WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Är vi på väg mot 2012 eller vad är frågan om? (Tsunami/Jordskalv - Japan) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047068)

trådlöst 2011-03-11 16:19

Är vi på väg mot 2012 eller vad är frågan om? (Tsunami/Jordskalv - Japan)

Är helt mållös nu, kan inte skriva mycket utan att en tår faller ner.

Vad är jorden på väg mot? Är det verkligen 2012 vi är på väg mot lr?
Jag ser detta ur religiösa syn och tankar men detta är en annan femma och respektera gärna min / andras åsikter.

Bra länkar just inför detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8695931.ab
https://www.flashback.org/t1482593
http://svtplay.se/v/2354929 (Live TV)
Hoppas verkligen, på att inget mer sker nu även om allt detta är Guds verk.

Vebut 2011-03-11 16:24

Jag tror inte du behöver vara så orolig, men då ser jag det hela som ett naturligt fenomen. Vi bor på en planet som är aktiv, vilket den har varit en väldigt väldigt lång tid. Det sker hela tiden geografiska förändringar på grund av jordens aktiva kärna - utan detta fenomen hade vi inte funnits. Det är dock synd att folk behöver lida.

http://1.bp.blogspot.com/_y_FTpSngi0...funny-pics.jpg

trådlöst 2011-03-11 16:31

Jag va orolig inför tsunamin i Thailand och i Indonesien 2006 också, men detta slog mig också lite sådär smått hårt eftersom det är så mycket som sker runt om i världen nu.

Alltså, förra året Chile och Haiti, nu Japan.
Sen har vi ju den dära teorin om att månen är ynka ~350 000 km ifrån Jorden denna månaden (vilket den var för senast 19 årsen så här nära) och detta kan i sin tur leda till jordskalver och jordbävningar och orkaner.

No time to Joke.
Jag hoppas verkligen att Carl Bildt ställer upp med allt vi har nu.

Gustav 2011-03-11 16:35

Det sker inte fler naturkatastrofer av den här typen idag än det gjorde förr. Den enda skillnaden är att jorden i modern tid är mer tätbefolkad och att fler människor därför drabbas.

KarlRoos 2011-03-11 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397248)

:rolleyes:

Ja du.. det är den största jordbävningen på hundra år i Japan. Ibland sker det bara, jordplattorna rör på sig helt enkelt.

Hoppas verkligen att Sverige ställer upp, Japan har resurser så de klarar sig själva, värre är det för u-länderna som inte har dessa resurser. Som tur är så har ju tsunamiberedskapen förbättrats väsentligt efter 2006 så alla är/var beredda på vågorna.

trådlöst 2011-03-11 16:39

Japp, jordskalv sker ju i med att jordplattorna rör på sig / går emot varandra eller hur det nu var.

KarlRoos: Kan ju hålla med dig om Japans resurser, dock så kan jag tänka mig hur stressigt det är för dom nu med allt.

forngren 2011-03-11 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20397253)
Den enda skillnaden är att jorden i modern tid är mer tätbefolkad och att fler människor därför drabbas.

Samt att folk har Twitter och sprider nyheten tillsammans med bilder på sushin de käkade till lunch. </okänslig>

Adestro 2011-03-11 17:20

Imponerande att japanerna har lyckats bli ohyggligt framgångsrika trots att de bor på en kontinentalspricka och lever med över tusen jordskalv om året.

trådlöst 2011-03-11 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397262)
Imponerande att japanerna har lyckats bli ohyggligt framgångsrika trots att de bor på en kontinentalspricka och lever med över tusen jordskalv om året.

Man vet aldrig när hela landet utplånas.
Nu kan ju ingen förutse det egentligen så, men visst, va har man annars richter mätare och metrologer och fysiker till, men man vet ju iaf när sådant ska inträffa, då kan det ju vara värt att evakuera hela området/landet - men men, jag tror nog dom vet lite bättre än mig så :)

matzii 2011-03-11 17:51

Supermånen kan vara förklaringen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8682427.ab

emilv 2011-03-11 18:13

Jorden består till största delen av smälta mineraler, med ett tunt lager av torkad fast yta. Det är på den tunna ytan livet på den här planeten slagit rot.

Jordskorpan utgör ca 0,0000002 % av planetens volym. Tänk då hur lätt den påverkas av förändringar i jordens inre.

Att flodvågor uppstår när kontinentalplattor rör sig är i sig inget konstigt alls. En tsunami uppstår när kontinentalplattor trycks uppåt, vilket gör att vattnet reser sig där plattan rest sig. Detta bildar en flodvåg när vattnet "rinner ner" från plattan.

Vad skulle detta ha med någon gud att göra?

Gustav 2011-03-11 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av matzii (Inlägg 20397270)
Supermånen kan vara förklaringen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8682427.ab

Bibeln och Talmud har så klart också en förklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan

Leviatan viftar på svansen...

KristianE 2011-03-11 18:19

Nä, det är Godzillas fel!

Click-eli-Click!

Hjorten 2011-03-11 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20397277)
Bibeln och Talmud har så klart också en förklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan

Leviatan viftar på svansen...

Eller kanske Cthulhu som vill vara med och leka?

trådlöst 2011-03-11 19:13

Verkar som att de finns brist på detta intresse i detta forum.
Känner ni ingen medlidnad eller

Hur som helst, var gärna seriösa, mycket bättre att disskutera då.

Emilv: Man vet ju aldrig, vi kan också vända på frågan, varför skulle det inte ha med gud att göra?
Det vet ju ingen utav oss.

blixtsystems 2011-03-11 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20397255)
:rolleyes:

Ja du.. det är den största jordbävningen på hundra år i Japan. Ibland sker det bara, jordplattorna rör på sig helt enkelt.

Nej, det är den största någonsin i Japan. Tidigare trodde man att den var 8.9 och då skulle det varit den största på över 300 år. Nu har man kommit fram till att den var 9.0, och därmed den största vi känner till i historien.

StefanW 2011-03-11 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397292)

Emilv: Man vet ju aldrig, vi kan också vända på frågan, varför skulle det inte ha med gud att göra?

Jag tycker synd om dom.

Men samtidigt är det inget direkt ovanligt, och verkligen ingenting jag oroar mig för. Du behöver inte oroa dig för 2012...

Sen finns det ingen Gud förresten.

KarlRoos 2011-03-11 19:35

Citat:

Svårt att vara seriös när hälften av inläggen mest handlar om påhittade monster och sagofigurer som Cthulhu, Godzilla och gud.

emilv 2011-03-11 19:42

Citat:

Jag tror att det är många som känner medlidande, men det är inte vad du skrev om i ditt första inlägg. Istället undrade du om det är ovanligt mycket naturkatastrofer nu, och det är därför det du får svar på.

Det är helt omöjligt att motbevisa existensen av en gud. Däremot borde det vara fullt möjligt att göra motsatsen, bevisa existensen av en, om det finns någon. I väntan på bevis väljer jag att vara skeptisk till att det skulle finnas någon intelligent gud. Om det skulle finnas någon kan vi i alla fall vara säkra på att den överhuvudtaget inte stämmer överrens med de stora religionerna.

Som svar på din fråga: de naturkatatrofer som uppstår är helt naturliga. Det finns rationella och enkla förklaringar till dem. Det finns ingen som helst anledning att anta att det skulle vara någon form av intelligent ondska inblandad (för om det är en gudskapelse med naturkatastrofer så är de i alla fall inte goda).

hubbert 2011-03-11 20:12

Instämmer där det är inte upp till de av oss som inte tror att en gud finns att bevisa det. Utan de som hävdar att det finns en, bevisa det.

Hävdar någon att de kan kommunicera med andar/döda så är det upp till dem att bevisa det inte för oss som tvivlar att motbevisa det.

dAEk 2011-03-11 20:22

Vilken tur att alla känner sig manade att kommentera om hurvida gud finns eller ej, för det är ju det som är det viktigt här. Bra jobbat!

hubbert 2011-03-11 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20397304)
Vilken tur att alla känner sig manade att kommentera om hurvida gud finns eller ej, för det är ju det som är det viktigt här. Bra jobbat!

Var ungefär den infallsvinkeln som trådstartaren hade på det hela vilket h*n också har fortsatt med i efterföljande inlägg.
Så det är rätt så naturligt att det fortsätter i det temat också.

Hjorten 2011-03-11 20:54

Citat:

Klart det är jävligt synd om dom som dött, blivit skadade och fått allt förstört. Men hur gör det nån nytta om jag mår dåligt av det här? Då "måste" jag må dåligt av allt annat skit som händer, och det kommer i sin tur bara sluta med att man själv mår dåligt hela tiden.

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20397298)
Svårt att vara seriös när hälften av inläggen mest handlar om påhittade monster och sagofigurer som Cthulhu, Godzilla och gud.

Cthulhu finns!

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!

trådlöst 2011-03-11 21:03

Ja du Hjorten, jag har inte sagt att du ska må dålig utöver det, men iallfall i tråden kan du visa ditt medlidande (även om det inte gör dom där borta ett smack) men bara för tråden och disskussionen.

Jag skrev att man ska respektera varandras åsikter, om jag tycker att det finns en större makt bakom detta, som den enda jag ser som är en större makt, är Gud, så får jag väll tycka det.

Tycker ni mot mig, så får jag väll acceptera eran åsikt, lika enkelt.

Stefan W: Jag oroar mig inte för 2012 eftersom det i princip kan inträffa när som helst, jag menar, man kan inte spå allt i livet.

Sen vet jag inte varför du inte tror att det inte finns någon Gud (Vet inte om du är påläst inom religion) men jag är det till en mindre skala och då är det helt klart en annan syn än vad du har.

emilv: Ja, oftast är ju naturkatastroferna naturliga, annars skulle det väll inte vara moder natur som orsaka dom utan vanliga människor men det är väll vi själva som i sin tur bidrar till detta på ett lr annat sätt.

kw_wasabi 2011-03-11 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397309)
emilv: Ja, oftast är ju naturkatastroferna naturliga, annars skulle det väll inte vara moder natur som orsaka dom utan vanliga människor men det är väll vi själva som i sin tur bidrar till detta på ett lr annat sätt.

Just jordbävningar är ett fenomen som knappast kan skyllas på människan. Såvida inte Kina har monterat stora domkrafter under kontinentalsprickan utanför Japan. Men det kanske de har gjort, Kina och Japan är ju inte bästa vänner alla gånger.

Jordskred och översvämningar kan däremot bero på människans anpassning av marken och grävande av bevattningskanaler m.m.

Tur i oturen är väl att det inträffade i Japan, ett land som har ekonomiska muskler att bygga upp det som raserats och hjälpa de människor som drabbats.

Anders Larsson 2011-03-11 22:52

Det dör massvis av människor av svält varje dag. Något som du och jag faktiskt kan påverkan vore det inte bättre att lägga sitt medlidande och handlingskraft där?

Captcha 2011-03-12 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397248)
Är helt mållös nu, kan inte skriva mycket utan att en tår faller ner.

Vad är jorden på väg mot? Är det verkligen 2012 vi är på väg mot lr?
Jag ser detta ur religiösa syn och tankar men detta är en annan femma och respektera gärna min / andras åsikter.

Bra länkar just inför detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8695931.ab
https://www.flashback.org/t1482593
http://svtplay.se/v/2354929 (Live TV)

Tycker att du ska ha all heder för att du vågar uttrycka dina känslor och vågar skriva vad du tycker och tänker!

Hjorten 2011-03-12 00:52

Citat:

Ja du Hjorten, jag har inte sagt att du ska må dålig utöver det, men iallfall i tråden kan du visa ditt medlidande (även om det inte gör dom där borta ett smack) men bara för tråden och disskussionen.

Indirekt, jo. Men så är det alltid, så det är inget illa menat mot dig. Det är ofta "Nu händer <dålig sak>, vad gör du?!". Det vill säga: må dåligt för att du lever i ett i-land och under omständigheterna har det bra.

Citat:

Jag skrev att man ska respektera varandras åsikter, om jag tycker att det finns en större makt bakom detta, som den enda jag ser som är en större makt, är Gud, så får jag väll tycka det.

Absolut. Fast jag tror inte det finns nån högre makt, Skit händer, som sagt.

Adestro 2011-03-12 10:00

Quake moved Japan coast 8 feet; shifted Earth's axis

Förra årets jordbävning i Chile påverkade axeln 8 cm. Denna jordbävning flyttade axeln 10 cm. Får vi några mikrosekunder kortare eller längre dagar i Sverige?

Magnus_A 2011-03-12 10:50

Beror på åt vilket håll. Är väl inte läge att kalibrera om GPS-systemet än, men upp till ett par hundra mikrosekunder kan det bli tal om. Viktigt nu när sommartiden närmar sig.

trådlöst 2011-03-12 18:14

Capatcha: Tackar :)

Anders: Det gör jag.
Jag brukar lägga en 50 lapp eller en hundring i en burk för röda korset eller smsa till unicef eller liknande när jag har stålar.
Senast idag la jag pengar för människor i mitt hemland som knappt har mat (som är ute och protesterar dag ut / in).

Hjorten: Jag förstod dig också, kul iaf att man kan respektera varandra och att den nivån fortfarande finns kvar, men som sagt, vi är olika och har olika tankar och åsikter - vilket i sin tur är bra, jag menar, hur skulle världen vara om alla var lika och tänkte samma?

Försöker kolla igenom lite bilder nu på Japan ( speciellt Sendai ) där även ett kärnkraftverk exploderade.

Lite tråkigt, men shit happens..

Adestro 2011-03-12 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397395)
där även ett kärnkraftverk exploderade.

Nej, däremot kylanläggningen till en reaktor.

trådlöst 2011-03-12 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397401)
Nej, däremot kylanläggningen till en reaktor.

Ja, så var det nog.
Hörde något liknande men hursomhelst.

tartareandesire 2011-03-12 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397250)
Jag va orolig inför tsunamin i Thailand och i Indonesien 2006 också, men detta slog mig också lite sådär smått hårt eftersom det är så mycket som sker runt om i världen nu.

Alltså, förra året Chile och Haiti, nu Japan.
Sen har vi ju den dära teorin om att månen är ynka ~350 000 km ifrån Jorden denna månaden (vilket den var för senast 19 årsen så här nära) och detta kan i sin tur leda till jordskalver och jordbävningar och orkaner.

No time to Joke.
Jag hoppas verkligen att Carl Bildt ställer upp med allt vi har nu.

Varför är jordbävningen i Japan mer speciell än alla andra stora jordbävningar som skett de senaste 100 miljoner åren? Det blir tyvärr betydligt fler människor (och andra djur) som får sätta livet till nu och i framtiden eftersom jorden blir alltmer tättbefolkad, en utveckling som vi måste vända.

Carl Bildt har för övrigt inte särskilt mycket med detta att göra utan snarare Gunilla Carlsson.

trådlöst 2011-03-13 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20397443)
Varför är jordbävningen i Japan mer speciell än alla andra stora jordbävningar som skett de senaste 100 miljoner åren? Det blir tyvärr betydligt fler människor (och andra djur) som får sätta livet till nu och i framtiden eftersom jorden blir alltmer tättbefolkad, en utveckling som vi måste vända.

Carl Bildt har för övrigt inte särskilt mycket med detta att göra utan snarare Gunilla Carlsson.

Carl Bildt borde väll ha något att göra med detta eftersom han är utrikesminister eller?

Men jag tror allt som sker nu är p.ga att vi människor lever nu, VI levde inte för 100 miljoner år sedan eller för 30 tusen år sedan och då har vi ingen kunskap om det som skedde då, alltså med orkaner, jordbävningar osv.

KristianE 2011-03-13 00:22

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397455)
VI levde inte [...] eller för 30 tusen år sedan och då har vi ingen kunskap om det som skedde då, alltså med orkaner, jordbävningar osv.

Skolkade du från historielektionerna? Människan har överlevt istider.

kalasboll 2011-03-13 00:59

Fast enligt många troende kan människan bara ha funnits i 7000 år. Kanske det trådlöst menar.

Captain Thailand 2011-03-13 07:43

Hej,

Det är inte speciellt konstigt att man engagerar sig i en specifik katastrof mer än en annan. Människor har en tendens att känna mer empati för de som ligger dem själva nära, kulturellt, socialt, geografiskt eller beteendemässigt.

Här i Thailand brukar man fokusera på inrikesnyheter i media, men just nu är det enormt mycket från Japan på TV. Förmodligen delvis pga att länderna tillhör Ostasien och för att det finns likheter i deras kultur och "asiatiska tänkande".

Stackars japaner (och Japan) är allt jag har att tillägga.

emilv 2011-03-13 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397455)
Carl Bildt borde väll ha något att göra med detta eftersom han är utrikesminister eller?

Det ligger närmre till hands att biståndsministern gör något. Jag skulle bli irriterad om Carl Bildt tog tag i det här när det dels finns just en biståndsminister och han dels borde vara fullt sysselsatt med hur svenska staten ska agera med avseende på oroligheterna i Nordafrika. Fast jag kanske är den enda som tycker att inbördeskrig och utveckling av demokrati är viktigare utrikespolitiska frågor än att hjälpa ett av världens rikaste länder med katastrofhjälp.

Anders Larsson 2011-03-13 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20397395)
Anders: Det gör jag.
Jag brukar lägga en 50 lapp eller en hundring i en burk för röda korset eller smsa till unicef eller liknande när jag har stålar.
Senast idag la jag pengar för människor i mitt hemland som knappt har mat (som är ute och protesterar dag ut / in).

Det är bra, men påverkar det något större i slutändan? Vi människor kan inte förhindra en jordbävning, men om vi hade arbetat tillsammans hade vi i princip kunnat utrota både svält och fattigdom.

Tyvärr är vi för bekväma för det, det är enklare att köpa sitt rena samvete med en slant till Aluma eller Röda korset (absolut inte riktit till Trådlöst personligt, utan en reflektion över alla världens människor, inkl mig själv!)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson