WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Dålig recension (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046643)

tartareandesire 2011-02-19 17:43

Dålig recension
 
Jag fick nyligen ett surt mail från en företagsägare som ville att en negativ recension av hans verksamhet genast skulle tas bort från webbplatsen eftersom den "sprider dåligt rykte och är inte sann". Han passade även på att hota med polisanmälan (mot mig, inte mot recensenten). Detta är den enda recensionen av hans verksamhet så man förstår ju att han inte är helt nöjd.

Fråga 1: Har han rätt att kräva att jag ta bort recensionen?
- det handlar visserligen om ett företag och en verksamhet men problemet här är att det är en mycket liten arbetsplats och personen hänvisar dessutom till just ägaren (ej namngiven men ändock) i recensionen med vilken han blev rejält osams

Fråga 2: Hur hade ni gjort och varför?

pelmered 2011-02-19 18:48

1: Det är ju ett helt orimligt krav att be en recensionssida att ta bort de recensioner som är negativa. Det främsta målet för dig som ägare av din site bör ju vara att du ska vara oberoende, låta alla få uttrycka sina åsikter fritt och du inte censurerar för att främja vissa företag. Skulle jag veta det förekommer censur skulle mitt förtroende för en sida av den typen minska avsevärt. Så länge det är saklig kritik som är enligt reglerna på sin sida så bör du lämna kvar den. Hur ser dina användaravtal ut? Du bör ju frånskriva dig ansvar för förtal i dina recensioner och lägga det ansvaret på recensenten.

2: Lite svårt att säga om det inte står något sådant i avtalen. Men jag skulle nog ha den kvar om det är något väldigt extremt.

MusikMixen 2011-02-19 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393749)
Jag fick nyligen ett surt mail från en företagsägare som ville att en negativ recension av hans verksamhet genast skulle tas bort från webbplatsen eftersom den "sprider dåligt rykte och är inte sann". Han passade även på att hota med polisanmälan (mot mig, inte mot recensenten). Detta är den enda recensionen av hans verksamhet så man förstår ju att han inte är helt nöjd.

Fråga 1: Har han rätt att kräva att jag ta bort recensionen?
- det handlar visserligen om ett företag och en verksamhet men problemet här är att det är en mycket liten arbetsplats och personen hänvisar dessutom till just ägaren (ej namngiven men ändock) i recensionen med vilken han blev rejält osams

Fråga 2: Hur hade ni gjort och varför?

Är det av egen erfarenhet som du recenserar hans firma?
Säkra källor?

Om inte hade jag tagit bort den.

pontus 2011-02-19 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20393757)
1: Det är ju ett helt orimligt krav att be en recensionssida att ta bort de recensioner som är negativa..

Håller med. Då faller ju hela poängen med en recensionssida...

emilv 2011-02-19 20:03

Är det tydligt att det är någon annan som skrivit recensionen har du i princip bara lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor att förhålla dig till. Du är inte ansvarig för vad andra säger, och den lagen nämner inget om att du skulle behöva ta bort förtal (som väl är det enda relevanta brottet i det här sammanhanget).

Men kan inte heller förtala ett företag så det enda du behöver oroa dig för är förtal mot ägaren som person, alltså sådant som inte rör hans yrkesroll.

eboy99 2011-02-19 21:07

Jag skulle nog inte hålla med. Man ska akta sig för att driva recensionssidor om man inte har en bra Juristkontakt. Problemet uppstår när någon skriver falska recensioner, det är du som ägare för hemsidan som ansvarar för allt innehåll, det går inte att friskriva sig från det .
Och ett företag kan visst stämma dig men det är inget som hamnar på Polisens bord utan måste drivas i cilvilrätt. Du måste se till att du har tillräckligt med bevis för att kunna bevisa i rättegång att det som publicerats kommer från en pålitlig källa och då räcker det inte med ett IP nummer och ett namn. Däremot som är det knappast troligt att ett mindre företag orkar eller har pengar till att driva ärendet till rätten.

Westman 2011-02-19 21:22

1. Nej
2. Låt honom bemöta recensionen sakligt. Det är rätt sätt helt enkelt.

tartareandesire 2011-02-19 21:52

Det handlar om recensioner som skrivs av sidans användare / medlemmar, inte av mig själv.

Citat:

Ursprungligen postat av eboy99 (Inlägg 20393772)
Jag skulle nog inte hålla med. Man ska akta sig för att driva recensionssidor om man inte har en bra Juristkontakt. Problemet uppstår när någon skriver falska recensioner, det är du som ägare för hemsidan som ansvarar för allt innehåll, det går inte att friskriva sig från det .

Det där stämmer inte. Ett ärende gällande bloggkommentarer har varit uppe i domstol för inte särskilt länge sedan och då fastslogs att bloggaren inte har något ansvar för dessa.

Den här recensionen tar upp ägarens beteende en hel del men så länge det handlar om saker som hänt på arbetsplatsen så bör det inte vara några tveksamheter om att det är yrkesrollen och inte privatpersonen som är aktuell.

design.se 2011-02-19 21:54

Håller med eboy99. Det finns tidningar och TV som blir skadeståndsskyldiga för spridning av falska uppgifter. Det måste alltid finnas viss bevisning som backar upp ett påstående. Man kan publicera vad som helst i vårt samhälle men man kan även bli stämd för det, så det gäller att din "recensent" inte bara är ute på ett korståg utan faktiskt har lite kött på benen, annars kan det lätt bli förtal.

Conny Westh 2011-02-19 21:55

Vi har inte censur i sverige!

Var och en har rätt att uttrycka sin åsikt. Registrera din webbplats med "utgivarbevis" eller vad det heter på Patentverket.se så kan din sida få samma status som en tidning. Men det har förekommit att en person som var arg på ett antal banker uttryckte sin åsikt som var ganska ofördelaktigt mot bankerna och deras tjänmstemän, inte fälldes för förtgal eftersom han yttryckte sin egen åsikt.

Att erbjuda det utpekade företaget genmäle, dvs att de får svara på anklagelserna är ett vanligt sätt att hantera detta. Men inte ta bort recensionen om den är saklig.

tartareandesire 2011-02-19 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20393780)
Håller med eboy99. Det finns tidningar och TV som blir skadeståndsskyldiga för spridning av falska uppgifter. Det måste alltid finnas viss bevisning som backar upp ett påstående. Man kan publicera vad som helst i vårt samhälle men man kan även bli stämd för det, så det gäller att din "recensent" inte bara är ute på ett korståg utan faktiskt har lite kött på benen, annars kan det lätt bli förtal.

Man inte förtala ett företag... Dessutom finns det självklart ingen möjlighet att "bevisa" det som andra personer har att säga. Ditt exempel med tidningar och TV är inte heller särskilt relevant då det handlar om uppgifter som de själva producerar och publicerar.

design.se 2011-02-19 22:02

Att en person frias för förtal i en nästan exakt samma situation som ett annat fall betyder egentligen inget. Gör någon sig skyldig till förtal så kan det bli rättsliga eftergifter. Dessa prövas från fall till fall och är mycket beroende av hur åklagarsidan hanterar saken. straffåtgärder är i samtliga fall jag hört om böter. Dessa böter baserar sig på hur stor spridningen är.

tartareandesire 2011-02-19 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20393783)
Att en person frias för förtal i en nästan exakt samma situation som ett annat fall betyder egentligen inget. Gör någon sig skyldig till förtal så kan det bli rättsliga eftergifter. Dessa prövas från fall till fall och är mycket beroende av hur åklagarsidan hanterar saken. straffåtgärder är i samtliga fall jag hört om böter. Dessa böter baserar sig på hur stor spridningen är.

Det handlade som sagt var inte om förtal eller inte (där blev det en fällande dom men det spelar ingen roll) utan huruvida bloggaren var ansvarig för kommentarerna eller inte. Det är inte en bedömningsfråga från fall till fall. Oavsett så handlar det nu om ett företag och då är inte förtal relevant alls.

design.se 2011-02-19 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393784)
Det handlade som sagt var inte om förtal eller inte (där blev det en fällande dom men det spelar ingen roll) utan huruvida bloggaren var ansvarig för kommentarerna eller inte. Det är inte en bedömningsfråga från fall till fall. Oavsett så handlar det nu om ett företag och då är inte förtal relevant alls.

Ledsen jag får skylla på att jag läste slarvigt. Svartlistning av företag diskuteras mycket och det verkar inte finnas någon gällande praxis för tillfället. Har man mycket pengar så kan man ju alltid driva en process, som Dole gjorde mot några svenska filmare.

kw_wasabi 2011-02-19 23:39

Detta skulle postats som inlägg nr. 3 eller 4 man bllev lite fördröjt. Kanske upprepar och inte tar hänsyn till det som tillkommit i tråden.

Säkra källor behövs väl inte? Faktakollar Hotels.com alla kundrecensioner innan publicering, nej. Det går ju inte att förtala ett företag, inte i Sverige i alla fall. Det som dock är förbjudet är om ett företag "förtalar" ett annat företag (konkurrent), t.ex. som en del av marknadsföringen av sina produkter.

Ang. kundrecensioner var Tripadvisor indraget i något liknande nyligen, vet inte hur det slutade eller om det ens har slutat.
http://www.dn.se/resor/varldsarv/400...tamma-resesajt

Med tanke på att trovärdigheten för tartareandesires tjänst skulle jag nog starkt överväga att ta en polisanmälan mot mig. Med största sannolikhet hamnar den i polisens arkiv inom några timma efter brevöppning. Tjänsten riskerar att förlora trovärdighet om företag kan ta bort negativa omdömen.

Anders Larsson 2011-02-20 09:43

Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.

Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det.

FredrikNas 2011-02-20 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20393817)
Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.

Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det.

+1 till vettigaste svaret i tråden!

Du driver en recensionssajt, inte alla recensioner kan vara positiva och glada.. att företaget här hotar med polisanmälan är ju tragiskt i sig, men säkerligen en ganska vanlig reaktion. Jag hade bett personen skriva ett sakligt svar och gå vidare med sitt.


Den enda tankeställaren jag får när jag läser om recensionssidor, är... är det ett annat företag som låtsas vara kund som skriver?

Gustav 2011-02-21 07:41

Fråga 1: Nej. Undantaget om den skrivna texten anklagar bolagets ägare för ett kriminellt leverne. I så fall kan du antingen anonymisera texten ytterligare, eller ta bort de delarna där anklagelser förekommer. Om det däremot står att ägaren är en skit som erbjuder skitprodukter, så är det helt ok enligt lagen.

Fråga 2: Jag hade tagit bort möjligheten att recensera företag. Det är alltid en massa konkurrenter som skriver skit om varandra, eller företag som sätter bra betyg på sig själva. Jag gillar helt enkelt inte recensionssidor av företag och/eller personer/tjänster (till skillnad från recensioner av produkter, som jag gillar).


En annan sak som jag inte heller gillar, är personer som skäller och hotar med polisanmälan istället för att prova med att be snällt först. Så just den här recensionen hade jag nog låtit ligga kvar i evig tid, eller i alla fall tills dess att idioten sagt "snäll" och "förlåt".

FredrikNas 2011-02-21 08:09

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav;

En annan sak som jag inte heller gillar, är personer som skäller och hotar med polisanmälan istället för att prova med att be snällt först. Så just den här recensionen hade jag nog låtit ligga kvar i evig tid, eller i alla fall tills dess att idioten sagt "snäll" och "förlåt".


Precis, känns som "årets kommentar" i en highlightbox på framsidan ;)

jonny 2011-02-21 09:40

Glöm utgivningsbevis. Med utgivningsbevis är du ansvarig utgivare och i annat fall gäller BBS-lagen som är mycket bättre för dig i det här fallet.

Jag hade nog övervägt att publicera mailet i samband med recensionen. Skulle inte tagit bort något särskilt lättvindligt iaf.

Captcha 2011-02-21 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393749)
Jag fick nyligen ett surt mail från en företagsägare som ville att en negativ recension av hans verksamhet genast skulle tas bort från webbplatsen eftersom den "sprider dåligt rykte och är inte sann". Han passade även på att hota med polisanmälan (mot mig, inte mot recensenten). Detta är den enda recensionen av hans verksamhet så man förstår ju att han inte är helt nöjd.

Fråga 1: Har han rätt att kräva att jag ta bort recensionen?
- det handlar visserligen om ett företag och en verksamhet men problemet här är att det är en mycket liten arbetsplats och personen hänvisar dessutom till just ägaren (ej namngiven men ändock) i recensionen med vilken han blev rejält osams

Fråga 2: Hur hade ni gjort och varför?

Såhär fungerar det, man skriver en recension om ett företag. Bra eller dåligt, man tar aldrig bort en recension. Utan man skriver en ny där man berättar om vilka förändringar som har skett (om det har skett några).

MRDJ 2011-02-21 11:29

Nu är inte jag nån expert på lagen, men jag skulle knappast tro att det finns underlag för en polisanmälan. Det måste det ju finnas något grövre som rasism, hot, mobbning bakom det.

Jag hade ringt till polisen och frågat, jag tror nog att dem ser mer allvarligt på hans hot än ditt inlägg..

Magnus_A 2011-02-21 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20393817)
Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.

Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det.

Bemötande är det rimliga. Samtidigt måste man vara vaken för att recensionerna kan skrivas i ont uppsåt och inte behöver vara grundade i faktiska förhållanden eller ens upplevda förhållanden. För många skräpiga, uppenbart osanna eller illasinnade recensioner riskerar att sänka förtroende för sidan på sikt. Då menar jag hos besökarna, inte hos det recenscerade företaget/tjänsten.

tartareandesire 2011-02-21 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20393942)
Bemötande är det rimliga. Samtidigt måste man vara vaken för att recensionerna kan skrivas i ont uppsåt och inte behöver vara grundade i faktiska förhållanden eller ens upplevda förhållanden. För många skräpiga, uppenbart osanna eller illasinnade recensioner riskerar att sänka förtroende för sidan på sikt. Då menar jag hos besökarna, inte hos det recenscerade företaget/tjänsten.

I princip alla recensioner har varit övervägande positiva, denna hör till undantagen. Har redan gett honom chansen att bemöta kritiken men han vägrar och tänker gå vidare med polisanmälan (påstår han).

jonny 2011-02-21 14:04

Låt honom polisanmäla.

MKÖ 2011-02-22 13:48

Har han en enskild firma och kan det komma att finnas clausuler som man får granska vid närmare. Är det Aktiebolag är det bara att diskutera, kommentera, recensera och prata på om!

Anders Larsson 2011-02-22 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20393963)
Låt honom polisanmäla.

+1 på det.

jonny 2011-02-22 14:25

Efter att ha läst recensionen ser jag inte riktigt vad som skulle vara olagligt. Att skriva att ägaren till en butik är otrevlig tycker jag inte faller inom begreppet förtal.

Westman 2011-02-22 22:27

Låt honom polisanmäla och be honom skicka diarienumret så fort han har gjort det. Du lär aldrig få något.

tartareandesire 2011-02-26 09:16

Har egentligen aldrig trott att han kommer orka göra något mer än hota med polisanmälan men ändå bra att förbereda sig. Tackar för alla tips och svar. Har varit i kontakt med polisen också, de tyckte väl inte att det var så mycket att bry sig om utan föreslog att jag själv skulle göra en polisanmälan om jag känt mig hotad :)

Gustav 2011-02-26 10:02

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20394738)
Har egentligen aldrig trott att han kommer orka göra något mer än hota med polisanmälan men ändå bra att förbereda sig. Tackar för alla tips och svar. Har varit i kontakt med polisen också, de tyckte väl inte att det var så mycket att bry sig om utan föreslog att jag själv skulle göra en polisanmälan om jag känt mig hotad :)

Du behöver inte oroa dig över att behöva spendera tid med jobbiga polisförhör i det fall att han faktiskt gör en polisanmälan.

Du kommer på sin höjd att få ett brev där det står att du förekommer i en polisutredning. En till två dagar senare så kommer du att få ett brev där det står att utredningen har lagts ned. Jag har faktiskt varit med om att båda breven kommit samma dag. Polisen är snabba på att lösa så kallade "brott".


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson