WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   IE9 släppt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047151)

goose 2011-03-15 20:59

IE9 släppt

Så har den officiella versionen av IE9 släppts. Så nu har man ännu en browser som man måste ta hänsyn till när man utvecklar.

CotopaXi 2011-03-15 21:42

Stort steg framåt för mänskligheten.

Vilka versioner av Windows kommer få IE9?

goose 2011-03-15 23:19

vista och win7 är det som får ie9. Dags att uppgradera till jquery1.5.1 också, då 1.5 inte fungerar i ie9.

Alan 2011-03-15 23:32

Betyder detta att vi kan skita i IE7 eller finns det för många XP-användare som kör det?

Captain Thailand 2011-03-16 06:56

Hej,

Lite glada får vi väl ändå vara för att även Microsoft numer släpper webbläsare som (mer eller mindre) följer gällande standard! Dock kan man nog inte ignorera IE7 riktigt än. IE6 däremot kan ju fara och flyga! ;-)

tartareandesire 2011-03-16 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av Alan (Inlägg 20397952)
Betyder detta att vi kan skita i IE7 eller finns det för många XP-användare som kör det?

Näe, IE7 kommer vara med länge till. IE6 däremot kan vi skrota nu tycker jag.

IE9 var efterlängtad.

pelmered 2011-03-16 10:08

Efterlängtat!

Äntligen släpper M$ en webbläsare som följer standard och kan rendera sidor ordentligt(från vad jag hört i alla fall, har en testat).

Spindel 2011-03-16 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av Luncode (Inlägg 20398024)
Microsoft har fått väldigt mycket gratisreklam i och med att många bygger upp någon sorts hype kring IE9 (kolla bara IDG, som släpper minst en artikel om dagen om den). Men jag tror ändå att man kommer fortsätta tappa marknadsandelar i samma takt som innan. Vanligt folk kommer efterfråga vettiga renderings- och javascriptmotorer allt mer de närmaste åren, eftersom utvecklare börjar bli så nyfikna på möjligheterna med tekniker som Canvas, WebGL, WebSockets, Web Workers, File API och så vidare. IE9 stöder visserligen Canvas, men folk kommer förhoppningsvis ändå söka sig till andra webbläsare för bättre resultat.

Kanske till största nackdel för Microsoft är att man inte släpper löpande uppdateringar till IE på ett smidigt sätt, vilket görs till normala webbläsare. Innan man har hunnit få ut IE10 tror (och hoppas) jag att man har tappat ytterligare en stor bit av marknaden.

Alltså, vad är det med detta Microsoft-hat?

IE9 är en riktigt bra webbläsare (även om jag föredrar Google Chrome) och på vissa punkter ledande - framför allt att de använder grafikkortet för att rendera tung grafik. Några av de sakerna du nämner är "Working Drafts" vilket innebär att de kommer förändras när de väl blir rekommendationer. IE9-teamet har sagt att de tänker inte implementera dessa förrän de blir riktiga standarder för annars tvingas webbutvecklare koda om stora delar när det sker förändringar i rekommendationen.

Man ska komma ihåg att HTML5 är ingen komplett standard idag, den är bred och omfattande så det kommer ta tid innan den är helt färdig (2014 tror jag man beräknade att den skulle vara färdig).

Tycker det är lovärt att Microsoft satsar på riktiga standarder än standarder som troligtvis kommer att ändras i framtiden. Går ju även rykten om att de kommer att utannonsera IE10 nu i april på MIX så de kommer nog försöka snabba upp releaserna med IE.

Edit: Tycker även detta är ett bra inlägg ang. IE9:
http://www.istartedsomething.com/201...ading-the-web/

Är som sagt Google Chrome hardcore användare men är glad för IE9 då det kan pusha på GPU-accelerering i Chrome

Spindel 2011-03-16 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Luncode (Inlägg 20398043)
Microsofthat? Hittar en inte ett enda påstående i mitt inlägg som ens skulle kunna vara i närheten av att tolkas som hat.

HTML(5) kommer aldrig att bli "färdigt". Det är en löpande utveckling som webbläsarutvecklarna (och en del andra organisationer i branschen) själva står för. Microsoft verkar inte vilja vara särskilt delaktiga i denna utveckling. Precis som du säger så väntar man hellre flera år med implementering av nya tekniker, istället för att komma med nya idéer och innovationer som Google, Mozilla, Apple och Opera gör.

Ta Canvas som exempel. Det tog sex år för Microsoft att fixa stöd, sedan de första vettiga implementeringarna gjordes i Gecko och WebKit (även om prestandan på javascriptmotorerna för sex år sedan inte var riktigt tillfredsställande). Väntar man lika länge med exempelvis WebGL tror jag att man verkligen kommer få bita i det sura äpplet den här gången. Det går inte glida i webbläsarbranschen längre :).

"Hat" i form av att du hoppas att det går dåligt för dem, än att istället hoppas på att de implementerar rätt saker snabbt och enligt standard.

Sedan är jag inte så säker på att WebGL kommer slå igenom. OpenGL har ju knappt slagit igenom. Tror nog då snarare på Flash 3D. Allt beror väl på vad folk anser enklast att utveckla till (därför DirectX är populärare än OpenGL idag, för att det är enklare att få snyggare resultat).

pelmered 2011-03-16 16:11

Som webbutvecklare och webbdesigner så är det ju svårt att undvika att bygga upp ett visst "hat" emot IE och Microsoft. Man har många gånger suttit åtskilliga timmar med att fixa och fulhacka för att sidorna ska fungera som det är tänkt även i IE.

IE har under många år varit en bromskloss för hela utvecklingen på webben. Eftersom IE kommer med och är förinstallerat på nästan alla datorer som säljs är det ju inte konstigt att de har en så stor marknadsandel. På grund av det kan man ju inte bortse ifrån IE när man utvecklar webbapplikationer som ska fungera för alla vilket har bromsat utvecklingen och begränsat vad man kan göra på webben.

Därför vill man inte direkt lyckoönska IE för jag ser inte hur det skulle kunna bli de som ligger i framkant för att utveckla webben med tanke på deras historik och deras mentalitet. IE9 är dock ett stort steg i rätt riktning och det är ju självklart mer än välkommet.

Jag tror verkligen att WebGL är framtiden. Flash har aldrig varit ett bra alternativ för rörlig media på webben och kommer heller inte att bli det i framtiden. WebGL känns som det naturliga valet nu när fler och fler tyngre applikationer flyttas ut på webben och i molnet.

Spindel 2011-03-16 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20398077)
Jag tror verkligen att WebGL är framtiden. Flash har aldrig varit ett bra alternativ för rörlig media på webben och kommer heller inte att bli det i framtiden. WebGL känns som det naturliga valet nu när fler och fler tyngre applikationer flyttas ut på webben och i molnet.

Tokig? Flash har ju varit i princip det enda alternativet för rörlig media på webben. Förstår inte vad du menar med "bra alternativ" - dvs utifrån vilka kriterier. Man kan i alla fall säga att Flash i princip är en standard och har mycket större chans att lyckas med 3D på webben än WebGL.

pelmered 2011-03-16 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20398084)
Tokig? Flash har ju varit i princip det enda alternativet för rörlig media på webben. Förstår inte vad du menar med "bra alternativ" - dvs utifrån vilka kriterier. Man kan i alla fall säga att Flash i princip är en standard och har mycket större chans att lyckas med 3D på webben än WebGL.

Ja problemet är ju att det har ju fram tills nu varit det enda alternativet. Men det är ju för dens skull inte en bra lösning av många anledningar.

Spindel 2011-03-16 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Luncode (Inlägg 20398085)
Med det påståendet har du garanterat branschen i allmänhet och webbläsarutvecklarna i synnerhet mot dig. Tror inte ens Adobe själva skulle vilja ställa sig bakom det påståendet. Kan utvecklarna ersätta Flash med JavaScript på någon punkt kommer de göra det. Sådan är utvecklingen i dåtid, nutid och säkerligen även framtid.

Webbläsarutvecklarna tycker annorlunda? Därför Google skickar med Flash som standard? Vet att de brukar argumentera det med att de säkrar upp Flash men tydligen berörs Chrome ändå av senaste Flash säkerhetshålet.

Adobe satsar ju på Molehill i Flash 11:
http://labs.adobe.com/technologies/f.../molehill.html

Om Molehill kan ge samma grafik som WebGL men enklare att utveckla samtidigt som att alla webbläsare stödjer Flash, så kan jag inte se varför WebGL skulle vara populärare.

AnOnYmUs 2011-03-17 17:20

Är den inte lite snabbare också? Vet inte om jag har missat det här i föregående webbläsare men det poppa upp en ruta där man kunde se hur lång tid varje tillägg tog att ladda, det gillar jag.

Lindahl 2011-03-20 17:55

Är förvånad över hurpass många sidor som får problem i IE9. Känns som att minst en av tio sidor har mer eller mindre allvarliga problem med IE9. I huvudsak är det Javascript som inte vill vara med. Upplever även att den är mer instabil än IE8 och hänger sig oftare.

För egen del fick jag ändra lite z-index på mina sidor för att allt skulle funka, och så har jag upptäkt att de flesta som använder Trygg E-handels script för mouse-over på loggan har lite att fixa. (Tips för de som kliar sig i huvudet nu: Sök efter "scrollY" och ersätt mot "pageYOffset" i tryggehandel.js)

Lumax 2011-03-20 18:15

Ja, det har varit en del javascript som strulat. Däremot verkar det inte behövas så många CSS-anpassningar.

Spindel 2011-03-20 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av Luncode (Inlägg 20398576)
Förlåt att jag fortsätter en debatt som är ganska off-topic. Men den som inte tror att det här är framtiden, har nog inte alla kameler i oasen :). WebGL kommer slå stort.

Det där går ju fixa i Flash också...

razor 2011-03-20 21:12

Tror IE9 bara kommer medföra mer problem för oss. Har bara läst om det och inte testat än men får uppfattningen av att det är en bra webbläsare som många kommer att använda. I och med detta kommer MS slappna av och känna sig nöjda och halkar då efter den snabba utvecklingen.

Samtidigt är jag inte helt förtjust i att en av de största webbläsarna bara fungerar under Windows.

Vad säger ni? :)

dAEk 2011-03-21 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20398636)
Tror IE9 bara kommer medföra mer problem för oss. Har bara läst om det och inte testat än men får uppfattningen av att det är en bra webbläsare som många kommer att använda. I och med detta kommer MS slappna av och känna sig nöjda och halkar då efter den snabba utvecklingen.

IE 9 blir nya IE 6 med andra ord. Så finurligt. :)

razor 2011-03-21 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20398819)
IE 9 blir nya IE 6 med andra ord. Så finurligt. :)

Risken finns nog :cool:

studiox 2011-03-22 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20398622)
Det där går ju fixa i Flash också...

Absolut, det går såklart skriva ett OS i flash också om man vill, men det är få som är så dumma :)

Vi kan ju jämföra, skriv detta i flash http://mrdoob.github.com/three.js/ex...ials_cars.html

och så jämför vi FPS och CPU usage så får vi se..

goose 2011-03-22 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20398636)

Samtidigt är jag inte helt förtjust i att en av de största webbläsarna bara fungerar under Windows.

Vad säger ni? :)

Lösa rykten säger att IE10 kommer lanseras med windows8 runt 2012. Jag tror inte MS kommer stå vid sidan om längre. Det är bra med konkurrens :)

razor 2011-03-22 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av goose (Inlägg 20398910)
Lösa rykten säger att IE10 kommer lanseras med windows8 runt 2012. Jag tror inte MS kommer stå vid sidan om längre. Det är bra med konkurrens :)

Vi får väl hoppas på ett stadigt flöde av uppdateringar innan dess också. :)

Nä nu orkar jag inte sitta här och spekulera. Det visar sig och jag hoppas verkligen det blir bra och håller sig så. Alternativt att IE skrotas :D

AndreasS 2011-03-22 16:58

Kanske en aning OT, men FF 4.0 verkar ha släppts idag. getfirefox.com ger den versionen iaf :)

dAEk 2011-03-23 21:04

Hmm, vet någon om man kan lägga upp developer tools-knappen bland dom andra knapparna längst upp i högra hörnet? Helst vill jag inte behöva ha verktygsfältet synligt eller hålla på och öppna upp menyer etc.

Om man kan få in ett menyval - typ inspect element - skulle det duga alldeles utmärkt också.

cjhrules 2011-03-24 23:17

Tråkigt att ie9 inte stödjer en basic css3 funktion som text-shadow.

Westman 2011-03-25 06:22

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20398931)
Kanske en aning OT, men FF 4.0 verkar ha släppts idag. getfirefox.com ger den versionen iaf :)

Japp, jag kör den och är både nöjd och missnöjd. Som vanligt. ;)

robincox 2011-03-25 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av goose (Inlägg 20397928)
Så har den officiella versionen av IE9 släppts. Så nu har man ännu en browser som man måste ta hänsyn till när man utvecklar.

Jo så ser jag det också. När ie8 släpptes så var den bättre än ie7 på det mesta, men nya buggar kom. Nu kommer man bara behöva ta hänsyn till ännu fler buggar eftersom det man skapar måste fungera i alla versioner av ie (exklusive ie6 och neråt men det hade jag slutat med support för).

Det bästa för oss webbutvecklare hade varit om microsoft slutade utveckla ie helt och hållet tycker jag, men det kommer aldrig att hända tyvärr.

Spindel 2011-03-25 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20399456)
Det bästa för oss webbutvecklare hade varit om microsoft slutade utveckla ie helt och hållet tycker jag, men det kommer aldrig att hända tyvärr.

Ja, bästa vore väl att de valde en open-source webbläsare (Firefox eller Chromium) och såg till att den fungerade bäst på Windows rent funktionsmässigt (GPU-accelerering, SitePinning osv. som IE9 har).

robincox 2011-03-25 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20399468)
Ja, bästa vore väl att de valde en open-source webbläsare (Firefox eller Chromium) och såg till att den fungerade bäst på Windows rent funktionsmässigt (GPU-accelerering, SitePinning osv. som IE9 har).

Jo tänk vad bra det hade varit om det bara fanns en webbläsare som hade det bästa av alla de som finns idag. Problemet är bara att då skulle webbläsarutvecklingen stanna av (pga. brist på konkurrens) precis som mellan 2001-2006 hehe

tartareandesire 2011-03-26 00:58

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20399523)
Jo tänk vad bra det hade varit om det bara fanns en webbläsare som hade det bästa av alla de som finns idag. Problemet är bara att då skulle webbläsarutvecklingen stanna av (pga. brist på konkurrens) precis som mellan 2001-2006 hehe

Vad är det för fel på Netscape? :)

razor 2011-03-26 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20399523)

Det var ju den perioden som alla bytte till firefox.

robincox 2011-03-26 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20399686)
Det var ju den perioden som alla bytte till firefox.

2001-2006 var perioden då ie6 dominerade webbläsarvärlden, kan jämföras med medeltiden hehe

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson