WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borde man inhandla en MacBook pro? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046966)

Webmasterpro 2011-03-07 04:05

Borde man inhandla en MacBook pro?

Hejsan allihopa!

Jag har nu ett dilemma framför mig, låt mig förklara.

Jag är en inbiten Windows-användare och har aldrig lämnat denna komfortzon, men nu funderar jag på äventyra lite och eventuellt köpa en MacBook pro!

Vill nu höra om det är någon här som har gått från Windows till Mac och om detta byte var ett bra ett?

Anledningen till att jag vill ha en Mac är bland annat på grund av att dem verkar störtsköna att arbeta med bland annat samt på grund av diverse redigeringsprogram osv.

Ha det bra allesammans!

Mvh,
Alex

gfors 2011-03-07 07:59

Åsikterna i den här frågan är ju ofta både många, och starka. Men min personliga uppfattning är att jag aldrig ångrat mitt byte en sekund.

Jag känner inte heller till en enda person som bytt och inte är helnöjd. Jag har varit en stark förespråkare av Mac sedan jag själv bytte för ca 4 år sedan, och alla vänner som jag styrt in på ett byte har alla sagt samma sak, "varför bytte jag inte tidigare?!".

Jag har inte hittat en enda sak som jag saknar med Windows, däremot så har jag 1000 anledningar till varför jag aldrig kan överge Mac OS idag.

Det finns alltid många som kommer att slåss med näbbar och klor för att hävda att Mac är dåligt. Ofta har dessa aldrig/sällan provat en Mac själv, och har bara valt ett "läger" av någon princip, ofta för att Mac kostar mer. Dessa kommer du garanterat att stöta på när du frågar om du ska byta till Mac. Mitt tips är att när du överväger bytet till Mac, lyssna på de som faktiskt bytt till Mac (och även de som bytt tillbaka om du hittar någon), och lyssna inte på Windows-fanatiker som aldrig provat en Mac.

Om du ska köpa en Volvo, så är det ju givetvis mer intressant att veta om Volvo ägare är nöjda, än att höra vad SAAB ägare har att säga om Volvo.

emilv 2011-03-07 08:49

Jag håller i stort sett med gfors. Fast att alla är helnöjda är inte riktigt sant; jag kände mig inlåst i Apples plattform och bytte till Debian GNU/Linux efter ett par år. En stor anledning var att det bara finns ett utseende på operativsystemet. Du kan byta bakgrundsbild men konfiguratonsmöjligheterna slutar i princip där. Apple bestämmer vilken färg och form du ska ha på dina fönster (ett utseende som de dessutom byter med jämna mellanrum. Droppen för mig var när de gjorde det mörkgrått mellan Tiger och Leopard).

Rent tekniskt är det däremot ett bra operativsystem så om du inte är lika grinig som mig finns det ingen anledning att tveka på den punkten. Du får inte skumma meddelanden i tid och otid för saker du inte bryr dig om, det är lätt att förstå sig på hur allt hänger ihop och du kan fokusera på det du håller på med istället för en massa trams på sidan om. Mac OS X är en bra arbetsmiljö!

Apples hårdvara är rätt dyr. Du får mindre kraft för pengarna än om du köper en PC från andra tillverkare. De brukar inte heller vara speciellt snabba med att uppgradera sina datorpaket så oftast är det förra generationens komponenter (jag vet inte hur det ser ut i den senaste serien). RAM-minne från Apple brukar vara svidande dyrt och inte alls följa samma priskurva som resten av marknaden så vill du öka minnet rekommenderar jag att du köper det separat (det är lätt att uppgradera själv och bryter inte mot garantin). På hårddisksidan gäller i princip samma sak men jag tror att det strider mot garantin och är en svårare åtgärd. De är även lite griniga när fel uppstår och oftast krävs att flera andra upplevt samma fel innan de tar in det på garantin, till exempel om plastdetaljer går sönder vid normal användning eller om batterier slutar fungera.

Det var ungefär den kritiken jag hade. På plussidan finns, förutom att operativsystemet är rätt bra, att hela plattformen är integrerad och anpassad för att underlätta ditt arbete. Apple tänker på detaljer som gör att allt flyter på bra. De har också vettiga säkerhetsnivåer där du får ange administratörslösenord för att göra saker som kan förstöra datorn (programinstallationer och andra vanliga attackvägar för virus).

bjornstrom 2011-03-07 09:48

Ett tips för dig som funderar på att "Switcha" är http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/

Jag tror du kommer trivas som Macanvändare!

Lime 2011-03-07 11:35

Jag blir också lite sugen emellanåt, Apple gör sjukt snygg hårdvara.
: )

Mina erfarenheter är kanske lite gamla, men jag bytte från Mac till PC och har varit helnöjd. Både i skolan och hemma hade jag Mac. Det var segt och strulade och kändes faktiskt "krångligt" med alla specialformat jämfört med resten av världen. Detta var under Apples mörka tider och mycket har nog blivit betydligt bättre, både med hårdvara och kompabilitet.

Som inbiten utövare av simracing är det för min del ändå uteslutet att byta tillbaks. Iofs kan man ju ha en extra tjusig dator (utöver de andra extradatorerna ; ) Fast det är nog lite bökigt att byta dagligen mellan systemen, eller?

gfors 2011-03-07 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Lime (Inlägg 20396526)
Mina erfarenheter är kanske lite gamla, men jag bytte från Mac till PC och har varit helnöjd. Både i skolan och hemma hade jag Mac. Det var segt och strulade och kändes faktiskt "krångligt" med alla specialformat jämfört med resten av världen. Detta var under Apples mörka tider och mycket har nog blivit betydligt bättre, både med hårdvara och kompabilitet.

Som inbiten utövare av simracing är det för min del ändå uteslutet att byta tillbaks. Iofs kan man ju ha en extra tjusig dator (utöver de andra extradatorerna ; ) Fast det är nog lite bökigt att byta dagligen mellan systemen, eller?

Det är dag och natt om man jämför "de gamla dagarna" med nuläget. Idag märker man aldrig av någon skillnad i format m.m. I princip alla standardprogram typ Office finns ju i versioner för bägge, och filfomaten är desamma. Personligen stöter jag aldrig på problem, och då jobbar jag dagligen som ensam Mac i en Windows företagsmiljö.

Men jag minns hur det var på 90-talet. Då körde jag Mac för att jag pysslade med formgivning, men övergav Macen för Windows mellan typ 1999-2006. På den tiden var det alltid ett konstant meckande för att byta filer och jobba mellan Mac och Windows.

Jag har faktiskt även två vänner som köpt Macbook Pro's (men kör Windows som standard via Bootcamp) bara för att dom gillar designen, kvaliten och skärmarna på Apples burkar. Dom startar aldrig ens Mac OS, och det funkar jättebra för dom. Så att byta mellan OS är en barnlek.

Lime 2011-03-07 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396529)
Jag har faktiskt även två vänner som köpt Macbook Pro's (men kör Windows som standard via Bootcamp) bara för att dom gillar designen, kvaliten och skärmarna på Apples burkar. Dom startar aldrig ens Mac OS, och det funkar jättebra för dom. Så att byta mellan OS är en barnlek.

Ja så har jag också funderat på. Men då byter de ju faktiskt inte OS?
; )

oskarh 2011-03-07 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20396510)
RAM-minne från Apple brukar vara svidande dyrt och inte alls följa samma priskurva som resten av marknaden så vill du öka minnet rekommenderar jag att du köper det separat (det är lätt att uppgradera själv och bryter inte mot garantin). På hårddisksidan gäller i princip samma sak men jag tror att det strider mot garantin och är en svårare åtgärd.

Man får byta både HDD och RAM i Macbook Pro utan att bryta mot garantin. Det står utförligt hur man gör det i instruktionsboken. Är kort och gott 10 skruvar för att få bort undersidan, sedan är det fritt fram att meka. Allting sitter i ett lager och är lättåtkomligt. Inte som i en laptop från ex. HP där du har 10 lager med komponenter för att komma åt en hårddisk tex.

Även jag kan rekomendera Macbook Pro om man vill ha en trevlig arbetsdator. Jag har föregående modell, så den har verkligen ingen kraft i sig (en kass core2duo) men fungerar till det jag gör, ircar och kodar. Att den stått emot en luft-tur i bilen och ett glas coca cola över tangentbordet gör mig bara extra nöjd! Även om du väljer att inte köra OS X kommer du inte bli missnöjd över köpet, för en MBP har extremt mycket bättre byggkvalitet än en HP eller Dell. Inge plastdetaljer som knarrar. Fläkten går tyst sålänge man gör normala saker (Alltså inte surfar på webbsidor med mycket flash...) Men fläkten på högsta varv låter ändå tystare och behagligare än mina kompisars Sony Vaio Och Asus (som förövrigt ALDRIG varvar ner, utan går på högsta så fort windows startat)

kalasboll 2011-03-07 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20396534)
(Alltså inte surfar på webbsidor med mycket flash...)

Just det, för flash är onormalt.

Sweely 2011-03-07 13:12

Hahahahah... vad är oddsen. Beställde precis (12:40 typ) hem en MPB från Apple Store :)

gfors 2011-03-07 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20396538)
Hahahahah... vad är oddsen. Beställde precis (12:40 typ) hem en MPB från Apple Store :)

Mycket nöje! Vilken modell blev det?

Kör du Mac sedan tidigare?

Sweely 2011-03-07 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396540)
Mycket nöje! Vilken modell blev det?

Kör du Mac sedan tidigare?

Macbook Pro 13". Nix, inbiten windows-användare likt TS :)

gfors 2011-03-07 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20396534)
(Alltså inte surfar på webbsidor med mycket flash...)

Flash = fläktfart tycker jag inte är ett problem som är isolerat till Mac, upplever att Flash lever rövare med de flesta datorer jag hamnar på. Har börjat köra click2flash sedan en tid tillbaka, och helt plötsligt går det att besöka tidningars hemsidor igen!

gfors 2011-03-07 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20396541)
Macbook Pro 13". Nix, inbiten windows-användare likt TS :)

Kul, välkommen! Du kommer att bli grymt nöjd. Kör själv 13" MBP, mer nöjd med den än 15" MBP jag hade innan faktiskt, så jäkla smidig.

oskarh 2011-03-07 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396542)
Flash = fläktfart tycker jag inte är ett problem som är isolerat till Mac, upplever att Flash lever rövare med de flesta datorer jag hamnar på. Har börjat köra click2flash sedan en tid tillbaka, och helt plötsligt går det att besöka tidningars hemsidor igen!

Japp, kör också något sånt plugin. Lite jobbigare att behöva aktivera de flashapplikationer man vill se, men å andra sidan slipper man all jobbig reklam.

Har förövrigt alltid min fläkt på minst 3000RPM och ljudet är så lågt att man knappt hör det om man inte lyssnar riktigt noga i ett tyst rum. Datorn blir lite svalare, och det är ju alltid bra.

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396543)
Kul, välkommen! Du kommer att bli grymt nöjd. Kör själv 13" MBP, mer nöjd med den än 15" MBP jag hade innan faktiskt, så jäkla smidig.

13" är så smidig. Kusinen min har 15" och den är nästan lite för klumpig, trots sin ringa storlek. Hade en HP på 17" som kändes smidigare än en 15" MPB faktiskt.

Sweely 2011-03-07 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396543)

Jag balanserade på en tunn tråd när det kom till 13"/15". Tvekade väldigt länge men valde slutligen att köra på en 13". Hoppas innerligt på att jag blir nöjd :)

wiB 2011-03-07 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20396545)
Jag balanserade på en tunn tråd när det kom till 13"/15". Tvekade väldigt länge men valde slutligen att köra på en 13". Hoppas innerligt på att jag blir nöjd :)

Det lär du garanterat bli. Finns ingen skönare laptop att jobba på (imo) :)

gfors 2011-03-07 14:39

Det som revolutionerade min nya MBP 13" var valet av SSD hårddisk. Fläkten hörs aldrig (jag menar aldrig), och den blir aldrig varm. Min gamla MBP 15" kunde bli så varm att det inte gick att ha den i knät, min nya blir knappt ljummen. Sen startar dessutom alla program *galet* fort också.

Aldrig mer en dator utan SSD säger jag bara.

oskarh 2011-03-07 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396558)
Det som revolutionerade min nya MBP 13" var valet av SSD hårddisk. Fläkten hörs aldrig (jag menar aldrig), och den blir aldrig varm. Min gamla MBP 15" kunde bli så varm att det inte gick att ha den i knät, min nya blir knappt ljummen. Sen startar dessutom alla program *galet* fort också.

Aldrig mer en dator utan SSD säger jag bara.

Köpte du disken förmonterad eller köpte du en separat och slängde i? Det senare är rekommenderat då du får välja SSD själv sett till vad som ger mest prestanda per slant och du behöver inte betala Apples överpris.

Undrar förresten vad det är för diskar Apple slänger in?

MikaelB 2011-03-07 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396507)
Om du ska köpa en Volvo, så är det ju givetvis mer intressant att veta om Volvo ägare är nöjda, än att höra vad SAAB ägare har att säga om Volvo.

Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger? :)

Finns nog bara ett bra svar på frågan dock, köp en och avgör själv? Oavsett vem du frågar så är garanterat frågan färgad av egna åsikter och värderingar.

gfors 2011-03-07 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20396561)
Köpte du disken förmonterad eller köpte du en separat och slängde i? Det senare är rekommenderat då du får välja SSD själv sett till vad som ger mest prestanda per slant och du behöver inte betala Apples överpris.

Undrar förresten vad det är för diskar Apple slänger in?

Köpte med Apples SSD från fabrik. Jobbet pröjsade så det blev enklast så ;)

Hade jag köpt själv hade jag nog försökt ge mig på att sätta dit en själv. Även om priserna gått ner så känns det fortfarande dyrt att lägga på SSD hos Apple. Även om jag med facit i hand kan tycka att det är värt även det priset, skillnaden är otrolig!

Vet inte vad det är för disk som sitter i, står bara "Apple SSD TS128B" i systeminfon.

gfors 2011-03-07 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20396562)
Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger? :)

Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.

Johan H 2011-03-07 16:58

I augusti 2010 gick jag över helt till Apple! Köpte mig en iMac 27 tum. Perfekt dator.
Det enda som är jobbigt är att lära sig hur allt fungerar, men det går snabbt. Har en del snabbkommandon som jag ej lärt mig än, men det kommer.

Det som är så jävla bra med Apple är att allt är så pass bra ihopsyncat. Installerar hårdvara (skrivare m.m.) är så enkelt på apple att det går inte ens jämföra med PC.

Skulle installera 4 skrivare som vi har på kontoret på ena PCn, 2 av 4 är installerade och det tog tid (med drivrutinerna m.m.) dom andra 2 kan jag inte ens hitta med PCn.

Slog på macen, inom omloppet av sekunder så hitta den alla 4 skrivare (och fax) och hämtade drivrutinerna automatiskt. Behövde inte göra ett skit.

Ganska skönt. Snart blir det en iPad 2! :)

oskarh 2011-03-07 18:08

Ska jag vara ärlig så har jag använt mac regelbundet de senaste fem åren. De första 4,5 åren har jag dock varit rätt skeptiskt mot just mac. Alltid föredragit windows. Men nu senaste halvåret så har jag funderat seriöst på att gå över helt nästan! Det enda som sätter stopp är ekonomin.

hej 2011-03-07 20:48

Jag använde Windows fram till 2007. Då var väl insatt i OS:et, men trivdes så där. Sedan bytte jag till Linux (Ubuntu) på heltid. Gillade det, men tyckte det var för tekniskt och krångligt så fort man ville göra något lite mer avancerat (läs: pilla i terminalen).

Efter ett halvår köpte jag min Macbook och har sedan dess aldrig tittat tillbaks. Jag älskar operativsystemet, programmen, utseendet, själva datorn (hur snygg är den inte egentligen?)

Min Macbook inköptes hösten 2008. Medan den inte klarar av allt lika galant som en ny MBP gör, är den fortfarande snabb (inte segare än när jag köpte den). Fantastiskt. Jag har aldrig stött på en PC som funkar lika bra, om inte bättre, efter 2,5 år. Och det bästa för oss web junkies: min dator sover bara (jag slår igen locket på natten och när jag går/åker till skolan). Så fort jag öppnar locket och skriver in lösenordet är jag uppkopplad. Det går på 2 sekunder.

Du kommer inte bli besviken om du byter, men däremot rekommenderar jag dig att ha ett öppet sinne. Allt är inte lika som i Windows, vissa saker kommer du kanske irritera dig på till en början. Men sedan vänjer du dig och uppskattar de istället.

Alex 2011-03-07 21:20

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag är både osx och win7-användare. Är inga problem att skifta, och man vänjer sig snabbt.

Anders Larsson 2011-03-07 21:45

Jag har periodvis använt Mac även om jag mestadels numera sitter på PC.Men vill ändå hävda att det inte är så smidigt med OSX som man alltid hör.

På jobbet kan vi bara lyckats installera scanningfunktionen på skrivaren på en dator. Min win7 burk då alltså. Visserligen slutade skrivaren att fungera och krävde lite pill, men det gick bra att scanna iaf :)

Fläktarna låter inte speciellt mycket i min dator, inte heller flera av mina kollegors, medans en av dem har en riktigt högljudd MBP. Faktiskt har två stycken identiska datorer, varav en är tyst och en högljudd. Ingenting jämfört med min första laptop från Compaq dock.

Trots allt funderar jag dock på att min nästa dator ska blir en iMac eller MBP.

Tips till alla som funderar på att köpa MBP, se till att få den med glossy skärm. Upplevelsen blir mycket trevligare.

nosnaj 2011-03-07 22:04

Jag kör både Win7 och os x, det senare sedan årsskiftet på en mb 15". Tur man har extern skärm för 15" är på tok för lite när man ska jobba med programmering, då ska man ha minst 2 stora skärmar :)

Tycker os:en är likvärdiga, själva macbooken är snyggare än pc-laptops enligt mig, men sen får man ju gå runt med en likdan som alla andra förvisso.

Snart kommer även en ny revolutionerande sak, fullskärmsläge för applikationer, då kommer det slå win7 med hästlängder.

Xamda 2011-03-07 23:04

nosnaj - Kan du förklara för mig vad du menar med "fullskärmsläge för applikationer"? Massor av mina applikationer kan köras i fullskärmsläge... I Windows. Förstår inte.

MikaelB 2011-03-08 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396567)
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.

Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? :) Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.

Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.

AndreasS 2011-03-08 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20396677)
Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.

I vissa fall mindre eftersom människor generellt inte gillar att erkänna sitt misstag, om de nu begått ett sånt. Därför kan folk vara rabiata i sitt försvar av något bara för att försvara sitt eget val, inte produkten i sig.

Säger inte att det gäller alla Mac-användare (eller nån annan produkt för den delen), men det är inte helt ovanligt.

Nedan gäller då bilar, men det var det enda jag mindes rakt av just nu:
Citat:

Ursprungligen postat av Autoindex
– Den som köper en bil för 400 000 kronor är känslig för vad andra tycker om bilen, säger Anders Parment.

– Det kan få som konsekvens att man tar varje tillfälle att uttrycka att man är mer nöjd än man faktiskt är. Det finns dels en besvikelse i att upptäcka att den dyra bilen inte är felfri och dels en besvikelse i att omgivningen inte ger den bekräftelse som man förväntat sig.

Källa: http://www.vibilagare.se/autoindex/a...kvalitet-27836

ion 2011-03-08 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20396639)
nosnaj - Kan du förklara för mig vad du menar med "fullskärmsläge för applikationer"? Massor av mina applikationer kan köras i fullskärmsläge... I Windows. Förstår inte.

Det han syftar på är att när nästa Mac OSX - Lion lanseras kommer det följa med en funktion för fullskärmsläge. Precis som när du startat ett spel i Windows, den körs i fullskärmläge och ej i så kallad windows läge som de flesta applikationer körs i. Stödet finns redan idag i vissa program som Lightroom, Aperture, iPhoto osv.. Nu bakar de in den i själva OS-et.

Testa Lighrooms fullskärmsläge så får du se hur det kommer att fungera. Tycker det funkar kalas när man redigerar bilder eller jobbar mycket med grafik.

nms 2011-03-08 11:23

http://www.gizmodo.com/gadgets/images/iProduct.gif

gfors 2011-03-08 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20396677)
Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? :) Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.

Det jag menar är att man sällan är tillräckligt insatt i något man själv inte använder.

Jag är exempelvis helt fel person att fråga vad som är bra med Windows, inte för att jag använder Mac, utan för att jag inte är insatt i Windows. Däremot kan jag mycket väl svara på vad om fått just *mig* att välja Mac.

Uttalar man sig om något man själv inte är insatt i så blir det lätt bara fördomar, rykten, och gamla erfarenheter.

Att hysa agg mot en tillverkare av elektronikprylar bara för att man själv valt att köpa en annan produkt måste vara bland det löjligaste som finns, och det är tyvärr allt för ofta just där debatten om Mac eller Windows hamnar. Denna brukar oftast drivas på av just personer som inte ens provat det som dom spyr galla över. Det var därför jag gav tipset till alla som är nyfikna på Mac att dom ska fråga Mac ägare.

nosnaj 2011-03-08 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20396639)

Jag var lite ironisk eftersom det funnits sedan urminnes tider för Windows ;)

Johan_W 2011-03-08 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20396705)
Jag var lite ironisk eftersom det funnits sedan urminnes tider för Windows ;)

Tycker det är fult att vara ironisk...

Hörde förresten rykten om att det skulle släppas ett nätverksinterface till mac så att dom faktiskt gick att använda till nåt. Men man ska inte tro på rykten.

MikaelB 2011-03-11 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20396700)
Det jag menar är att man sällan är tillräckligt insatt i något man själv inte använder.

Jag är exempelvis helt fel person att fråga vad som är bra med Windows, inte för att jag använder Mac, utan för att jag inte är insatt i Windows. Däremot kan jag mycket väl svara på vad om fått just *mig* att välja Mac.

Uttalar man sig om något man själv inte är insatt i så blir det lätt bara fördomar, rykten, och gamla erfarenheter.

Att hysa agg mot en tillverkare av elektronikprylar bara för att man själv valt att köpa en annan produkt måste vara bland det löjligaste som finns, och det är tyvärr allt för ofta just där debatten om Mac eller Windows hamnar. Denna brukar oftast drivas på av just personer som inte ens provat det som dom spyr galla över. Det var därför jag gav tipset till alla som är nyfikna på Mac att dom ska fråga Mac ägare.

Hur kan du då svara på vad som är bra med Mac?

Den person som kan svara på frågan är i sådana fall den som använder Mac och PC för två olika anledningar och ser bra och dåliga saker med båda systemen. Men dom människorna är tyvärr extremt få.

Så troligen är personen som inte använder något av det den bästa att fråga om åsikter då han är helt objektiv. Dvs Toyota-ägaren ;)

gfors 2011-03-12 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20397326)
Hur kan du då svara på vad som är bra med Mac?

Den person som kan svara på frågan är i sådana fall den som använder Mac och PC för två olika anledningar och ser bra och dåliga saker med båda systemen. Men dom människorna är tyvärr extremt få.

Så troligen är personen som inte använder något av det den bästa att fråga om åsikter då han är helt objektiv. Dvs Toyota-ägaren ;)

Lyssna på ditt argument. Du säger alltså att den som kan svara om något är bra, är den som aldrig använt det han uttalar sig om?

Nu är inte frågan att hitta världens mest objektiva person, utan TS ville veta om Mac ägare är nöjda och anser att det är ett bra köp.

Vill du veta om Mac är bra? Fråga en som använder Mac.
Vill du veta om Windows är bra? Fråga en som använder Windows.

Vill du veta om Windows är bra? Fråga INTE någon som aldrig använt Windows. För HAN VET INTE.

MikaelB 2011-03-12 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20397353)
Lyssna på ditt argument. Du säger alltså att den som kan svara om något är bra, är den som aldrig använt det han uttalar sig om?

Nu är inte frågan att hitta världens mest objektiva person, utan TS ville veta om Mac ägare är nöjda och anser att det är ett bra köp.

Vill du veta om Windows är bra? Fråga INTE någon som aldrig använt Windows. För HAN VET INTE.

Nej men den personen ger den mest objektiva åsikten.

TS frågade om folk var nöjda med sitt byte från Windows till Mac snarare om vi ska vara petiga.

Johan_W 2011-03-12 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20397353)

Det där blir väl lika fel? Självklart tycker Volvoägaren om Volvo annars skulle han köpa något annat, lika väl som Saabägaren tycker om Saab.

Om du verkligen ska få en rättvis bedömning så ska du ju fråga 20-25st support/helpdesk/it-tekniker och se vad dom har för åsikt, vilket OS som skapar flest supportärenden. Då får du ju ett objektivt svar på vilket OS som skapar minst problem för användaren.

Av egen erfarenhet så är jag rätt säker på att svaret skulle vara:
1. Linux (Till stor del pga dess användare ofta är kunnigare än genomsnittet)
2. Windows
3. Mac

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson