![]() |
Vilken webbhost / webb lösning är bäst för mig och mina krav?
Hej.
Som rubriken lyder, vilken webbhost eller webb lösning är bäst för mig? Det jag har i nu läget är ett konto på One. Sen har jag ett annat webbhotells konto på Surftown. (Det är inte bra om jag ska vara ärlig. One klick installern verkar alla ha problem med, mina sajter ligger nere då och då) - vilket de aldrig gör hos one.com. Dock verkar det lite jobbigt att ha flera olika konton på one.com och det kan bli dyrare om jag räknat rätt. Hur som helst vill jag ha ett sånt här struktur. 1. Webhotells konto med hm, minst 10gb utrymme, 1-5gb databas, fri trafik eller något i den stilen och jag ska även kunna ha flera "hemsidor" på ett och samma webbhotell. Så ifall jag själv har förståt det rätt så ska jag även ha typ hm, 10 olika ftp:er ifall jag nu har 10 domäner på mitt konto. Så sammanfattningsvis: Webhotell - 10 ftp - fri trafik - 10gb utrymme - 1-5gb databas - nästan ingen nere tid Här ska det gå att lägga upp 10 enskilda hemsidor med tanké på " 10ftp " - det får givetvis vara mer också men . Jag kan tänka mig lägga runt 0-300 kr i månaden om det är riktigt bra (Om det finns billigare alternativ, lita dom med! för ju billigare det är desto bättre för mig ekonomiskt) Av det jag forskat fram verkar loopia bra och då är det 5gb utrymme men det bör ändå räcka om man tänker efter. Men har ni förslag? Lista dom! Tacksam för alla svar. |
Loopia, Binero, City network osvosvosv.
|
vilka KRAV har du då? Du skriver vara vad som är bra, men vad är det för sajter du skall bedriva och på vilken teknik då?
Kontrollpanel m m - hur ser kraven ut där? |
Jag rekommenderar helt klart Oderland. I Privatpaketet får du 10GB utrymme och 50GB trafik för 69kr/mån+moms.
Har funkat fantastiskt bra i många år. Trevlig support också. Surftown och one.com skall man akta sig för. One.com kan vara bra för "första hemsidan" men sen räcker det inte riktigt till. Om det är ok med utländska servrar kan jag rekommendera HostGator. |
Får ta och kolla på Oderland då.
Loopia verkade rätt bra också men man vet ju inte efter alla dessa trådar om att de glömt förnya ens domän när man väl betalat också.. Jag har inga krav förrutom att det ska vara PHP / MySQL miljö (Linux) då så jag kan köra statisk html kod / php samt wordpress/joomla. Det kan vara utomlands men jag vet inte om det påverkar min seo, men asså, sidan ska vara snabb att ladda också. Kontrollpanelen kan väll vara "normal". Dvs inte så krånligt och enkelt, helst. Jag ska även ta och kika på HostGator! :) |
Citat:
|
Jag är tusen procent säker på vilken typ av sajter det är du tänkt starta.
Mitt förslag är att du hör av dig till Dennis Holm på forumet. Världens bästa support där du inte bara får hjälp med eventuella problem utan även blir bjuden på thaibuffé ibland vilket är helt galet. Rekommenderas starkt. När jag stött på några problem så har det alltid fixats på två sekunder. Kan bero på att webbhotellet är så pass litet, men ändå. HostGator är inte att föredra. För dyrt för dig... |
Citat:
|
Välj Hostgator. Det är det absolut bästa webbhotell jag testat inom alla kategorier. Välj "Baby plan" så får du just nu 1 års hosting (20% billigare) för 600 SEK. Det har allt du efterfrågar + mycket mer..
Jag skulle inte välja webbhotell som består av en person. Blir denne person sjuk eller dylikt så kan du hälsa hem med dina webbsidor. |
Citat:
De har ju paket som uppfyller hans krav långt under budgeten han angivit. Kan själv verkligen rekommendera dem. Har haft konto med dem i drygt tre år nu, och det har fungerat helt felfritt. Alla andra delade webbhostkonton jag använt har haft lite nertid ibland, men de har haft 0 minuter enligt den uptime tjänst jag använt. |
Jine: Helt rätt! :)
Sweely: Hm, jag visste inte att hans webbhotell var igång, kanske kan höra av mig, men här har daniel_ rätt på en punkt! ;) Sen ang mina sajter så har du delvis rätt. AndreasS: Jag håller med dig, de har inte alla "fri trafik" om man säger så, men jag vill verkligen inte ha någon host som stänger av mig för hög trafik. Daniel_: HostGator har jag faktiskt hört bra saker om. Dessutom verkar det vara billigt och de uppfyller mina krav. Sen har du rätt också. Dock vet jag inte hur webbhotell funkar om det är en person som övervakar allt eller så. Blixstsystems: Roligt att du inte haft problem med dom och att allt har fungerat felfritt. Sen vet jag inte vad Sweely menade, om han var seriös eller inte, men HG är billigt jämfört med de svenska hosten. Men för er som använder hostgator, laddar era sidor snabbt? En av mina sajter på surftown laddar på ca 22 sek, vet inte om det är en tillfällighet då jag bara kolla det idag, men brukar vara segt, och jag kan ju förlora kunder på detta. |
Anledningen till att jag inte ville föreslå HostGator var för att det (för några år sedan) inte gick att köpa mindre än 6 månader. Man var alltså tvungen att punda ut en hel del pengar som ny till det hela vilket inte alltid är kul :)
|
Med tanke på att du redan nu vill ha väldigt mycket trafik och kräver en relativt stor del utrymme, ftp konton och separata hemsidor så borde du välja en miljö där du kan växa så att du inte kommer att behöva byta host.
Anledningen till detta är att du kommer säkerligen starta upp nya sajter, så att ha en begränsning på endast 10 sajter är inget bra för dig. Jag skulle faktiskt rekommendera dig att hyra en VPS eftersom man får mer bandbredd, du kan hosta hur många hemsidor du vill, skapa mysql och ftp konton hur som helst. Det finns dessutom riktigt grymma VPS:er för priserna du talar om. Jag är inte 100% säker på att riktigt grymma VPS:er för 100-300kr finns här i Sverige, men det finns massvis med bra erbjudanden i andra länder i Europa, såsom i Tyskland. |
Jag har 3 hosts jag varmt rekommenderar, justhost, stripehost (har server i sverige) och hostgator.
|
Citat:
Har du främst svenska besökare kan du dock säkert hitta någon som du får bättre hastighet med, men jag har inga klagomål på den punkten då det gäller Hostgator. Exekvering av kod är även den mycket snabb. Man kan väl ha otur och hamna på en belastad server på alla delade webbhosttjänster, men på min server är belastningen alltid väldigt låg. Ett annat tips är att kolla in Amazon AWS. Det är gratis att testa, och man kan köra en mikroinstans konstant utan att betala en krona. Då har du en VPS med full kontroll du kan installera vilket OS och mjukvara du vill på. Sedan om du behöver mer kraft är priserna rätt bra, och du kan få en helt ok VPS för under 300kr/mån. Generellt kan webbhostar som översäljer sin kapacitet i stil med Hostgator, vara mycket prisvärda. Använder du mer resurser än den genomsnittliga användaren subventionerar de ditt låga pris. Dock kan de stänga av dig om du använder alldeles för mycket resurser, och delar man server kan det leda till att det blir segt ibland. Som påpekats finns det inget som heter obegränsat. Det finns begränsningar på hur snabb anslutning serven har, hur mycket minne och CPU kraft den har, o.s.v. Om de exempelvis erbjuder obegränsad bandbredd kan du mycket väl bli avstängd med anledning av att dina sidor använder extremt mycket CPU kraft, vilket de inte erbjuder obegränsat mycket av. |
Amazon har dock extremt dyra trafikpriser, nästan runt 300:- per Mbit som grund.
Fri trafik i sig är en sak, om någon hade dragit en hög TB per månad så hade jag skitit i det. Dock om kund hade belastad servern på andra sätt så skulle det blir problem. Stora problemet med webbhotell är att inte många säger hur mycket minne eller cpu som ingår i priset. |
Citat:
|
Citat:
I Loopias paket ingår bara en databas. Det går visserligen att leva med men är inte helt optimalt. Är du helt säker på att du får rejäl trafik så kan som sagt var VPS vara ett bättre alternativ. |
Citat:
|
Citat:
Så $0.150 per GB, som det kostar med AWS om man har under 10TB/mån, behöver inte vara speciellt dyrt. Men med AWS får man inte ett pris som är subventionerat av de som använder mindre än den kapacitet som ingår vilket annars oftast är fallet. Så vet man att man behöver en konstant mängd av resurser är det billigare att hitta ett konto som har gränser som precis täcker ens behov. De flesta nyttjar dock betydligt mindre än vad som ett paket maximalt erbjuder för att de vill ha lite överkapacitet om det skulle behövas, och då kan AWS vara mer prisvärt. |
blixtsystems - diskussionen runt amazon är intressant. Om du börjar med bandbredden så är det ju typ fyra olika typer av bandbredd du kan få betala för. Då väldigt lite ingår så blir det rätt snabbt en stor del av kakan man betalar.
Mbps eller GB slutar i ett tal för användande - alla kör väl med obegränsad pipa och då blir det per GB man tar betalt. Hursom tror jag Amazon är en av de som tjänar mest stålar på bandbredden - medans många andra låter mycket ingå och lever mer på priset på servern. Det är rätt många saker man betalar för och jag har än idag svårt att få ihop priserna mellan olika bandbredder, IP och IOPS. :-) |
Citat:
Jag använder själv hostgator för några vanliga enkla sidor som tar en 200GB/mån då det är billigt och fungerar utmärkt. Och har man större sidor som har konstant trafik utan mycket variation eller ökning är en vanlig VPS kanske ofta mer prisvärd. Däremot håller jag på med ett projekt nu som dels behöver en VPS eftersom jag måste kunna installera mjukvara på servern, och jag är osäker på hur snabbt den kommer komma upp i hur stor resursförbrukning. Då är AWS mycket attraktivt. Jag kan utveckla gratis på en mikroinstans och då produkten lanseras kommer det fortfarande vara mycket billigt om den inte omedelbart får mängder med användare. Och får jag många användare är kostnaderna fortfarande väldigt hanterbara. Visar det sig sen att jag konstant förbrukar mycket resurser och räkningarna från Amazon blir skyhöga kanske det är värt att byta till en vanlig VPS för att spara lite pengar. Hade jag istället börjat med vanlig VPS som kan hantera max antal användare vid lansering hade det mycket väl kunnat blivit mycket dyrare. Och hade jag snålat och kört en billig VPS hade den kunnat blivit överbelastad. |
För AWS tycker jag http://calculator.s3.amazonaws.com/calc5.html fungerar väldigt bra...
|
Amazon har ju så kraftiga grundpaket, det känns rätt troligt att dom som faktiskt utnyttjar dom resurser som ingår även drar en del trafik.
Har räknat på det och aldrig fått någon lönsamhet i deras priser, har inte hittat någon fördel som gör att man faktiskt skulle kunnat tjäna några pengar att köra något i Amazon. Och med ett sådant högt grundpris för trafiken kan man lätt få en uberfet faktura, räcker ju att man har någon sida där någon kan ladda någon fil och den börjar laddas i massor. Själv så har man ju haft kunder på rena webbhotell tjänster som legat och dragit 100Mbit+ konstant bra tag bara för någon fil som ligger där har blivit populär. |
Kul att tråden fick en disskussion, det är sånt här jag gillar :)
Jag har inte tänkt att driva något community med flera tusen besökare om dag eller så utan vanliga små sajter. Nästan statiska html kod sajter om man säger så, inte så många besökare, vad ska vi säga? 0-200 dag? Så egentligen behövs inget mega dunder stort. Dock lutar det åt HostGator eller någon svensk tjänst (Gillar inte utländska tjänster) så mycket men jag lär nog ändra mig när jag väl kommer igång. Men som en tidigare påpekade, HG sidor laddar snabbt, vilka andra hostar har snabb laddningstid på sidor (förutsatt att man hamnat på en bra server som inte är överbelastad) då. One.com sidan jag har som bara är en statisk sida laddas görsnabbt, men om man har en wp installation där då, då kanske hastigheten sänks, eller hur är det egentligen? |
Trots att du inte tror att du får så mycket trafik så är det alltid bra att ligga på en server som tillåter mycket trafik. Själv drar jag nog 300 GB mer per månad än för några månader sedan. Då är det bra att lägga sidorna på webbhotell som tillåter mycket trafik. Fast jag tycker dock att VPS:er är roligare. De är mycket bättre om du kommer dra mycket processorkraft men om det är trafiken som är det viktigaste är webbhotell med hög trafikgräns att rekommendera.
|
Citat:
Dock kan VPS bli aktuellt om något år då jag byggt på mig lite mer erfarenhet. Känns lite dumt att bara slänga sig på en VPS i nuläget. :) Dock förstår jag dig Erik och tack för tipset! :) |
blixtsystems - håller helt med. Det är helt vad man prioriterar. Tror bara att vi som levererar cloud computing tex - kan göra det enklare för att få än mer spridning. Tjänsten är suverän och rätt använd också billigare i många fall. Tror på att vi bör hitta bättre enkelhet och tydlighet helt enkelt...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson