![]() |
Blir sur för att jag drar in mail/domän pga. att hon dragit sig ur
Hej, har en liten tvist och undrar nu om jag gör rätt i det hela. Det hela började med att en bloggare började blogga på min bloggtjänst och som tack så köpte jag en domän till dennes blogg, hon fick även tillgång till en webmail med sittnamn@domän.se.
Nu har hon börjat beskylla mig/min bloggtjänst för att vara orsaken till att hon har "misslyckats" med sitt bloggande. Hon anser att vi ligger bakom att hon förlorat besökare, inte tjänat pengar på sina annonser och så vidare och så vidare. Helt enkelt så verkar det som att hon hade förväntat sig att något magiskt skulle hända och att vi skulle arbeta för henne, medan hon var tillbakalutad i soffan. Så fungerar det ju dock inte, det vet ju alla. Man måste jobba hårt för att nå någonvart, oavsett vad det gäller. Hur som haver. Nu har hon valt att sluta blogga hos min bloggtjänst och gått över till en annan. Jag accepterar givetvis detta och önskar henne lycka till, däremot så har jag meddelat henne om att hennes domän + mail kommer att stängas ner. Detta är enligt mig självklart då jag accepterar hennes beslut, och domänen + mailen var ju något hon fick för att använda just min bloggtjänst. Nu har hon blivit sur på mig och skriver att hon "inte trodde att domänen och mailen hade med bloggen att göra". Hon skriver också att "hon självklart kommer att gå ut med hur missnöjd och besviken hon är och att det inte kommer leda till ett bra rykte för vår del". Jag har nu svarat henne igen och försökt att förklara det hela så tydligt som möjligt, jag undrar dock om jag gör rätt i denna situation? Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. Nu har hon dragit och därför vill vi dra in dessa. Tacksam för svar och vägledning. |
Är det en gåva så är den hennes. Inget direkt du kan dra tillbaka.
|
Fattar jag rätt att domänen du gav henne var en annan än din egen bloggtjänst? Alltså ingen subdomän?
|
Jag skulle nog inte dra så stora växlar av det. Om hon är lika lat som du anger så kommer hon säkert tröttna efter ett tag - tiden löser det mesta :)
|
Grund frågan är vad du sa vid det tillfälle du plockade fram domänen:
"Du får en domän som tack" = Du har inget ägande rätt till domänen däremot kan du fritt sluta tillhandahålla e-post, DNS mm kopplat till domänen "Jag tillhandahåller en domän åt dig som tack" = Du äger domänen Ska tillägga att ovanstående är en ganska ordentlig förenkling av alla möjliga alternativ men se det som en första ledtråd. |
Det rätta är att skriva över domänen på henne så hon kan gå till vilken registrar hon vill. Det är bara drygt med företag som lurar in folk i fällan att de inte äger sitt eget domännamn.
Du har ingen nytta av hennes domännamn så ge det till henne. Några övriga tjänster behöver du däremot inte erbjuda (till exempel e-post eller DNS). |
För att svara på frågan: Hon fick inte domänen, utan jag köpte den för att den skulle fungera tillsammans med hennes blogg hos oss. Med andra är äger tekniskt sett jag den. Dock är det sant och föra över domänen till henne är ju inte så avancerat ;)
Fick nyligen svar och det är tydligen mailen hon vill ha kvar ^^ får försöka lösa det på något sätt.. |
Tjafs på låg nivå. Överför domänen till henne. Vad skall du med den ...
|
Varför inte ge den till henne? handlar ju om några kronor.
|
Du bör definitivt ge henne själva domänen, jag har själv sponsrat och gett bort många domäner till folk som har hjälp till och dom har alla fått behålla domänen sedan. Om du däremot väljer att behålla domänen, kommer det mest se ut som du vill hämnas.
|
Du blir ju av med administration om du för över domänen och slipper problemet.
|
Att du äger den tekniskt sett i nuläget är vi alla medvetna om men liksom de flesta förstår jag inte riktigt varför du vill behålla domänen? Skicka bara in ett ägarbyte så blir du av med problemet.
|
Så länge du inte ser något värde i domänen så har du ju ingen anledning att behålla den. Låt henne betala överlåtningsavgifterna så har du ju inget att förlora på det.
|
Ojoj, jag hade bett henne dra åt ***************
Otacksamhet är ordet! Det handlar om att ha princip, och framförallt, får personen sin vilja igenom på detta tillvägagångsätt så kommer det ske liknande situationer framöver. |
Det låter som ett enkelt beslut. Du blir av med problemet om du skriver över domänen på henne, du får dålig publicitet om du inte gör det. No-brainer!
|
Sant så sant. Jag ska överföra domänen till henne, dock tror jag inte att kommer bli så glad ändå då det är webmailen hon tydligen värderar riktigt högt :p
|
Som vanligt undrar man ju vad ni skrev i avtalet? Det är bara att följa det som står där, så är problemet löst.
För ni har väl skrivit ett avtal hoppas jag? |
Citat:
"Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. " |
Släng över domänen till henne, så får hon betala för den istället :D
|
Jag skulle bara låta domänen gå ut. Sedan be henne ta den om hon vill ha den. Alt. sälja den till henne så att du inte går back på det hela.
|
Be hon köpa den för 99kr, det är inte mer än rätt tycker jag. Om hon inte vill köpa den så är det bara att låta den gå ut.
Sen är det inte några stora summor. Så vill du göra ett snyggt "avslut" så ger du henne domänen. |
Citat:
Man kan som ansvarig aldrig be någon dra åt skogen, man måste agera på bästa möjliga sätt och inte skapa onödiga konflikter, och om man sedan förbättrar sina avtal med kommande medhjälpare så blir det ju aldrig akuellt att man ska hålla på sin "principsak" så att någon inte utnyttjar en igen. Dvs avsluta på rätt sätt, var beredd att göra eftergifter och skapa inte fiender i onödan även om du har rätt, för det ju ofta ens eget fel då man inte har reglerat saker i avtal osv. och lär av misstagen och skapa bättre avtal och förutsättningar för att det inte ska bli konflikter och problem i framtiden. |
Citat:
Hon får helt enkelt betala för den. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Generellt handlar det inte om principer, eftersom inget avtal fanns, utan det är uppenbart att ett missförstånd har skett där båda parter är ansvariga för det inträffade. Henrik Lindberg lär vinna mer på att sträcka sig så långt han kan i detta missförstånd. I professionella sammanhang fungerar det dåligt med barnens sätt att lösa saker: Är du dum mot mig så är jag dum mot dig Sen att vuxna lindar in detta beteende med "det är ju en principsak" är ju en annan sak. |
Citat:
Att personen i fråga (bloggaren) sedan är otacksam och beskyller denna GRATIStjänst! (hBlogg.se) för en hel del saker är ju inte klokt! Så vem i hel*ete ger efter för något sådant? Vad skulle kunna bli dålig publicitet för hBlogg.se om all fakta läggs fram? INGENTING! Ingen företagsledning (riktig sådan, inga småföretag!) accepterar eller ger efter under liknande situationer, då kommer man ingen vart! //Jonathan |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Jag vill först klargöra, föregående inlägg var inget personligt påhopp på dig, jag kan ha formulerat mig så när jag läser nu i efterhand, ursäkta. Som du dock ser så har jag helt olika åsikter gentemot dig, och även om frasen "Kunden har alltid rätt" bör följas i de flesta affärssammanhang så tycker jag att man borde böja på den gränsen lite ibland, beroende på vad det gäller. Men men, det är väl mest jag som tycker så i just detta sammanhanget.. Mvh Jonathan |
jonthee, uppskattar din ursäkt, men det är ingen fara, det är naturligt att reagera som du gör, jag själv reagerar ofta på liknande sätt, men jag försöker ofta att inte låta mina reaktioner gå ut över mitt förstånd att göra det bästa. Det viktiga här är att Henrik Lindberg väljer att göra vad han tycker är bäst utifrån de tips och tankar vi har givit och sedan stå för detta.
|
Citat:
- Det är återigen en "affär" som har gjorts utan eftertanke eller skrivet atal, suck! Var min första tanke, är det ingen som lär sig av andras misstag? |
Citat:
|
Låt henne betala för domänen, typ en 500 kr, sen slutar hon tjura och du tjänar lite extra pengar.
|
Citat:
|
Citat:
..och för påpeka en sak som motsäger mig själv och det jag skrivit; så har jag också väldigt många gånger lagt "all tid/fokuserat" på "användaren" så att säga, kolla bara mitt forum =) Mvh Jonathan |
Citat:
Jag vill tillägga (som inte motsäger det du skriver utan endast kompletterar) att TS bedriver en affärsverksamhet, inte en organisation som ska driva principer, eller få rätt i den juridiska frågan. Det kostar stora pengar att få rätt i principfrågor, glöm det, ta kostnaden, avsluta ärendet och gå vidare. Det är alldeles för lite pengar att tjafsa om. Gör inte om misstaget utan se till att ha dokumenterade avtal där parterna verkligen är överens innan de godkänner avtalet, tar lite längre tid men det blir betydligt lindrigare konflikter (det kan ta bort många "implicita" villkor, dvs i princip förutfattade s.k. outtalade villkor från vardera parten). |
Citat:
|
Angående mailen, så tycker jag det är rimligt att hon ska kunna vidarebefordra från sin bloggmail till någon annan mail. Det är absolut inga problem för en professionell mailleverantör att tillhandahålla några månaders forwarding för en kund.
|
Danielos är verkligen spot-on i den här tråden, TS har verkligen ingenting att vinna på att jävlas eller ens försöka ta betalt av kunden. 99kr är ju fair, eftersom att det sannolikt är den kostnad som TS har haft i samband med domänen.
Sen vad man tänker om en kund och kundens agerande må vara en en ting, men hur man svarar och konverserar/agerar mot kunden måste alltid vara en helt annan. Man måste tänka långsiktigt och hur man själv kommer ur en dispyt. Mailen däremot tycker jag inte du ska erbjuda några tjänster på (kostnader), låt hon ladda ner de mail hon har, och radera sen kontot, så får hon sätta upp nytt konto på domänen när hon har den under sin kontroll (om hon väljer att köpa den lös). |
Vi har ju dessutom de senaste åren sett upprepade fall av "name napping" från olika bloggtjänster och "managers", där några av de idag största bloggarna fått sina domännamn registrerade och ägda av tjänsten de anlitat och detta faktum har sedan använts emot bloggarna när de velat flytta. Många bloggar ÄR sitt namn, d.v.s. utan namnet blir det svårt för dem.
Vet åtminstone ett halvdussin fall senaste åren och vissa sitter fortfarande fast i dessa "avtal". Med vetskap om detta är det än mer uppenbart att man i ett läge som detta bör släppa domännamnet till bloggaren och storsint önska "lycka till", hur surt det än kan kännas... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson