![]() |
Förlorat Paket.
Tänkte här redogöra för ett bedrägeri som vi precis drabbats av. I korthet så är det en person som gjort en beställning via vårt webshop på en vara för ca 20.000:- Leveransadress och fakturaadress enligt nedan:
Företag AB Sven Svensson Box 123 111 11 Stad Försändelsen är skickad med Postpaket. Aviseringsmetod vald är sms-avisering, mobilnummret var inte möjligt att spåra via eniro, hitta.se, etc. Paketet har kommit till servicestället och personen i fråga har hämtat ut det, posten har gjort en legitimationskontroll, men ingen fullmaktskontroll eller behörighetskontroll att personen haft någon anknytning till företaget. Namnet "Sven Svensson" är inte avstämt mot personens legitimation. I postens villkor för tjänsten postpaket står bla. följande att läsa: Avtalsvillkor: ”Postpaket - Inrikes Pakettjänst Utlämning Postpaket lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation, inom 14 dagar. När ombud hämtar ska denna även visa upp mottagarens legitimation. En försändelse är obeställbar om den inte kan delas ut till mottagaren." ”Postens Allmänna Kundvillkor för Näringsidkare och andra organisationer (PAKN) 2. Definitioner "Mottagare defineras som: Den som angetts som adressat på en försändelse" Detta bör väl innebära att "mottagaren", dvs. adressaten (enl. definitionen ovan) inte kan vara vem som helst utan måste utgöra Företaget, *eller* (då företaget inte är en fysisk person) utgöra en behörig företrädare för företaget, och i sådana fall måste ju posten göra en fullmaktskontroll för att fastställa detta? Paketet har alltså inte lämnats till "adressaten" utan till en obehörig person, detta står väl i strid med vad som anges i villkoren ovan? Vidare hävdar posten: I de fall där ett företagsnamn och ett personnamn anges på en försändelse (som i detta fall), så prioriteras endast företagsnamnet, man gör ingen som helst avstämning mot personnamnet på adresslappen, i detta fall så hade det förhindrat bedrägeriet. Skickar man däremot en försändelse med REK-brev adresserad till ett företag så krävs en fullmakt från företaget i fråga för att få ut försändelsen. Detta trots att postpaket och företagspaket kan ha ett värde på upp till 50.000:- REK-brev endast 5.000:- Postpaket – Särskilda Villkor SMS-avisering skickas till mottagaren. Sändningen kan hämtas direkt när mottagaren blivit aviserad. Även här står det att SMS-aviseringen skall utgå till <b>mottagaren</b>, dvs. adressaten (företaget), i detta fall har sms-aviseringen skickats till en person som inte är känd av mottagaren eller av oss (avsändaren). Klipper här in lite av det resonemang vi fört i vår kontakt med Posten: "SMS-avisering är en form av avisering som på senare år dykt upp allt mer, men den erbjuder större möjligheter till bedrägerier. Hade en vanlig pappersavisering utgått till mottagarens postbox i detta fall så hade detta bedrägeri inte kunnat genomföras. Posten utgår ifrån att personen som innehar sms-aviseringen automatiskt är berättigad att hämta paket vid uppvisade av legitimation, detta utgör ingen som helst kontroll på att personen är behörig eller en representant för företaget." "Paketet skall lämnas till Företaget eller ett ombud för företaget, då detta utgör adressaten, vilket inte gjorts i detta fall. Hur posten kontrollerar att en person representerar ett företag, är inte vår sak att svara på. Fullmakt från företaget, underskrift från frimatecknare, firmatecknarens legitimation, mm. kan vara sätt att göra detta." ”5.3.2.3 Förlorad försändelse Med förlorad försändelse avses en försändelse som inom nedan föreskriven tid varken * lämnats ut till mottagaren”.. Vi anser att detta nu är en ”Förlorad försändelse” då den inte lämnats till mottagaren (adressaten, dvs. företaget) eller behörig representant för denne, i enlighet med ovanstående paragraf. Kommentarer till vårt sätt att se på detta mottages tacksamt, är vi ute och cyklar eller bör vi gå vidare? Tryggheten i en leverans som denna är ju dock i det närmaste noll. |
Paketet har hämtats ut, då är det väl inte förlorat?
|
Att personen som hämtat ut paketet legitimerat sig innebär att posten har identiteten på den personen och du kan därmed göra en polisnmälan mot denna person. För bedrägeri om denne inte är företrädare för bolaget i fråga.
Har du kollat att bolaget finns? Att adressen stämmer med bolagets registrerade adress? m.m. Vilka har teckningsrätt för bolaget? |
Ett stort fel ni gjorde är att skicka paktet med personen namn i adressen. Aldrig skall man göra det, utan enbart skicka till företaget, enbart under företagets namn - inget annat.
Posten kräver att man visar upp registreringsbevis och legitimerar sig på företagscenter. Detta läggs in i deras databas och sedan kan endast denna person eller personer hämta ut postpaket och REK. På så sätt minimeras alla bedrägerier mot företag. |
Några reflektioner:
* Det är förvånande att paketet kom till ett ombud. Även om det inte var ett företagspaket borde paketet kommit till företagscentrum. * Paket adresserade till företaget (oavsett om att: finns med) måste medföra fullmakt. * Naturligtvis borde detta varit ett företagspaket och således enbart levererats till företaget direkt (det betyder att Företaget ABs adress måste finnas annars levererar inte företagspaket. * Tycker du borde kunna begära kopia på legitimationskontroll. Hur kan man säkerställa att den gjorts i överhuvudtaget om den inte finns registrerad? Det kan vara så att personen på servicestället är medbrottsling (Dom är ju faktiskt inte anställda av posten) - Då borde det väl vara viktigt för posten att kunna ha bevisbördan på sin sida? (att kontroll gjorts) -- I övrigt så är det tyvärr så att posten är bra på att leverera paket, inget annat. SMS avisering på det sättet du beskriver är ju faktiskt inge bra. Vem som helst med ett kontaktkort kan alltså skicka ett paket till ett företag inom samma postnummerområde (lätt att kolla upp) och helt enkelt hämta ut paketet utan att det verifierats att rätt person är mottagare. Kärnfrågan är ju om det är avsändarens jobb att verifiera att mottagaren av AVIn är samma person som är behörig till paketet. Jag tycker att du ska polisanmäla detta som bedrägeriförsök, då finns det en chans att polisen får prata med personen som lämnade ut paketet och ge signalement. Om personen som gjort detta återkommer (ganska troligt eftersom han/hon precis fått 20.000 i sin brevlåda) så finns det ju chans att stoppa personen på plats. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Enkelt. Många utlämningsställen gör fel.
Fall 1: står det ett namn på paketet, så kollar man ID och lämnar ut paketet. ID kan vara falsk och då har du ett bedrägeri på halsen. De kollar inte om personen har fullmakt eller inte ... de bara kollar ID - stämmer det så är man lat och lämnar ut paktet. Fall 2: står det bara ett företag, så måste de in i datorn, kolla vem har fullmakt, är registrerad av postens företagscenter och kan hämta ut paketet. Kolla ID och lämna ut paketet. Man lämnar de inget val och inga genvägar. På det sättet blir fall 2 säkrare. Visst studiox skriver att även i fall 1 borde de kolla fullmakten, men 90% gör de inte det. De nöjer sig med ID-kortet - jag har varit med om detta ofattbart många gånger. Så tro på mig och skicka endast enligt fall 2 - skriv inte "Att: Kalle Svensson" på paketen, bara företagets namn. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Som avsändare så kan man ju göra en snabb spårning på sms-numret, men säkert 20-30% av alla telefoner går inte att spåra på eniro, hitta, etc. så det blir en omöjlig kontroll för avsändaren (oss). Citat:
|
Citat:
Fall 2: Är detta ett standardförfarande? Finns det något, någonstans som styrker att Posten har denna skyldighet? Iom. att posten hävdar att namnet i Fall 1 inte har någon betydelse så borde ju i praktiken endast Fall 2 existera.. Vi kommer självklart att göra så i fortsättningen och även undvika sms-aviseringar i ett fall som detta. Blev lite konfunderad, då paketet faktiskt skickades till en Box-adress, så det borde ju kommit till företagscenter, men när jag kollade det nu igen så verkar det blivit utlämnat här: Österleden 165, Landskrona Postombud |
dannel77,
Ja, fall 2 är standard. Man kan ju inte lämna ut till företagsnamnet, då det inte finns ID för företag :) Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget och man lämnar ut endast till honom/henne/de som är registrerade hos posten, dvs. har fullmakt att företräda företaget. Vid fall 1 borde samma rutin användas som fall 2, men där slarvas det enligt de jag pratat med på ett par ställen. Man tar ID och ser om det stämmer med namnet på paketet, fast man egentligen borde kolla i datorn istället vem som har fullmakt registrerad hos posten. Om man slarvar här, kan man råka lämna ut paket till en bedragare. |
Först vill jag tacka alla som skrivit i tråden, det ger en en mer nyanserad bild av det hela.
Citat:
Posten anser alltså att sms-aviseringen utgör denna "fullmakt" och att detta är ett tillräckligt underlag för att styrka att paketet lämnats till "rätt mottagare", det är detta som utgör det centrala i detta ärende. Citat:
Har du något som styrker att Fall 2 skulle vara "standard" och att Posten har en skyldighet att hantera paketen enligt detta förfarande? |
Jag har då ALDRIG lyckats få ut paket som är adresserade till en person på ett företag om det inte är den personen som hämtar ut det (trots att jag försökt hävda att det är en anställd som som står på paketet och jag är ägare och vd och tecknar firman).
Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet. Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman). Det känns rätt uppenbart att det är FEL av Posten i detta fall. Det stämmer ju inte med vad de själva säger skall gälla... Vet bara inte hur du skall kunna hävda detta mot Posten. Får ju en att fundera mer än en gång på att använda dem för våra leveranser i framtiden, även om jag gissar att dessa fall är ovanliga. |
Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.
|
Sen är det stor skillnad på lokala macken och Posten Företagscenter. Den lokala macken
lämnar nog ut vad som helst om du samtidigt köper ett Kexchoklad. När jag hade kontoret hemma fick vi REK till macken och de var hårda på att jag behövde ha med registreringsbevis. Men det finns säkert många ställen med slappare attityd. |
Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).
Om det däremot gäller ett REK så är det en annan femma, då krävs fullmakt ÄVEN om namnet står med. |
Citat:
|
Citat:
Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?) |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Får man fråga hur mycket paketet är värt?
|
Drygt 20.000:-
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson