WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kan man få en webbsida stängd via den juridiska vägen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047045)

Kedi 2011-03-10 16:24

Kan man få en webbsida stängd via den juridiska vägen

Finns det huvudtaget ett sätt att få en webbsida ned stängd eller enbart tvinga de huvudansvariga att ta ansvar för det administratörerna gör mot enskilda medlemmar via den juridiska vägen?

Jag bara undrar eftersom det finns ett gäng människor som har råkat illa ut på en webbsida och fler kommer att råka illa ut på webbsidan om ingen sätter stopp för detta.

Vill endast höra era åsikter om detta om det är fullt möjligt.

Webbsidan jag pratar om finns på olika språk och det rör sig alltså om en webbsida där man kan spela olika spel. Den webbsida jag skriver om är svenska Spigo (http://www.spigo.se).

Nu vill jag inte svara på en massa frågor vad som pågår på svenska Spigo utan jag vill endast höra om det är fullt möjligt. Nej, det är inte jag som har råkat illa ut.

Det enda jag kan säga är att det som pågår på svenska Spigo måste få ett slut innan fler råkar illa ut och nej, det hjälper inte att skriva till de huvudansvariga för de bryr sig inte om att administratörerna utnyttjar sin status till att kunna trakassera enskilda medlemmar.

Gustav 2011-03-10 16:37

Webbsidans ägare har ett begränsat ansvar för vad användare, moderatorer och eventuella administratörer gör. Överlag så tror jag att det är mycket svårt att få en webbsida nedstängd om den inte används i direkt kriminellt syfte. Till och med då så kan det förmodligen vara problematiskt. WikiLeaks och The Pirate Bay är ju bara två av många exempel på hur odödliga webbsidor kan vara, trots att mäktiga grupper vill få dem nedstängda.

Enskilda personer, såsom administratörerna, bör däremot vara lättare att komma åt den juridiska vägen. Du måste inte veta vem personen är för att göra en polisanmälan. Det räcker med att du polisanmäler brottet, därefter är det upp till Polisen att leta reda på den skyldige. Om brottet är ringa så brukar det dock sluta med att polisutredningen läggs ned.

Kedi 2011-03-10 16:49

En polisanmälan hjälper inte vet sen tidigare att de brukar lägga ned anmälningar som har med trakasserier att göra. Det enda som hjälper är ett enskilt åtal men vet sen tidigare att det krävs mycket bevis för att det ens ska leda till åtal.

Magnus_A 2011-03-10 16:52

Verkar som om det är trakasserier, nätmobbning och dyligt som du vill ska upphöra. De brott det kan röra sig om verkar vara ofredande och kanske olaga hot. Mycket hänger på den bevisning som målsägaren kan prestera och om man lyckas identifiera gärningsmän.
Själva websidan klarar sig dock, det är endast enskilda personer som kan straffas för brott.

Kedi 2011-03-10 16:59

Det jag är ute efter egentligen är att tvinga de huvudansvarige att ta ansvar för det administratörerna gör och även att de huvudansvariga ska tvingas att ta bort statusen för de nuvarande administratörerna.

Kan även skriva att en av dessa administratörerna skickade ett väldigt dumt email till en medlem som har startat upp en webbsida och några bloggar angående det som får pågå på webbsidan.

Dock kan jag tyvärr inte skriva adressen till webbsidan här eller till bloggarna.

Conny Westh 2011-03-10 21:57

Samla på alla bevis du har och nickname på de aktuella administratörerna och gör anmälan till Spigos officiella postadress.

Kedi 2011-03-11 13:11

Nu såg jag att en av dem som är administratör på svenska spigo också är administratör på Hemmets journal spelklubb och trots att sajtadministratörerna är medvetna om att den här administratören ägnar sig åt att trakassera enskilda medlemmar på svenska Spigo.

daniel_ 2011-03-11 13:22

På vilket sätt har administratören trakasserat medlemmarna? Konkret exempel?

Kedi 2011-03-11 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20397205)
På vilket sätt har administratören trakasserat medlemmarna? Konkret exempel?

Hon kastar ut medlemmar från de olika spelen trots att de inte har brutit mot de regler som finns och hon håller medlemmar bannade/tystade på falska grunder och som innebär att de övriga medlemmarna inte kan se vad den tystade skriver för något på chattarna.

Hon anklagar även medlemmarna att de skulle ha gjort si och så trots att de är oskyldiga till det administratörerna anklagar dem för.

kippex 2011-03-11 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397284)
Hon kastar ut medlemmar från de olika spelen trots att de inte har brutit mot de regler som finns och hon håller medlemmar bannade/tystade på falska grunder och som innebär att de övriga medlemmarna inte kan se vad den tystade skriver för något på chattarna.

Hon anklagar även medlemmarna att de skulle ha gjort si och så trots att de är oskyldiga till det administratörerna anklagar dem för.

Alltså de äger en hemsida som tillhandahåller spel. Vet du vad? De kan göra vad de vill, de kan blocka dig, din ip, vem de vill, utan att behöva ha grunder för detta. Detta gäller för i princip alla siter/forum. Läs deras regler när du signar ett konto, lovar dig att det till 100% står att de kan limitera/ta bort vem de vill.

xcs101 2011-03-11 20:21

Nu kanske jag missat något...

Men definiera "råka illa ut", känns som problemet löses genom att sluta hänga på sajten som man verkar tycka så illa om...

Kedi 2011-03-11 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20397300)
Alltså de äger en hemsida som tillhandahåller spel. Vet du vad? De kan göra vad de vill, de kan blocka dig, din ip, vem de vill, utan att behöva ha grunder för detta. Detta gäller för i princip alla siter/forum. Läs deras regler när du signar ett konto, lovar dig att det till 100% står att de kan limitera/ta bort vem de vill.

Administratörerna äger inte webbsidan utan dessa är utvalda av sajtadministratörerna och utöver sajtadministratörerna finns det dem som står över sajtadministratörerna.

Mer info vem/vilka som ligger bakom hittar ni här http://www.spigo.se/Guests/About/.

Kedi 2011-03-11 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av xcs101 (Inlägg 20397303)
Nu kanske jag missat något...

Men definiera "råka illa ut", känns som problemet löses genom att sluta hänga på sajten som man verkar tycka så illa om...

Nu är det så att folk har råkat illa ut på svenska spigo det finns inget att definiera eftersom det räcker med "råkat illa ut" ska räcka.

emilv 2011-03-12 16:44

Det är alltså en dansk sida? Åtminstone drivs den av ett danskt företag på ett danskt webbhotell.

"Råkat illa ut" säger ju egentligen ingenting. Har Spigo brutit mot avtalsvillkoren? Har någon blivit av med pengar? Är någon mördad? Alla tre är exempel på "att råka illa ut" men de får helt olika följder.

Om de tystar folk och stänger av dem från spel är det väl mest troligt att det rör sig om sådant som regleras i avtalet mellan Spigo och medlemmarna. Råkar någon ut för ett avtalsbrott kan man i första hand kräva ersättning enligt vad som står i avtalet och i andra hand gå till domstol med ett civilmål och kräva skadestånd (till exempel om avtalsbrottet orsakat skada). Troligen får civilmålet då tas i dansk domstol.

Är det däremot fråga om att någon blivit lurad på pengar så är det polisanmälan som gäller, gärna tillsammans med så mycket dokumenntation om brottet som det går att hitta. Återigen är det mest troliga dansk polis som gäller, men antagligen kan även svensk polis i viss mån hjälpa till i sådana ärenden.

Kedi 2011-03-12 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397385)
Det är alltså en dansk sida? Åtminstone drivs den av ett danskt företag på ett danskt webbhotell.

"Råkat illa ut" säger ju egentligen ingenting. Har Spigo brutit mot avtalsvillkoren? Har någon blivit av med pengar? Är någon mördad? Alla tre är exempel på "att råka illa ut" men de får helt olika följder.

Om de tystar folk och stänger av dem från spel är det väl mest troligt att det rör sig om sådant som regleras i avtalet mellan Spigo och medlemmarna. Råkar någon ut för ett avtalsbrott kan man i första hand kräva ersättning enligt vad som står i avtalet och i andra hand gå till domstol med ett civilmål och kräva skadestånd (till exempel om avtalsbrottet orsakat skada). Troligen får civilmålet då tas i dansk domstol.

Är det däremot fråga om att någon blivit lurad på pengar så är det polisanmälan som gäller, gärna tillsammans med så mycket dokumenntation om brottet som det går att hitta. Återigen är det mest troliga dansk polis som gäller, men antagligen kan även svensk polis i viss mån hjälpa till i sådana ärenden.

Det är inte Spigo som har brutit mot reglerna utan det är administratörerna som har brutit mot reglerna. Nej, de får inte tysta folk på falska grunder utan de får endast göra det om någon har brutit mot reglerna. Det går inte stänga ute folk från spel utan man kan endast kasta ut folk från ett spel om de har brutit mot reglerna annars får de inte kasta ut folk från ett spel.

daniel_ 2011-03-12 18:30

Det bästa du och dina kamrater kan göra är att kontakta sidans ägare eller någon huvudadministratör. Funkar inte det kan ni lämna sidan som en protest mot vad ni anser är en orättvis behandling. Till slut kanske de tar tag i det du syftar på.

Detta är sannolikt mer något för smurfpatrullen än det svenska rättssystemet.

emilv 2011-03-12 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397396)
Det är inte Spigo som har brutit mot reglerna utan det är administratörerna som har brutit mot reglerna.

Administratörerna representerar ju Spigo.

Craxen 2011-03-12 21:09

Eller så skaffar du lite mer exempel på vad det har gjort och vad det har inneburit för den drabbade. Sen kontaktar du en reporter på någon av kvällsblaskorna.

Conny Westh 2011-03-12 21:09

Kontakta Spigo på deras officiella adress med brev på posten och påpeka det du anser vara felet och begär rättelse, funkar inte det så är det troligen enklare att fly Siten och välja en annan, finns rätt många andra att välja på...

Kedi 2011-03-12 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20397418)
Administratörerna representerar ju Spigo.

De är utvalda men de äger inte Spigo.

Kedi 2011-03-12 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av Craxen (Inlägg 20397420)
Eller så skaffar du lite mer exempel på vad det har gjort och vad det har inneburit för den drabbade. Sen kontaktar du en reporter på någon av kvällsblaskorna.

Tidningarna kommer eventuellt att kontaktas efter det jag har fått svar av en av dem som har högre status än sajtadministratörerna.

Anders Larsson 2011-03-13 08:55

Det är ingen rättighet att få använda en specifik sajt.

Dennis Holm 2011-03-13 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397450)
De är utvalda men de äger inte Spigo.

Men sluta va så trög nu..
Administratörerna representerar spigo..
Det betyder att dom representerar företaget.
Ägare behöver inte ha med saken att göra men FÖRETAGET är fortfarande ansvarig för vad dess representanter gör (oftast)

hur svårt kan det vara att förstå.
Och kom med förklaringar för vad som hänt.
Om inga pengar är involverade och inga trakasserier/hot/våld osv har gjorts så har du heller ingen grund att stå på.
så förklara situationen bättre om du vill ha hjälp och sluta säg emot folk som har rätt ;).

Kedi 2011-03-13 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20397478)
Men sluta va så trög nu..
Administratörerna representerar spigo..
Det betyder att dom representerar företaget.
Ägare behöver inte ha med saken att göra men FÖRETAGET är fortfarande ansvarig för vad dess representanter gör (oftast)

hur svårt kan det vara att förstå.
Och kom med förklaringar för vad som hänt.
Om inga pengar är involverade och inga trakasserier/hot/våld osv har gjorts så har du heller ingen grund att stå på.
så förklara situationen bättre om du vill ha hjälp och sluta säg emot folk som har rätt ;).

Det är inte jag som är trög utan det är du som är trög. Administratörerna äger inte Spigo utan de är utvalda av sajtadministratörerna. Jag tycker du ska läsa igenom hela tråden en gång till ... gör det då kanske du begriper att det förekommer trakasserier på svenska Spigo och en av dem som ägnar sig åt trakasserier är också administratär på Hemmets journal spelklubb.

Du har inte rätt utan du har fel med tanke på att du antyder saker som inte ens stämmer.

Kedi 2011-03-13 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20397475)
Det är ingen rättighet att få använda en specifik sajt.

Det är ingen som har påstått det heller men det ger administratörerna ingen rätt att trakassera enskilda medlemmar både på svenska Spigo och Hemmets journal spelklubb.

Sätter ingen stopp för detta kommer fler att råka illa ut.

Conth 2011-03-13 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397284)

Inget av det du beskriver här lär vara något som rättssystemet överhuvudtaget bryr sig om (hoppas jag).

Sluta tramsa och lämna sidan om ni inte gillar hur den sköts.

Kedi 2011-03-13 09:59

Kanske bör även skriva att en av administratörerna skickade ett dumt email till en av dem som har drabbats av dessa trakasserier. En av sajtadministratörerna har fått information vilken administratör som har skickat detta email men han skiter fullständigt i detta.

Administratörerna ägnar sig åt att trakassera enskilda människor, de tar bort medlemmar på falska grunder och de kastar ut enskilda medlemmar från de olika spelen trots att medlemmen inte ens har brutit mot några regler.

Detta som får förekomma på svenska Spigo och som nu är på väg att uppstå på Hemmets journal spelklubb måste få ett slut innan fler råkar illa ut.

Ja, det har hänt att en administratör har förlorat sin status på grund av diverse skäl då är det inte svårt för sajtadministratörerna att byta ut de nuvarande administratörerna.

Att påstå att jag är trög som en medlem här påståd att jag skulle vara det kommer han inte långt med eftersom jag inte är trög.

Kedi 2011-03-13 10:01

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20397488)
Inget av det du beskriver här lär vara något som rättssystemet överhuvudtaget bryr sig om (hoppas jag).

Sluta tramsa och lämna sidan om ni inte gillar hur den sköts.

Slå upp ordet bevis för då kanske du fattar att det finns bevis hur administratörerna ägnar sig åt att trakassera enskilda medlemmar öppet på svenska Spigo.

Kedi 2011-03-13 10:03

Nej, nu skiter jag i denna tråd på grund av vissa medlemmar här på WN.

emilv 2011-03-13 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397486)
Administratörerna äger inte Spigo utan de är utvalda av sajtadministratörerna.

Hör du inte hur fel det låter? "Administratörerna äger inte Spigo - de har bara valts ut av ägarna. Alltså är det inte Spigos fel!". Spigo har ett ansvar (och förhoppningsvis ett intresse) för att medlemmarna trivs. De tillsätter administratörer för att upprätthålla en god stämning och se till att reglerna följs. Om amimnistratörerna själva bryter mot reglerna är det Spigos ansvar att ta itu med det, på samma sätt som om det vore en anställd på ett företag som gjorde något fel gentemot kunderna. Det är företaget som är ansvariga för vad deras personal gör (oavsett om personalen är avlönad eller ej).

Vart vill du komma med den här diskussionen? Du frågar vad du kan göra och svaret är att du kan kontakta ägarna till Spigo. Om du vill kan du även kontakta Hemmets Journal men var då noga med att ha belägg för dina påståenden eftersom påhittade angrepp räknas som förtal och är olagligt.

foks 2011-03-13 14:46

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397492)
Nej, nu skiter jag i denna tråd på grund av vissa medlemmar här på WN.

Där där var ju knappast oväntat.

http://www.wn.se/showthread.php?p=20333611#post20333611
http://www.wn.se/showthread.php?p=20333646#post20333646
http://www.wn.se/showthread.php?p=20389951#post20389951
http://www.wn.se/showthread.php?p=255568#post255568
http://www.wn.se/showthread.php?p=253521#post253521
http://www.wn.se/showthread.php?p=322547#post322547

tartareandesire 2011-03-13 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20397486)
Det är inte jag som är trög utan det är du som är trög. Administratörerna äger inte Spigo utan de är utvalda av sajtadministratörerna. Jag tycker du ska läsa igenom hela tråden en gång till ... gör det då kanske du begriper att det förekommer trakasserier på svenska Spigo och en av dem som ägnar sig åt trakasserier är också administratär på Hemmets journal spelklubb.

Du har inte rätt utan du har fel med tanke på att du antyder saker som inte ens stämmer.

Att stänga ute medlemmar från spel kan knappast räknas som trakasserier. "Ett dumt mail" är ju också en tämligen diffus beskrivning. Det enda som har hänt verkar vara att du / ni är extremt missnöjda med hur en sajt sköts. Lämna den då helt enkelt om de nu ändå inte lyssnar på er? Det här hör definitivt inte till det svenska rättsväsendets uppgifter och det hör nog knappast heller hemma på WN.

Anders Larsson 2011-03-13 23:04

Jag upprepar, numera utan att Kedi kommer att läsa det:

DET ÄR INGEN RÄTTIGHET ATT FÅ ANVÄNDA EN SPECIFIK SAJT!

Jine 2011-03-14 01:03

Detta påminner extremt mycket om något jag upplever nästan dagligen.
Jag bedriver och äger en svensk större ungdomscommunity - Emocore.se

Vi har ett par moderatorer/admins/crew (kalla det var ni vill) som sköter sidan, forumet, events, gallerier, osv...

Skrämmande ofta får vi mail och rapporter över folk som anser sig blivit illa behandlade ("trakasserade"). Det brukar handla om frysningar ifrån forum, borttagna bilder, låsta forumstrådar och annat.

Vi har själva skrivit en mängd regler och tänkbara "straff" till dessa för att underlätta för våra admins, det är dock inget som är skrivet i sten - ibland sker undantag och speciella fall hanteras på andra sätt, både hårdare och mildare.

Nu kommer den roliga biten - våra medlemmar verkar tro att det är en rättighet (likt trådskaparen) att besöka vår sajt. Om dom blir bannade på felaktiga grunder, eller bara sånna saker om att en tråd dom skapade låses - så anser dom att vi gjort fel, då det inte uttryckligen står i reglerna att si och så får man göra/inte göra.

Väldigt ofta hotar då den berörda medlemmen med polisanmälan om det inte åtgärdas omdelbart.

Jag förstår, helt allvarligt talat, inte hur folk kan resonera så? Trådskaparen verkar vara inne på precis samma bana.

Det är slående vår sajt, vi bestämmer precis _ALLTING_.
Vi FÅR göra PRECIS vad vi vill. Du kan inte påverka något, du har ingen rätt att säga till om något, och du ska se det som din skyldighet mot sajten att respektera admins beslut.

(Så länge det inte handlar om grova trakasserier från admins (nej, att bli bannad, tystad, fryst, låst eller blockerad är INTE någon trakasseri.) - då detta KAN vara ett lagbrott enligt svensk lag.)

Shit, människor alltså.
Mvh Jim Nelin

Conth 2011-03-14 09:08

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20397632)
Detta påminner extremt mycket om något jag upplever nästan dagligen.
Jag bedriver och äger en svensk större ungdomscommunity - Emocore.se

Vi har ett par moderatorer/admins/crew (kalla det var ni vill) som sköter sidan, forumet, events, gallerier, osv...

Skrämmande ofta får vi mail och rapporter över folk som anser sig blivit illa behandlade ("trakasserade"). Det brukar handla om frysningar ifrån forum, borttagna bilder, låsta forumstrådar och annat.

Vi har själva skrivit en mängd regler och tänkbara "straff" till dessa för att underlätta för våra admins, det är dock inget som är skrivet i sten - ibland sker undantag och speciella fall hanteras på andra sätt, både hårdare och mildare.

Nu kommer den roliga biten - våra medlemmar verkar tro att det är en rättighet (likt trådskaparen) att besöka vår sajt. Om dom blir bannade på felaktiga grunder, eller bara sånna saker om att en tråd dom skapade låses - så anser dom att vi gjort fel, då det inte uttryckligen står i reglerna att si och så får man göra/inte göra.

Väldigt ofta hotar då den berörda medlemmen med polisanmälan om det inte åtgärdas omdelbart.

Jag förstår, helt allvarligt talat, inte hur folk kan resonera så? Trådskaparen verkar vara inne på precis samma bana.

Det är slående vår sajt, vi bestämmer precis _ALLTING_.
Vi FÅR göra PRECIS vad vi vill. Du kan inte påverka något, du har ingen rätt att säga till om något, och du ska se det som din skyldighet mot sajten att respektera admins beslut.

(Så länge det inte handlar om grova trakasserier från admins (nej, att bli bannad, tystad, fryst, låst eller blockerad är INTE någon trakasseri.) - då detta KAN vara ett lagbrott enligt svensk lag.)

Shit, människor alltså.
Mvh Jim Nelin

Bara att hålla med helt.

Väldigt vanligt att medlemmar som inte gillar att dom blir bannade eller får en tråd låst hotar med både polisanmälan och att gå till Expressen... (som trådens skapare)
Dom verkar på allvar tro att admin/crew begår ett brott om det går att "bevisa" att dom inte följer sajtens regler till punkt och pricka.
Sååå tröttsamt.

Sedan är det givetvis något helt annat om det skulle förekomma "riktiga" trakasserier i form av grova hot/förtal. Då tycker jag den som blir utsatt skall göra en polisanmälan.

Danski 2011-03-14 09:45

Känner igen fenomenet liksom andra i tråden. Som sajtägare får man ofta konstiga mail från användare som gärna med undermåttlig svenska och stora bokstäver ska polisanmäla en för det ena och andra.

Dessa mail kommer alltid från 10-18åringar som saknar verklighetsuppfattning.

För att återkoppla till tråden, man får välja att avvisa sina kunder(besökare/medlemmar) så länge det inte är på grund av kön, etnicitet, religion, handikapp, sexuell läggning och ålder.
Om man anser att en medlem är en total idiot så är det en fullt laglig anledning för avhysning =)

AndreasS 2011-03-14 21:03

Det är ju rätt uppenbart vart problemet ligger om personen som blir "trakasserad" är ens i närheten lik kedi, åtminstone enligt det beteende som finns i denna tråd och andra. Jag kan ju inte med säkerhet säga att det är så, men det känns ju lite så.

Varför utsätter man sig frivilligt för sånt? Om man anser sig mobbad på en site på internet så är det bara välja nån av de miljoner andra där ute. Det är ju inte som skolan där mobbing är ett stort problem eftersom du inte kan välja en annan på 30 sekunder. Men det här är INTERNET, stället med miljoner (miljarder) siter och det finns kanske 3 st som är helt unika. Det måste ju finnas nåt community som passar kedi's bekanta bättre.

xcs101 2011-03-14 21:30

Folk råkar illa ut i Japan, vi har fortfarande inte fått någon definition på råka illa ut av TS
Finns som sagt större problem i världen...eller är det bara jag..

THL 2011-03-17 15:50

Ta fram popcorn och läs! Underhållning på hög nivå!

Jine 2011-03-17 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20398225)
Ta fram popcorn och läs! Underhållning på hög nivå!

Nej det tänker jag inte, jag tänker inte läsa vad som skrivs i trådarna!!111one

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson