![]() |
Ge ni pengar till tiggare?
Har märkt att tiggeriet i Tunnelbanan har blivit intensivare ( Eller jag som åker på andra tider ). Bruka Ni ge pengar tiggare?
Jag gör de inte, om de inte är en Svensk kvinna / man som ber om stålar. Av den anledningen att ge pengar till utländska tiggare, är som att mata råttor, man ge lite pengar till dem, och så kommer fler och fler. Dessa tiggare ingår oftast organiserad brottslighet från forna Sovjet, det får inte uppehålla sej i Sverige, eftersom de inte kan försörja sej. När de inte kan tigga tillräcklig mycket längre, så börja det med andra typer av brott och en del tiggare ingår redan organiserade brottslighet. Nu tycker nog många att jag är en inhuman skitstövel och vill man hjälpa andra människor ge pengar till statsmissioner och Svenska kyrka, det ser till att de får mat och kanske tak över huvudet, men ge inga pengar direkt till tiggare, ni skadar samhället och problemet större. |
Citat:
Visst att många tiggare styrs av organiserad brottslighet och placeras ut för att håva in pengar till organisationen, men det lyder ingen tvekan om att de faktiskt finns dem som verkligen måste tigga för att få mat till dagen. Jag gör goda gärningar ibland , men sällan att jag brukar ge 100 spänn. Det finns mycket andra saker i samhället som inte fungerar och som skadar samhället, tiggare är inte det största problemet vi har i sverige precis. Jag känner folk som hamnat på gatan och känner till storys om hur det gått till, skulle jag själv hamna på gatan en dag hoppas jag att det finns folk med goda hjärtan som köper en skål soppa till mig och inte ser på mig med det onda ögat och spottar för att jag enligt dem tillhör en brottslig organisation. Dock kan jag hålla med om att en viss sorts tiggare verkligen är jobbiga att få på sig , tex just dem i tunnelbanan som kommer o spelar munspel eller gitarr bredvid en på tåget och ger sig inte av förräns man viftar med händer mot honom/henne, eller dem som e på en med massa papperslappar om att de har en mor eller ett barn som ska opereras och de behöver 38.000 . Den jobbigaste tiggaren jag någonsin vart med om var i Thailand, det va på min första resa ner dit och jag visste inte hur det fungerar med tiggare där än. Kom fram en risig man till mig och förkalrade han vart på arbetsinterljuv och att han nu inte hadde tågpengar att ta sig hem med, jag tänkte såklart hjälper jag honom och frågade hur mycket han behöver, då vräker dåren ur sig "60 euro" jag sa "you can have 60 baht, i know what the traincost is in Thailand" sen gav jag honom 60baht som är ca 15kr lr nåt, då kastar tiggarjäveln dem rakt i ansiktet på mig och svär och går därifrån. Tji där fick man för man var hjälpsam. Det jag visste om Thailand dock som tur var att bråka med lokalbefolkningen inte är nåt att föredra. |
Du gjorde rätt att visa med mänsklighet, problemet är att du skulle givit 100:- till stadsmissionen istället, tro det ger mer nytta.. Men det bero som sagt vem man ger pengar till.
Jag kan tänka mig att ge pengar till "svenska" kvinnor som tigger, det är de som far mest illa, det bli utnyttjade. Folk som går runt med krycka och låtsa vara handikappad och det värsta är det som tigger med att spela musik, eftersom de ofredad folk på tunnelbanan och det spelar musik väldigt illa skulle aldrig falla mig att ge pengar till dem. Man måste skilja mellan olika tiggare också, folk som kommer hit i organiserad form från .RO och andra gamla СССР stater eller människor som har fallit ur det allt glesare skyddsnätet som samhället erbjuder. Det sist nämnda grupp skall man hjälp, den andra gruppen skall returneras till sina hemländer och låta myndigheterna där få äga problemet. Du förstår inte! Genom att ge pengar till fel sorts tiggare, så kommer det fler och fler. Med social utsatthet kommer olika typer av brott, vi kommer får mer otrygghet i samhälle. Citat:
|
Förstår jag inte? det där tror jag är individuella tolkningar om vad man tror "att ge pengar till tiggare" leder till . i min värld kanske det leder till en skål soppa för en hungrig själ, medans du tänker att det går till en ett gäng som använder pengarna för drogtillverkning.
I min värld hadde 100 kr till stadskommisionen , lett i slutändan att kanske 3 kr av den summan verkligen hadde nått någon som behöver den. Men, men roligt diskussionsämne. |
Nej. Jag har inget problem med att t.ex. betala en bussbiljett åt någon som tillfälligt är i nöd men att ge bort kontanter till uteliggare, heltidstiggare etc. gör jag inte.
Kan tillägga att de gånger jag åker tåg till Sumpan eller Stockholm så brukar jag köpa den där blaskan som en del uteliggare brukar sälja då det visar på någon sorts vilja att jobba för pengarna. |
Citat:
|
Instämmer! Väntar dock tills den finns iPaden. Läser ogärna tidningar på papper.
Citat:
|
Finns ingen anledning att understöda en parasitär livsstil.
|
Jag brukar ofta ge pengar till uteliggare, men aldrig till tiggare. Med uteliggare så menar jag de där utslagna stackarna som har bott i samma gathörn i tio år och som brukar övernatta i sina egna spyor.
Tiggeriet på tunnelbanan, där unga friska män springer och delar ut lappar till resenärer, har jag dock inget till övers för. Skillnaden är att uteliggarna inte blir fler bara därför att man ger dem pengar. Men ger man en tiggare pengar så dyker det strax upp två nya. |
Citat:
|
För er som inte vet vad situation stockholm är kan ni läsa mer här: http://www.situationsthlm.se/ nu minns inte jag exakt hur det var men något i denna stil "uteliggarna köper loss tidningarna för 20kr styck och säljer dem sedan för 30kr och gör en vinst på 10kr per såld enhet. det bästa med hela detta koncept är att det framkallar ett slags sparande då han/hon behöver pengarna för nästa dags inköp av tidningar istället för att supa upp/spendera/slösa pengarna.
|
Jag förstår ironi , den är någon som man förtjänar också. :-) iPaden är en lite av lyxprodukt dessutom , som skiljer drastiskt från Sit sthlm försäljares levnads vilkor.
Men det jag menar, är att om Sit Sthlm fanns i iPaden, skulle de sälja flera nummer och därav få in mer intäkter, som det kan fördelar över alla försäljare. Jag har nästa aldrig kontanter på mig, men fanns den iPaden skulle köpa den. Jag tro fler är i samma situation. Citat:
|
äh
äh bättre du skänker pengarna till stadskommisionen istället för att köpa sit.sthlm i ipaden. =)
Citat:
|
Jag har funderat på att köpa matkuponger på restaurang och ge till hemlösa på gatan.
Jag tror det bästa man kan göra är att ge dem ett jobb. De som säljer tidningen "situation Stockholm" gör ju ett bra och hederligt jobb. Det borde skapas en organisation som kan ge dessa människor ett enkelt jobb så de tar sig ur sin situation. Jobben kan vara enkla så de klarar av dem, typ kratta löv, Klippa gräs, gräva diken, plantera träd, plocka kottar till plantering av träd m.m. En sån organisation ska vara religiöst och politiskt obunden, stadsmissionen är ju religiösa förtecken. |
Matkuponger skulle kunna vara en bra ide, men på vilket sätt vet man att de används till mat och inte säljs vidare? att skapa en organisation som du nämner Conny är en mycket bra ide.
|
Tycker det är som några andra skrivit i tråden, bättre att köpa den tidningen som de hemlösa säljer än att ge pengarna till tiggarna. Det vissar, enligt mig att dem är villiga att jobba för pengarna, och inte bara sitta ner med en mugg i handen.
Där jag bor köper jag gärna av personen som säljer tidningen, då jag vet att han har problem och har det svårt med att få ihop sitt liv. Det känns bra att veta att pengarna går till någon som verkligen behöver det. |
Någon som kan siffrorna? alltså om hur mycket de som säljer tjänar på en tidning?
|
Citat:
|
Citat:
Det måste vara en totalt hopplös situation att varken ha jobb eller bostad. Dessutom har de problem med fylla och droger allt detta tillsammans är ju totalt hopplöst. Kan man avlasta dem ett eller två av dessa problem utan moralpredikningar så tror jag mycket är vunnet. |
Tidningen kostar 40 kr. 20 kr går till försäljaren. Upplagan ligger på runt 20-30k ex/månad. Inte så mycket mtp att i alla sådana här diskussioner är det alltid några som säger "jag ger inte pengar till tiggare men jag bidrar till Situation Sthlm/Stadsmissionen/Frälsis/etc" Fast när man kollar på siffrorna bidrar inte de flesta till varken det ena eller det andra. :p
Tidningen är i alla fall väldigt bra och hade helt klart sålts ännu bättre om den distribuerats i butik. Se upp för rumänska tiggare (ursäkta språket) som plockar upp ex från väntrum, pendeltåg och liknande och försöker sälja den vidare. Kolla alltid att försäljaren har en "auktoriserad återförsäljare"-lapp på sig. |
Jag brukar köpa Situation Stockholm.
Åker inte kommunalt så ofta men när jag väl gör det så handlar jag. Enda gången jag inte gjorde det var när gubben hade en Systembolagspåse med en flarra i bredvid sig, sa faktiskt till honom att gå och köpa en ICA-påse och gömma flarran i. Vara lite streetsmart... |
Citat:
Här i Norge så har vi också tidningssystemet, dock kostar bladet 100kr,men det inte hemlösa som säljer här, utan det är alkohol/narkotika missbrukare. Problemet är dock att 50kr per sålt blad är en ganska god avans även för polacker, balter, och annat folk som kommer hit för att tjäna en hacka. Dessutom är dom mer ren och städade, så dom som faktiskt köper tidningar köper av de som ser mest "ren och harmlös" ut, vilket resulterar i att pengarna går helt fel. Nu är det på förslag att man måste ha gått igenom något sorts avvänjningsprogram för att få jobba med att sälja tidningarna. Vilket förhoppningsvis kan lösa problemet. Själv så går jag förbi tiggare varje dag på matbutiken, dom står i ingången.. där det blåser varmluft, säljer dom tidningar så köper jag inte om dom inte ser riktigt sliten ut, om jag ger någonting så är det på vägen ut, och då är det gärna en baguette, eller annan form av färdigmat, som mer eller mindre inte kan missbrukas. Jag ser precis som andra i tråden säger att det finns fel i mitt sätt att agera med, men jag vill veta att mina pengar går till dom som faktiskt behöver det, och som har kämpat sig ur narkotika/alkohol missbruket och försöker reda upp sitt liv, inte dom som försöker stoppa undan en klumpsumma, för att dra hem och leva gott. Norge är tyvärr ett land där missbrukare oftast lämnas till sitt eget öde, och får lite eller ingen uppföljning när dom väl har hamnat där. Det finns vårdplatser, men dom är extremt få, och kön är oftast så lång att det är för sent när dom får sin tur. |
Citat:
Ger inte pengar till tiggare men kan köpa Situation Stockholm. I vissa länder/kulturer så anser de inte att ni hjälper tiggarna genom att ge en peng utan tiggarna faktiskt hjälper er att att må bra/bättra på er karma/se till att pärleporten öppnas när ni står där o knackar på osv genom att ni hjälpa andra männsikor. :) |
Alltså en del av dem kan nog inte jobba. Möjligen i kejdor och med 9 svansad katt som motverings redskap.. Många har hjärnskador efter flerårig missbruk.
Citat:
|
Tanken är vacker, men verkligheten är grymmare än så. Idag slåss folk om enklare jobb, så det blir något meninglöst FAS 3 jobb.
Jag tycker man skall hjälpa dem som behöver hjälp och sedan det som inte hör hemma i Sverige, utan bara kommer hit för att söka lyckan få hjälpa att återvända. Citat:
|
Rumänska tiggare skall man inte mata alls, säg gärna till medresenärer som ger pengar. Ge man pengar till Rumänska tiggare, desto större kommer problemet att bli med dem.
Råttor kan signalera till andra råttor vad det finns mat och var de finns gift, Rumänska tiggare har samma egenskaper. Jag förstår inte varför myndigheterna, inte går ut och varna om denna grupp. Om man inte gör något idag, kommer det bli ett gigantiskt problem om några år. Citat:
|
För att inte tala om alla "musikanter" i själva vagnarna...
|
Om man nu skall ge en tiggare något så är det väll ändå bättre att ge dom mat eller kläder som dom kan tänkas behöva och inte pengar. Pengarna kanske går till att köpa öl eller annat onödigt som för som gör att det känns "lättare" att leva, men som egentligen bara förvärrar deras situation.
|
Citat:
Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare. Problemet med Situation Stockholm är att tidningen inte är intressant |
Tycker inte heller man bör ge pengar till tiggare, att ge bort pengar utan urskiljning löser inga problem, snarare tvärtom. Erbjud att köpa en måltid istället i så fall. I vissa länder kör polisen bort tiggare. Det tycker jag är helt fel väg att gå men däremot bör socialtjänsten engagera sig lite mer. Deras så kallade "uppsökande verksamhet" är ju ett skämt idag.
|
Citat:
|
Brukar ge pengar när jag spelat livepoker och har mycket kontanter på fickan. Eftersom klockan då är runt halv 5 på morgonen så ser man rätt enkelt vilka som har det jobbigast, brukar fokusera på de äldre och de som ser svagast ut. De där ligorna med utplacerade tiggare brukar inte hänga på ett nattöppet mcdonalds, utan där finner man de riktigt utslagna ofta. Sedan har det blivit till en ritual för mig när jag plussar, de ska vinna när jag vinner. Brukar ge typ 10% av vinsten, vilket kan bli rätt sköna pengar ibland.
Tyvärr lirar jag sällan numera, så då är jag lite mer restriktiv, men ibland kan det vara jävligt svårt att gå förbi någon som ser ut att må dåligt ute i kylan utan att ge något. |
Citat:
De är ofta EU-medborgare och har således rätt att vistas i landet. Tiggarna är i de flesta fall inte rumäner, utan romer från Rumänien. För myndigheter så är det omöjligt att angripa problem som orsakas av enskilda folkgrupper, eftersom man då indirekt angriper folkgruppen. Ingen politiker kan föreslå en lösning på ett problem, om det inte ens går att formulera problemet med en politiskt ortodox retorik. Att ens tänka tanken är vad George Orwell hade kallat för Thoughtcrime och finns det någonting som europeiska myndigheter är duktiga på så är det Crimestop. Tunnelbanan kan således översvämmas av tiggare och ingen myndighet skulle ens kunna definiera det som ett problem, än mindre föreslå åtgärder. Sett ur myndigheternas perspektiv så har vi ett väl definierat problem med uteliggare (som inte är en etnisk homogen grupp), men inte med tiggare på tunnelbanan. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Vill bara skriva att det är flera i den här tråden som "växt" i mina ögon.
Själv är jag inte speciellt aktiv längre, men har ett förflutet där jag varit aktiv till förmån för Stadsmissionen, där jag även "praktiserat" i deras socialbyrå och jobbat för Stadsmissionens special-sommarkollo. Efter Haiti-domänauktionen förra året (som drog in ca 110K så har jag jobbat lite för att det ska komma in mer där..) http://www.unicef.se/egna-insamlingar/domains så ägnar jag mig numera bara åt KIVA när det handlar om att supporta andra människor http://www.kiva.org/lender/InternetSweden Men ger väl en slant till behövande i Sthlm, kanske 1 gång på 10.. Om någon är intresserad av hur KIVA fungerar, så rekommenderar jag er att googla på "KIVA-mikrolån for dummies " (eftersom det finns de moderatorer som ogillar att jag länkar till egna inlägg) |
Jag brukar ge pengar till uteliggare. Har tidigare varit aktiv i Röda Korsets ungdomsförbund och sett mycket skit på nätterna, särskilt mot uteliggare.
En vacker dag kan man hamna där själv, då får man hoppas det kommer någon och ger en slant till en så man iaf får en varm kopp kaffe i handen. @Internet Sweden: Arne Bakken (sångare) startade en insamling där vi var inblandade, kommer inte exakt ihåg hur mycket Dansbandsdax skänkte men det var rätt mycket. Många artister samlades för att spela in en låt till de behövande i Haiti!. |
Citat:
|
Var det inte en ny lag på G som skulle förbjuda tiggeri i Sverige?? Tyckte jag läste det någonstans för ett bra tag sen...
Men håller med ConnyWesth om att man borde ge alla ett jobb istället för pengar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson