![]() |
Val av mobiltelefon - Hjälp
Tja,
Har kommit till en punkt där det är dax att byta telefon. Nu är det dock så att jag sitter i valet mellan 3olika telefoner.. Samt mellan Andriod pch IOS.. Jag programmerar inte, utan är mer en technisse. så behövs inte va för att man ska kunna skirva php på telen :P Lurarna jag funderar på är Nexus S, LG Optimus 2X och sist med inte minst Iphone4 32gb Vad hade ni valt och motivera gärna med. Tack på förhand :) |
Desire HD då? :)
|
iPhone:
|
iPhone 4 eller vänta till nästa som antagligen släpps i sommar (iPhone 4S antagligen ;) )
Varför? 1. Gränssnittet är underbart. Det är stilrent och svarar direkt när man petar på skärmen. Dessutom inte en massa jäkla flikar och grejjer man ska peta i små hörn för att få fram rätt vy. Lås upp telen och du har din hemskärm med alla appar, pang bara :) 2. Det finns en jäkla massa appar. 3. Känns verkligen gedigen i kvalitén. 4. Mindre risk för virus (Yes, I said it ;) ). Men då får man ju även med Apples "inlåsning" med app-store osv. Något som jag själv inte lidit av hittills. Förutom när jag hade iPhone3G som inte hade multitasking. Men det var ju av en anledning :) Den blev rätt seg när jag jailbreakade den och körde multitasking. Meeen.... En Android är säkert bra också. Dock har jag inte gillat någon jag har testat än så länge. |
Jag hade valt Android och av dina mobiler Nexus S då den har vanilla och därav får uppdateringar snabbt.
Den har dessutom all hårvara som Android 2.3 kan utnyttja t.ex. NFC osv. Ska du koda något för mobilen eller ska du bara använda den och ladda hem befintliga appar? |
Citat:
Iphone går ju bort direkt då det är en leksaksprodukt a´la Apple. |
Citat:
Innerst inne vill ni alla ha Apples godsaker. ;) |
iPhone har ju fruktansvärt tråkigt UI jämfört med t.ex. HTCs "Sense" och är i princip identiskt med Samsungs. Så förstår inte riktigt varför iPhone skulle vinna på det planet.
|
iPhone - Få en väl fungerande telefon utan innovativa lösningar utan där allt är logiskt och enkelt och bli styrd till 100% av vad Apple tycker.
Övriga telefoner bjuder på roliga och nytänkande lösningar med ett öppet sinne för vad användare och övriga människor tycker och tänker. Ibland kanske inte allt är lika genomtänkt som Apples produkter men man får annat i gengäld. Själv har jag en iPhone 3GS och är väl rätt nöjd om man bortser från att inte högtalaren i telefonen fungerar och jag tvingas använda headset hela tiden. Sambon han en HTC Desire och vissa prylar i den är jag allt lite avundsjuk på, men måste medge att apples användande är mer genomtänkt med min iPhone men dock mer låst som sagt ovan. Vore det inte för att Telenor gav mig en iPhone på köpet skulle jag troligen valt HTC eller annan android. |
Citat:
Ta tex Apple Mail som ett exempel, skulle gissa på att kanske 25-30% av våra kunder är appleanvändare, vilket borde göra att dom står för 25-30% av frågorna hur man sätter upp sin mail. Men istället så står appleanvändarna för kanske 75% av frågorna av den typen. Inget fel i sig att be om support, det betalar man ju för. Det är mest bara lustigt att det är så snedfördelat att "lättanvända Apple" genererar mest support. |
Citat:
Min bror (använder iPhone) fick en X10 Mini som jobbtelefon nu. Han är inte glad för det kan jag säga :) T.ex. behöver han ha tre olika "appar" för sina olika mail-konton. Användarvänligt? Njaa... Dessutom var det ett helvete att ens få in hans mail via exchange. På iFånen gick det som smort däremot, i EN app ;) |
Jag säger samma sak som många föregående talare: Välj någon ur Iphone-serien.
Sedan jag bytte från en Sony Ericsson W890i till en Iphone 4, så kan jag säga att jag aldrig vill gå tillbaka till vare sig Sony Ericsson eller en annan telefon. Inte som det ser ut i dagsläget i alla fall. Om du vill ha en telefon som du kan använda till mer än att bara ringa och skicka SMS - välj en Iphone. Iphone ger dig underhållning, användarvänlighet, utseende, nöje och kvalité - allt i ett! Med ett ofantligt utbud utav applikationer, ett härligt user interface och en grymt snygg mobiltelefon i övrigt så är det för mig ett självklart val. Folk må klaga på att Apple styr och ställer med järnhand, och att det är jobbigt att de stryper många möjligheter och funktioner med sina strikta regler och hållningar - men det finns både fördelar och nackdelar med detta. Jag säger att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Apple som redan har lyckats med att gång på gång rent av äga ut konkurrenternas mobiltelefoner, skulle nog aldrig strunta i en riktigt bra och användbar funktion. Det jag menar med detta är att visst, man får kanske inte alla funktioner och exakt lika stor frihet som i t.ex Androidtelefonerna, men det spelar ingen som helst roll när det kommer till kritan. När du inte har en dator i närheten så kan din Iphone ordna det allra mesta, och ersätta datorn tillfälligt på flera punkter. Måste också hålla med om att det inbyggda mailsystemet i fyran är underbart. När man sitter på toa, är i skogen, står i kön.. ett tryck och du kan läsa mailen från massor utav olika mailkonton - i ett konto! Supersmidigt. Sedan lite "första intrycket-aspekter": touchen, utseendet, andänvarvänligheten och utbudet utav appar. Det är perfekt. Finns inga mer ord att säga om detta. Välj Iphone! |
Tack tack, de flesta verkar va inne på en Iphone.. Jag är riktigt kluven på denna fråga.
Därför jag frågade, mitt användande är väl mest komma åt mailen, ha en hyffsad webläsare. Jag kommer inte utveckla något för telefonen utan snarare använda det som finns. |
Jag har svårt att tänka mig en bättre mobil mailklient än den i iPhone.
|
Att någon kan säga att iPhone gränssnitt är tråkig och ej innovativt är för mig ren okunskap i både UX design och funktion.
Tycka vad man vill om Apple och iPhone men om det är något de fattar är hur man gör innovativa och användarvänliga saker. Android är fragmenterat och liknar mer och mer Sony Ericsson med dussintals lurar som släpps varje månad. Alla har olika grafiska skal samt leverantörer som fyller den med sitt eget skräp och aldrig uppdaterar OS till senare versioner. Eftersom Android är öppen plattform så kan du alltid köra en: Kod:
“mkdir android ; cd android ; repo init -u git://android.git.kernel.org/platform/manifest.git ; repo sync ; make” Lycka till med valet oavsett vad det blir :) |
Citat:
Nu behöver vi dock inte blanda i bra eller dålig i just denna aspekt utan enbart VAD apple gör med iPhone som är så nytänkande? Jag är tydligen är av dom okunniga så upplys mig :) |
Det är enkelt, vrid tillbaka tiden innan iPhone släpptes och vad som var tillgängligt då. Blir nog enkelt att se var innovationen låg/ligger.
|
Pwn2Own som var nyligen hackades iPhone under dag 2, redan på 1a dagen efter några sekunder var Safari knäckt.
Kanske talar lite hur säkra Apples produkter, som inte har några brister, egentligen är. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Alla vi som jobbar som b.la systemadministratörer vet hur ofta säkerthetshål hittas och patchas. Nästan dagligen hittas hål och brister i en av världens mest använda mjukvaror som t.ex Linux kärnan, WordPress, Joomla, Bind, Apache, Mysql. Sen har jag inte ens nämnt Windows. Betyder det att de är inte säkra och har brister? Nästan samtliga gånger är det Safari som har fått på näsan, den är baserad på WebKit som är open source. Där har de en hel del att jobba med när det gäller just säkerhetsrelaterade frågor. Nästan allt går att hacka, oavsett plattform, företag eller mjukvara. |
vill du kunna surfa på en sida som råkar ha flash installerat så är väl inte iphone din grej, eller har de stöd för det numera?
|
Nej, Flash stöds ej. Siter som är 100% Flash tycker jag minskar för var dag som går..
|
Har man en Mac och gillar hur allting fungerar mellan sin mac och sin iphone, då är valet extremt enkelt. Köp en iphone.
Är du inbiten användare av googles tjänster är det fördel Android. Är du pc-användare vinner du inte lika mycket på synkningen, så det ger inga poäng till någon sida. (Klyshvarning) Vill du ha samma sak som alla andra har, en låst enhet där tillverkaren exakt bestämmer vad du får och inte får göra, en enhet som om den hackas blir en nationell säkerhetsbrist - fördel iPhone. (Klyshvarning) Vill du kunna välja mellan olika telefonmodeller, ha större frihet att installera vad du vill (på gott och ont), kunna köpa en telefon från 990:- cash utan abonnemang, utveckla appar - fördel Android. |
iPhåne
Om du inte är technisse är det bara att köpa iPhone och var nöjd. Allt fungerar och om några månader kommer du börja konvertera till bara Apple produkter. Så går det för nästan alla. Man blir bara för nöjd (jag kan utan problem köpa en iPhone till en 70 åring som inte vet hur man startar en dator och på några minuter få honom att börja använda den utan problem (har gjort flera gånger), Skulle inte drömma om att göra samma sak med någon annan smartlur). Att jag sen kan installera alla möjliga bra appar som aldrig någonsin kommer komma till piratkopieringsandroiden är också en fördel(apple market är överlägset alla andra app markets och det är faktiskt apparna som man använder).
Eller så kan du bli technisse och köpa Android. Om du har behov att kunna ändra på allt själv. Tycka vad man vill om att apple styr allt. Men luren fungerar klockrent tack vare det iaf. |
Citat:
Gmail sync samt alla google produkter funkar klockrent med iPhone. Andriod är väl redan hackad? Så varför välja en telefon som redan blivit hackad mot ens om inte har blivit det? Du kan absolut inte välja mellan olika telefonmodeller på andoid! Du väljer flaggskeppen punkt slut resten är skräp. Alla andra modeller är så bantade att det inte går ens att starta apparna på top listan. (testa angry birds på några olika modeller så kan du se (bara som ett exempel inte för att man måste spel det spelet). Har testat ett antal billiga samsung och LG lurar och kan ju säga är inget jag kan rekomendera till någon. Om han vill utveckla appar så går det utmärkt till iPhone också dock behöver man en mac för att skapa sista paketbiten och skicka den till apple(sist jag kollade kunde inte titanium det än). Men kan ju bara säga att Xcode är en bra utvecklingsmiljö och sitter lika gärna i den som i aptana/eclips. |
Citat:
http://www.idg.se/2.1085/1.373530/ip...-under-pwn2own Men alla smarta telefoner kommer bli "hackade". Dock har väl iPhone varit något mer förskonad detta pga. att den inte är lika "fri". Men som i mitt tidigare inlägg tycker jag du ska ta en iPhone. Du kommer inte ångra dig :) |
Citat:
Andriod lurar blir väl blivit hackade utifrån ständigt (folk som tar sig i din lur utan att du vet om det). Det har väl inte iPhone vad jag vet än. Men jag vet var fel ordval ber om ursäkt. Dock tycker jag fortfarande båda os:en är grymt bra! Har inte mött någon som ångrat att de köpt i iPhone än (de finns säkert) dock har jag mött ett antal som ångrat att de köpt en av de billiga Andriod modeller. |
Hej,
En fråga bara... Jag använder BlackBerry Bold och är rätt så nöjd med den (inte minst Qwerty-tangentbordet som gör att jag kan uppdatera bloggar och liknande från soffan, hehe). Men i svenska test brukar den ju få ALLT ANNAT än toppbetyg har jag sett. Någon som har en åsikt?! Ps. BlackBerry är stora i Asien (och har många serviceställen), så det är en av anledningarna att jag valde den istället för iPhone. |
Citat:
Sen kan man väl som svensk abonnent inte installera appar då "appbutiken" är blockerad/inaktiverad för oss? Edit: Verkar som att appar i Sverige är på gång nu först... http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=33991 |
Hej Adestro,
Jo så är det. Det är lite krångligt att skriva: å, ä, ö och det är ju ett rejält bottennapp om de tänkt få någon marknadsandel i Skandinavien! Jag gissar att de kommer ändra på detta framöver. Jag är i princip aldrig i Sverige så tillgången på appar just där har jag ingen aning om, men det stämmer nog som du säger. |
iPhone 4's' ska jag nog satsa på.
Har en Nokia X6 nu, funkar ju helt bra men man vill ju ha lite appar och grejer att göra med. Får dock se om ekonomin räcker till. |
Citat:
Det enda jag kan tänka mig är om du installerar en app med virus/spyware/whatever eller om du lägger in en egen ROM med säkerhetshål. Citat:
Bara för att det är lättare att öppna upp din telefon om du har en android gör den ju inte mindre säker. Precis som med PC kommer man väldigt långt med lite common sence när det gäller säkerhetshål och virus. [QUOTE=Strutsagget;20397512]Men jag vet var fel ordval ber om ursäkt. Dock tycker jag fortfarande båda os:en är grymt bra! Har inte mött någon som ångrat att de köpt i iPhone än (de finns säkert) dock har jag mött ett antal som ångrat att de köpt en av de billiga Andriod modeller Det finns många som ångrar både iPhone- och Androidköp, tro mig. Det finns ingen som är bäst rent objektivt. Vad som passar dig bäst är helt efter tycke och smak. Gå till affären och testa de olika lite, men ha i åtanken att du kan ändra det mesta precis som du vill ha det med en Android när det gäller det grafiska och UIt. |
Citat:
Börjar misstänka att det finns något inbyggt i en Iphone som skickar ut signaler till användarna "Du skall inga andra gudar hava än Steve Jobs". Kanske därför alla anhängare försvarar företaget som galningar. |
Citat:
Sen har nog Google byggt in detsamma i Android. Android-anhängare är minst lika duktiga på att lobba för Android :) |
Jag tänkte inte kommentera men den här tråden är absurt lång och liknar det vanliga tjafset om Volvo/Saab, Mac/PC etc. så jag ska försöka med en tråddödare (jo tjena vad det kommer att lyckas).
Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen. Det är personligt tyckande som avgör vilket man föredrar. Jag skulle kunna dra varför jag valde Android men det hjälper ingen egentligen. Kläm och känn och välj sen det som passar dig och dina förutsättningar bäst, det är mitt råd. |
Tycker du borde välja på BlackBerry 9780 eller Iphone 4 (förslagsvis vänta på den nya i sommar).
|
Citat:
Att påstå att man inte kan välja mellan olika telefonmodeller inom Android är väl om något dumheter. Såklart är det skillnad på en telefon för 900 spänn och en för 8000 spänn. Det finns ett flertal "flaggskepp" att välja mellan och ännu fler budgetmodeller. |
Citat:
|
Citat:
I dagsläget kan jag inte säga att iPhonens gränssnitt speciellt innovativt om man kollar på konkurrensen. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson