WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur kommer man igång med OCR? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047422)

rocky 2011-03-30 13:17

Hur kommer man igång med OCR?

Ja, som rubriken.. Hur kommer man igång med OCR?

Man kan ju aktivera det i faktureringsprogrammet men hur gör man för att ha nytta av det?

Laddar man ner filer från Internetbanken? Måste man anmäla OCR hos banken?

Någon som kan förklara kortfattat?

msjoedin 2011-03-30 13:19

BGC är väl en aktör i alla fall.
http://www.bgc.se/Default____3002.aspx

Conny Westh 2011-03-30 13:27

Man måste skaffa ett helt nytt bankgironr med OCR och så kostar det en slant extra, nytt avtal med banken om OCR.

fabian 2011-03-30 14:11

Du måste slå på OCR hos din bank. Att ta betalt med OCR kostar en liten summa per transaktion du tar emot, priserna varierar mellan de olika bankerna.

patrikweb 2011-03-30 15:13

Du har valet ett även välja om du vill acceptera OCR endast med, då går inga felaktiga betalningar igenom. Alltså du skyddar mot alla idioter som skriver allt möjligt konstigt som meddelande istället.

Sedan kan du välja mjuk eller hårdkontroll, hårdkontroll så ställer du in längden på OCR du använder och hur många siffror du har som checksum.

Jake.Nu 2011-03-30 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20400325)
Du har valet ett även välja om du vill acceptera OCR endast med, då går inga felaktiga betalningar igenom. Alltså du skyddar mot alla idioter som skriver allt möjligt konstigt som meddelande istället.

Sedan kan du välja mjuk eller hårdkontroll, hårdkontroll så ställer du in längden på OCR du använder och hur många siffror du har som checksum.

Du är rätt rolig som kallar dina egna kunder för idioter..

qson 2011-03-30 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av Jake.Nu (Inlägg 20400336)

Haha, men allvarligt. Hälften av kunderna klarar ju inte ens skriva fakturanummer. Några skriver kundnumret (är väl rätt ok ändå) medan några skriver sitt förnamn!
Hur svårt är det att läsa sig till ett fakturanummer???
Håller med patrikweb att många kunder är idioter, tyvärr är det ju så att "kunden har alltid rätt" (för det mesta).

patrikweb 2011-03-30 16:27

Kunderna skriver:

* Sitt namn
* Företagets orgnr
* Produktbeskrivningen
* Produktid
* Bankgironr
* Övrigt konstiga saker

Är några vanliga fina betalningar, så ja idioter är fan korrekt ord. Samtidigt som dom även lyckas betala med felbelopp samtidigt.

Kunden har inte alltid rätt, jag har rätten och välja om jag vill ha kunden eller inte.

patrikweb 2011-03-30 16:31

Citat:

En idiot är en idiot, ett misstag är ett misstag. Gränsen mellan idiot och misstag är jävligt stor.

Jag vågar alla fall säga det.

tartareandesire 2011-03-30 17:54

Citat:

Jo, han är duktig på att odla kundrelationer :) I sådana sammanhang SKA emellertid kunden inte kunna skriva helt galet (det ska utvecklarna och de som tillhandahåller systemet se till) men givetvis är det betydligt svårare att skydda sig mot misstag på siffrorna vilket sker titt som tätt.

rocky 2011-03-30 20:13

Är dock svårt att få gamla kunder att ändra bankgiro så det är väl lika bra att köra utan OCR då.

patrikweb 2011-03-30 21:04

Man behöver inte skaffa nytt BG för aktivera OCR

Craxen 2011-03-30 21:38

Ett tips om du ska skicka med ett BG inbetalningskort är att du köper papper som är perforerat, sen så lägger du in en bild på inbetalningskortet, på så sätt så ligger placeringen på text och siffror alltid rätt mot hur inbetalningskortet är uppbyggt.

Om du har SPCS så kanske jag kan skicka en färdig mall till dig.

OCR är grymt smidigit vi körde på det innan vi gick över till SVEA och KLARNA (vi ville inte ha kreditrisken längre)

Lycka till

Jake.Nu 2011-03-30 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20400340)
Kunderna skriver:

* Sitt namn
* Företagets orgnr
* Produktbeskrivningen
* Produktid
* Bankgironr
* Övrigt konstiga saker

Är några vanliga fina betalningar, så ja idioter är fan korrekt ord. Samtidigt som dom även lyckas betala med felbelopp samtidigt.

Kunden har inte alltid rätt, jag har rätten och välja om jag vill ha kunden eller inte.

Har man en text som säger "Vid betalning, ange fakturanummer" så bör det inte vara så jävla svårt.. Har du det?

Kedi 2011-03-30 23:04

Citat:

Kunderna skriver:

* Sitt namn
* Företagets orgnr
* Produktbeskrivningen
* Produktid
* Bankgironr
* Övrigt konstiga saker

Att kalla kunder för idioter det är att ta i anser jag.

Kedi 2011-03-30 23:06

Citat:

Kunderna skriver:

* Sitt namn
* Företagets orgnr
* Produktbeskrivningen
* Produktid
* Bankgironr
* Övrigt konstiga saker

Det är lätt att skriva fel belopp när man ska betala. Det kan hända vem som helst.

Anders Larsson 2011-03-30 23:17

Vi har tydligt markerat på våra fakturor att man ska uppge referensnummer. Det är en extra markerad ruta + text där vi skriver ut det. Trots det är det bara ungefär hälften som skriver rätt.

OCR hos Swedbank kostade när vi kollade upp det 1,50 per inkommande betalning, listan gick att hämta antingen via internetbanken eller via api-anrop. Årskostnaden var samma som för vanligt bankgiro.

Man behöver inte skaffa nytt bankgiro-nummer bara för att man slår på OCR, däremot kan det ju vara praktiskt att fundera lite över övergången.

patrikweb 2011-03-31 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Jake.Nu (Inlägg 20400406)
Har man en text som säger "Vid betalning, ange fakturanummer" så bör det inte vara så jävla svårt.. Har du det?

Just anledningen varför jag kallar dom idioter, för det är inte så jävla svårt. Alla fakturor skrivs även på riktiga BG-blankett.

OCR syns tydligt och står på flera ställen på fakturan. Har nästan börjat tagit beslutet att endast tillåta hård kontroll så att ingen kan betala utan OCR är korrekt skrivit.

Enda problemet är att det finns en del stenålders kunder som fortfarande går till banken och betalar med BG blankett eller manuellt skriven lapp.

rocky 2011-04-01 00:53

1,5 kr per bet är väl samma som BGC tar för att se vanliga bankgirobetalningar över nätet? Så kostnaden för OCR är den samma såvida inte banken ska ha mer.

MikaelB 2011-04-03 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20400565)
Just anledningen varför jag kallar dom idioter, för det är inte så jävla svårt. Alla fakturor skrivs även på riktiga BG-blankett.

OCR syns tydligt och står på flera ställen på fakturan. Har nästan börjat tagit beslutet att endast tillåta hård kontroll så att ingen kan betala utan OCR är korrekt skrivit.

Enda problemet är att det finns en del stenålders kunder som fortfarande går till banken och betalar med BG blankett eller manuellt skriven lapp.

Är väl snarare vi företagare som är idioter eftersom vi envisas med att skriva fakturor som ser olika ut från företag till företag.

Fö. anser jag det ganska korkat att kalla sina kunder för idioter, gör du något särskilt i din branch för att bara locka idioter till ditt företag? I sådana fall kanske du borde sluta med det.

patrikweb 2011-04-03 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20400807)
Är väl snarare vi företagare som är idioter eftersom vi envisas med att skriva fakturor som ser olika ut från företag till företag.

Fö. anser jag det ganska korkat att kalla sina kunder för idioter, gör du något särskilt i din branch för att bara locka idioter till ditt företag? I sådana fall kanske du borde sluta med det.

En faktura ser i grunden ut efter vissa grunder, att Betala & OCR hur svårt ska det vara på en skala.

Är enda jag kollar efter när jag ska betala fakturan. Och är helt rätt att kalla idioter för idioter. Finns dom 2 sakerna på fakturan finns det ingen bortförklaring för att kunna göra fel.

tartareandesire 2011-04-04 13:13

Jag tycker du gör fel titt som tätt, är du en idiot då enligt din "logik"?

jonny 2011-04-04 16:00

Det är rörigt att hitta rätt referensnummer på vissa fakturor. Att ha med ett inbetalningskort underlättar. Att det faktiskt finns ett referensnummer underlättar också.

Conny Westh 2011-04-05 11:14

Att många leverantörer kallar OCR-nummret för refernsnummer, avinummer, fakturanummer, ärendenummer underlättar inte att förstå vad man ska skriva in för nummer i rutan för OCR-nummer när man ska betala på sin internet-bank.

Nummren är ofta utspridda på fakturan så man blir helt förvirrad.

Jag vill att alla viktiga nummer ska vara samlade på ett ställe och stå under varandra så här:

LEVERANTÖRSUPPGIFTER
Leverantör: Gurkans Bokhandel AB
Lev Orgnr: 556677-8899
Lev VAT/momregistreringsnr: SE556677889901

KUNDUPPGIFTER
Kund: Connys Hemfixarfirma AB
Kund Orgnr: 556699-7788
Kund VAT/momregistreringsnr: SE556699778801
Kundnummer: 76587575

FAKTURAUPPGIFTER
Fakturadatum: 2011-03-01
Förfallodag: 2011-04-01
OCR/Fakturanummer: 12345678
Belopp Att betala: 1250 kr
Varav moms: 250 kr

Adressuppgifter har jag medvetet utelämnat i detta fall.

Det finns även fall där man ska skilja på vem kunden är och vem som betalar (exempelvis vid factoringavtal) och det kan finnas avvikande leveransadresser, då tillkommer dessa uppgifter på fakturan. Det förekommer även olika leveransdatum så varje leverans ska specificeras med leveransadress,leveransdatum, leveranssätt m.m. Men det skippar jag i detta exempel.

Present 2011-04-05 15:58

Nu kanske det redan avhandlats, men OCR-nr skapas väl inte efter någon standard? Hur kan då tex Danska Bank göra autobetalningar med sin nya app genom att bara scanna av själva nummret...matchas den mot något register?

lazat 2011-04-05 19:40

OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?

patrikweb 2011-04-05 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20401008)
OCR numret består iaf hos oss av en fakturadel, hård kontroll på antalet siffror , plus checksumma. t ex OCR: 155997992 då är fakturanummret 1559979 längden är 9 samt kontrollsiffran är 2 hur man räknar ut detta finns på nätet. http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...r/10-MODUL.pdf

till Patrik, slå på hård kontroll, det underlättar, behåll dock ett PG nummer / bg nummer som du inte skriver ut på fakturorna som kund kan betala till om de inte lyckas betala. Det är alltid någon som kommer att "påstå" att det inte går att betala.........

Men! hård kontroll löser inte alla problem. Jag vet inte hur många kunder som betalar in kreditfakturor, fel belopp eller dubbelbetalningar. Det ska ju vara tekniskt omöjligt att göra felaktiga betalningar, iaf om man skickar filer från bokföringsprogrammet.

Jag har under en tid funderat på om man ska sabba OCR numren vid kreditfakturor bara så att de inte kan betala dessa. Vad tror ni om det?

Bättre att lägga in liten text på kreditfakturan som du skriver att dom accepterar avtalet som är du får behålla pengarna kund betalar in.

MikaelB 2011-04-07 10:02

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20401011)
Bättre att lägga in liten text på kreditfakturan som du skriver att dom accepterar avtalet som är du får behålla pengarna kund betalar in.

Har du några kunder överhuvudtaget?

Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag.

jonny 2011-04-07 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20401008)

Dina kreditfakturor bör bara ha ett fakturanummer och inte ett OCR-nummer, men det kanske är samma? Skickar du fakturor med inbetalningskort på är detlämpligt att det står makulerad stort över hela inbetalningskortet eller så.

När det gäller privatpersoner skickar många aldrig ens ut kreditfakturorna för att mottagaren inte förstår.

patrikweb 2011-04-07 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20401155)
Har du några kunder överhuvudtaget?

Kundvård verkar inte vara din starka sida, måtte du ha någon annan stark egenskap som gör att du lyckas driva ett företag.

Vi har jävligt bra kundvård, men en idiot är fortfarande en idiot. Och jag anser att kunden ska ta sitt eget ansvar. Vi ska inte belastas för problem kunden själv skapar och är orsaken till. Isåfall hade vi fått ta betalt för det som extra tjänst "Idiot hantering".

Man måste våga att säga att vissa kunder klarar man sig bättre utan.

Kedi 2011-04-07 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20401196)
Vi har jävligt bra kundvård, men en idiot är fortfarande en idiot. Och jag anser att kunden ska ta sitt eget ansvar. Vi ska inte belastas för problem kunden själv skapar och är orsaken till. Isåfall hade vi fått ta betalt för det som extra tjänst "Idiot hantering".

Du är en baddare på att kalla din kunder för idioter och det är inte seriöst att kalla sina kunder för idioter. Varför ens ha ett företag när man ändå idiot förklarar sina kunder?

Hade dina kunder sett att du kallar dem för idioter hade du garanterat förlorat dina kunder med en gång. Ingen vill ha med ett oseriöst företag att göra.

patrikweb 2011-04-07 21:48

Jag kallar inte alla kunder för idioter, men det finns alltid en hög som passar in på den beskrivningen.

Enda som är oseriös är kunderna som inte klarar uppfylla dom kraven dom har på sig som kunder.

tartareandesire 2011-04-07 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20401196)

Ja, du lär ju få bra mycket mer "idioter" som kunder med den attityden... Normala, sansade människor väljer inte ett företag med en sådan människosyn.

patrikweb 2011-04-07 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20401239)
Ja, du lär ju få bra mycket mer "idioter" som kunder med den attityden... Normala, sansade människor väljer inte ett företag med en sådan människosyn.

Största delen av kunderna vill ha en fungerande tjänst, och för det dom betalar för. Och största andelen vill inte betala ett högre pris bara för enstaka idioter ska ställa till det.

Felet är ju helt deras eget, det kan man inte skylla på någon annan.

Problemet är all jävla dubbel moral där folk inte vågar stå för den sanningen, medan största andelen företag ändå har en lista över dom största idioterna.

Även om dom kanske inte är helt dokumenterad internt så vet alla ändå vilka just dom kunderna är.

mephisto73 2011-04-27 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20401241)
Största delen av kunderna vill ha en fungerande tjänst, och för det dom betalar för. Och största andelen vill inte betala ett högre pris bara för enstaka idioter ska ställa till det.

Felet är ju helt deras eget, det kan man inte skylla på någon annan.

Problemet är all jävla dubbel moral där folk inte vågar stå för den sanningen, medan största andelen företag ändå har en lista över dom största idioterna.

Även om dom kanske inte är helt dokumenterad internt så vet alla ändå vilka just dom kunderna är.

Om du nu ska kalla folk för idioter titt som tätt så lär dig åtminstone att sluta särskriva så slipper du se ut som en själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson