![]() |
Hur ta betalt-testa en produkt?
Har hittat en produkt som jag kommer testa och se om det finns en efterfrågan på, men samtidigt vill jag ändå erbjuda en seriös betallösning utan att behöva binda upp mig på något vis. Går det?
|
Beror väl på leverantören? Eller missförstår jag din fråga?
|
Payson kanske?
|
Jag förstår det som att han vill ha en e-butikslösning med vettiga betallösningar men utan bindningstid till varken e-butiksleverantören eller till leverantören av betalsystem.
|
Citat:
|
Då ska du kolla på Payson och välja något shoppingsystem där du kan installera deras modul. Då är du snabbt igång och behöver inte bry dig om några månadskostnader.
|
Mitt förslag skulle vara att skapa en sida som erbjuder kunden den produkten, och när kunden trycker på Köp, så kommer han till en sida (som du har statistik på), där det står något om att produkten är för tillfället slut, men att de kan fylla i sin email adress så hör ni av er när ni har fått in produkten.
På så vis kan du se hur intresset är, och därefter bestämma sig om det är en lönsam niche. |
Citat:
då har han alltså förlorat 100000:- det känns ganska oklokt måste jag säga :S Men jag ska inte klaga, ville bara påpeka det. Men förstår hur du menar, men det fungerar ju inte riktigt i logiken, fungerar sägert teoretiskt. Använd payson eller paypal, Paypal använder ju snabb kassa, du kan lägga 1 produkt i den, sen går kunden vidare. Mvh Robin |
Jag håller inte med, jag tycker det är ett väldigt bra sett för att få reda på om produkten man har valt är bra att investera i utan att börja spendera pengar.
Om man ska skapa en ny produkt, eller börja köpa in ett lager så kostar det otroligt mycket pengar. Låt oss säga att det kostar 500kr / produkt, och han köper in 100st. Då har han alltså spenderat 50,000 kr innan han vet att om produkten ens kommer att sälja. Om han gör så som jag sa innan, slipper han spendera dessa 50,000kr och ändå få reda på om produkten skulle löna sig. Om 100st människor var intresserade av att köpa produkten, så kommer det definitivt komma fler människor som är lika intresserade. Så jag ser det inte som att han har förlorat 100,000kr om några människor skiter i att fylla i intresseblanketten, jag ser det som att han har valt den säkra vägen framför den osäkra och på så vis vet att när han spenderar dessa 50,000kr kommer han gå i vinst. |
Problemet, captaindoe, är att du riskerar gå miste om väldigt många potentiella köpare. Jag har aldrig skrivit upp mig på en lista för att få veta när en produkt åter finns i lager utan då vänder jag mig istället till en annan butik eller bara glömmer bort det. Det finns alldeles för många spontanköpare som bara "mjää då struntar jag i det" om produkten inte finns tillgänglig i just precis den sekunden.
|
Men jag kan styra upp det hela via en Adwords/FB kampanj, är varan något att ha så ska minst 1 av hundra besökare trycka på köpknappen. Så jag kör en kampanj där jag får in ca 500 besökare och mäter resultaten därefter.
|
Det stämmer, men om jag får välja emellan att satsa 50k på en produkt som jag inte vet kommer att funka, och att registrera antalet besökare som klickar på Köp (till landningssidan eftersom de ville köpa) skulle jag alltid välja att registrera antalet besökare.
Anledningen till det är att det är bättre att först få reda på hur marknaden är angående produkten och eventuellt förlora en del potentiella kunder under tiden, än att först köpa in en produkt som ingen vill köpa. |
Visst finns det både för och nackdelar med vilket beslut, Men har du inte kollat med din leverantör om det går att droppshippa produkterna?
Isåfall om det går, då bör du göra som jag säger, annars anser jag att en person är korkad. Kolla upp det, det är värt att göra det. Hälsningar Robin |
Absolut, då är det helt klart det bästa alternativet.
Mitt tankesätt var om man själv behövde ha lagret. |
Citat:
|
Om man vill testa en produkt så köper man in max 1-5 exemplar á 500 kr och testar om den säljer, säljer den nada så har man inte förloras så mycket pengar. Får man mer beställningar så kan man enkelt beställa mer, särskilt i början så får man räkna med längre leveranstider, men det är ett övergående problem.
Viktigt är att man säljer produkten till det ordinarie pris man tänkt ta ut, man ska helst undvika att ge introduktionspriser, för kunderna vänjer sig snabbt med ett visst pris, sen är det hart när omöjligt att höja priset från startnivån. Skulle man gå ut med ett förhögt pris så är det tvärtom mycket enkelt att sänka priset om det skulle behövas. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson