WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Håller på att sluta snusa, men hur länge sitter abstinensen i? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047685)

Solaris 2011-04-13 16:41

Håller på att sluta snusa, men hur länge sitter abstinensen i?

God vår gott folk! Solen lyser i ansiktet, fåglarna har börjat kvittra och träden börjar snart slå ut.

Jag tänkte att jag skulle sluta snusa, lagomt passande nu till sommaren. Sagt och gjort, jag har nu inte tagit en snus på 3½ dygn efter att ha snusat sedan jag var 13-14 år.. Ack ack.

Men, hur jäkla länge håller sig abstinensen i? Jag har ont i huvudet, svettas och är oerhört rastlös.
Sjukt jobbigt, igår kväll höll jag på att bli galen.

Idag är det lite bättre, när jag sysselsätter mig med någonting.
Så, har ni någon erfarenhet av detta? Hur länge ska jag gå och dras med dåligt humör, huvudvärk och allmänt jobbiga bieffekter?

knullis 2011-04-13 16:47

varje gång jag försökt sluta snusa har det varit hyffsat lätt första veckan men andra och tredjeveckan är där det spricker för mig.. har blivi en sån grinkuk att jag inte stått ut med mig själv ens. men lycka till! frukstansvärd huvudvärk efter ca 2 veckor och liksom svettningar...uuusch

Lancelot 2011-04-13 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av Solaris (Inlägg 20401946)
God vår gott folk! Solen lyser i ansiktet, fåglarna har börjat kvittra och träden börjar snart slå ut.

Jag tänkte att jag skulle sluta snusa, lagomt passande nu till sommaren. Sagt och gjort, jag har nu inte tagit en snus på 3½ dygn efter att ha snusat sedan jag var 13-14 år.. Ack ack.

Men, hur jäkla länge håller sig abstinensen i? Jag har ont i huvudet, svettas och är oerhört rastlös.
Sjukt jobbigt, igår kväll höll jag på att bli galen.

Idag är det lite bättre, när jag sysselsätter mig med någonting.
Så, har ni någon erfarenhet av detta? Hur länge ska jag gå och dras med dåligt humör, huvudvärk och allmänt jobbiga bieffekter?

Jag slutade snusa september förra året. Jag snusade rätt mycket och det var förjävligt. Men abstinensen går över. Det är lite som att vara olyckligt kär, man borde inte vara kär men det går inte att hjälpa men tiden läker alla sår och även abstinens. ;)

Nu när jag varken röker eller snusar känner jag mig mycket bättre och framförallt mycket fräschare. Det ser inte så smickrande ut att ha en stor svart klump under läppen. =)
Kör hårt!

Solaris 2011-04-13 17:15

Hehe, tack så mycket för stödet folk.

Jag föll lite för frestelsen igår, eller ja. Jag köpte en dosa onico, bara för att ha någonting under läppen.. Men den ska bort den med, så fort den här fysiska biten går över ska jag tampas med den psykiska. :)

Bjorne 2011-04-13 17:21

Jag lider med dig. Första vecken är jobbigast och man bör helst inte vistas för mycket bland folk då man kan bli rätt jävla stingslig. Efter ett par månader tycker inte jag abstinensen är så farlig. Då är det värre med rökning eftersom det är svårare att bli av med det psykologiska suget.

knullis 2011-04-13 17:36

men snusar du lössnus kan de va ett alternativ att först trappa ner till portionssnus.. sen onico..

gfors 2011-04-13 18:30

Slutade snusa tvärt för 5 år sedan, saknar det fortfarande varje dag. Hade snusat i typ 8 år när jag slutade.

Men den riktiga abstinensen, den slutar nog efter 2-3 månader.

Onico var nog min räddning från återfall. Man kör onico tills abstinensen släpper, sen när den är borta så kommer dagen då du bara känner dig larvig med "låtsas snuset", och då kan du enkelt sluta helt.

Doctor.Data 2011-04-13 18:45

Jag har snusat ettan lös i 14 år och visst har man försökt att sluta några gånger men nej det går inte. Man har gjort det till en rutin liksom.

- Du vaknar och går på toa. Du kommer tillbaka och brygger ditt kaffe och drar en mysig snus under läppen sedan. På en dag kanske jag snusar en halv dosa. Tar första snusen runt 06.00 och sista runt 22.00. Kan säga att jag kanske är snusfri 1-2 timmar varje dag.

Jag snusar ungefär 3-4 dosor i veckan och när jag höll på att sluta blev jag tokig. Vart ett sånt sug i munnen så jag höll på att dö nästan. Tänk dig att du är törstig fast tio gånger värre eller att du är sugen på salt och du får inte det. Ungefär så är suget efter snus.

Under min period när jag försökte sluta snusa så upplevde jag huvudvärk, dålig koncentration och lätt för att bli irriterad på småsaker.

tartareandesire 2011-04-13 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20401954)
Jag lider med dig. Första vecken är jobbigast och man bör helst inte vistas för mycket bland folk då man kan bli rätt jävla stingslig. Efter ett par månader tycker inte jag abstinensen är så farlig. Då är det värre med rökning eftersom det är svårare att bli av med det psykologiska suget.

Det kan nog vara en bra idé :) Har två bekanta som försökt sluta och bägge har lyckats men det var rejält jobbigt för bägge. Den ena lyckades slå sin chef på käften när de var ute på krogen. Han fick ha kvar jobbet trots detta även om han slutade själv senare :) Det gäller, som med all annan abstinens, att försöka sysselsätta sig och tänka på annat så mycket som möjligt.

Solaris 2011-04-13 19:26

Jag har iaf hittat att onico fungerar helt OK, sen gäller det som några har nämnt att verkligen hålla sig sysselsatt.

Tyvärr har jag åkt på en ruskig förkylning så kan inte göra sådär jättemycket aktivt, men lite webdesign och betapet fungerar iaf. :)

acidflash 2011-04-13 19:44

Jag hade snusat i runt 6/7 år när jag bestämde mig för att sluta. Så jag trappa ner med nikotinfritt fram till ett nyår sen så bestämde jag mig för att sluta. Så det handlar om att man själv vill och inte blir tvingad att göra det, då kommer det aldrig att fungera.

Jag har hållt upp nu i drygt 5år tror jag det är och kan säga att suget kommer krypande ibland när andra sitter och snusar runt om en. Men de är bara vara bestämt emot sig själv så fungerar det =)

Lycka till, you will make it hapend =)

magiana 2011-04-13 22:01

Jag har aldrig snusat men däremot har jag rökt och som bekant är det ju nikotin i det med. Jag tog mitt sista bloss för drygt 6 månader sedan, men utan nikotinsugtabletter hade det nog aldrig funkat. Det är 100 ggr lättare att trappa ner på sugtabletterna än på cigaretterna. Numera får jag andnöd bara av tanken att ta ett bloss.

Det är egentligen under de tre första veckorna som den värsta avgiftningen sker. Sedan blir det bättre. Blir suget för jobbigt får du väl shoppa loss på apoteket (eller nåt annat ställe som har nikotinprodukter).

Hjorten 2011-04-13 23:34

Rökte från 99-00 till 01 då jag helt gick över till snus, hade en period där jag både rökte och snusade. Sen har jag fallit tillbaka till rökandet då och då, nu sker rökning under vissa utekvällar med rökande kompisar.

Har aldrig seriöst försökt slutat, men borde väl.

Johan H 2011-04-14 00:30

Snusade ett bra tag, for utomlands för att plugga, fick slut på snus, beställde från internet. Det kom aldrig fram, till slut hade jag totalt slut på snus, gick ett par dagar, köpte cigg, börja röka. Kom hem till Sverige, fick tag på snus igen, och här sitter jag med mina cigg och snus.

Bästa jag vet, är tyvärr snus inne i munnen samtidigt som jag tar en cigg.
Försökt att sluta fler gånger än kina har invånare, men insett att jag är för svag :)

magiana 2011-04-14 08:27

Jag ville sluta i flera år, men tillslut insåg jag att ett stort problem fanns i huvudet också. Å ena sidan ville jag sluta, men jag ville också röka, insåg jag. Så länge man på något sätt vill röka, (eller snusa,) så blir det svårt. När man helhjärtat går in för att sluta, så går det. Ingen är för svag.

THL 2011-04-14 09:30

Slutade snusa tvärt när jag muckade från lumpen 1992, höll upp i 2 år för att sedan börja igen....
Det positiva var att jag la av med lös och när jag började igen så blev det portion.

Nu för tiden ser jag det som livskvalitet att snusa!
Sitta och kolla på hockey, ta en öl och stoppa in en Granit Portion Maxi.
Äta god mat för att sedan ta en snus...

Så länge jag har råd och det inte är ûberfarligt så kommer jag inte sluta igen.

Men lycka till, det är jobbigt i början.

billion 2011-04-14 11:20

Jag slutade snusa för 15 år sedan. Själva abstinensen som beror på nikotinet försvinner inom en vecka...det är då den tuffa mentala biten börjar. :)

För mig hjälpte det att tänka på hur fånigt det är att vara styrd av en brunsvart massa i en burk. Man kan bli riktigt arg på det.

Lycka Till!

Erik Stenman 2011-04-14 11:26

Hur mycket kostar det för er som är beroende av snus/rökning?
Känns som om ni kunde göra bättre saker för pengarna.

daniel_ 2011-04-14 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20402035)

Jadu, kostnaden beror dels på hur mycket snus som går åt och hur kräsen man är i valet av snus. Själv lade jag väl ner ca. 500 kronor / månad på budgetsnus, dock snusade jag lite per dag i jämförelse med många andra.

Citat:

Har du aldrig varit beroende av nikotin kommer du aldrig förstå vilken njutning det är av röka en cigarett eller stoppa in en måttligt fuktig snus tillsammans med en kopp kaffe efter maten. Man blir aldrig mer nöjd i livet..

Jag slutade dock pga:
  • Luktade illa i munnen
  • Fick utslag/dålig hy av nikotinet
  • Gulare tänder
  • Delvis försämrad träning
  • Prisutveckling

Erik Stenman 2011-04-14 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20402038)
Jadu, kostnaden beror dels på hur mycket snus som går åt och hur kräsen man är i valet av snus. Själv lade jag väl ner ca. 500 kronor / månad på budgetsnus, dock snusade jag lite per dag i jämförelse med många andra.

Har du aldrig varit beroende av nikotin kommer du aldrig förstå vilken njutning det är av röka en cigarett eller stoppa in en måttligt fuktig snus tillsammans med en kopp kaffe efter maten. Man blir aldrig mer nöjd i livet..

Jag slutade dock pga:
  • Luktade illa i munnen
  • Fick utslag/dålig hy av nikotinet
  • Gulare tänder
  • Delvis försämrad träning
  • Prisutveckling

Jag tror dock att jag har större njutning av att slippa ovanstående problem. Jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag blir beroende av någon substans oavsett hur "god" den är.

tartareandesire 2011-04-14 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20402035)

De flesta kan göra bättre saker för sina pengar :) Det är ett argument som knappast fungerar på någon.

WeaZear 2011-04-14 12:21

Har testat att sluta bara för att se hur kroppen reagerar. De tre första dygnen var alltid svårast men tog jag mig förbi dem kunde jag ha uppehåll på 1-2 månader utan problem.

Men smaken är för god! Så jag har alltid börjat igen! :D

www 2013-12-13 16:38

När när när går abstinensen över? När peakar den?

Jesper Ribacka 2013-12-22 22:20

Har slutat för ca 2 månader sedan efter 8 års snusande. Min var extremt kraftig den första veckan men började sakta gå ner tills efter två veckor så var det bara "känslan" att ha en snus som spelade roll, inte nikotinet. Nu efter 2 månader så snusar jag onico men ska sakta sluta med det också. Det fungerar!

jonssondesign 2013-12-22 23:48

Jag rökare tyvärr, och har gjort det i 5 år. Jag har många gånger tänkt på att sluta, men bara jag tänker på det så får jag en klump i magen..

Jag tänkte ge det ett riktigt försök efter nyår ungefär.. Någon som har några tips innan jag sätter igång?

Lancelot 2013-12-23 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20483473)
Jag rökare tyvärr, och har gjort det i 5 år. Jag har många gånger tänkt på att sluta, men bara jag tänker på det så får jag en klump i magen..

Jag tänkte ge det ett riktigt försök efter nyår ungefär.. Någon som har några tips innan jag sätter igång?

Yes
Kör Cold Turkey som jag ska göra (GJort det en gång innan).

Håll dig ifrån drickandet i det mån du kan, börja träna på gym!!!
Sedan så behöver du bara hålla dig upptagen så du inte sitter och tänker på cigg hela tiden.

Lycka till!
Uppdatera i tråden.

jonssondesign 2013-12-23 09:59

haha, tack Lancelot!

Jag antar att Cold Turkey är när man slutar direkt, utan att använda sig av några hjälpmedel, eller hur?

Japp, jag ska hålla er uppdaterade! ;) Tack igen!

Lancelot 2013-12-23 11:56

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20483482)
haha, tack Lancelot!

Jag antar att Cold Turkey är när man slutar direkt, utan att använda sig av några hjälpmedel, eller hur?

Japp, jag ska hålla er uppdaterade! ;) Tack igen!

Det stämmer. Helt utan hjälmedel.

Är fullständigt emot Nicotinell och sådant skräp. Det matar ju bara in mer nikotin i kroppen när man egentligen vill sluta. :p

altruixm 2013-12-23 13:33

Lyssna på Lancelot, nikotintuggummi ska du inte börja med. Jag gjorde det när jag slutade röka hösten 2004. Har sen dess grovt räknat spenderat ca 130,000 kr på tuggummi.

jonssondesign 2013-12-23 13:42

Aa nää, några jäkla tuggummin ska jag då inte börja med! :)

altruixm 2013-12-23 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20483501)
Aa nää, några jäkla tuggummin ska jag då inte börja med! :)

Räknefel ffs

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson