WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Cookies i hetluften igen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047100)

Adestro 2011-03-13 11:02

Cookies i hetluften igen

En ny lag – som kan träda i kraft redan den 1 juli i år – kommer att tvinga datoranvändare att godkänna alla cookies som de dagligen laddar ner.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3118331.ece

Citat:

Branschorganisationen IAB rasar mot den nya cookie-lagen – och hävdar att den kommer förstöra all online-annonsering.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3123546.ece

Citat:

Nästa vecka väntas regeringen lämna ett lagförslag om cookies-hanteringen till riksdagen. Om allt går enligt plan ska den nya lagen träda i kraft i juli.

Adestro 2011-03-13 11:03

Bra jobbat EU. Detta slår ju oerhört hårt mot affiliatemarknaden.

Men vilken part är det som måste informera användaren, webbplatsägaren eller webbläsaren? Om det förra lär det väl räcka att ligga på servrar utanför EU?

Erik Stenman 2011-03-13 11:27

Jag tror att alla tjänar på att strunta i denna lag och betala eventuella böter om man blir dömd i domstol. Jag läste det där EU-direktivet någon gång för ett tag sen men jag fattade inte att det redan var bestämt..

2cool4school 2011-03-13 11:28

Jag håller med. Jag har aldrig riktigt brytt mig om att presentera information om cookies tidigare...

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20397501)
Jag tror att alla tjänar på att strunta i denna lag och betala eventuella böter om man blir dömd i domstol. Jag läste det där EU-direktivet någon gång för ett tag sen men jag fattade inte att det redan var bestämt..

emilv 2011-03-13 11:36

Om jag förstår det rätt är det alltså direktivet 2009/136/EG det handlar om (fast man kan aldrig vara säker; varför ges aldrig källor?). Så här står det:

Citat:

Tredje parter kan vilja lagra information på en användares utrustning eller ha tillträde till redan lagrad information. Det finns flera olika skäl till detta, alltifrån legitima skäl (t.ex. vissa typer av cookies) till skäl som innebär ett oberättigat intrång i privatlivet (t.ex. spionprogramvara eller virus). Det är därför av yttersta vikt att användarna ges tydlig och utförlig information när de deltar i verksamhet som kan leda till sådan lagring eller sådant tillträde. Sättet att lämna information och ge rätt att vägra att lämna information bör vara så användarvänligt som möjligt. Ett undantag till skyldigheten att lämna information och ge någon rätten att vägra att lämna information bör bara få tillämpas i de situationer då den tekniska lagringen eller åtkomsten är strikt nödvändig av det legitima skälet att möjliggöra användning av en specifik tjänst som uttryckligen efterfrågas av abonnenten eller användaren. Om det är tekniskt möjligt och effektivt i enlighet med direktiv 95/46/EG kan användarens samtycke till behandling uttryckas med hjälp av lämpliga webbläsarinställningar eller en annan anordning. Genomförandet av dessa krav bör göras mer verkningsfullt genom de utökade befogenheter som beviljas de relevanta nationella myndigheterna.
Detta låter inte som någon ändring från de svenska lagar som redan gäller. Så här står det i Lag om elektronisk kommunikation (2003:389, kap. 6, paragraf 18):

Citat:

Elektroniska kommunikationsnät får användas för att lagra eller få tillgång till information som är lagrad i en abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren av den personuppgiftsansvarige får information om ändamålet med behandlingen och ges tillfälle att hindra sådan behandling. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt.
Har jag missförstått vilket direktiv det rör sig om, eller är det helt enkelt så att de regler som redan gäller Sverige sedan många år tillbaka även ska slås fast i EU?

Förresten tycker jag att oavsett vilket så tjänar det ingenting till att kritisera det abstrakta "EU". Bättre då att kritisera de politiker som är ansvariga, det vill säga de vi själva valt till EU-parlamentet och de vi valt till riksdagen (riksdagspolitikerna väljer regering -> regeringen skickar ledamöter till ministerrådet -> ministerrådet väljer EU-kommissionärer). Det är helt enkelt så att det är våra egna politiker som beslutar om sådana här lagar. När de fattar dem i EU kan de sedan hävda att den svenska lagen inte kan dras tillbaka eftersom den är baserad på ett EU-direktiv (och därmed försöka smita undan från ansvar genom att låtsas som att EU-direktiven kommer uppifrån när det i själva verket är samma partier som fattar besluten både i EU och nationellt). Att EU används i abstrakt form gynnar maktfullkomliga politiker. Gå på dina lokala politiker med sådant här och fråga varför deras partier står bakom sådana här beslut.

BarateaU 2011-03-13 12:00

Förstår ni vilket apparat de försöker sätta igång, att kontrollera alla sidor på webben, jo hej.

Adestro 2011-03-13 12:13

Finns det något fall där någon bötfällts eller åtalats för att inte ha informerat om cookies? Vad ligger böter/straffsats på?

Hittar inget om Piratpartiets ståndpunkt i det hela. Är det Rick Falkvinge som kuppat igenom detta? :p

Erik Stenman 2011-03-13 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397508)
Om jag förstår det rätt är det alltså direktivet 2009/136/EG det handlar om (fast man kan aldrig vara säker; varför ges aldrig källor?). Så här står det:

Detta låter inte som någon ändring från de svenska lagar som redan gäller. Så här står det i Lag om elektronisk kommunikation (2003:389, kap. 6, paragraf 18):

Har jag missförstått vilket direktiv det rör sig om, eller är det helt enkelt så att de regler som redan gäller Sverige sedan många år tillbaka även ska slås fast i EU?

Intressant. Jag kan komma ihåg fel men jag tror jag läste en text som tryckte hårdare på ett opt-in system av något slag.

Adestro 2011-03-13 12:25

Linklaters har en bra text om detta.

Citat:

The provisions in the ePrivacy Directive have now been amended as part of the wider reform of telecoms laws in the EU. Cookies will only be allowed if the user has “given his or her consent, having been provided with clear and comprehensive information” or the cookie is “strictly necessary” for the provision of services “explicitly requested” by the user.

The exception for cookies that are strictly necessary for provision of a service will allow continued use of a number of existing cookies, including most session cookies. Therefore, suggestions these amendments will cause the internet to grind to a halt may be a little alarmist.

Many cookies will fall outside this exemption though and will now need consent, which is a major change. However, the consent requirement needs to be read in light of the recitals which state that where “it is technically possible and effective, in accordance with the relevant provisions of Directive 95/46/EC, the user's consent to processing may be expressed by using the appropriate settings of a browser or other application”.

These changes need to be transposed into national legislation in the next 18 months.
EU - Calm down dear, it’s only a cookie!

emilv 2011-03-13 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397527)
Hittar inget om Piratpartiets ståndpunkt i det hela. Är det Rick Falkvinge som kuppat igenom detta. :p

Förbuden mot kakor har funnits mycket längre än Piratpartiet. Men generellt är Piratpartiets integritetspolitik inriktad på medborgarens rätt till ett privatliv gentemot staten. Jag tycker nog att den brister lite i frågor som rör integritet gentemot andra civila. Efter en snabbsökning i partiets forum verkar åsikterna skilja sig något, men jag hittar inga längre diskussioner på ämnet. Tråkigt.

Adestro 2011-03-13 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397532)
Förbuden mot kakor har funnits mycket längre än Piratpartiet.

Det är jag medveten om, jag syftade på denna eventuella skärpning. :) (och var mest sarkastisk)

Spindel 2011-03-13 19:42

Är galet att man attackerar webbsidor och inte webbläsare. Tycker faktiskt det är ett rimligt krav att en webbläsare ska ha bra och säker hantering av cookies och det är där EU borde rikta sin kraft mot.

Westman 2011-03-13 21:17

Rör inte min kaka!

Adestro 2011-03-13 21:48

Lite roligt att alla byråkrater hängt upp sig på cookies när lokal lagring kommer starkt med HTML5. Märks tydligt hur efter politiska beslutsfattare är...

studiox 2011-03-14 11:21

Är EU undantagna? enligt http://europa.eu/index_sv.htm så finns det ingen information om cookies, dock sätter dom någon typ av kaka (europa_esurvey)

Vebut 2011-03-14 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20397662)
Är EU undantagna? enligt http://europa.eu/index_sv.htm så finns det ingen information om cookies, dock sätter dom någon typ av kaka (europa_esurvey)

De vet inte vad de pratar om, så jag är inte allt för förvånad. Har inte tittat djupare på detta men hittade sidan "Om webbplatsen" - finns ingen information om cookies.

I övrigt tycker jag allt inom It nu har blivigt lite väl larvigt. Lagar hit och dit utan att tänka efter. Snart törs man väl inte använda öppen källkod längre, för att det strider mot myndigheternas vinst på sluten källkod - precis som SVT och deras ***** tvlicens.

Westman 2011-03-14 12:40

Det är inte SVT:s licens. Det är en lagstadgad avgift som handhas av Radiotjänst. Det du antagligen avser är förslaget om apparatavgift på datorer.

tartareandesire 2011-03-14 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20397685)
Det är inte SVT:s licens. Det är en lagstadgad avgift som handhas av Radiotjänst. Det du antagligen avser är förslaget om apparatavgift på datorer.

Exakt, tydligen inte bara EU som inte har koll :)

Politikerna vill förmodligen bara väl med detta lagförslag men jag tror bristerna ofta beror på att IT-branschen generellt sett är ganska dålig på att kommunicera med beslutsfattarna vilket är a och o i sammanhanget.

Erik Stenman 2011-03-14 15:44

EU måste väl inte ha information om cookies eftersom reglerna ännu inte har trätt i kraft.

Adestro 2011-03-14 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20397719)
EU måste väl inte ha information om cookies eftersom reglerna ännu inte har trätt i kraft.

Lagen om Cookie-information (SFS 2003:389) har funnits ett bra tag. Detta är däremot en skärpning som inbegriper att besökaren aktivt måste godkänna cookies. Dock verkar det finnas kryphål.

emilv 2011-03-14 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397607)
Lite roligt att alla byråkrater hängt upp sig på cookies när lokal lagring kommer starkt med HTML5. Märks tydligt hur efter politiska beslutsfattare är...

Fast all lokal lagring täcks ju in av paragrafen, inte bara kakor. De tar bara upp kakor som ett exempel.

Adestro 2011-03-14 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397729)
Fast all lokal lagring täcks ju in av paragrafen, inte bara kakor. De tar bara upp kakor som ett exempel.

Ah, såklart. My bad.

kw_wasabi 2011-03-14 20:30

Inkompetenta politiker som tror de undanröjer ett stort hot mot allmänheten. Jag kommer ihåg debatten på 90-talet och att cookies likställdes med virus.

En namninsamling mot denna idioti välkomnas!

tartareandesire 2011-03-14 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20397761)
Inkompetenta politiker som tror de undanröjer ett stort hot mot allmänheten. Jag kommer ihåg debatten på 90-talet och att cookies likställdes med virus.

En namninsamling mot denna idioti välkomnas!

Politikerna är långt ifrån inkompetenta. Börjar bli lite tröttsamt med detta ständiga politikerförakt... Självklart har de inte detaljkunskaper inom alla områden och det ska de heller inte ha. Det verkar vettigare att verka långsiktigt för en bättre kommunikation mellan branschen och politikerna.

kw_wasabi 2011-03-15 02:30

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20397772)
Politikerna är långt ifrån inkompetenta. Börjar bli lite tröttsamt med detta ständiga politikerförakt... Självklart har de inte detaljkunskaper inom alla områden och det ska de heller inte ha. Det verkar vettigare att verka långsiktigt för en bättre kommunikation mellan branschen och politikerna.

Politikerna som fattar beslut måste väl ändå ta del av allt material som samlas in genom utredningar och utfrågningar. Jag har svårt att tänka mig att ingen kritik mot denna "cookie-lag" har lagts fram. De läser väl bara sammanfattningen av rapporterna där det antagligen står något i stil med "... kan användas för att lagra personuppgifter ...."

När de fattar beslut så bör de rimligtvis tagit del av alla kända fördelar och nackdelar.

Vad ser du personligen för fördelar med den befintliga lagen som säger att man måste informara om cookies? Vilka är fördelarna med att användarna måste godkänna cookies, som tydligen är på förslag nu? Det går ju redan nu att höja säkerhetsnivån i webbläsaren eller blockera cookies helt for den som känner för det. Allt som behövs är en infomercial i Anslagstavlan på SVT under några veckor så har alla fått chansen att lära sig blockera cookies.

Dennis Holm 2011-03-15 03:38

Det är uppenbart att du inte har en aning om vad politiker är till för och hur deras arbete fungerar.

Politiker ska inte vara sakkunniga.

Politiker får signaler någonstans ifrån, folket, tjänstemän, personliga livet osv osv.
De gör riktlinjer för en utredning..
Tjänstemän (sakkunniga.. konsulter osv osv) gör utredning på vad som passar frågan som tagits upp.
Tex att köpa ipads istället för att skicka ut hundratusentals papper varje månad.
Politiker får det återigen på sitt bord och ser om det är godtagbart osv osv.
Sedan röstas det eller remiss eller ner till tjänstemännen igen eller annan åtgärd.
Eller helt enkelt godkänna förslaget och då är det avklarat och processen för att fixa något är igång eller redan gjort beroende på vad frågan handlade om från början.

Politiker är till majoritet vanliga medborgare som mestadels går igenom information från sakkunniga (oftast tjänstemännen.. och detta är tex konsulter och it-tekniker osv osv osv).

Så ska man vara idiot och hata något.. gör det gärna lite mer påläst..
mmkay? :)

Och om man inte lagstadgar emot något.. hur ska man då ge sig på de som missbrukar något.
Denna lagen kanske inte är bra.. Men som exempel om någon lagrar något på din dator och det inte finns lag som säger att detta är INTE okej.
Då kan du inte anmäla det och personen/organisationen som lagrat något på din dator kan inte straffas eller ens jagas.

Nu råkar jag vara politiskt aktiv.. men detta var något jag visste INNAN jag blev aktiv och många andra vet (kolla herr desire).

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20397795)
Politikerna som fattar beslut måste väl ändå ta del av allt material som samlas in genom utredningar och utfrågningar. Jag har svårt att tänka mig att ingen kritik mot denna "cookie-lag" har lagts fram. De läser väl bara sammanfattningen av rapporterna där det antagligen står något i stil med "... kan användas för att lagra personuppgifter ...."

När de fattar beslut så bör de rimligtvis tagit del av alla kända fördelar och nackdelar.

Vad ser du personligen för fördelar med den befintliga lagen som säger att man måste informara om cookies? Vilka är fördelarna med att användarna måste godkänna cookies, som tydligen är på förslag nu? Det går ju redan nu att höja säkerhetsnivån i webbläsaren eller blockera cookies helt for den som känner för det. Allt som behövs är en infomercial i Anslagstavlan på SVT under några veckor så har alla fått chansen att lära sig blockera cookies.

tartareandesire 2011-03-15 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20397795)

Jag kommenterade inte lagen öht, endast ditt uttalande om politikerna. Jag tror för övrigt lagen handlar ganska mycket om att få vissa grupper av människor att känna sig trygga på nätet, mer så än att undanröja säkerhetshot.

kw_wasabi 2011-03-15 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20397796)
Det är uppenbart att du inte har en aning om vad politiker är till för och hur deras arbete fungerar.

Politiker ska inte vara sakkunniga.

Politiker får signaler någonstans ifrån, folket, tjänstemän, personliga livet osv osv.
De gör riktlinjer för en utredning..
Tjänstemän (sakkunniga.. konsulter osv osv) gör utredning på vad som passar frågan som tagits upp.
Tex att köpa ipads istället för att skicka ut hundratusentals papper varje månad.
Politiker får det återigen på sitt bord och ser om det är godtagbart osv osv.
Sedan röstas det eller remiss eller ner till tjänstemännen igen eller annan åtgärd.
Eller helt enkelt godkänna förslaget och då är det avklarat och processen för att fixa något är igång eller redan gjort beroende på vad frågan handlade om från början.

Politiker är till majoritet vanliga medborgare som mestadels går igenom information från sakkunniga (oftast tjänstemännen.. och detta är tex konsulter och it-tekniker osv osv osv).

Så ska man vara idiot och hata något.. gör det gärna lite mer påläst..
mmkay? :)

Det är väl ungefär det jag skriver angående utredningar och utfrågningar. D.v.s. tjänstemännens arbete.

Citat:

Och om man inte lagstadgar emot något.. hur ska man då ge sig på de som missbrukar något.
Denna lagen kanske inte är bra.. Men som exempel om någon lagrar något på din dator och det inte finns lag som säger att detta är INTE okej.
Då kan du inte anmäla det och personen/organisationen som lagrat något på din dator kan inte straffas eller ens jagas.

Nu råkar jag vara politiskt aktiv.. men detta var något jag visste INNAN jag blev aktiv och många andra vet (kolla herr desire).

Det är sant att man inte skulle kunna ge sig på dem som enbart sysslar med oskadlig lagring. I så fall kan man inte anmäla för enbart lagringen, men säkerligen om det uppstått skada till följd av lagringen. T.ex stulna filer, förlorad data eller kapat bankkonto. Jfr: Man kan inte bötfälla en person som går mot rött, men man kan åtala denne om han/hon orsakat en olycka p.g.a. vårdslöshet. Den som missbrukar övergångsställen kommer man åt genom andra lagar eller regler.

sbgm 2011-03-15 19:16

Citat:

Man kan sluta gå in på skumma sidor?

Om cookies skulle vara ett verkligt säkerhetshot, skulle webbläsarna filtrera bort dessa, och de webbläsare som inte gjorde detta skulle förlora användare.

emilv 2011-03-15 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20397908)
Man kan sluta gå in på skumma sidor?

Om cookies skulle vara ett verkligt säkerhetshot, skulle webbläsarna filtrera bort dessa, och de webbläsare som inte gjorde detta skulle förlora användare.

Det handlar inte så mycket om säkerhetshot som om rätten till ett privatliv. Kakor med id:n som kopplas till en särskild webbläsare för att följa ens besök på olika webbplatser, alltså. På sätt och vis är det här med att upplysa om kakor mer en förlängning/komplement av reglerna om behandling av personuppgifter.

tartareandesire 2011-03-15 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397915)
Det handlar inte så mycket om säkerhetshot som om rätten till ett privatliv. Kakor med id:n som kopplas till en särskild webbläsare för att följa ens besök på olika webbplatser, alltså. På sätt och vis är det här med att upplysa om kakor mer en förlängning/komplement av reglerna om behandling av personuppgifter.

Att upplysa om kakor är ju knappast heller ett problem. Tycker man det så bör man kanske fundera över vad man sysslar med :)

sbgm 2011-03-15 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397915)

Det är ju bara att stänga av cookies i webbläsaren om du inte vill att några sparas, varför ska alla andra rätta sig efter dig?

emilv 2011-03-16 06:28

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20397940)
Det är ju bara att stänga av cookies i webbläsaren om du inte vill att några sparas, varför ska alla andra rätta sig efter dig?

Jag har förvisso redan gjort det, men frågan kan ändå vara principiellt viktig. Det är förbjudet att spara personuppgifter utan att upplysa om det förutom sådana som krävs för att man ska kunna leverera tjänsten. Det här är inte en annorlunda situation eftersom syftet med spårningskakor är just att identifiera en person och dessa vanor.

För övrigt är det vad jag vet mycket svårt att bli av med kakor numera. HTTP-kakor kan blockeras, men Flash-kakor, HTL5-lagring oc olika rick med webbläsarens cache används av många för att återskapa förstörda spårningskakor. Här är en bloggpost som sammanfattat olika sätt att göra det på:
http://samy.pl/evercookie/

De flesta av dessa metoder används av reklamnätverken, utan att vare sig nätverken själva eller deras publicister informerar om det. Det enda sättet att skydda sig verkar vara att använda Adblock för att överhuvudtaget inte skicka HTTP-frågor till reklamnätverken och det ligger väl inte i någon webbmästares intresse att Adblock-användandet ökar?

sbgm 2011-03-16 20:08

Lagen handlar inte om att förbättra säkerheten. Lagen handlar om att göra vanliga användare, som inte är insatta i tekniken, rädda för att gå ut på internet. Genom att sprida en cookie-skräck gör detta så att de vanliga användarna håller sig till mainstream media, aftonbladet.se. Lagen införs för att öka stödet för propagandan.

tartareandesire 2011-03-16 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20398110)
Lagen handlar inte om att förbättra säkerheten. Lagen handlar om att göra vanliga användare, som inte är insatta i tekniken, rädda för att gå ut på internet. Genom att sprida en cookie-skräck gör detta så att de vanliga användarna håller sig till mainstream media, aftonbladet.se. Lagen införs för att öka stödet för propagandan.

Hehe, den bisarra paranoian var nog bland det roligaste jag läst på länge :)

sbgm 2011-03-16 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20398115)
Hehe, den bisarra paranoian var nog bland det roligaste jag läst på länge :)

Just wait and see...

emilv 2011-03-17 07:17

Citat:

Ursprungligen postat av sbgm (Inlägg 20398110)
Genom att sprida en cookie-skräck gör detta så att de vanliga användarna håller sig till mainstream media, aftonbladet.se.

Haha, what? Hur hänger det resonemanget ihop?

Bara på startsidan sätter Aftonbladet 17 kakor från sju olika domäner, varav flera stycken inte är deras egna. Jag får till exempel kakor från två annonsnätverk och Facebook av dem. Skulle jag vara rädd för kakor skulle jag undvika Aftonbladet.

sbgm 2011-03-17 07:54

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20398147)
Haha, what? Hur hänger det resonemanget ihop?

Bara på startsidan sätter Aftonbladet 17 kakor från sju olika domäner, varav flera stycken inte är deras egna. Jag får till exempel kakor från två annonsnätverk och Facebook av dem. Skulle jag vara rädd för kakor skulle jag undvika Aftonbladet.

Det är sånt som vi vet om ja, men inte Gunnar 55 som röstar för socialdemokraterna... Garanterar att snart kommer det komma rubriker i Aftonbladet som säger att cookies är ett läskigt säkerhetshot...

Och just det. För det andra. Har ni läst TV-lagstiftningen? 1000-tals regler om vilka program etc som får sändas, etc. Är dessa regler till för att "öka säkerheten" eller liknande? Jag är säker på att detta är vad politikerna säger, men i realiteten är det så att när de skapar massa regler, är det omöjligt att inte bryta mot nån av dem. Om en TV-kanal/sajt sedan sänder/skriver något obehagligt för regeringen, kan de enkelt säga att "näe, men de informerade inte tillräckligt om cookies" och sedan stänga ner sajten. Det är det som är målet.

Detta är bara en början.

Sen den som skrev att JAG var paranoid. Staten är inte paranoid som övervakar varenda svensk medborgare genom FRA?

Adestro 2011-03-17 16:52

Proposition om cookies i dag (Dagens Media)

Citat:

Syftet är, enligt regeringen, att ”stärka konsumentmakten och förhindra oseriös marknadsföring”.
Citat:

Lagen förväntas träda i kraft 1 juli. Regeringen vill att branschen själv ska utforma en självsanerande lösning för samtycke av cookies.

sbgm 2011-03-17 17:22

Citat:

Proposition om cookies i dag (Dagens Media)

Citat:
Syftet är, enligt regeringen, att ”stärka konsumentmakten och förhindra oseriös marknadsföring”.
Citat:
Lagen förväntas träda i kraft 1 juli. Regeringen vill att branschen själv ska utforma en självsanerande lösning för samtycke av cookies.
Självklart är det ett gott syfte, annars skulle de inte kunna driva igenom lagen... Det är det som är det bästa, när dessa geniala, ondskefulla politiker när säger "men lagen är för att skydda konsumenterna" så kan man bemöta alla som säger emot med "jaha, så du vill inte skydda konsumenterna?"

Hmpfh, mata inte trollen. Kalla mig troll för att jag säger emot den heliga, allsmäktiga, goda staten som bara vill oss väl...

"Regeringen vill att branschen själv ska utforma en självsanerande lösning för samtycke av cookies. "

Visst visst, klart vi kommer att ändra på vår programmeringsteknik, annars kommer män i blå uniformer och sparkar in min dörr.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson