![]() |
Kontaktad av Jajja, något att satsa på?
Blev uppringd av Jajja Communications angående SEO. Är det värt att satsa på detta?
Kostar ca. 10k / mån för fyra-fem sökord med topp tio-placering. Har läst några mindre bra kommentarer om Jajja, men har inte bildat mig en uppfattning än. Därför vänder jag mig mot WN:s erfarenheter :-) Hittade dessa (hyffsat fräscha) trådar på WN: http://www.wn.se/showthread.php?t=1045431 http://www.wn.se/showthread.php?t=1044065 |
De kan aldrig garantera en viss plats i SERP:en.
Vad tar de betalt när de inte uppfyller sitt löfte? Sen är de dessutom välkända spammare. |
Den erfarenheten jag har från flera olika kunders och eget användande av deras tjänster är att det faktiskt fungerar över förväntan bra. De tar inte betalt om de inte placerar dig på topp tio och de mäter varje dag och du betalar lite extra för topp tre...
Man kan diskutera deras metoder, men resultat levererar de utan tvekan. |
Citat:
SEO är inte alls svårt (Även om det är ett stort område och jag inte ens kan en bråkdel utav allt) men. Jag är nybörjare inom seo och har redan lyckats få in en bra placering på ett halvsvårt sökord/keywod. Nu är inte min mening att vi ska snacka om mig, och nu kommer säkert någon vara emot mig och kommentera att jag har fel men jag har lärt mig av en viss person, som är väldigt framgångsrik inom SEO osv, att SEO inte är svårt. Folket säger bara att de är svårt, bara för att dra till sig kunder. Jag tror du kan lyckas själv faktiskt, om du inte har jätte jätte bråttom, , men tänk ändå på att rom inte byggdes på en dag. Sen kan jag inget annat göra förrutom att säga att KristianE har alldeles rätt i sitt inlägg. |
Trådlöst - du har förvisso rätt till stor del, men vissa sökord är relativt hårt konkurrensutsatta och där har jag i alla fall kunnat konstatera att man för en väldigt rimlig peng kan placera sig på topp 10 genom Jajja.
De kan inte garantera något, men som sagt, hamnar man inte på utlovad plats betalar man heller inget. Känner man för att lägga en hel del tid och tårar på SEO själv så kan man ju göra det, men för mig och många av våra kunder är det viktigare att kunna fokusera på annat så då betalar man gärna de ganska få tusenlappar det kostar. |
Citat:
SEO är visst svårt skulle jag vilja påstå. Det där sökordet du snackar om - hur många konkurrenter har det? Och vilken sökvolym är det vi snackar? Det är först när du får dig en konkurrent eller två som dina kunskaper sätts på spel. En förstaplacering på sökordet "hej jag heter rickard och jag tycker om nallar och motorcyklar" är ingenting att skryta om. Och då kan jag förstå ifall du tycker SEO är lätt :) TS kan helt klart lyckas med SEO på egen hand. Men för att den skall bli utförd på ett så bra sätt som möjligt så kommer han högst sannolikt få sitta framför en dator i ett antal månader för att lära sig det hela halvdant. Hellre att man hyr in ett företag som kan sin grej och får resultat än att man spenderar en hel del tid (vilket är en bristvara för alla(?) företagare) på att lära sig något som i slutändan inte genererar särskilt bra resultat. Vad jag menar är att det alltid blir bättre ifall man hyr in ett företag. Gällande Jajja så är jag kluven. Hört mycket dåligt om företaget av många jag innehar respekt för. |
Citat:
Bara för att man kör med outsourcing av en tjänst så betyder inte det att man inte ska vara relativt insatt i det dem gör, hur många söker på de orden du ska optimera mot? Topp 10 låter bra för en "novis" måste jag påstå, det är oerhört stor skillnad mellan 1-3 och resterande sju placeringarna. Så det är viktigt att du gör din hemläxa rätt så du får "the most bang for the buck". |
Man får inte glömma att det man köper är tid. Ska man lära sig allt från grunden; bygga upp ett eget nätverk av sajter och bloggar samt skaffa sig kontakter för länkbyten m.m. så kommer man upp i ganska många timmar. Inte ens då är det säkert att man har tillräcklig kunskap och tillräckliga muskler för att slå sig fram där det är hård konkurrens.
Jag har sysslat flitigt med SEO i ungefär tre år och skulle ha svårt att slå mig fram på hårt konkurrensutsatta serpar. Även om jag vet hur jag ska göra finns det mycket som skulle kunna hindra mig. I slutändan kommer det till egna sajtnätverk, som är ganska dyra i drift, samt mycket kunskap, som tar tid att införskaffa. Sedan ska man inte underskatta SEO-företagens kontaktnät, både för att byta och köpa till sig länkar av varierande kvalitet och pris. Det har varit mycket snack om Jajja de senaste åren, men nu verkar det lugnat ner sig lite för dem. Istället är det MediaAnalys som har orkansäsong. Alla har några lik i garderoben och det viktigaste är att försöka få insyn i deras arbete. Be t.ex. om att få reda på varifrån dina sajter länkas. Om du inte får svar så kan du få dig en bild av det med Yahoo Site Explorer. Försök att avtala mot länkar från oönskade sajter, t.ex. porr och gambling. |
Citat:
|
Citat:
Att vissa serpar är enormt konkurrensutsatta och att man då, hyr in ett företag med kompetens och erfarenheter som löser det. Citat:
Japp, att sitta och läsa massa guider och prova sig fram kan kosta en tid och tålamod, och tid är pengar som kw_wasabi sa, så det är jag helt överrens om. Men alla vi är olika, och alla tänker olika. :) |
Ifall man verkar inom ett extremt konkurrensutsatt område så bör man kanske tänka om lite grann. Istället för att lägga stora summor på SEO så bör man kanske fokusera på en lite mer nischad approach eller vara lite mer kreativ i sin marknadsföring och exempelvis lägga pengarna på en genomtänkt IRL-kampanj. Om alla i ens bransch gör likadant så kan det mycket väl vara fel väg att gå. Har man pengar till allt så är det givetvis enklare men de flesta har inte det och då gäller det att investera smart.
|
Citat:
|
Att köpa SEO är förknippat med vissa risker. Om SEO-bolaget använder otillåtna metoder för att ranka upp din webbsida, så kan du riskera att bli bannad ur Googles index. Alternativt så kan du hamna i extremt problematiska filter som försämrar dina placeringar. Det är ovanligt (att bli bannad, inte att hamna i filter), men man bör vara medveten om det. Det finns i princip inget större SEO-bolag som inte arbetar i gråzonen för vad Google tillåter.
Det här gäller alltså inte specifikt för just Jajja, utan det är mer en allmän varning. Bara därför att SEO-bolaget säger att "om vi inte når utlovade placeringar, så behöver du inte betala", så betyder det inte att allt är lugnt och riskfritt att hoppa på. |
Är det inte Jajja som har äckligt dåligt omdömme här på forumet? Tror jag hört om dom flera gånger innan.
Senast detta: *Var visst länkad i huvudinlägget* |
Ojoj, vilka svar.
Har lite grundläggande kunskaper om SEO, och har optimerat några sidor på mer "ovanliga" sökord. Vad jag får ut per investerad krona tror jag inte är tillräckligt för att satsa. Det är ungefär 1500 sökningar per dag på det ord som är mest intressant i SEO-syfte. Känns surt att betala många tusen per månad, även om det förmodligen ger resultat. Det råder uppenbarligen delade meningar om detta, så jag får fundera en stund till innan jag beslutar... |
Jajja är notoriska spammare så ska du köpa SEO så gör det från något annat företag. Det går 20 på dussinet av SEO-företag så välj ett seriöst alternativ, Jajja är det inte....
|
Av alla SEO-företag vi OCH våra kunder anlitat är det bara Jajja som lyckats leverera och fortsätta leverera över tid. Sökorden vi själva har vandrar upp och ned ett par placeringar men ligger generellt alltid på placering 1-5 i Google.
Jag har tagit del av all tänkbar kritik här och på annat håll rörande Jajja, men en sak är säker - de levererar. Bättre än alla andra vi testat. |
Citat:
Alla börjar ha koll på grundläggande SEO idag, så om två sidor har exakt lika bra on-page optimering, och lika bra "hederlig" off-page optimering, så blir ju vinnaren den som öser på med spam och "black-hat" knep. Tyvärr. Så är verkligheten på google idag. Sen kan det finnas allvarliga påföljder från Googles sida, men riskerna bedöms nog så små i förhållande till vinsterna att komma i toppen, att man tycker att det är värt att köra. Det som trumfar allt ändå, är ju fortfarande att bygga en stor, kvalitativ sajt med mängder av innehåll som besökarna uppskattar och sprider. Men det är inte lika populärt eller enkelt ;-) |
Citat:
|
Det dåliga ryktet uppkommer oftast från "upprörda konkurrenter" som inte lyckas lika bra, har samma resurser, för något Jajja varit duktiga på är att SKALA UPP länkbyggandet. DÄR ligger 99,9% av alla andra SEO-företag ljusår efter.
De flesta SEO-företag gör samma saker som jajja, men i mycket mindre skala och då verkar det vara helt ok ... |
Citat:
|
Citat:
Att fixa några tusen inlänkar osv? För det är väll det man ändå kan fixa själv, Via forumlänkar (nofollow som dofollow) och bloggkommentarer, eller hur? ;-) |
Citat:
Att fixa några tusen inlänkar är inte black hat-SEO. Inte 2000 länkar heller. Eller 3000 för den delen. Förstod för övrigt inte vad poängen med ditt inlägg var. Men min poäng var i alla fall att det Jajja gör - det fungerar (bevisligen) - men är riskabelt. Har man otur så poppar man ut ur Googles index. Och det vill man inte ;) |
Citat:
|
Jag skulle rekommendera lägga pengarna på enbart onsite-optimering och endast be om råd gällande offsite-optimering. Var dessutom tydlig med att du endast vill använda dig av white hat-metoder och läs på om de otillåtna metoderna så du inte blir pålurad dessa.
Detta är dock förutsatt att du redan har en värdefull sajt där du inte kan riskera att förlora den närvaro du redan har i sökmotorerna. Att vända sig till ljusskygga typer i svarta och mörkgråa hattar som garanterar placeringar ger dig en så hög risk att straffas av sökmotorerna att man snarare borde betala för att inte få det. Sen huruvida Jajja fortfarande är väförtjänt av sitt riktigt dåliga rykte vet jag faktiskt inte. Men av det jag sett av deras offsite-optimering tidigare skulle jag vara väldigt väldigt försiktig. |
Citat:
Jag tror nog de har ett bra länknätverk av både bloggar och länkkataloger, som sedan är automatiserat via någon form av gränssnitt. Blir det då SPAM bara för att man "klarar av" att automatisera det hela medans "alla andra" har svårt att få till automatiseringen, har inte så stort utbyggt länknätverk? Att börja använda andras bloggar (kommentarer), forum etc. kan ses som SPAM om det görs automatiserat, görs det manuellt och kommentarerna/foruminläggen är relevanta så blir det ju inget SPAM! Ännu en gång ser man den vanliga "seo avundsjukan" visa sig just för att ens "SEO kapital" inte räcker till mot de som verkligen har mycket "SEO kapital". Och nej! jag är inte lierad med Jajja, men diskussionen är ganska tröttsam. De allra flesta SEO-konsulter/företag gör exakt samma saker som Jajja dock i en mycket mindre skala ... |
Citat:
Varför skulle det Jajja gör vara mer riskabelt än vad något annat SEO-företag gör? |
Citat:
|
Personligen skulle jag inte anlita dem.
Många av de länkar jag SETT jajja producera till vänners företag har ju inte direkt imponerat. Jag skulle i alla fall inte vilja betala för länkar från siter som "vrazcjek.blogsmizj.ch" eller länkkataloger. Deras onpage optimering har inte heller imponerat med så simpla saker som felstavningar i meta taggarna osv. Säger inte att det alltid går till så. Säger bara vad jag själv sett. Det är dock bara mina egna erfarenheter av dem. Har sett bra mycket bättre exempel på länkbyggen från andra SEO företag. Dessutom: Tillåtet eller inte, jag hade hellre köpt länkar från halvseriösa svenska bloggar än från utländska spambloggar. |
Kör nog en blandning av större pyramid nät med Web2.0, Forum profiler, Bloggar, Artikel sidor, Sociala bookmärkes sidor, osv.
Man kan ju testa att bygga efter någon av dessa typer. http://imup.se/t/Hy0kMEvo4v.jpg http://imup.se/t/XwYwdEcA1O.gif http://imup.se/t/0e7vWriajX.gif http://imup.se/t/bOJqXAOeGa.jpg |
Viktigt med transparent samarbete
Många stirrar sig blinda på hur snabbt man kan få upp rankingen i Google. Det man många gånger glömmer är det långsiktiga perspektivet. Vad händer när optimeringsarbetet avslutas - jo, rankingen dalar långsamt men säkert igen.
Jag driver ett litet SEO-företag och tror att en anpassad sökmotoroptimering är det som på lång sikt gör att en hemsida rankar bättre. Väg detta mot varandra: Plus: Punktinsatser av stora SEO-företag ger snabba resultat Minus: Dessa tjänster är mycket dyra och efter arbetet dalar rankingen igen Plus: De stora företagen har tillgång till ett stort nätverk med länkar Minus: Du vet inte vilken kvalitet, relevans och hållbarhet länkarna har. Plus: Du slipper själv tänka på SEO Minus: Du lämnar över delar av din internetmarknadsföring på någon okänd och har ingen insyn i arbetet. Det hela beror på vad man är ute efter. Om det är att långsiktigt arbeta där du har stor insyn, då tror jag inte på ett sk. SEO-paket från de stora företagen. |
Så länge du fortsätter betala för tjänsten bör du ju behålla placeringen också.
|
Vi har behållit våra topplaceringar i tre år nu och är i alla fall mycket nöjda...
|
I min yrkesroll ser jag betydligt mer än de flesta av er - av naturliga skäl.
Det innefattar allt från misstanke om skadlig kod till research i form av bolagsstukturer, företrädare, samarbeten mm. Naturligtvis så namndroppar jag vare sig människor eller bolag som är .SE-specifik information som inte går att få fram genom öppna källor, men jag kan med bestämdhet säga att grey-black hat förekommer i olika grad hos samtliga på SEO-marknaden förekommande bolag - oavsett storlek och landstillhörighet. Länkfarmar på 3000 länkar ur eget nätverk betraktades för bara några år sedan som en dödssynd av de allra flesta, medan det i dag, snarare är en självklarhet. Och per definition så är "Black Hat" att betrakta som något som idag inte tolereras av ledande sökmotorer - men nästa år, så har det sannolikt fått en nyans av grått och vad som är "Black Hat" då, är något helt annat. Det positiva med Black Hat är att det för sökmotorernas utveckling framåt, algoritmerna blir bättre och förhoppningsvis mer semantiska. Jag har länge siat om att SPARQL är en standard som kommer att integreras mer och mer och det tror jag fortfarande.. http://en.wikipedia.org/wiki/SPARQL Och eftersom det ogillas att jag länkar till egna inlägg, så citerar jag mig själv från en tid sedan: Citat:
Till huvudfrågan: Jajja är en av flera SEO-aktörer på den svenska marknaden, som åstadkommer lyckat resultat för sina kunder. |
Om Jajja Communications
Citat:
Det kan knappast någon annan än du själv svara på. Det är bara du som har siffror och underlag. Citat:
Sedan finns det mycket övrigt att önska när det gäller dessa aktörers metoder och utförande av tjänsten. Men det är en annan sak. Du kommer i ett senare skede stå ensam med ansvaret för din inköpta produkt/tjänst inför sökmotorerna och den offentliga scenen. För att ge dig lite kött på benen då det gäller att se ett av produktslagen, nämligen länkbärande bloggar så har jag tillägnat dig en webbplats så att du kan se dig omkring. Länken hittar du i signaturen härunder. |
Jajja anklagas för att spamma, men gör dom verkligen det? Det torde vara olagligt om så är fallet? Generellt tycker jag Jajja verkar vara ett företag som är framåt och sådana företag kritiseras ofta för antingen det ena eller det andra. En del säger att Jajja är oseriösa, har ingen erfarenhet, men för mig att vara oseriös är att ta betalt eller tom oskäligt betalt för något som inte fungerar vilket heller inte verkar vara fallet med Jajja.
|
Jajja skickar ut sitt så kallade nyhetsbrev. Jag får det till både adresser hörande till företag som haft någon form av kontakt med Jajja och till adresser som är helt fristående. Det är spam och mycket irriterande.
Sökmotorspam däremot kan jag inte riktigt uttala mig om. Vill minnas att de erbjuder hyfsade villkor iaf. |
Citat:
|
Det är obeställd e-postreklam och därmed spam. Det finns mycket annat som inte heller är olagligt men som bör undvikas.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson