![]() |
Jag har en egen ganska klen server som står på ett smal-band. I samband med att Red Hat läggs ner i april så tänkte jag skaffa mig helt ny hårdvara, nytt OS (Debian) samt placera denne på en riktig ordentlig och stabil lina. Har letat runt utan att hitta några intressanta erbjudanden från företag för co location. Vad har ni för spännande info att dela med er av? Vad säger ni om http://www.citynetwork.se/? Dom är åtminstonde billiga och ligger nära geografiskt. Frågan är bara hur deras matematik-kunskaper är. Hur kan dom garantera 10mbps när deras egna lina bara är på 155mbps? Antar att dom har fler än 15 kunder =)
Det jag söker är en serverhall med UPS (i värsta fall kan jag dunka in en egen) samt stabil och snabb lina som är placerad i Stockholmsområdet. Behöver 10-20 GB transfer per månad ungefär. |
Låter som en bra ide att ha din server där ifall du bor nära , men det där med att att man får 10 mbit ska man nog ta med en nypa salt , du kommer säkert bara upp i 2 -3 mbit eftersom säkert så ligger det fler servrar på samma vlan. Iafall dom inte delar ut egna vlan till varje server.
|
Jag förstår inte riktigt varför du måste ha en egen server.
Och varför den måste vara i sthlm området.. Eller sverige för den delen. Om du vill ha en egen server för ett billigt pris med all den säkerhet som du skrev om. som tex generator. Jag hyr ut servrar för en 700kr i månaden med 1 TB trafik i månaden. alltså 1000 gigabyte. Dom flesta kunder är svenskar och danskar. Dom är nöjda. Det andra är att bara hyra utrymme. för 20 gigabyte i trafik i månaden, det kostar nästan ingenting. iallafall inte hos mig. Ska du ha en server som står i sverige så är detta dyrt däremot! Vad är det som kräver en egen server som du har? Kör du något mer än webserver? MVH Dennis Holm www.1gigabyte.com p.s sidan är inte riktigt klar d.s |
Citat:
www.1gigabyte.com has address 212.181.207.11 <-> 11.207.181.212.in-addr.arpa domain name pointer h11n2fls33o824.telia.com. Om nu någon skulle vara intresserad, vad kollar dom först ? jo, din sida, sen nätverkskonnektivitet, testa att pinga o.s.v. för att se om du kanske har bra svarstider och vad du använder för leverantör. Din egen sida ligger på ett ip som är till för Telias Gruppanslutningar (rätta mig om jag har fel) och du erbjuder servrar för 700 i månaden med 1TB trafik. I mina ögon ser det väldigt konstigt ut. |
Citat:
men nej. där ligger det inte någon server och kommer aldrig att göra! lol. jag vet att det finns dom som försöker med sånt.. hehe.. men inte här. jag kan höra av mig när du kan kolla upp den riktiga servern. :lol: jag kan inte låta bli.. det e för kul. och är det så att man pingar mina servrar så använder jag mig av 3 datacenters i usa. och ping bevisar inte alltid så mycket. mvh dennis holm |
Har du någon referenskund som man kan få besöka/pinga/tracerouta?
|
Menade mer på att du erbjuder tjänsten nu, och din sida nu ligger på telia.
Att du hade fler servrar hade jag räknat ut, och att dom inte ligger i Sverige är rätt självklart med ditt pris och trafikerbjudande :D |
Citat:
med netland? okej.. jag ska kolla med mina kunder om vilken som tycker det är okej. jag respekterar deras "privacy". jag skriver ett inlägg här när någon svarat. mvh dennis |
"www.1gigabyte.com, cannot find server"
anyways, står servrarna i usa? |
Citat:
Är det inte det så vore det kul med en seriös förklaring om hur du kan vara så billig. Citat:
Citat:
// Mats |
Citat:
|
Citat:
Med hans billiga priser kan man knappt förlora på att äns pröva! / D |
Citat:
// Mats |
Varför ens diskutera det här ?
|
Citat:
"Ser också fram emot att "följa några sidor live" och är det så att du håller den kvalitet som du säger så skall jag sälja min server och flytta verksamheten till dig bums." Tycker mig känna en viss "mörkning" av saker och ting här, jag kan inte förstå varför man inte kan tala om vilka sidor som körs på det aktuella hotellet om det nu är så fantastiskt bra. Alla är ju så kvicka på att gnälla om nåt är dåligt. // Mats |
Jag skulle också gärna vilja veta vilka siter du har där, Daggen.
Och mervinst får gärna berätta mer om sin verksamhet. Varför inte DNS uppslaget för 1gigabyte.com(som är registrerad hos godaddy?) fungerar osv. Borde inte verksamheten "rulla på som vanligt" i och med att du redan har många kunder och inte bete sig som att den inte har hunnit starta? Jag tycker det känns en smula oseriöst. Vill gärna höra att jag har fel. 700kr för 1TB i månaden är ju ett drömpris... |
Citat:
|
Citat:
min sida är under design fasen för jag har växt fortare än jag klarat av kan man säga. jag tar support och servern som nr1 i prioritering, sedan min sida. för er som nu tänker "-men då kan han ju inte sälja om han inte har en färdig sida!" men saken är den att kunderna jag redan har ger mig nya kunder. vilket ni alla vet är att det bästa sättet för att få nya kunder på är att ta vara på de man redan har och göra dem nöjda! min sida kan ni kolla på http://www.1gigabyte.com och varför jag kan vara så billig? 1: servrarna är i usa. 2: jag lägger inte på en massa som alla andra gör! 3: jag har ett vanligt jobb som jag inte vill sluta på. vilket i sin tur betyder att jag kan gå plus minus noll! jag är inte som alla andra som endast tänker på att tjäna $$$. alla som vill prova på kan skicka mig 35kr så får ni prova i en månad! så får ni själva se om detta är något att ha! jag är inte direkt här för att göra reklam heller! snarare hjälpa dom som möjligtvis kan behöva den. jag fick denna hjälp härifrån för flera månader sedan. nu gör jag samma sak tillbaka! och det du säger att alla är kvicka på att gnälla.. ojoj.. det e sanning. :D nu har jag bråttom iväg. men kolla gärna min sida. kolla även http://www.2-gig.com/2/ och ge mig lite feedback på vilken design som ni tycker bäst om. många tack dennis holm help.. a ninja is after me!!! :blink: :ph34r: |
Citat:
|
Citat:
(Jag kan även prova tre månader för 105.- om du vill) Jag förutsätter att du har F-skattsedel // Mats |
Får faktiskt försvara mervinst här. Servern funkar prima och trevlig som sjutton är han och har givit mig minst 2 timmar support idag pga. min intellektuella förmåga i server världen var värre än jag trodde ;)
Lastbryggan: F-Skattsedel förutsätter jag nog alla har här på WN, eller? :) |
Citat:
min FA-skattesedel kommer med posten när skattemyndigheterna e klara med sitt.. de brukar ta sin beskära tid! beställde den för några veckor sedan. jag kan mina skatte regler. jag får ha ett företag igång innan jag ansökt om fa-skatt. bara man ansöker inom skälig tid. om du vill prova så skicka mig: för, efternamn och moms nummer. så ska jag göra ett konto till dig. och så skickar jag en faktura när min skattesedel med momsnummer osv har kommit! Mvh dennis holm aaa.. i shouldnt have taken those pills.. there is more ninjas after me now! :ph34r: :ph34r: :blink: |
Ville bara passa på att säga att det är en väldigt stor skillnad mellan olika leverantörer av servrar oavsett om de står i Sverige eller USA.
Mervinst använder sig av en budgetleverantör i USA som är såpass ny på marknaden att det iallafall för mig är för tidigt att fördöma eller glorifiera dem. Det som sagts om dom är att de kan vara lite dåliga/långsamma på supporten, men har förhållandevis bra connectivity och bandbredd. Priserna från leverantören rör sig från 440-1480 SEK för servrar med 1200GB trafik beroende på serverprestandan i övrigt (räknat med växelkurs på 8 SEK / USD). Detta är fakta, sen vad man drar för slutsatser av det angående mervinst's tjänster är upp till var och en. * Uppgifterna är baserade på ägaren av IP-blocket, vilken man får förutsätta att han köper sina tjänster av. |
jag använder mig av mer än ett datacenter.
just av den anledningen att ett datacenter kanske går ner, eller funkar dåligt. då kan jag enkelt flytta allt till en annan server på nolltid. och funkar dns servern på det datacenter som "krånglar" så flyttas dom i realtid. liten säkerhets åtgärd ifall något händer. men vi får se vad dom svenska kunderna som befinner sig på detta forum har att säga i framtiden. många tack dennis holm. gimme some love. :ph34r: :blink: |
För att svara på mervinst's frågor.
Varför jag vill köra egen server: Vill ha en bra prestanda på CPU (och genom att kombinera Linux 2.6 med en modern P4:a på 2,6GHz så måste det bli fullt ös). Vill ha en hyffsat stor disk som ska användas som system/swap/webhotell och sen 2 st @ 80 gb för ett webbprojekt samt en på 200 gb för backup (inget prestandakrav på diskarna (billig IDE alltså) förutom möjligen system-disken). Vill gärna installera OS själv (kör helst Debian). Om man ska hyra en server med motsvarande CPU-prestanda och som har de där diskarna så blir ofta apdyrt. Högprestanda-servrar brukar alltid ha dyra Xeon-CPU:er med snordyra SCASI-diskar och oftast inte just den uppsättningen jag skulle vilja ha. Om jag skulle hyra en burk så skulle jag efter några få månader redan tjänat både prestanda och pengar på att skaffa en egen. Om någon kan erbjuda mig en tjänst där jag får bra prestanda, mycket disk samt bra lina för hyffsat pris är jag annars mycket intresserad. Skönt att slippa tänka på burkens säkerhet. Men som det är nu är vi redan flera stycken som går ihop så det ska inte kosta oss så värst mycket med en egen server. Efter att ha letat efter företag som erbjuder co-location tycker jag webcows verkar bästa på alla punkter. Dom är ju för sjutton t.om billigast! Är det någon som upplevt något dåligt med dom? Om dom bara var 60 mil närmare STHLM så vore dom perfekta, fast avståndet ska inte spela så stor roll. |
Citat:
Citat:
en stor disk för system o webhotell.. antar att du pratar minimum 120gigabyte. sedan 160gb för ett projekt du redan har. och en backup på 200... backupen e okej. men 300gigabyte till webprojekt på en o samma server. det kommer bli som alla andra webhotell. servern är maxad. varför inte dela upp detta på 2 servrar? här är lite olika servrar server 1a: en med webhotell med 120gig hdd.. kostar dig ca 1100 per månad server 1b: en med webhotell med 200gig kostar dig runt 1700 i månaden en med det där webprojekted på 200gb och en backup hd på 200gb kostar dig runt 2200 kr i månaden. servrarna är p4 2.4 ghz, 1gig ram och något du gillar.. månadsvis kontrakt. så vad säger du om detta? något av intresse? :D mvh dennis holm :ph34r: :ph34r: :ph34r: ______ <_< :blink: dude.. those ninjas are looking funny at me! dude.. RUN DAMNIT |
Citat:
jag e lite trött då. därav min "humor" men om jag lyckats göra 1 person glad så är jag glad. /mvh dennis |
Anledningen att jag sätter upp en server är för att ha något som kan hosta mitt webbprojekt. Med "webhotell" menar jag bara att jag ska hosta ett fåtal vänner och bekantas vältrafikerade siter, men det är bara något jag gör för att dela på kostnaden.
Citat:
Citat:
|
30 GB Trafik 1 ipadress
hmm.. och vad kan man göra med detta? mitt erbjudande är med mycket mer. 1000gb och runt 10ip´s servern går att dra ner..du behövde alltså en med en 160gig hdd och en 200gig till backup... jag har inga 160 gig hdd har däremot 2 stycken 200 gigs hd.. en sådan server kostar dig runt 1900kr. men om du känner att du bara behöver 30 gigabyte i trafik och ett ipnummer.. då är det skillnad. /mvh dennis |
Lägger man till 100:- per månad så får man 50GB transfer hos webcows. För 695:- får man 100GB transfer och för 950:- får man 400GB transfer. Hsh så behöver jag bara upp till 30GB transfer som det ser ut som nu.
|
Citat:
vad skulle du få ge för den slags server du hade tänk att köpa då? |
Rätt mycket skillnad på 100gb trafik i sverige, och 100gb trafik i usa.
Sitter man i sverige är det svårt att ligga på mer än 10-11mbit mot usa, och då är de pissnödig och extrem hemlängtan som gäller. Att dra dessa 100gb tar år och dag. 100gb på t.ex. webcows suger man lös på ett dygn, förutsatt att man har lite att dra med d.v.s. Är man uppe och vandrar på 100gb+ i trafik så skulle jag utan att tveka välja Svenska linor med bra peering, WebCows är väl sådär på peering men helt klart en kandidat, usa-servrar skulle jag inte ens fundera på, även om man får samma sak för en tredjedel av priset. |
Citat:
För att klargöra min ståndpunkt, jag är inte intresserad av dina tjänster, däremot intresserad av att WN´s medlemmar erbjuder kvalitéprylar om dom nu måste erbjuda något till andra medlemmar på forumet, just inom webhotell, eftersom jag själv är webhotellsoperatör. Du skriver att du har flera kunder, men samtidigt att du inte kan skicka faktura förrän du har FA-Skatten, hur har du tagit betalt av dina förra kunder då ? (Du behöver inte besvara, mest en kommentar i frågeform, och du är bra på att alltid finna något svar på allt som påstås i senaste inläggen) Varför inte vänta tills bolagsbildning / skatteprylar är klara, innan jag börjar erbjuda tjänster ? Hur hade du tänkt bokföra att N.N köpte webkonto i Januari, om du fick din Fskatt i Mars ? (som exempel) |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Förslag på företag som erbjuder co location är fortfarande intressant. Kommentarer om Webcows lika så.
|
Har du kollat med Port80? Har själv inte erfarenhet av men har hört gott om dom från vissa håll.
Ett tips bara ... |
Citat:
lastbryggan ville få en riktig faktura på grund av hans revisor. jag kan ha företag innan jag har f-skatt. och momsen funkar retroaktivt! man skriver i från vilket datum det gäller! hade vi nu varit i december för en månad sedan. så hade jag kunnat anmäla om f-skatt och moms giltig från 2003/01/01 .... hade nog fått skit från skattemyndigheter och fått gå igenom en revision. men har man alla papper och verificationer så är en revision ingen fara! jag har inte behövt skicka fakturor. varför då skicka? onödigt pappers arbete. det räcker med bokföringen. så länge kunden nöjer sig med det han/hon får som räkning. alla verifications data ska såklart vara med. som räknings nummer, datum, giltighets tid.. osv.. där fick vi lite skatte regler med. mvh dennis holm |
Citat:
Jag hade en revision i våras och blev bl.a. upplyst från Skattemyndigheterna om att om jag har fakturor från "företag" som inte har F-skattsedel så är jag skyldig att betala sociala och arbetsgivaravgift för dessa, (detta gäller även när jag köper annonsering.) Dessa kostnader kan även påläggas mig retruaktivt. Det likställs alltså med att du skulle vara anställd av mig eller snarare att du har utfört ett jobb åt mig som anställd. Och även om fakturan som du skall skicka mig bara är på 35.- så väntar vi tills du har dina papper klara. // Mats |
Citat:
Och nej, du kan absolut inte specifiera 2003-01-01, anmälan hade aldrig, och då menar jag verkligen ALDRIG, gått igenom hos RSV med en så pass lång tid tillbaka. Hur tar du betalt om du inte skickar fakturor? Vad använder du som verifikation när du tar betalt? Om du nu sköter bokföringen måste du ju ha en verifikation på varje försäljning/inköp... och för att ta betalt från kunden vill dem ju förmodligen ha nån faktura, tror inte direkt att något seriöst bolag hade gått med på att wirea pengar till dig om du säger "hej, betala nu, wirea till oss" och sen skickar ett simpelt avräkningskvitto till dem, det måste finnas en specifikation på vad det är du har sålt. Förresten, de flesta av dina kunder var väl danska & svenska? ;) Och sluta radbryta efter varje mening, som dessutom innehåller i snitt 4 ord, man får ju ont i ögonen av att läsa inläggen här. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson