketet är värt?

dannel77 2011-04-28 14:36

Drygt 20.000:-


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson