![]() |
Webhotell testade, svenska och utländska
Tjena!
Jag har länge jobbat i internetbranschen och tänkte dela med mig lite av olika webhotell jag har jobbat/jobbar med. I dagsläget använder jag mig av följande webhotell i Sverige: http://www.loopia.se http://www.binero.se http://www.fs-data.se http://www.one.com http://www.stripehost.com (har datacenter i sverige) För utlandet använder jag följande: http://www.hostgator.com http://www.justhost.com http://www.stripehost.com Om vi då ska titta på webhotellen: Kontrollpanel: Loopia - Webhotellet verkar ha en egenbyggd panel som är relativt lättnavigerad och helt ok Binero - Webhotellets kontrollpanel är även här egenbyggd och också relativt lättnavigerad samt helt ok Fs-Data - Jättedålig kontrolpanel som heter waff som man inte kan göra speciellt mycket i. One.com - Sämst i testet och hur man kan ha en sämre kontrollpanel än Fsdata var för mig svårt att förstå Stripehost - Bra kontrollpanel lättnavigerad och påminner om Cpanel, många alternativ och mycket att ändra på Hostgator och Justhost - Cpanel vilket är det absolut bästa, mest användarvänligt och riktigt bra. Matchen går till Hostgator och Justhost, Stripehost hamnar strax efter och sedan Binero, Loopia, Fs-Data och sist One. Support: Loopia - Ingen livesupport dock svarar supporten generellt sätt inom 1 timme vilket är bra. Binero - Ingen livesupport här heller och supporten svarar generellt sätt också inom 1 timme och är lite snabbare än Loopia har jag upplevt, alltså bra. Fs-Data - Ingen livesupport, sämst i testet, har dålig koll men går rätt fort att få svar iaf. One.com - Livesupport, snabba på att svara dock väldigt generiskt svar, snäppet bättre än Fs-Data Stripehost - Livesupport 24/7 svarar på alla frågor och det går fort, gör vad dom kan för att hjälpa till bäst i testet. Hostgator - Livesupport som också ska vara 24/7 men upplever att dom är offline i perioder, annars ungefär likvärdiga med Stripehost dvs väldigt bra. Justhost - Livesupport endast på telefon och email, väldigt säljorienterade dock duktiga på det dom gör. Ligger dock runt samma klass som One, sisådär. Här vinner Stripehost, tätt följt av Hostgator, Binero, Loopia, One, Justhost och sist Fsdata. Pris: Pris är väldigt svårt att mäta och dom svenska aktörerna ligger väldigt högt i pris med undantaget one.com gentemot de utländska. Här får ni titta på det paketet ni gillar men jag rekommenderar här alla de utländska: Hostgator, Stripehost och Justhost just för att dessa är så billiga och har i princip unlimited allt. Håll dock koll på regler för CPU usage där justhost och hostgator har en policy på 10% cpu användning och stripehost är lite mer generella med (sålänge du inte slukar massor med kapacitet så är det lungt). FSdata är jättedyra med över 140kr / månad, detsamma gäller loopia, binero ligger relativt billigt jämfört med dessa på ungefär halva priset. Kompatibilitet och Stabilitet: Justhost är hittils det företag jag upplever som har bäst kompatibilitet på installationer dom är som jag upplever det också på toppen gällande stabilitet men där delar dom plats med Hostgator, Stripehost och Loopia. Binero har på senare tid haft problem och deras preview adresser är helt värdelösa för test. FSdata har fruktansvärd kompatibilitet och stabiliteten är sådär. One är stabila och har också problem med kompatibilitet. Hostgator har bra kompatibilitet och detsamma gäller Stripehost. Allt som allt då, slutsatsen är den att de svenska webhotellen i testet inte kan mäta sig med de utländska, de utländska är bättre nästintill på alla plan. Mitt slutgiltiga betyg går till Stripehost p.ga. dessa låter dig välja datacenter: sverige, uk, us och australien. Således är Stripehost på första plats, tätt följt av Justhost som ligger tätt inpå Hostgator, sedan har vi ordningen Loopia, Binero, One och sist FSdata. |
Citat:
|
Danielos, definitivt...du får gärna tillägga lite om dessa webhotell...framgår det inte att jag menar de svenska i testet gentemot de utländksa i testet, dessa är ju de enda jag egentligen har att gå på.
|
Citat:
|
Jag tycker att du har missat den viktigaste parametern, prestandan.
Det enda webbhotellet jag använder nu är Loopia och jag tycker prestandan är katastrof, speciellt när det gäller MySQL-databasen. |
Oj, får man bra betyg på 1 timmes svarstid?
Svarstider på över 15 min borde ju innebära indraget kaffe och spotify för alla anställda i 2 veckor:) |
Vi har hallit pa over 10 ar och har lite annorlunda input. Framforallt ar var huvudsakliga fokus pa stabilitet/support/teknik och inte kostnad.
I var uppfattning sa har manga storre webhotell gatt igenom/gar igenom liknande utveckling. De har startat som ett bra litet webhotell med bra funktionalitet och support men sen just pga att de varit bra har de sen vaxt sa kraftigt och inte klarat av denna tillvaxt. FSDATA gick igenom detta for ganska manga ar sen och fran ha varit helt OK blev de katastrofala under ett antal ar. Alla problem man kan tanka sig med allt fran teknik/support/fakturering. Pa de senaste 5 aren maste jag dock saga att var egna server hos dem har varit uppseendevackande problemfri. Om man sjalv kan skota sin server sa har de varit ett mycket bra alternativ och maste rekommenderas. Loopia hade ju en liknande utveckling men lite senare. Ar val fortfarande en del problem med tex deras domanhantering/fornyelse. Tex sa tror jag de fortsatter fornya 100 tals uppsagda domaner. Kanns val dock som om de ocksa har tagit sig igenom denna overgang och verkar val vara helt OK nu. Vi har dock endast domaner hos dem f.n sa kan inte saga sa mkt mer an att det fungerar ratt bra. Binero var ju en av de senaste som var riktigt bra men sen verkar ha vaxt alldeles for fort och inte klarat av den tillvaxten. Precis samma som de ovriga med skillnaden att for Binero sa pagar denna process fortfarande sa skulle inte rekommendera dem i dagslaget. Men de kommer sakert att bli OK om nat ar. |
Citat:
Prestanda är också något som kan variera från dag till dag har jag upplevt under min tid på internet och ibland på en timmes intervaller. Här kommer stabilitetsparametern med i bilden. Om du menar prestanda gentemot trafikmängd så upplever jag även här att det handlar om tid på dygnet och olika från dag till dag. Sedan om webhotellen fyller upp för mycket / server eller inte är för oss nästintill omöjligt att veta men dom har balansering på load så det bör inte vara något problem. |
Stripehost var ett mycket intressant tips med servrar i Sverige. Vad kostar det att flytta och förvara sin .se domän hos Stripehost?
|
Jag måste vara blind. Var står det att Stripehost har servrar i Sverige?
EDIT: Aha det var bara webhostingen som hade server hos Bahhhof, inte VPS eller dedi. |
Citat:
|
Jag kan bara instämma i slutsatsen att utländska är bättre än svenska leverantörer i det jag upplevt. Det verkar som de har förstått det här med stordrift och hanterar det jäkligt bra, till skillnad från nästan alla svenska webbhotell jag testat.
Det kan nog bli tufft för svenska webbhotell i framtiden när konkurrensen blir en annan då utländska leverantörer anpassar sina tjänster lite mer. Stripehost verkar ju vara en bit på vägen :) |
Citat:
|
Daniel, tror nog inte det är så att någon hackar på de svenska webhotellen på något vis. Det handlar nog snarare om att de utländska webhotellen (de som kör worldwide) har en sån konkurrens emellan varandra på alla plan att det måste försöka vara "BÄST" på alla aspekter.
Jag förstår t.ex. inte varför de svenska leverantörerna trilskas med att köra egenutvecklade kontrollpaneler när Cpanel är billigt, ni som har använt Cpanel vet också hur användarvänligt det är samt hur mycket man kan göra med det. Alla möjliga inställningar direkt i panelen. Livesupport 24/7 via chat / telefon förstår jag att de svenska leverantörerna kan ha svårt att erbjuda med tanke på dyr arbetskraft i Sverige så det kan nog dröjja innan vi ser. Gällande kompatibilitet och stabilitet så tycker jag att de svenska leverantörerna är väldigt långsamma på att uppdatera php versioner, mysql versioner gentemot de utländksa samt att de svenska inte har möjligheten att använda många olika php/mysql versioner och således drabbas av kompatibilitetproblem. Jag har haft problem med t.ex. joomla installationer och även Wordpress ibland hos vissa vilket är helt bortom mig. Nu verkar de flesta hosts löst detta dock men det är ju helt sjukt eftersom wordpress är bland det mest använda cms:et på nätet. Känns som att vi är lite dåliga på att anpassa oss till förändringar här i sverige och då säger jag främst att det handlar om stora kostnader för lokaler och allmän drift men även p.ga. relativt låg konkurrens på marknaden gentemot omvärlden. I princip alla webhotell i Sverige som jag känner till verkar gå väldigt bra om de bara lyckas profilera sig lite. |
Är inte alltid livesupport fungerar så bra, speciellt inte på utlänska servrar. Många ggr blir man bara kopplad till Indien (oavsett vad dom säger, finns flertal som kommenterat detta på flertal betygssajter) och då kan dom inte hjälpa en med vissa saker. Man blir placerad i ett ticketsystem bara.
|
Citat:
|
dampi, när Cpanel kommer till Windows så ska jag ge det en chans...
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://cpanel.net/windows/overview.html enjoy. |
Citat:
EDIT: För de som inte orkar läsa innantill: den är inte ens 10% av vad cPanel är på linux. |
Citat:
Jag kör nästan uteslutande linux/bsd och ingen av de 20 windows servrar jag har eller ansvarar för använder en kontrollpanel. Är inte en favorit så windows är endast de saker/kunder som behöver och vill ha specifikt windows av en eller annan anledning. Sedan så går det faktiskt att använda cpanel på en lastbalanserad miljö. inte per default (dock är detta i alpha och hush hush hos cpanel). Men det finns ett flertal som använder det i olika former av lastbalanserade och HA miljöer. Men flertalet hotell som är poppis i sverige kör på något sätt "server per server" hosting för sin shared hosting. Alltså X antal kunder per hårdvara (eller vps i vissa fall) och sedan flyttar vpser eller kunder emellan hårdvara om så behövs. Så hos alla dessa hade cpanel varit förträffligt för kunderna. Alla dessa egenutvecklade paneler är ofta väldigt grötiga eller dåliga på andra vis. Sedan så bör man peta lite i cpanel innan man kör det i produktion men det är bara min åsikt :P. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Den förtjänsten äts upp av att utveckla egen. Om den inte gör det så spenderar man för lite på sin utveckling. Speciellösningar dock är en annan sak där har du rätt men det är sällan det är något som är så special att det inte finns till tex cpanel som plugin redan ;). Men jag har tyvärr inte sett en enda kontrollpanel hos svenska hotell som jag gillat. Och jag har testat er också ;). Dock är detta ofta en smaksak på vissa bitar. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
En annan grej, har cpanel plugin för att administrera memcache slots? Samt stöder cpanel att köra nginx eller lighttpd istället för apache? Eller stöder cpanel att hantera php-fpm pooler? |
Citat:
allt annat finns eller kan göras moduler för att hantera. Finns moduler till i princip allt. Och gällande priset så för 35 servrar som du gav exempel på så kostar det snarare 50-60,000kr. För dessa pengar får du inte mycket till utveckling. Jag har dock inte testat er nya panel om ni lagt in något helt nytt. Dock börjar vi komma ifrån kärnan som fanns i posten :). Ontopic.. Jag tycker att priset allt för ofta jämställs med utrymme/bandbredd man får på hotell som GROVT översäljer. Alla dessa med 100-10,000 gigabyte utrymme.. Ingen behöver det och det finns alltid kryphål i avtalet som tillåter hosting företagen att stänga av kunder som nyttjar utrymmet. Att ha bra marginaler som kund förstår jag, det vill man alltid. men en kund som kanske använder 0,1 till 1 gigabyte behöver inte 100 gigabyte utrymme. Och samtidigt så översäljs det för mycket eller görs för stora subventioner som slutar i försämrad kvalitet. På dessa punkter går de svenska hotellen i frammarch och vill bli som amerikanerna :). Kvalitet före kvantitet föredrar många. Hur kan man få mätt det så det går att prisjämföra på det? |
Prisfrågan är svår, vad jag dock tycker är gemensamt för de svenska hotellen är att man betalar mer för mindre än på de utländska. Oftast är det "man får vad man betalar för" dock funkar detta uttrycket inte alls på webhosting.
|
Chatsupport anser jag mest vara ett budgetalternativ. Sitter hellre i 5-10 minuter telekö hos Binero/loopia och får svar på mina frågor direkt än sitter 10 minuter i en chat med One och får ett svar var 4:e minut. Det är lättare att "passa" en telekö och man blir effektivare när man då kan göra annat samtidigt. Chatsupport känns inte så aktuellt 2011 anser jag. Dessutom så svarar flera av de större webbhotellen blixtsnabbt nuförtiden på epost förutom kanske under den värsta tiden på dagen.
|
Citat:
chat är mycket billigare och man kan få direktsvar om företaget har tillräckligt med support personal. Angående pris som Dampi skrev. Vad menar du med att man får mindre i sverige? mindre utrymme/trafik? Du kan inte använda detta som variabler då det är en sjuk marknad numera med dessa idiotiska överförsäljningar. Kvaliteten är riktigt usel emot vad som kunde ha erbjudits. Tyvärr så är kvalitet svår att mäta. |
Citat:
Det har ju också fördelen mot supportpersonalen att de inte känner sig "hetsade" att göra det direkt, något som faktiskt finns på telefon/chat. Och har man nog med personal så bör det ju inte vara någon (märkbar) telefonkö heller. Så jag förstår inte hur chatt ska vara bättre. Men det är bara mina $0.02 |
Citat:
|
Förstår inte riktigt vad som är så viktigt att jämföra utrymme. Menar du att du använder allt utrymme för varje konto, eller är det bara så att du känner att du får "mer" för pengarna, även om du bara använder några få procent av detta?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vid problem med mail så är det ju så klart helt ok att använda telefon, rätt uppenbart iofs:) Samma sak med fakturafrågor och andra snabba ärenden. Däremot så tycker jag att det är helt galet att ta ärenden med långa utdragna förklaringar via telefon, då bör mail vara en självklarhet. Dels för att den som beskriver ärendet ska kunna läsa igenom det en extra gång innan den skickar in det så att det är beskrivet på ett bra sätt, men även för att den som besvarar ärendet ska få ett underlag att jobba mot när det hanteras. Tycker att det finns en vettig brytpunkt på ca 4-5 min, beräknar man att ärendet skulle ta längre tid än så via telefon så bör man använda mail. |
Citat:
Det är ju mycket enklare och snabbare att säga det man vill ha sagt i telefon än att behöva skriva ner allt och skicka det i ett mail. Brytpunkten borde istället vara hur viktigt det är för kunden eller vad det gäller(hur tekniskt avancerat det är och om det kräver någon åtgärd som är svårt att göra direkt i telefonen). |
Citat:
Jag kan gå med på resonemanget att det i vissa fall kan gå fortare för kunden att rabbla ur sig vad den vill per telefon. Men jag är övertygad om att tiden från att ärendet öppnas till att det stängs är mycket kortare via mail än telefon i de flesta fall. Tex i de fall då ärendet behöver tas med en tekniker så går det bra mycket snabbare att lägga över mailet till en tekniker, han kikar på det och problemet är löst istället för att du ska behöva uppsöka/ringa teknikern och återigen rabbla upp det som kunden sa på telefon med risk för att missa något. Samma sak gäller även med många av dom mindre avancerade ärendena. Den tid det tar för kunden att presentera sig och förklara sitt problem via telefon, på den tiden så har kunden oftast redan fått sitt ärende besvarat om det kommit in via mail, iallafall hos oss. Sen finns det väl en ekonomisk aspekt i det där också. Skulle alla kunder använda telefonsupport skulle webbhotellen behöva anställa fler (oavsett om webbhotellet heter Space2u, Binero, Loopia etc). Eftersom att telefonsupport är mera tidsödande så krävs det fler personer som hanterar alla ärenden och därmed så blir det i slutändan dyrare för kunden. Det här är ju dock bara min åsikt, jag bojkottar tex Telia bara för att dom inte erbjuder support via mail eftersom att jag avgudar mail och ogillar telefoni. Men det finns ju många som tycker precis tvärtom och det köper jag:) |
dampi - Det fanns en tid då skillnaderna var väldigt stora mellan USA och Sverige tex. Tycker dock att den har suddats ut mer och mer. Många paket har idag mycket generösa nivåer. Vi och många med oss ger 50 MySQL databaser som standard - och det är fler än den generella användaren behöver. Tror gränserna kommer raderas än mer.
|
Jag kommer väldigt snart göra en utvärdering av Citynetwork också och försöka få med dessa i min utläggning. Alla andra som också vill att jag ska testa och få med deras webhotell i revyn, let me know.
Jag ska försöka hålla denna tråd uppdaterad och vartefter föra in flera providers så att ni får en bra utläggning. Ge gärna tips på flera parametrar att mäta! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson