![]() |
Kommunal / Friskola?
Tjenare.
Ska söka till gymnasiet ikv, men har fram till sommaren ändå att ändra mina val. Har tänkt på en skola som ägs av en privat aktör, en s.k friskola. De enda skillnaderna jag vet är: 1. Mera fritt arbete på friskolan 2. Ägs utav en privat aktör. Har ni några andra tips man bör tänka på? T.ex varför man ska gå på en kommunal och inte friskola osv? |
du bör kolla upp friskolan mer än bara gissningarna :).
finns både bra och dåliga friskolor såväl som bra och dåliga kommunala. Så kreditkoll på bolaget som driver skolan, googla på skolans utbildningar/skolan, gå dit.. begär ett besök på skolan osv. lycka till (kolla jag lyckades hålla mina politiska åsikter utanför.. wohoo :P) |
Försök träffa tidigare eller nuvarande elever (brukar gå bra på ett öppet hus, men det har kanske redan varit). Bra frågor att ställa till elever kan vara:
* Vet lärarna vad de pratar om? * Är det mycket läxor? (personligen föredrar jag att lära mig saker på skoltid) * Hur är studiemiljön? Är lokalerna trivsamma? * Lär de sig något; känns tiden väl spenderad? * Är de nöjda med utbildningen? * Vad tycker de är bäst/sämst med skolan? * Om det är en teknisk utbildning: hur bra är redskapen som används (datorerna?)? Jag tror inte att det generellt går att jämföra friskolor med kommunala skolor. Det är som att fråga om nötkött eller vilt är bäst, när skillnaden egentligen ligger i hur det är tillagat. Jag gick i Åva, en av Sveriges bästa gymnasieskolor (åtminstone om man får tro Aftonbladets lönestatistik), och är otroligt nöjd med min utbildning. Den har gett mig en bra grund att stå på för mina fortsatta studier, lärarna var kompetenta och uppmuntrande. Åva gymnasium är en kommunal skola. |
Jag går/gick på en friskola här i Göteborg och jag tycker det suger.
Skolans budget är väldigt liten och eftersom vi endast går halvdagar så får vi göra alla upgifter på vår fritid. |
Citat:
Egentligen är det ingen skillnad på en kommunal skola i jämförelse mot en friskola. Bägge skolorna har samma kursmål och samma förutsättningar för hur de ska nås. Den enda stora skillnaden är väl att friskolor drivs som ett bolag. (Behöver ej vara privat ägande, det finns även kommunala friskolor.) Det du bör kolla innan du väljer är väl kvalitén på de skolor du funderar på. Förutom att höra vad nuvarande elever säger kan du även gå in på skolverket och skolinspektionen och se vad som finns om skolorna där. http://siris.skolverket.se/ http://www.skolverket.se |
Det är större risk/chans att friskolor inte har all "infrastruktur" som man kanske är van vid från kommunala skolor, tex matsal, gympahall, bibliotek. Läste om en friskola som "läste in" all gymnastik genom att åka iväg på en friluftsvecka, sen var det klart. Friskolor är ibland ganska små, så det blir mer personligt och bättre kontakt mellan elever och lärare (när man väl ser dem). I genomsnitt är lärartätheten mindre på friskolor och även andelen behöriga lärare är lägre överlag.
|
Tack Grabbar.
Ska kolla in länkarna Kretius skicka. Dennis: Haha ;-) Jag är dock väldigt politisk engagerad om man tänker på politiken i hemlandet men det är en annan femma. Det är därför jag vill gå samhäll, det ger en grund för just detta som jag kanske vill jobba med i framtiden, dvs om jag läser högskolan etc. Sweely: Hm, vet dock inte hur du ser på skolan med tanké på att du har mkt frånvaro och att du inte gillar skolan av vad jag läst på din blogg (Inget illa menat :)) men detta kan förklara saker, t.ex att det är mkt att göra hemma. Brukar gå rätt snabbt att göra sina saker i skolan och är man effektiv, vilket jag inte är egentligen hehe, så kan man få en hel del fritid över. Men jag får faktiskt ta och söka några skolor nu, sen gå på öppet hus i maj då jag missade det tidigare p.ga att jag var lat och hade andra saker för mig. EmilW: Väldigt bra frågor. Jag har en kompis som går där ska försöka få tag på han, dom får ju dock egna datorer och utifrån vad som står på skolans hemsida så får alla egna bärbara datorer under de här 3 åren. |
Citat:
Kommunal skola = Ingen idrottshal, kanske ngt litet hörn biblotek i något övergivet klassrum, lunch kort på närliggande resturanger.. Så är det iaf på skolan jag kollat på (Dock inget biblotek i något övergivet klassrum utan det var mer som ett skämt, dock har dom ett litet biblotek iaf) |
Det stämmer att friskolor inte alltid har all "infrastruktur" som andi påpekar. Men ibland kan det vara en fördel. När jag gick i gymnasiet hade vi 3 idrottshallar till vårt förfogande. Vi spelade fotboll, spelade fotboll, spelade bandy, spelade fotboll, spelade badminton i en för liten sal och spelade fotboll.
På friskolan några kvarter bort hyrde man in sig i olika anläggningar. Ibland simmade man, var på en tennisanläggning, bowlade (idrott?), styrketränade på gym med möjlighet att få månadskort sjukt subventionerat etc. Så stirra dig inte blind på intrastrukturen, utan titta på hur man har löst avsaknaden av den. Vet inte hur det är på andra ordet, men här är det ganska många friskolor som har ett lunchkort, där eleverna får välja mellan ett stort utval av lunchrestauranger, istället för att de mindre friskolorna har egna matsalar. Yes, Max hamburgare finns med, men man får, enligt ryktet, inte köpa pommes till burgaren :P |
Det finns även så kallade "kommunala friskolor" :) Eftersom jag principiellt är emot friskolor så tycker jag väl valet är enkelt.
Annars instämmer jag med övriga - se till att besöka skolorna och prata med lärare och tidigare elever (helst de som gick ut året innan så informationen är aktuell). |
Citat:
|
Oftast är en friskola lite mer modernare, bättre miljö och mer frihet öppenhet och kanske inte lika stel miljö.
Hur bra utbildningen är kan man kanske fråga sig, det lär ju skilja mycket mellan skolorna. Jag gick på friskola, dock kunde jag sakerna innan istället. Då man kunde mer än lärarna på tekniska utbildningarna. Fick även fullt ansvar för drifta skolnät och lärarnät under min tid på gymnasiet, hade global enterprise administrator konto. Även full tillgång till koncernens nät/servrar då den behörigheten var global. Även full behörighet på alla servrar inklusive betyg systemen. Hade även extremt många timmar ledigt sista 2 åren, där emot var det många som missbrukade friheten och satt och spelade hela dagarna på sin laptop som dom har fått. Då var det tiden lunarstorm var lite mer aktivt och modernt, folk blev rätt tjuriga när man blockerade det. Dom som var snälla kunde jag råka ge tillgång till ICQ och lunarstorm :P Men nu börjar jag nästan bli gammal och har ju hänt extremt mycket senaste åren just på friskolor och ökningen av friskolor. Dock så är ju alltid konkurrens bra, vilket ökar kraven även på friskolorna som dom kommunala. |
Jo, som ni påpekar så kan friskolor vara lite mindre "bra" än kommunala.
Har inte träffat på någon kommunal friskola (haha låter lite smått roligt) Dock kan jag hålla med Nabil att 35 kr inte är så mycket, vet inte ens vad man kan få för detta inne i stan riktigt, förrutom 3 cheesburgare, och ja, vad det mättar och är nyttigt *or not*. Jag ska iaf hursomhelst, söka denna skola, sen ta en kommunal, och sedan prata med min syo och gå på öppet hus längre fram. Får verkligen inte missa öppet hus nu annars sticker jag bara till skolan på egen hand och frågar någon lärare eller något. Sen tycker jag att patrikweb förklara ganska bra och man fick lite perspektiv, även om det var ett antal årsen du gick gymnasiet säkert. Konkurrens är bra, jag vill dock inte gå med folk som har byxorna uppe i naveln och hängslen osv, (nu skämtar jag lite) men jag vill gå mer i en halvbra skola, alltså där det inte är för högt tempo om man säger så. |
Citat:
Inte ens cola. Eller bullar. |
Det finns ju alla typer av personer, vissa väljer ju friskola endast för det är slappt (mer frihet själv) eller för dom vill ha en dator.
Med största sannolikhet så har du mer möjligheter och friheter på en friskola, där emot krävs det ju att man tar ett större ansvar själv med då. Så var det ju även på min tid, alla olika typer av folk. Dom som hade intresse och hade kunskaper gick det bra för alla fall dom som jag vet. Sedan fanns ju det ju personer som var totalt hopplösa. Dom vet jag inte vad dom gör idag eller så då men. Vissa ville ju inte ta sig tid att försöka lära sig kändes det som. Vi hade bra mat på skolan med, samtidigt som skolan även hade restaurangutbildning med, maten ingick ju självklart. Dock blev det ofta ändå att man gick och åt på resturang flera dagar i veckan alla fall. Tyckte det var helt okej dagar, rätt skönt ha en laptop på skolan och kunna sitta dricka kaffe under morgonlektionerna och dagarna. Eller om man gick in till serverrummet och tog sig en kopp kaffe och slö surfade. (Det var lite lugnare miljö i serverrummet ibland) Och tyckte lärarna var bra så, dom var alla fall rätt unga inte någon gammal antik sak som borde hamna på museum istället. Sedan var det ju vissa saker som lärarna var missnöjda över, men det handlade mer om saker mellan ägande bolaget av friskolan. Det var ju inget som kom ner officiellt till vanliga eleverna. Är det så att man får betala för maten i skolan i Göteborg? För en bekant fick betala för maten i den kommunala gymnasiet i Lerum vet jag. Men det var ju som sagt även det en massa år sedan nu. |
Citat:
Haha. Jag kan inget annat att hålla med. Jag tycker personligen att fler "vuxna" och inte "pensionärer" ska jobba i skolan, bara för att skapa den kontakten, med eleverna. T.ex så kommer jag bättre överrens med unga lärare i skolan än dom som är lite äldre, ja, vad kan det bero på? Dom hänger inte med i dagens samhälle så mycket, man kan inte skapa den känslan, t.ex att prata om vardagliga saker som går utanför skolans gränser och allt sådant med dom, ni hajar säkert. Dock prata jag med en kompis nu som går på den fristående skolan, han sa den va skit bra, bra touch mellan lärare/elever/betyg och allt, egen dator, eget ansvar en hel den är det även om han inte sa det då jag inte frågade men detta är bara bra tror jag, i en viss mån, bara för att bli förbredd inför det verkliga livet. Maten är gratis (Det är egen matsal) där men det finns resturanger och sådant där i närheten. |
Att man får en dator är ju inget som är förbehållet privata friskolor. I Helsingborg har vissa av kommunens skolor gett ut laptops till grundskolan, det gick ju inte så bra kan man konstatera.
Men egentligen, om en skola är bra eller dålig har ingenting med om den är kommunal, kommunal friskola eller privat friskola. Det är helt andra saker som avgör om en skola är bra än vilken ägarform den har. |
Citat:
På vår skola har en hel del små kidds i 5-an och/lr 6:an fått egna laptops. Dock avgör ju inte detta heller om det är en bra skola eller inte ;-) Men det är mycket fritt arbete, ta eget ansvar som gäller på den fria skolan. Av vad jag läst och hört från min kompis nu, och från er då :) |
Det är en extrem åldersdiskriminering som Patrik ger uttryck för men inget överraskar mig längre... Självklart ska man inte bli av med jobbet när man fyller 60. Det bästa är en blandad ålder med lärare från 23 till 70. Att inte äldre människor ska kunna umgås och samtala med yngre är lika korkat som att irakier och svenskar inte kan umgås.
|
Citat:
Det finns många med rätt gammal inställning och utbildning, samt som i regel är rätt trött på allt som vet att dom ändå inte kommer få något annat jobb och håller sig kvar. |
Citat:
Jag menade inget illa mot folk som är 60 år och arbetar över huvudtaget, eller lärare över 60 nu när jag snackar, men som PatrikWeb säger så har dom oftast en gammal inställning, och ibland kan man faktiskt bli tvingad till att köra den. Ptja, "tvingad och tvingad" men nu förstår ni mig säkert, dock skiljer sig detta på olika skolor. T.ex jag har flera lärare över 60 år och en som jag bara har på en viss dag, är en riktig livsnjutare, rena rama filosofen. Han lär ut grymt bra, dock i ett praktiskt ämne som träslöjd, men man lär sig lika mkt på hans lektioner som man gör under en hel skolvecka om man tänker allmänbildning. |
Citat:
|
Med tanke på hur värdelös svensk lärarutbildning har blivit så skulle jag föredra en normalbegåvad och normalmotiverad 50-plussare framför vilken nybakad lärare som helst. Det är skrämmande vilka nötter man släpper igenom på lärarhögskolan...
|
Jag har haft extremt duktiga lärare som varit både unga och gamla. Min matematiklärarinna i första ring var mycket duktig och motiverande, och hon gick i pension under min gymnasietid. Åldern är alltså ytterligare en rökridå som inte har med saken att göra. Bra och dåliga lärare finns i alla åldersgrupper.
Jag föredrar en blandning. Det är uppmuntrande och lärorikt att omges av olika personligheter, och av folk med olika erfarenheter. |
Citat:
andi: Det du säger är ingen nyhet. Så har det alltid varit ja, bästa att vänja sig, och det har jag gjort ganska mycket kan jag säga dig. Dock föredrar jag unga lärare i några lägen...t.ex när det gäller Idrott. Tänker inte ta ett exempel på det då jag håller på med att lämna in ansökning för gymnasieskolan..(Flera hundratals om inte tusen pers inne på sidan, ett klick på sidan och man får vänta 10 min) |
Jag gick kommunal skola men det var ett väldigt fritt program där det mesta gjordes på eget initiativ då vi hade egna datorer etc. Man kunde välja att plugga i skolan eller utanför skolans område.
Tror mycket beror på hur bra självdisciplin man har också. Har du bra självdisciplin, friskola, dålig självdisciplin, skola med fasta lektioner och full tid på skolan. |
Citat:
Vet inte hur mycket självdisciplin jag verkligen har, det är mycket som sker runt omkring mig som tar en stor del utav min tid vilket resulterar i att jag gör lite sämre skolarbeten än tidigare men ändå tar jag mig i kragen och lyckas göra allt i god tid med halvbra resultat - som fungerar. Men detta lär det väl bli ändring på. |
Jag vill rekommendera en friskola åt dig i Göteborg som jag gick på. Portalens Gymnasium. Mycket bra skola, med inriktning på IT och med god budget för skojiga grejer.
Schyssta och kompetenta lärare, och jag har fortfarande bra kontakt med några av dessa. |
Citat:
Nice, kollar lite på deras hemsida nu. Ser ju fint ut. Dock vill jag läsa "samhäll" eftersom att det är en bred linje och ger mig bra grund till ett och annat senare i livet. Så Samhäll är iaf säkert, men om det skulle vara ngt it så skulle det nog blir ITG eller Portalens som du länka till. Verkar ju som att IT-säkerhets programmet kan vara svårt och kul (tänker mer på poängplanen) och den är ju väldigt lik med "samhälls baserade" linjer men ändå. :) |
Välj den skola som har högst medelbetyg på eleverna. Snittar skolans elever på 18,0 är det uppenbart en bättre utbildning än om snittet är 10,5. Det är mycket mer motiverande att ha skärpta studiekamrater än korkade.
|
Citat:
|
Citat:
Men den fristående skolan har mycket coaching och andra relaterade saker som får en studie motivierad (av det jag har läst på deras hemsida). Man har även snack med ens handleare en gång per vecka i någon timme eller något i den stilen - för att planlägga sina mål och vad man vill uppnå och vilken strategi man jobbar med. Genomsnitts poäng är : 15,4 - 15,6 för 2010's sista års elever - för den skolan jag har sökt som 1:a för den skolan som jag sökt som andra val, hittar jag tyvärr inte genomsnittspoänget på. |
Citat:
|
Citat:
Jag vet lärare som ej har fått fortsatt anställning när dom har satt betyg efter prestation och inte efter vad skolledningen ville för att få upp statistiken. |
Men sen kan det ju vara så att Snittet är t.ex 15,5 eller 10,5 eller 18,0, men detta är ju bara snittet/medelvärdet.
Någon kan ju lika väl ha 19 och en annan 12 och några mitt emellan osv men jag förstår Bjorne. |
Citat:
|
Citat:
Att betygen överhuvudtaget skulle visa på engagerade och duktiga lärare är i sammanhanget taget ur luften. Det är läraren själv som sätter betygen och en oengagerad lärare kan ha många anledningar till att sätta högre betyg än eleverna förtjänar, till exempel för att släta över ett dåligt jobb från lärarens sida eller för att läraren helt enkelt har andra referensramar än en duktig kollega. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Några fler snabba klipp om betygsinflationen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fri...for-hoga-betyg http://www.dn.se/sthlm/forortsskolor...for-hoga-betyg http://www.expressen.se/1.1804897 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson