![]() |
PHP-utvecklare sökes som partner
Ni kanske har läst tråden som jag startade ”The Social Network (filmen om Facebook)” där jag berättar om ett projekt som jag och en mycket god vän höll på med länge och intensivt.
Eftersom min tidigare partner har gått vidare med att bilda familj och inte har längre har tid till detta projekt så söker jag en ny samarbetspartner för detta stora projekt. Jag skrev också i tråden om att projektet vi sysslade med höll sig inom ett område där konkurrensen är stor och jag väljer nu öppet att tala om vilken nisch det handlar om och det är dejting. Men låt mig fortsätta innan ni drar några förhastade slutsatser om detta för jag vet att konkurrensen är stenhård och det är svårt att slå igenom på marknaden. Vår idé var inte att starta en vanlig dejtingsida för singlar utan istället inom en nisch för dejting som till exempel för de som är intresserade av sport, resor m.m. Vilken nisch vi började arbeta inom vill jag inte gå in på men jag tror fortfarande på idén och idag finns det bara en sida i Sverige som har inriktning för den här målgruppen. Jag tycker att den webbplatsen är dålig, tafattig och liknar mest de andra dejtingsidorna där man får fram fejkbesökare som användaren tror att har besökt ens sida. Jag vill bygga sidan användarvänlig tillsammans med ett högt integritetsskydd plus mycket annat. Tyvärr kommer vi inte åt varken kod eller design för vårt tidigare projekt då allting är borta så vi måste tyvärr börja om från scratch eller börja med ett open source verktyg och jobba utifrån det. Nischen är väldigt kontroversiell och min sambo var inte så positiv till detta men när jag pratade med övriga personer så tror de alla på idén och expanderar man den i fler länder så kommer detta bli stort. Jag tror att om vi hinner drar igång till sommaren och lanserar sajten i början på 2012 så kan vi redan under 2012 få verksamheten lönsam med mycket goda framtidsutsikter. Det finns inget kapital till detta och inget bolag startat. Men med tiden startar vi ett AB och där du får 30% och jag 70% av bolaget. Jag vill börja med att träffa den tilltänkta samarbetspartner där vi skriver ett NDA-avtal tillsammans och går igenom punkt för punkt. Är du en PHP-utvecklare som har ett driv och en passion utöver det vanliga så vill jag komma i kontakt med dig. Av säkerhetsskäl kan jag inte berätta inom vilken nisch dejtingsidan kommer att rikta sig mot. Men jag berättar gärna mer vid ett möte ”eye to eye” mot att vi skriver som sagt ett NDA-avtal. Ett annat sätt är att jag sänder dig ett NDA-avtal som du får skriva på och sända tillbaka till mig och att vi sedan tar allt via e-post. Mina uppgifter i det här bolaget är som tidigare – komma med designförslag och förslag på funktioner där du programmerar in allting. Jag har även mycket goda kontakter med media som gör att vi innan lansering kan få bra publicitet. Har du frågor eller är du intresserad? Dra iväg ett PM så kanske vi syns och kan göra detta till verklighet. |
varför ska du ha 70% kommer du att jobba betydligt mer är din partner som du söker?
Är tanken att börja koda dag och natt och ha siten klar till 2012 och då börja dra in pengar, eller kommer det in pengar tidigare i projektet? du skriver också "Hade vi idag fortsatt med detta så tror jag att vi båda haft detta som en heltidssyssla med en omsättning på 30-40 miljoner/år och 10-15 anställda på heltid. " på vad baserar du det? |
Citat:
Citat:
Nej, det kommer inte att komma in pengar i projektet under utvecklingsstadiet. Citat:
De övriga målen som jag har satt upp är: - Lansering våren 2012 - 2012 omsätter vi mellan 5-8 miljoner - 2013 har vi en sida i varje nordiskt land med en omsättning på mellan 20-25 miljoner |
http://www.wn.se/showthread.php?p=20390333#post20390333
Där skriver du att du redan går med vinst på 700-1500k. Varför inte anlita någon istället eller bara ta ett lån om du är så säker på de siffror du ställer upp? Det vore ju helt klart betydligt bättre för dig. |
Vill helst inte anlita någon eller ta ett banklån, istället vill jag arbeta tillsammans med någon. Siffrorna som jag ställde upp i mitt tidigare inlägg baserar jag på marknaden och undersökningar som jag har tagit del utav.
|
Hej Doctor.Data!
Jag har tyvärr redan tillräckligt med egna projekt så jag kan inte vara behjälplig men blev lite intresserad av projektet och dina tankebanor. Utan att veta alltför mycket om branschen så tror jag på din idé om ett nätverk med nischade datingsajter. Sport, politik, IT, filmälskare, musikälskare - marknaden är stor. Har som sagt ingen större inblick i marknaden och därmed ingen aning om detta redan finns. Vad jag dock inte tror på är dina högtflygande planer. Citat:
|
Citat:
Citat:
- Ej användarvänlig - Marknaden finns och kommer alltid att finnas - Har kontakter inom media och kan på det sättet ordna gratis marknadsföring Jag kanske tog i lite när jag sa 5-8 miljoner. Men för att hamna tillbaka på jorden så vågar jag påstå att 3-4 miljoner om man lanserar webbplatsen mellan Januari-Mars 2012 är inte en omöjlighet. |
Så du ska konkurrera med otrohetssajten eller?
Jag får lite underliga vibbar av det här också eftersom du har ett par anställda redan och ger intryck av att ha resurser nog att anställa en utvecklare på heltid istället vilket skulle vara mycket mer förmånligt för dig. |
Tycker också det här börjar bli lurigt, nyss 5-8 miljoner och 1h senare har du halverat omsättningen. Hur många medlemmar/besökare ar du räknat på?
Sen skriver du "Sjalv sa gick jag till banken, redovisade uppgifter pa det jag ville kopa samtidigt som jag satte tva fastigheter i borgen. Blev beviljad ett lan pa 12 miljoner kronor." vilket jag inte får ihop med "Vill helst inte anlita någon eller ta ett banklån" Om du kan redovisa liknande uppgifter för det här projektet, varför inte gå till banken? Du kanske även skulle ta och berätta lite mer om dig själv? |
Hej igen :)
Jag följer upp med lite mer konstruktiv kritisk runt ditt projekt. Jag ber dig att inte missförstå mig nu, jag tycker inte att dina planer är totalt fel - mitt syfte är att agera devil's advocate för att få dig att se på projektet med andra ögon. Det vore synd om du slösade bort all den där härliga drivkraften och kreativiteten på något som har en så stor risk att misslyckas. Det skall och kan man absolut göra om det handlar om passion, men i detta fallet verkar det mer handla om att tjäna pengar. Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vad säger att detta inte ska gå hem? Kan det vara så att målgruppen kanske är mindre? Ok, det kanske den är. Men om då lanserar webbplatsen i fler länder då hittar fler människor också. Finns en till sida som är lanserad i, om jag inte minns fel, 5-6 länder och även den ser risig ut. Förstår inte. Om man nu ska bygga en kontaktsajt, varför inte göra den ordentlig istället för att arbeta halvhjärtat och göra slaffsig och dålig? |
Citat:
Citat:
Av din beskrivning att döma så tänker du själv satsa på en liten nisch och då handlar det väl antagligen om en ganska begränsad kundkrets? Varför tror du inte att din enda konkurrent redan har majoriteten av de kunder du är ute efter? De kommer självklart inte att ge sig utan strid när du träder in på scenen och det kommer nog inte vara så lätt som du tror att locka över dessa till dig. De betalar för en tjänst där personerna de är ute efter redan finns samlade. Ingenting är omöjligt och det finns nästan alltid utrymme för nya aktörer MEN din framställning framstår som orealistiskt optimistisk och något naiv. Utan att veta mer om detaljerna så tror jag hur som helst att det är ett smart val att inte låna några pengar till detta projekt :) |
När du har "räknat" ut att du ska omsätta miljoner, skulle gärna vilja se dom uträkningarna eller är dom helt tagna ut luften?
|
Citat:
Jag tycker min konkurrent har en väldigt kladdig och komplicerad webbplats. Det är svårt att hitta, dålig text. Ja, det mesta är dåligt. Startsidan är väl det enda som får godkänt av mig. Citat:
Jag kan peka på väldigt många punkter som gör att min webbplats kommer slå ut den andra med hästlängder. Sen om folk känner att marknaden är mättad och trött nu på dejting via internet, det kan jag köpa. Med handen på hjärtat är jag själv riktigt trött på alla dejtingsidor som finns. Skulle jag nu bli medlem så blir det e-kontakt av många anledningar. Citat:
|
Skulle vilja se siffrorna bakom din prognos över omsättningen. Communityn och datingsiter är en VÄLDIGT mättad marknad är min känsla.
Vad har din konkurrent för omsättning? Hur ser affärsmodellen ut? Är det genom annonser på sidan eller medlemsavgifter(om du kan avslöja det)? Hur många medlemmar kommer du ha enligt prognosen? Efter ett år och efter två år Hur mycket drar du in per medlem? Sedan får du nog räkna med att få ge något bra introduktionserbjudande för att kunna locka till dig tillräckligt med medlemmar för att du ska få aktivitet och komma över "critical mass". Ett community eller en datingsite utan medlemmar och aktivitet är inte värt mycket alls och det är ingen som vill använda sidan. Därför tror jag det är svårt att få så höga intäkter år ett. Det är ju allmänt känt att communities och datingsiter har svårt att få upp lönsamheten utan att ta en medlemsavgift. |
Och vips är din omsättning gått från 8miljoner till 500k på en dag. Det här gör ju att siffrorna låter tagna ur luften.
Jag tror du skulle tjäna på att berätta mer om dig själv redan i det här läget dels för att folk slipper slösa tid på skivar ihop samarbetsavtal osv om det sedan visar sig att du bara har en id+e och inget att backa upp den med och dels för att du inte vill ha svara av 14åringar som sitter hemma och kodar html på pojkrummet. Har du något som backar upp det du säger? affärsplan budget osv? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Räknar med att dra in mellan 200.000-250.000/månaden första året. 10.000 medlemmar köper för minst 200/månaden. Citat:
Citat:
Mitt mål är att 2012 göra en omsättning på mellan 5-8 miljoner kronor. Omöjligt? Nej, det är det inte. Citat:
Citat:
Det är fruktansvärt svårt att backa upp detta med omsättningen och det tror jag ni förstår lika väl som jag. Jag vill gärna inte gå ut offentligt med vad jag vill göra och hur jag ska göra för att människorna ska välja mig och inte min konkurrent. |
Citat:
E-kontakt är för övrigt inte registrerade utomlands utan drivs av ett helsvenskt företag. Det är förvisso inte din nisch men genom en lämplig undersökning och enkel matematik bör du kunna göra något utav dessa siffror. Detta bör du dock redan ha gjort :) |
Citat:
Citat:
Målet är att ha 500.000 medlemmar om 5 år och mellan 10-15 anställda och vara den ledande aktören inom den här nischen. Målsättningen är absolut realistisk och jag har gjort en undersökning runt på stan och fått positiva svar att människor skulle kunna bli medlem på en sån här sida inom den här nischen. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Mina omsättning som jag har satt tror jag på och jag med rätt person så kommer det att gå framåt. Sen vet jag att många är skeptisk till dejting eftersom marknaden är mättad och därför kan det vara så svårt att få tag på någon seriös. Trots att ni har varit skeptiska till detta så har jag ändå mottagit 4-7 PM. |
Eller också kunde du ha visat hur du räknade. Tror du så hårt på din idé ska du ju inte börja ändra din för att du får två skeptiska svar på ett forum.
|
För sakens skull vore det spännande att få höra mer om de andra projekt som du är engagerad i / drivit tidigare Doctor.Data. Du har i tidigare trådar antytt att dessa har varit rätt så framgångsrika. Det kan vara viktig information för en eventuell framtida partner som just nu sitter och funderar på om han skall hoppa på tåget eller ej.
|
Citat:
Men jag vill inte kalla mig en framgångsrik människa med mycket tillgångar. Har kommit in i USA och lyckats få kontakter inom porrbranschen som är väldigt kontroversiell och på det sättet har jag tjänat pengar. Men jag är i stadiet att sälja av allting jag är delägare i för jag vill skaka av mig den branschen och gå vidare i livet med andra projekt. |
Bra, jag tror att du tjänade på öppenheten i denna frågan. Däremot så tror jag att du vänder dig till fel forum. WN verkar till övervägande det bestå av entreprenörer i någon form, om du vill hitta en kodapa så finns det nog bättre forum för detta. :-)
|
Citat:
Men tack för all konstruktiv kritik som jag har fått! :) |
Citat:
Du menade nog undanhålla och inte underhålla :) Håller med coredev helt, ärlighet är a och o när det gäller samarbeten så det är nog en bra idé att spela med öppna kort redan från början. Hoppas du hittar någon, även om det som påpekats är mycket entreprenörer här så finns det ju inget som säger att inte även sådana kan ha intresse av ett givande samarbete. Finns många rena kodare också dock. |
Citat:
Citat:
Tyvärr är min tidigare partner upptagen och kan inte lägga ner lika mycket tid på detta som han kunde tidigare. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson