WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Massiv ändring i googles sökalgoritm (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046769)

MRDJ 2011-02-25 11:31

Massiv ändring i googles sökalgoritm

Igår genomförde Google en massiv ändring i sin algoritm för att motverka länkfarmar.

Läs mer om det här:
http://googleblog.blogspot.com/2011/...-sites-in.html

BarateaU 2011-02-25 12:42

Intressant, de vill så ett slag mot mfa, autobloggar, länkfarmar osv. Se hur de slutar.

MRDJ 2011-02-25 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20394609)
Intressant, de vill så ett slag mot mfa, autobloggar, länkfarmar osv. Se hur de slutar.

Här kan ni läsa ett exempel på några som blivit drabbade:
http://searchengineland.com/googles-...business-65926

daniel_ 2011-02-25 13:20

Det verkar inte som det slagit igenom på alla datacenter. Jag får olika resultat hela tiden när jag kollar mina sidor.

Men tanken bakom verkar vara riktigt bra. Det finns väldigt mycket skräp i SERPen generellt sett.

akelagercrantz 2011-02-25 13:31

Verkar ha fått en del stora effekter.

Enligt artikeln på searchengineland verkar ju flera stora sidor redan börjat förändra sina beteenden för att inte hamna i filtren.

Visst är det positivt att det blir mindre skräp i serpen, men är det inte lite skrämmande att google har så stor makt över webmasters som de har idag?

BarateaU 2011-02-25 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av akelagercrantz (Inlägg 20394621)
Verkar ha fått en del stora effekter.

Enligt artikeln på searchengineland verkar ju flera stora sidor redan börjat förändra sina beteenden för att inte hamna i filtren.

Visst är det positivt att det blir mindre skräp i serpen, men är det inte lite skrämmande att google har så stor makt över webmasters som de har idag?

Jo de kontrollerar ju marknaden, säger de "hoppa" så får man hoppa.

Syke 2011-02-25 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av akelagercrantz (Inlägg 20394621)

Fast anledningen till att de har så stor makt är väl för att många webmasters låter dem ha det? T.ex. skapar länknätverk, mfa-siter etc. Är man webmaster för en "normal" site så har man nog inte så mycket att frukta. De lär ju inte göra ändringar som innebär att de som söker får mindre relevanta träffar?

akelagercrantz 2011-02-25 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Syke (Inlägg 20394625)
Fast anledningen till att de har så stor makt är väl för att många webmasters låter dem ha det? T.ex. skapar länknätverk, mfa-siter etc. Är man webmaster för en "normal" site så har man nog inte så mycket att frukta. De lär ju inte göra ändringar som innebär att de som söker får mindre relevanta träffar?

Men vad kan man som webmaster göra menar du för att minska deras makt? Jag tycker snarare att det är användarna ( innefattar även mig själv ) som ger dem deras makt.

Visst har man kanske inget att frukta om man håller sig till deras regler, men är inte det definitionen av makt? Du måste hålla dig till reglerna för att få vara kvar i serpen.

Oavsett om de använder makten till bra eller dåligt tycker jag att det är skrämmande med en enskild part som har så stort inflytande på webben.

Lite mer konkurrens bland sökmotorerna skulle jag gärna se, synd bara att de andra ligger så långt efter..

daniel_ 2011-02-25 14:47

Detta var intressant. Jag har en sida som varit bestraffad i Google i 2 år (utan vad jag vet, direkt anledning) som nu börjat visas på de gamla sökfraserna i topp. Man får hoppas förändringen håller i sig :)

I övrigt har jag 3-4 mindre kvalitativa sidor som är helt bortblåsta från index.

Så deras uppdatering verkar ha slagit väl ut med hänvisning till detta:
Citat:

This update is designed to reduce rankings for low-quality sites—sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful. At the same time, it will provide better rankings for high-quality sites—sites with original content and information such as research, in-depth reports, thoughtful analysis and so on.
Källa:
Andra stycket.

Syke 2011-02-25 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av akelagercrantz (Inlägg 20394626)
Men vad kan man som webmaster göra menar du för att minska deras makt? Jag tycker snarare att det är användarna ( innefattar även mig själv ) som ger dem deras makt.

Visst har man kanske inget att frukta om man håller sig till deras regler, men är inte det definitionen av makt? Du måste hålla dig till reglerna för att få vara kvar i serpen.

Oavsett om de använder makten till bra eller dåligt tycker jag att det är skrämmande med en enskild part som har så stort inflytande på webben.

Lite mer konkurrens bland sökmotorerna skulle jag gärna se, synd bara att de andra ligger så långt efter..

Ja, du har helt rätt, jag menade mer bara att om man har "rent mjöl i påsen" så har man inget att oroa sig för (vad det gäller just det här). Men visst har de total makt över sökresultaten och en närmast total dominans. Tyvärr är det ju helt ofrånkomligt. Om de gör en produkt som är bäst vill folk använda dem och då får de total dominans. Ingen vill ju använda en sugig sökmotor bara för att jämna ut spelfältet. Har ett företag en överlägsen produkt / tjänst får man räkna med att de också får ett monopol.

2cool4school 2011-02-25 15:46

Är det någon som har känt av det här? Blivit straffad?

randis 2011-02-25 16:37

Det här ser bra ut tycker jag. Och Ett par av de siter som listade högt och sedan bara återgav sökreslutatet som en Eniro sponsrad länk har försvunnit. Sökte man på känga fick man en träff som egentligen bara gick till en "sökmotor" för eniro sponsrade länkar så företaget som fick träffen fick alltså betala för besökaren. Har två sådana siter som ser exakt likadana ut som skickar massor med dyr trafik till min hemsida. Jag antar att det är Eniros länkar. Sidorna ser exakt likadana ut alltså och gör man en whois på dem så finns det istort sett ingen information att få. Den ena använder dessutom en "felstavning" på en återförsäljare av den typen av produkter som domän.

Med tanke på hur eniros etik och moral ser ut i övrigt med sponsrade länkar skulle det inte förvåna mig ett dugg om det är de som ligger bakom dessa siter heller. Men det är får bli en annan tråd. Har en tvåårig relation med Eniro som jag kommer återge med mailkorrespondens och telefonsamtal från minnet när jag får lite tid över.

Men som kontenta så jublar jag över googles ändringar såhär långt

akelagercrantz 2011-02-25 16:43

Tidigare sas det ju att du inte kan bli straffad för de inlänkar du har, men hur blir det nu?

Känns som om det kan missbrukas om du kan nedvärdera dina konkurrenter genom att skapa länkar som google uppfattar som köpta eller dåliga på något sätt.

MRDJ 2011-02-25 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av akelagercrantz (Inlägg 20394652)
Tidigare sas det ju att du inte kan bli straffad för de inlänkar du har, men hur blir det nu?

Känns som om det kan missbrukas om du kan nedvärdera dina konkurrenter genom att skapa länkar som google uppfattar som köpta eller dåliga på något sätt.

Jag tror helt klart att det är lättare att förstöra för andra nu. nackdelen med det hela.

Erik Stenman 2011-02-25 19:11

Ändringen har bara skett i USA än så länge.

randis 2011-02-25 19:28

Det bästa vore ju om dessa länkar bara ignorerades för att förhindra det ni pratar om. Det blir ju en del straff i sig att man betalar för länkar som ändå inte ger något.

Om den nya algoritmen bara gäller USA så får vi väl skylla på slumpen att de där siterna jag pratade om försvunnit ned. Kanske har blivit rapporterade eller nått.

daniel_ 2011-02-25 19:40

Ja, ändringen har bara rullats ut i US vilket måste innebära Google.com? Det är där jag sett förändringar. Ändringen kommer förövrigt till övriga områden, enligt inlägget.

clirre 2011-02-26 08:01

Måste bara kommentera frasen "rent mjöl i påsen". Det finns väl ingen, bokstavligt talat ingen, webmaster som har en påse med 100% rent, KRAV-odlat, Svanen-märkt mjöl?

Om man inte skulle "manipulera sökresultaten" skulle man ju bara jobba off-page och sen hålla tummarna riktigt hårt att (efter att man submittat sidan till Google, vilket man förstås får göra) de som gör type-ins på sidan länkar till den från bloggar och webbsidor, alt att ens offlinemarknadsföring/Adwords genererar länkar.

Sen tycker jag att det är otroligt bra att de gör den här uppdateringen för att få bort en massa black hat (=genmodifierat mjöl med asbest).

Sweely 2011-02-26 10:39

Jag gillar uppdateringen. Den påverkar i min mening endast skräpsajter. Har stött på allt för många MFA-sajter enbart innehållande text från Wikipedia.

Lär inte få syn på några ändringar då allt mitt innehåll, på alla mina sajter, är unikt. Bara bra att det städas upp lite i sökresultatet - trots att det inte rullats ut i Sverige än.

Erik Stenman 2011-02-26 11:40

Jag blev riktigt orolig ett tag efter jag hade läst denna tråd trots att jag visste att uppdateringen endast skulle gälla USA enligt Google. Hade nämnligen tappat 3000 besökare från torsdagen till fredagen.. Men som "tur" var berodde det på ett fel på sidan.
Tips: Glöm aldrig att sätta CURLOPT_CONNECTTIMEOUT om ni använder CURL..

daniel_ 2011-02-26 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20394748)
Jag blev riktigt orolig ett tag efter jag hade läst denna tråd trots att jag visste att uppdateringen endast skulle gälla USA enligt Google. Hade nämnligen tappat 3000 besökare från torsdagen till fredagen.. Men som "tur" var berodde det på ett fel på sidan.
Tips: Glöm aldrig att sätta CURLOPT_CONNECTTIMEOUT om ni använder CURL..

Din oro är nog inte helt obefogad. Nyhetspressen ser ju ut att vara exakt det Google beskriver i inlägget. Du får hålla oss uppdaterade när uppdateringen rullat ut i Sverige.

Citat:

..sites which are low-value add for users, copy content from other websites..

Erik Stenman 2011-02-26 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20394760)
Din oro är nog inte helt obefogad. [..]

Jag får väl säga då att jag inte är särskilt orolig för nyhetssidor av den enkla anledningen att det i princip bara är duplicate content i nyhetsbranchen då man köper in nyheter från TT m.m.

Det gällde för övrigt en helt annan sida i en annan nisch.

daniel_ 2011-02-26 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20394772)
Jag får väl säga då att jag inte är särskilt orolig för nyhetssidor av den enkla anledningen att det i princip bara är duplicate content i nyhetsbranchen då man köper in nyheter från TT m.m.

Det är möjligt, man får hoppas att det inte blir så. Förövrigt har vad jag vet alla större tidningar egna redaktioner som producerar material, ibland en separat webbredaktion. Nyheter från TT och Reuters går per automatik men det är väl knappast någon tidning som enbart använder detta som material? Då kan det inte kallas en tidning.

Jag har någon liknande sida så det blir intressant och se var gränsdragningen går för denna uppdatering.

MRDJ 2011-03-01 10:49

Någon som vet när ändringen börjar rullas ut i andra länder än USA? På Googles blogg framgår bara att utrullningen kommer att ske men inget datum spikat.

studiox 2011-03-01 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20394772)

jag tycker man aldrig får upp länkar i SERP'en till Aftonbladet, Expressen etc. Så dom är säkert redan "straffade".

Jan Eriksson 2011-03-01 20:13

E24 skriver lite om det.

http://www.e24.se/business/internet-...at_2648259.e24

Adestro 2011-03-11 20:49

En hel del e-butiker använder ju tillverkarens egna beskrivningar rakt av på produktsidor. Ska bli intressant att se hur uppdateringen påverkar detta.

Sweely 2011-03-12 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20397307)
En hel del e-butiker använder ju tillverkarens egna beskrivningar rakt av på produktsidor. Ska bli intressant att se hur uppdateringen påverkar detta.

Kan inte mer än att hålla med :)

Adestro 2011-03-12 14:07

The Google Algorithm Change Not Working Spam Sites Doing Better

Verkar som att algoritmen har kraftiga problem att avgöra vilken källa som är originalet när samma information finns på flera ställen.

Citat:

When they steal your article and republish it, they immediately ping Google to make it appear they they were the original source.

2cool4school 2011-03-13 11:36

Orolig ska man vara enligt mitt tycke om man driver en flertalet renodlade länkfarmar, artikelsajter som får ett strort antal besökare genom longtail eller renodlade affiliate sajter som rankar högt i SERPEN och inte 'bidrar med något'.

2cool4school 2011-03-13 11:40

Orolig ska man vara enligt mitt tycke om man driver en flertalet renodlade länkfarmar, artikelsajter som får ett strort antal besökare genom longtail eller renodlade affiliate sajter som rankar högt i SERPEN och inte 'bidrar med något'.

magiana 2011-03-14 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20394727)
Måste bara kommentera frasen "rent mjöl i påsen". Det finns väl ingen, bokstavligt talat ingen, webmaster som har en påse med 100% rent, KRAV-odlat, Svanen-märkt mjöl?

Om man inte skulle "manipulera sökresultaten" skulle man ju bara jobba off-page och sen hålla tummarna riktigt hårt att (efter att man submittat sidan till Google, vilket man förstås får göra) de som gör type-ins på sidan länkar till den från bloggar och webbsidor, alt att ens offlinemarknadsföring/Adwords genererar länkar.

Sen tycker jag att det är otroligt bra att de gör den här uppdateringen för att få bort en massa black hat (=genmodifierat mjöl med asbest).

Att ha en sökfras i titel, rubrik, text m.m. kallar inte jag för att manipulera sökresultaten. För mig är det helt ekologiskt och giftfritt (om jag nu ska fortsätta på temat "rent mjöl"). Däremot är det bara grunden. Jag lägger krutet på att leverera vettig och användbar information. Det ger mig spontana inlänkar. Om besökarna blir glada, så blir Google glad och därmed även jag.

Sen brukar jag själv (tvärtemot vad vissa säger) aldrig anmäla en nyskriven sida hos Google (eller någon annan.) Det är jag lite för slö för. Jag låter deras bot hitta sidan själv. De brukar gå rätt snabbt.

MrWize 2011-03-21 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20394727)

Nu tror ju inte jag att det har med "blackhat", eller någon annan "hat" att göra, utan mer om vilken NISCH! man befinner sig i.

De som följer Jennifer (PotPieGirl) har nog fått en av de absolut bästa tolkningarna på denna "farmer update" från Google.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson