![]() |
Webhotell för webbshop
Jag ska snart smälla upp en webbshop och undrar då vart jag ska ha den. Den är helt oetablerad så jag räknar inte med mycket trafik direkt. Har nu webhotell hos Binero men är ej nöjd då mina sidor ofta är slöa.
Finns det någon som har några tips på webbhotell som är blixtsnabba, har bra upptid? ÄR Oderland bra för detta ändamål? Ska förresten använda en Magento-plattform ifall det spelar någon roll. |
Magento är seg son sirap på många webbhotell. Sök lite på forumet på Magento så lär du hitta tips och varningar, samt lite om optimeringar.
|
De flesta som kör magento kör det på vps, och jag har själv sett magento på vps som gå långsamt så det är inte helt enkelt. Men jag tror inte det finns så många webbhotell som klarar av att köra magento. Vad jag tycker du ska göra är att prova några olika webbhotell och se hur det fungerar, fråga runt vad webbhotellen själva säger, eftersom de webbhotell som vet att det fungerar bra inte kommer att tipsa om sig själva här i tråden. Men för att magento ska gå tillräckligt snabbt anser jag att krävs att webbhotellet kör cachande reverse proxy, så du kan ringa in ganska snabbt vilka webbhotell som kan vara aktuella. Vidare så kräver magento minst 256Mb i php minne, helst 512Mb, så även där kan du snabbt gallra bort en hel del webbhotell. Oderland som du är inne på har tex. bara 128Mb i php minne.
Se: http://www.magentocommerce.com/system-requirements |
I ett projekt jag är involverad i valde man Magento. Vi provade att köra denna på "ett av Sveriges största webbhotell" och där var det segare än sirap och Google ville knappt indexera våra sidor.
Vi kör nu denna i CityCloud på en "Medium" maskin och är mycket nöjda med det. Dock har vi fått göra en hel del inställningar för att få fart på Magento som är riiiiiktigt seg i standard utförande enligt mig. Här finns en riktigt bra lista att utgå ifrån för att få bättre snurr på butiken. Trots massor med inställningar och installation av accelerator och diverse extensions är jag inte helt nöjd. Men det är AVSEVÄRT mycket bättre än när vi låg på webbhotell iaf. |
Hellsing; hur många RPS ( requests per second ) kommer du upp i på citycloud?
Jag sitter nämligen och gör samma sak på just CityCloud :) skriv följande: ab -n 1000 -c 5 http://www.dinmagentobutik.se/ Vore intressant att se om du kommer upp i samma som mig :) |
Citat:
Är det nu du ska slå mig på fingrarna med ditt värde eller? ;) |
Det var helt ok!
Jag kör Nginx som webbserver med diverse cache påslaget med TMPFS och har lyckats komma upp i mellan 14 och 16 RPS. Har dock märkt att det är svårt att komma upp i högre, oavsett hur mycket man håller på och optimerar. Det finns ett företag som heter sonassi som även har utvecklat ett verktyg för att mäta prestanda hos olika företag som arbetar med hosting av magento. kolla denna: http://magebenchmark.sonassi.com/ Som du ser så ligger våra siffror helt ok i jämförelse. Dock så lyckas sonassi själva få helt sjuk prestanda, uppåt 100 RPS ( dem kallar det TPS ), jag tror att deras hemlighet är hårdvara, SSD-diskar och många servrar. |
www.inleed.se ! Dom fungerar bra tycker jag :)
|
Citat:
Vad jag kan se så erbjuder dem inte hosting för Magento. |
delad server dock bara en demoshop som en kund har:
Requests per second: 86.04 [#/sec] (mean) |
Tycker du bör undvika Magento helt om det inte är absolut nödvändigt av någon outgrundlig anledning :)
|
Citat:
|
Oderland; intressant!
körde du testet internt eller från en extern server? Det kan bli lite olika resultat på apachebench ( ab ) om man kör det externt eller internt, bäst är ifall man kör benchmarken på en extern server för att få så verkliga siffror som möjligt. |
Citat:
|
Citat:
Här är en egen testinstallation så vi inte lämnar ut kunder med extern test: Server Software: ODERLAND Server Hostname: www.magentotest.hemsida.eu Server Port: 80 Document Path: / Document Length: 0 bytes Concurrency Level: 5 Time taken for tests: 56.594224 seconds Complete requests: 1000 Failed requests: 0 Write errors: 0 Non-2xx responses: 1000 Total transferred: 279000 bytes HTML transferred: 0 bytes Requests per second: 17.67 [#/sec] (mean) Time per request: 282.971 [ms] (mean) Time per request: 56.594 [ms] (mean, across all concurrent requests) Transfer rate: 4.81 [Kbytes/sec] received Connection Times (ms) min mean[+/-sd] median max Connect: 0 6 134.1 0 2999 Processing: 28 276 1884.8 53 25743 Waiting: 28 275 1884.7 52 25742 Total: 28 282 1968.8 53 28742 Percentage of the requests served within a certain time (ms) 50% 53 66% 61 75% 67 80% 74 90% 93 95% 123 98% 2182 99% 10023 100% 28742 (longest request) |
Det känns ju dock inte alltför meningsfullt att testa en helt tom magento webbshop.... problemen uppstår ju när man har fyllt upp det hela.
|
Finns det inget hostingbolag som kan erbjuda SSD diskar? sugen på att dra upp en Magentobutik med Nginx,memcache osv, och se om det gör någon skillnad.
|
MRDJ:
Skulle säga att de flesta hostingbolag säkert kan erbjuda SSD om du är villig att betala för det. För 1 st 149 GB EnterpriseSSD tar Dell ca 32000 kr. I servermiljöer kör man inga billiga desktop-SSD:er du hittar i datoraffären. Tyvärr inget som fungerar i den "normala" webb- hotellsmarknaden. |
Citat:
Edit: Om du är tillräckligt bra på att koda dvs, för vissa delar kan inte cacheas, som din kundvagnsstatus etc, men i princip allt annat. |
abergman har rätt, men det kräver att man kör en reverse cachande proxy, helst varnish, men andra finns, dock är det inte många webbhotell som använder denna teknik vilket jag tycker är synd. Dock kör en del webbhotell med lastbalanserad miljö, men har glömt att sätta upp centraliserade memcached servrar.
|
Citat:
Har hört att priset på SSD-diskar kommer gå ner rejält dem kommande månaderna, även för enterprise |
Vad kör du, vps eller hel dedikerad server? Samt hur kör du php? Tänk på att du med fördel bör köra PHP FPM
|
Citat:
|
Att PHP-FPM går i taket tyder på dålig IO prestanda och hög io-wait, säkert ett disksan/nas som din vps ligger på, kan du ge en top och en vmstat 1 på runt 20 rader, när det går som trögast?
|
Citat:
|
Fast du utläser en hel del från vmstat 1 och med en top, men några andra verktyg än manuell granskning och åtgärd vet jag inte så här direkt. Lösningen för dig tror jag är ett webbhotell som kör snabbt SAN och med bra io prestanda alternativt en hel dedikerad server med minst 4 sas diskar och raid5/6 eller raid10 om du vill slå på stort. Men du får definitivt bättre prestanda med 2 sas diskar och raid1 än vad du har just nu.
|
För er som nämnde att ni kör i City Cloud kan jag säga att det kommer ett par uppgraderingar under Mars som skall ge rejäl prestandaförbättring. Fler disknoder kommer bland annat introduceras (snabbare) samt att alla noder får 10 Gbps där vissa legat på 1 Gbps tidigare.
|
Citat:
|
Citat:
|
Vi kör 10 Gbps över ethernet. Tror också det kan göra en del. Dock tror jag det är våra nya storagenoder som kan hjälpa mest i fallen ovan. Klart förbättrad I/O.
|
Vad har I/O med bandredd att göra?
|
Citat:
|
Du har rätt, läste och tänkte jag dock på IOPS :), som är ett betydligt viktigare värde, eller ni kanske kör mycket streaming? :)
Tror att det är betydligt viktigare att satsa på hög IOPS (många spindlar, RAID 10 etc) än bandbredd med den typ av data vi kör mest. Går man i taket med IOPS så spelar inte bandbredden någon helst roll. Vad har du för throughput på varje kanal eftersom du kör infiniband? Alltså, vad är tanken, finns behoven, eller är det för att det är snabbast? :) Att man sedan bygger nätet på 10Gbe är vettigt om man kör många storagenoder och hostar, den totala datan över nätet tenderar att bli rätt hög, särskilt switcharna kan får det svettigt. |
Citat:
|
Nej, det kan man ju absolut se fördelar, latencyn är ju helt klart lägre och i den uppsättning du kör kan jag tänka mig att den kan vara en stor fördel.
Men för City Networks del så hjälper ju inte det då det kör ethernet, vilket absolut inte lär vara fel i deras fall. Dock tror jag man generellt stirrar sig blind på bandbredd, IOPS är viktigare i ren SAN-lagringsmiljö. |
Citat:
|
Sludent - den stora uppgraderingen som sker är nya storagenoder men mångfaldigad förbättrad IOPS bland annat. Så det är rätt stor bredd i vad uppgraderingen ger. Bandbredden måste också vara där - vi vill se till att det inte finns några flaskhalsar så att säga.
VM:ar kommer flyttas till dessa nya noder framöver för att ge alla - både nya och existerande kunder samma snabbhet. |
Citat:
|
Tack Danielos - riktigt roligt att höra. Detsamma till dig.
|
Skaffa egen server , sedan hyr plats i något rack med bra nät och bra infrastruktur runt omkring. Då får man kontroll över grejerna själv.
Visst det är investeringar på kanske 10k till 20k , men på sikt lönar det sej. Prövade och köra på VPS, det gick slött. Binero är ändå ett av de bättre webhotellen i Sverige.. Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson