WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Blir sur för att jag drar in mail/domän pga. att hon dragit sig ur (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047366)

Dakota 2011-03-26 21:14

Blir sur för att jag drar in mail/domän pga. att hon dragit sig ur

Hej, har en liten tvist och undrar nu om jag gör rätt i det hela. Det hela började med att en bloggare började blogga på min bloggtjänst och som tack så köpte jag en domän till dennes blogg, hon fick även tillgång till en webmail med sittnamn@domän.se.

Nu har hon börjat beskylla mig/min bloggtjänst för att vara orsaken till att hon har "misslyckats" med sitt bloggande. Hon anser att vi ligger bakom att hon förlorat besökare, inte tjänat pengar på sina annonser och så vidare och så vidare. Helt enkelt så verkar det som att hon hade förväntat sig att något magiskt skulle hända och att vi skulle arbeta för henne, medan hon var tillbakalutad i soffan. Så fungerar det ju dock inte, det vet ju alla. Man måste jobba hårt för att nå någonvart, oavsett vad det gäller.

Hur som haver. Nu har hon valt att sluta blogga hos min bloggtjänst och gått över till en annan. Jag accepterar givetvis detta och önskar henne lycka till, däremot så har jag meddelat henne om att hennes domän + mail kommer att stängas ner. Detta är enligt mig självklart då jag accepterar hennes beslut, och domänen + mailen var ju något hon fick för att använda just min bloggtjänst.

Nu har hon blivit sur på mig och skriver att hon "inte trodde att domänen och mailen hade med bloggen att göra". Hon skriver också att "hon självklart kommer att gå ut med hur missnöjd och besviken hon är och att det inte kommer leda till ett bra rykte för vår del".

Jag har nu svarat henne igen och försökt att förklara det hela så tydligt som möjligt, jag undrar dock om jag gör rätt i denna situation?

Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. Nu har hon dragit och därför vill vi dra in dessa.

Tacksam för svar och vägledning.

KristianE 2011-03-26 21:40

Är det en gåva så är den hennes. Inget direkt du kan dra tillbaka.

Ciffan 2011-03-26 21:54

Fattar jag rätt att domänen du gav henne var en annan än din egen bloggtjänst? Alltså ingen subdomän?

studiox 2011-03-26 21:59

Jag skulle nog inte dra så stora växlar av det. Om hon är lika lat som du anger så kommer hon säkert tröttna efter ett tag - tiden löser det mesta :)

lesoft02 2011-03-26 22:00

Grund frågan är vad du sa vid det tillfälle du plockade fram domänen:

"Du får en domän som tack" = Du har inget ägande rätt till domänen däremot kan du fritt sluta tillhandahålla e-post, DNS mm kopplat till domänen

"Jag tillhandahåller en domän åt dig som tack" = Du äger domänen

Ska tillägga att ovanstående är en ganska ordentlig förenkling av alla möjliga alternativ men se det som en första ledtråd.

emilv 2011-03-26 22:22

Det rätta är att skriva över domänen på henne så hon kan gå till vilken registrar hon vill. Det är bara drygt med företag som lurar in folk i fällan att de inte äger sitt eget domännamn.

Du har ingen nytta av hennes domännamn så ge det till henne. Några övriga tjänster behöver du däremot inte erbjuda (till exempel e-post eller DNS).

Dakota 2011-03-26 22:49

För att svara på frågan: Hon fick inte domänen, utan jag köpte den för att den skulle fungera tillsammans med hennes blogg hos oss. Med andra är äger tekniskt sett jag den. Dock är det sant och föra över domänen till henne är ju inte så avancerat ;)

Fick nyligen svar och det är tydligen mailen hon vill ha kvar ^^ får försöka lösa det på något sätt..

Helix 2011-03-26 22:58

Tjafs på låg nivå. Överför domänen till henne. Vad skall du med den ...

MRDJ 2011-03-27 09:58

Varför inte ge den till henne? handlar ju om några kronor.

Danielos 2011-03-27 12:41

Du bör definitivt ge henne själva domänen, jag har själv sponsrat och gett bort många domäner till folk som har hjälp till och dom har alla fått behålla domänen sedan. Om du däremot väljer att behålla domänen, kommer det mest se ut som du vill hämnas.

Erik Stenman 2011-03-27 12:50

Du blir ju av med administration om du för över domänen och slipper problemet.

tartareandesire 2011-03-27 13:14

Att du äger den tekniskt sett i nuläget är vi alla medvetna om men liksom de flesta förstår jag inte riktigt varför du vill behålla domänen? Skicka bara in ett ägarbyte så blir du av med problemet.

pelmered 2011-03-27 13:50

Så länge du inte ser något värde i domänen så har du ju ingen anledning att behålla den. Låt henne betala överlåtningsavgifterna så har du ju inget att förlora på det.

jonthee 2011-03-27 14:00

Ojoj, jag hade bett henne dra åt ***************

Otacksamhet är ordet!

Det handlar om att ha princip, och framförallt, får personen sin vilja igenom på detta tillvägagångsätt så kommer det ske liknande situationer framöver.

Perben 2011-03-27 14:36

Det låter som ett enkelt beslut. Du blir av med problemet om du skriver över domänen på henne, du får dålig publicitet om du inte gör det. No-brainer!

Dakota 2011-03-27 14:52

Sant så sant. Jag ska överföra domänen till henne, dock tror jag inte att kommer bli så glad ändå då det är webmailen hon tydligen värderar riktigt högt :p

Conny Westh 2011-03-27 15:26

Som vanligt undrar man ju vad ni skrev i avtalet? Det är bara att följa det som står där, så är problemet löst.

För ni har väl skrivit ett avtal hoppas jag?

MRDJ 2011-03-27 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20399835)
Som vanligt undrar man ju vad ni skrev i avtalet? Det är bara att följa det som står där, så är problemet löst.

För ni har väl skrivit ett avtal hoppas jag?

På första sidan skrev han;
"Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. "

Sweely 2011-03-27 18:15

Släng över domänen till henne, så får hon betala för den istället :D

oskarh 2011-03-27 18:50

Jag skulle bara låta domänen gå ut. Sedan be henne ta den om hon vill ha den. Alt. sälja den till henne så att du inte går back på det hela.

AndreasBylund 2011-03-27 19:12

Be hon köpa den för 99kr, det är inte mer än rätt tycker jag. Om hon inte vill köpa den så är det bara att låta den gå ut.

Sen är det inte några stora summor. Så vill du göra ett snyggt "avslut" så ger du henne domänen.

Danielos 2011-03-27 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av jonthee (Inlägg 20399825)
Ojoj, jag hade bett henne dra åt ***************

Generellt så är det väl detta som skiljer en god företagsledare/ansvarig från de som aldrig lär komma speciellt längre än att vara anställd och endast sköta sina åtaganden gentemot sin arbetsgivare (eller kanske tom, bli avskedad).

Man kan som ansvarig aldrig be någon dra åt skogen, man måste agera på bästa möjliga sätt och inte skapa onödiga konflikter, och om man sedan förbättrar sina avtal med kommande medhjälpare så blir det ju aldrig akuellt att man ska hålla på sin "principsak" så att någon inte utnyttjar en igen.

Dvs avsluta på rätt sätt, var beredd att göra eftergifter och skapa inte fiender i onödan även om du har rätt, för det ju ofta ens eget fel då man inte har reglerat saker i avtal osv. och lär av misstagen och skapa bättre avtal och förutsättningar för att det inte ska bli konflikter och problem i framtiden.

Jine 2011-03-27 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasJohansson (Inlägg 20399861)
Be hon köpa den för 99kr, det är inte mer än rätt tycker jag. Om hon inte vill köpa den så är det bara att låta den gå ut.

Sen är det inte några stora summor. Så vill du göra ett snyggt "avslut" så ger du henne domänen.

Jag håller med om detta.
Hon får helt enkelt betala för den.

Danielos 2011-03-27 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20399863)
Jag håller med om detta.
Hon får helt enkelt betala för den.

För att vinna vad? 99kr mot att ha skapat ännu en större fiende?

oskarh 2011-03-27 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399865)
För att vinna vad? 99kr mot att ha skapat ännu en större fiende?

Enligt mig är det en principsak. Vad jag förstått så fick hon utnyttja domänen i samband med bloggtjänsten, nu har hon valt att lämna bloggtjänsten men vill fortfarande utnyttja domänen. Hon får då köpa domänen för den kostnad som TS har lagt ner på domänen. Bara för att hon är en "bloggkvinna" ska hon inte förvänta sig att få allt serverat på silverfat.

Danielos 2011-03-27 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20399872)
Enligt mig är det en principsak. Vad jag förstått så fick hon utnyttja domänen i samband med bloggtjänsten, nu har hon valt att lämna bloggtjänsten men vill fortfarande utnyttja domänen.

Så uppfattar inte jag det, jag uppfattar det som att hon FICK domänen som tack eller som betalning, då hon hade bloggat på ett sätt som gynnade tjänsten.

Generellt handlar det inte om principer, eftersom inget avtal fanns, utan det är uppenbart att ett missförstånd har skett där båda parter är ansvariga för det inträffade. Henrik Lindberg lär vinna mer på att sträcka sig så långt han kan i detta missförstånd.

I professionella sammanhang fungerar det dåligt med barnens sätt att lösa saker: Är du dum mot mig så är jag dum mot dig
Sen att vuxna lindar in detta beteende med "det är ju en principsak" är ju en annan sak.

jonthee 2011-03-27 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399862)
Generellt så är det väl detta som skiljer en god företagsledare/ansvarig från de som aldrig lär komma speciellt längre än att vara anställd och endast sköta sina åtaganden gentemot sin arbetsgivare (eller kanske tom, bli avskedad).

Man kan som ansvarig aldrig be någon dra åt skogen, man måste agera på bästa möjliga sätt och inte skapa onödiga konflikter, och om man sedan förbättrar sina avtal med kommande medhjälpare så blir det ju aldrig akuellt att man ska hålla på sin "principsak" så att någon inte utnyttjar en igen.

Dvs avsluta på rätt sätt, var beredd att göra eftergifter och skapa inte fiender i onödan även om du har rätt, för det ju ofta ens eget fel då man inte har reglerat saker i avtal osv. och lär av misstagen och skapa bättre avtal och förutsättningar för att det inte ska bli konflikter och problem i framtiden.

Jag har uppfattat det som att hBlogg.se är en GRATIStjänst!?, och att hBlogg-ansvarig startade igång en egen domän till en utav sina bloggare, för att helt enkelt vara "schyssta"?.

Att personen i fråga (bloggaren) sedan är otacksam och beskyller denna GRATIStjänst! (hBlogg.se) för en hel del saker är ju inte klokt!

Så vem i hel*ete ger efter för något sådant? Vad skulle kunna bli dålig publicitet för hBlogg.se om all fakta läggs fram? INGENTING!

Ingen företagsledning (riktig sådan, inga småföretag!) accepterar eller ger efter under liknande situationer, då kommer man ingen vart!

//Jonathan

Danielos 2011-03-27 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av jonthee (Inlägg 20399888)
Jag har uppfattat det som att hBlogg.se är en GRATIStjänst!?, och att hBlogg-ansvarig startade igång en egen domän till en utav sina bloggare, för att helt enkelt vara "schyssta"?.

Nja, så kan det vara, men jag får uppfattningen att hon fick domänen för att hon på något sätt bidrog.

Citat:

Att personen i fråga (bloggaren) sedan är otacksam och beskyller denna GRATIStjänst! (hBlogg.se) för en hel del saker är ju inte klokt!

Vet vi inte heller, vi vet inte alla fakta, vad vi vet är att vi har ett missförstånd/konflikt

Citat:

Så vem i hel*ete ger efter för något sådant? Vad skulle kunna bli dålig publicitet för hBlogg.se om all fakta läggs fram? INGENTING!

Handlar inte om att ge efter, utan mest att vara smart och göra det som är bäst.

Citat:

Ingen företagsledning (riktig sådan, inga småföretag!) accepterar eller ger efter under liknande situationer, då kommer man ingen vart!

Jo, jag och jag har kommit rätt långt.

jonthee 2011-03-27 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399890)
Nja, så kan det vara, men jag får uppfattningen att hon fick domänen för att hon på något sätt bidrog.

Vet vi inte heller, vi vet inte alla fakta, vad vi vet är att vi har ett missförstånd/konflikt

Handlar inte om att ge efter, utan mest att vara smart och göra det som är bäst.

Jo, jag och jag har kommit rätt långt.

Hej igen!

Jag vill först klargöra, föregående inlägg var inget personligt påhopp på dig, jag kan ha formulerat mig så när jag läser nu i efterhand, ursäkta.

Som du dock ser så har jag helt olika åsikter gentemot dig, och även om frasen "Kunden har alltid rätt" bör följas i de flesta affärssammanhang så tycker jag att man borde böja på den gränsen lite ibland, beroende på vad det gäller.

Men men, det är väl mest jag som tycker så i just detta sammanhanget..

Mvh
Jonathan

Danielos 2011-03-27 23:06

jonthee, uppskattar din ursäkt, men det är ingen fara, det är naturligt att reagera som du gör, jag själv reagerar ofta på liknande sätt, men jag försöker ofta att inte låta mina reaktioner gå ut över mitt förstånd att göra det bästa. Det viktiga här är att Henrik Lindberg väljer att göra vad han tycker är bäst utifrån de tips och tankar vi har givit och sedan stå för detta.

Conny Westh 2011-03-27 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20399839)
På första sidan skrev han;
"Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. "

Min fråga var retorisk!

- Det är återigen en "affär" som har gjorts utan eftertanke eller skrivet atal, suck! Var min första tanke, är det ingen som lär sig av andras misstag?

Conny Westh 2011-03-27 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399862)

Danielos! Idag är du min hjälte, kunde inte sagt det bättre själv. Finns risk att jag kommer citera dig i framtiden!

Axelsson 2011-03-27 23:13

Låt henne betala för domänen, typ en 500 kr, sen slutar hon tjura och du tjänar lite extra pengar.

Danielos 2011-03-27 23:15

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20399902)
Danielos! Idag är du min hjälte, kunde inte sagt det bättre själv. Finns risk att jag kommer citera dig i framtiden!

ConnyWesth, jag måste verkligen buga och bocka, uppskattar det verkligen :)

jonthee 2011-03-27 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399900)
jonthee, uppskattar din ursäkt, men det är ingen fara, det är naturligt att reagera som du gör, jag själv reagerar ofta på liknande sätt, men jag försöker ofta att inte låta mina reaktioner gå ut över mitt förstånd att göra det bästa. Det viktiga här är att Henrik Lindberg väljer att göra vad han tycker är bäst utifrån de tips och tankar vi har givit och sedan stå för detta.

Skönt att höra, ibland kan man reagera alltför mycket åt det negativa hållet,..
..och för påpeka en sak som motsäger mig själv och det jag skrivit; så har jag också väldigt många gånger lagt "all tid/fokuserat" på "användaren" så att säga, kolla bara mitt forum =)

Mvh
Jonathan

Conny Westh 2011-03-27 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399873)
Så uppfattar inte jag det, jag uppfattar det som att hon FICK domänen som tack eller som betalning, då hon hade bloggat på ett sätt som gynnade tjänsten.

Generellt handlar det inte om principer, eftersom inget avtal fanns, utan det är uppenbart att ett missförstånd har skett där båda parter är ansvariga för det inträffade. Henrik Lindberg lär vinna mer på att sträcka sig så långt han kan i detta missförstånd.

I professionella sammanhang fungerar det dåligt med barnens sätt att lösa saker: Är du dum mot mig så är jag dum mot dig
Sen att vuxna lindar in detta beteende med "det är ju en principsak" är ju en annan sak.

He, he, Danielos, idag är du superstjärna!!! Mycket bra formulerat!

Jag vill tillägga (som inte motsäger det du skriver utan endast kompletterar) att TS bedriver en affärsverksamhet, inte en organisation som ska driva principer, eller få rätt i den juridiska frågan. Det kostar stora pengar att få rätt i principfrågor, glöm det, ta kostnaden, avsluta ärendet och gå vidare. Det är alldeles för lite pengar att tjafsa om.

Gör inte om misstaget utan se till att ha dokumenterade avtal där parterna verkligen är överens innan de godkänner avtalet, tar lite längre tid men det blir betydligt lindrigare konflikter (det kan ta bort många "implicita" villkor, dvs i princip förutfattade s.k. outtalade villkor från vardera parten).

Danielos 2011-03-27 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20399907)
He, he, Danielos, idag är du superstjärna!!! Mycket bra formulerat!
Jag vill tillägga (som inte motsäger det du skriver utan endast kompletterar) att TS bedriver en affärsverksamhet, inte en organisation som ska driva principer, eller få rätt i den juridiska frågan. Det kostar stora pengar att få rätt i principfrågor, glöm det, ta kostnaden, avsluta ärendet och gå vidare. Det är alldeles för lite pengar att tjafsa om.

Gör inte om misstaget utan se till att ha dokumenterade avtal där parterna verkligen är överens innan de godkänner avtalet, tar lite längre tid men det blir betydligt lindrigare konflikter (det kan ta bort många "implicita" villkor, dvs i princip förutfattade s.k. outtalade villkor från vardera parten).

Bugar ännu en gång och tycker att din komplettering blev pricken över i:et :)

Bjorne 2011-03-28 00:03

Angående mailen, så tycker jag det är rimligt att hon ska kunna vidarebefordra från sin bloggmail till någon annan mail. Det är absolut inga problem för en professionell mailleverantör att tillhandahålla några månaders forwarding för en kund.

FredrikNas 2011-03-28 09:58

Danielos är verkligen spot-on i den här tråden, TS har verkligen ingenting att vinna på att jävlas eller ens försöka ta betalt av kunden. 99kr är ju fair, eftersom att det sannolikt är den kostnad som TS har haft i samband med domänen.

Sen vad man tänker om en kund och kundens agerande må vara en en ting, men hur man svarar och konverserar/agerar mot kunden måste alltid vara en helt annan. Man måste tänka långsiktigt och hur man själv kommer ur en dispyt.

Mailen däremot tycker jag inte du ska erbjuda några tjänster på (kostnader), låt hon ladda ner de mail hon har, och radera sen kontot, så får hon sätta upp nytt konto på domänen när hon har den under sin kontroll (om hon väljer att köpa den lös).

Xamda 2011-03-28 10:19

Vi har ju dessutom de senaste åren sett upprepade fall av "name napping" från olika bloggtjänster och "managers", där några av de idag största bloggarna fått sina domännamn registrerade och ägda av tjänsten de anlitat och detta faktum har sedan använts emot bloggarna när de velat flytta. Många bloggar ÄR sitt namn, d.v.s. utan namnet blir det svårt för dem.

Vet åtminstone ett halvdussin fall senaste åren och vissa sitter fortfarande fast i dessa "avtal".

Med vetskap om detta är det än mer uppenbart att man i ett läge som detta bör släppa domännamnet till bloggaren och storsint önska "lycka till", hur surt det än kan kännas...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson