WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Diskutera WN (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Integrera Flattr med WN (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046600)

spajk 2011-02-17 15:00

Integrera Flattr med WN

För att höja kvalitén på forumet så kanske ni kan integrera Flattr i WN så att man kan Flattr'a någon som ger ett bra svar eller en bra lösning.

Låt säga att man frågar om hur man löser en viss kodsnutt, en annan medlem lägger ner lite tid på att koda eller leta fram informationen. Givetvis vill man visa sin uppskattning.

Där kommer Flattr in i leken.

Vad tror ni?

fabian 2011-02-17 15:15

Tycker det låter som en utmärkt idé!

gfors 2011-02-17 15:29

Mycket bra idé! Lär säkert pusha för mer bra och utförliga svar!

2cool4school 2011-02-17 15:45

+1 RT @fabian: Tycker det låter som en utmärkt idé!

William 2011-02-17 18:47

Måste hålla med alla andra, det verkar vara en riktigt bra idé!

Sweely 2011-02-17 19:40

Good idea! Men jag tror inte det kommer hålla.

Advocacy 2011-02-17 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20393464)
Good idea! Men jag tror inte det kommer hålla.

finns väl inte så mycket som behöver hålla? så länge flattr finns så kan man dela kärlek till folk som hjälper en.

en utmärkt idé för övrigt

Anders Larsson 2011-02-17 23:15

Alldeles lysande idé! Bortsett från att jag måste skaffa mig ett Flattr konto då :D

evomedia 2011-02-18 00:30

Riktigt smart!

nosnaj 2011-02-18 07:58

Tror annan sorts belöning skulle fungera minst lika bra, t.ex. att man kan markera ett svar som godkänt så får man ett poäng.

Känns fel väg att uppmuntringen bara ska ske för de med Flattr ist för att alla kan delta.

Westman 2011-02-18 08:07

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20393516)
Tror annan sorts belöning skulle fungera minst lika bra, t.ex. att man kan markera ett svar som godkänt så får man ett poäng.

Känns fel väg att uppmuntringen bara ska ske för de med Flattr ist för att alla kan delta.

Instämmer.

spajk 2011-02-18 08:58

Alla kan väl signa upp för Flattr? Det skulle ju vara 100% frivilligt givetvis.
Att belöna någon med poäng känns lite back-to-school när man fick en extra stjärna på sina läxor. :)

Vill minnas att ett specifikt sökmotoroptimeringsforum använder sig av poäng, men tyvärr blev inte forumet bättre för det.

FredrikNas 2011-02-18 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20393516)

Det kanske går att kombinera det, så att du kan ge någon poäng, men också om någon blir flattrad(?) så får man cash+poäng?

youheardit 2011-02-18 09:28

Låter som en utmärkt idé! Kan tex placera knappen sidan om citatknapparna i nedre höger hörn.
Fast hade heller inte varit dumt med en stackoverflow-liknande betygsättning :)

tartareandesire 2011-02-18 09:48

Att mer eller mindre tvinga medlemmarna att skaffa Flattr-konton känns inte som en särskilt lyckad idé (det blir dessutom reklam för en tjänst), annars är tanken inte helt fel.

gfors 2011-02-18 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393528)
Att mer eller mindre tvinga medlemmarna att skaffa Flattr-konton känns inte som en särskilt lyckad idé, annars är tanken inte helt fel.

Hur skulle någon bli tvingad att gå med i Flattr?

Fanns det en knapp så är det ju högst frivilligt för de med Flattr konton att visa sin uppskattning.

tartareandesire 2011-02-18 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20393535)
Hur skulle någon bli tvingad att gå med i Flattr?

Fanns det en knapp så är det ju högst frivilligt för de med Flattr konton att visa sin uppskattning.

Det blir ett högst markant incitament, därav att det inte är en bra lösning. Sedan finns det redan nu ett gäng personer med två konton vilket ställer till det och tror inte att man skulle få bättre svar genom att införa något sådant. Risken är snarare att det blir flatter-samlande med en massa nybörjarfrågor som resultat.

fabian 2011-02-18 11:56

Aktivera rykte här på WN och låt dom som har ett rykte över X få ha en flattr-knapp.

Idag har vi ju möjlighet att fylla i MSN, ICQ, Skype, AIM och Yahoo IM, jag tycker inte det vore konstigt om man också kunde fylla i flattr.

Låt det finna begränsningar som att man inte får sin flattr-knapp synligt förän man har X i rykte, Y i registrerad tid eller Z i antal inlägg.

Jimpsson 2011-02-18 13:11

Tycker det låter som ett sjukt bra system. Eller så kör man som någon annan sade, alltså något slags karmasystem, vet att det funnits på tex htmlsidan. Denna funktionalitet skulle jag gärna se på flera forum. Tror dock flattr skulle vara det mest motiverande för medlemmar.

Och har man inte ställt in något flattrkonto så får man helt enkelt poäng/karma!

gfors 2011-02-18 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20393548)
Det blir ett högst markant incitament, därav att det inte är en bra lösning. Sedan finns det redan nu ett gäng personer med två konton vilket ställer till det och tror inte att man skulle få bättre svar genom att införa något sådant. Risken är snarare att det blir flatter-samlande med en massa nybörjarfrågor som resultat.

Jag ser inte alls skadan. Om någon skriver ett utförligt kanoninlägg som svar på en klurig fråga, så publiceras ju svaret hur som helst. Om någon sedan väljer att trycka på flattr knappen så är väl det bara positivt?

Forumet är ju den som vinner mest hur som helst, det bra inlägget publiceras ju oavsett om någon trycker på flattr eller inte.

Jag förstår inte alls vad som ska vara dåligt. Det är ju inte som att folk kommer att sluta skriva inlägg om dom inte blir "flattrade", merparten använder säkert inte ens flattr. Det är ju bara ett extra sätt att visa uppskattning till någon som tar sig tid att bidra till forumet.

Xamda 2011-02-18 18:26

Förstår inte vad det skulle tillföra... Precis som Tartareandesire så är jag övertygad om att många skulle känna sig mer eller mindre tvingade att skaffa Flattr.

Det går inte att jämföra Flattr med t.ex. MSN Messenger, det är ju inte samma sak, liksom...

Vad skulle det tillföra Flattr? Massa nya användare.

Vad skulle detta tillföra WN? Vad jag kan se är svaret enkelt - inget.

StefanW 2011-02-21 17:17

Jag förstår inte riktigt vad ett "poängsystem" skulle hjälpa eller bidra med, ärligt talat.

William 2011-02-21 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20393994)
Jag förstår inte riktigt vad ett "poängsystem" skulle hjälpa eller bidra med, ärligt talat.

Jag förstår egentligen inte det heller, förutom att man t.ex visar att man uppskattar den hjälpen som man har fått. Men, jag håller med dig.

youheardit 2011-02-21 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20393615)
Det går inte att jämföra Flattr med t.ex. MSN Messenger, det är ju inte samma sak, liksom...

Jag förstår inte hur du kopplar MSN med Flattr.

tartareandesire 2011-02-21 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20394027)
Jag förstår inte hur du kopplar MSN med Flattr.

Det var Fabian som gjorde den jämförelsen.

Xamda 2011-02-21 22:49

youheardit - Om du hade läst hela tråden hade du sett och förstått att min kommentar, om MSN och att man inte kan jämföra Flattr och MSN, var ett svar till Fabian som tyckte att eftersom man redan kan fylla i MSN/Yahoo m.fl. på WN så kunde man göra det med Flattr också. Jag tyckte då att man inte kan jämföra dessa fenomen. MSN m.fl. är till för kontaktskapande medan Flattr är till för... Äh, vad då?

Flattr tillför inget i min mening. Är man på WN och skriver tycker jag att den uppmärksamhet/uppskattning/ringaktning/whatever man får här räcker utmärkt. Inte behövs ett externt system för att utdela beröm...?

KarlRoos 2011-02-22 08:39

WN kanske borde testa Flattr under 2 - 3 veckors tid och se om det leder till något positivt eller negativt?

coredev 2011-02-22 11:37

"Reputition" eller Flattr spelar mig ingen roll alls. Jag tror definitivt på idén... :-)

Det var någon admin som undrade vad det skulle ge WN. Antar att han tänkte i form av pengar och då är svaret [u]inget[/i]. Däremot kan det säkert långsiktigt ge WN desto mer tillbaka i form av besökare och därmed högre annonsintäkter.

spajk 2011-02-22 13:57

Känns ändå som WN är vi som skriver på forumet. Det är ju trotts allt VI som driver forumet, hjälper varandra, publicerar nyheter osv. Skulle bara mod'sen / admin'sen sitta här och klappa varandra på alxarna så hade det verkligen inte varit så stort som WN är idag.

Och vad det skulle ge WN, dvs, oss som är aktiva här, jo ett belöningssystem för att man fått en hjälp som är bättre än det vanliga, för att man vet, att om man skriver ett bra inlägg eller ett bra tips så får man uppskattning för detta. Reputition / Rykte lär inte göra ett dyft för detta.

Det behöver givetvis inte vara Flattr men det är en teknik som verkar vara inne i tiden och har lösningen färdig.

Givetvis ska det vara HELT fritt att gå med i Flattr och helt fritt att få använda det. Men de som blir Flattr'ade drivs ju till att hjälpa mer.

Förstår inte hur ni inte kan se att detta skulle göra WN till en lite bättre plats på internet med kvalité i forumen. Istället för sedvanliga flamesen som man så ofta ser på forum överlag.

Givetvis kräver detta lite in-arbetning och inget som kommer ske direkt. Men efter en tid så kommer nog folk använda att flattra mer & mer om systemen finns tillgängliga.

Muqito 2011-02-23 04:36

Mycket bra skrivet

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20394135)
Känns ändå som WN är vi som skriver på forumet. Det är ju trotts allt VI som driver forumet, hjälper varandra, publicerar nyheter osv. Skulle bara mod'sen / admin'sen sitta här och klappa varandra på alxarna så hade det verkligen inte varit så stort som WN är idag.

Och vad det skulle ge WN, dvs, oss som är aktiva här, jo ett belöningssystem för att man fått en hjälp som är bättre än det vanliga, för att man vet, att om man skriver ett bra inlägg eller ett bra tips så får man uppskattning för detta. Reputition / Rykte lär inte göra ett dyft för detta.

Det behöver givetvis inte vara Flattr men det är en teknik som verkar vara inne i tiden och har lösningen färdig.

Givetvis ska det vara HELT fritt att gå med i Flattr och helt fritt att få använda det. Men de som blir Flattr'ade drivs ju till att hjälpa mer.

Förstår inte hur ni inte kan se att detta skulle göra WN till en lite bättre plats på internet med kvalité i forumen. Istället för sedvanliga flamesen som man så ofta ser på forum överlag.

Givetvis kräver detta lite in-arbetning och inget som kommer ske direkt. Men efter en tid så kommer nog folk använda att flattra mer & mer om systemen finns tillgängliga.

Jag förstår mycket väl tanken med att man skulle vilja flattra folk. Hur hjälper det oss? Fler kanske hakar på idén och så ser vi det hela utvecklas till att folk i allmänhet lär sig att betala för sig på nätet.

Vilket kan bidra till att vi på forumet i slutändan ändå tjänar något på det. Visst, väldigt långsiktigt tänkande. Men någon måste ju ta steget liksom. Mikro-betalningar är något jättefint och jag känner ibland att man skulle vilja ge en summa till någon som har hjälpt en, om än bara en symbolisk. Man väljer ju ändå i slutändan vilka man vill ge betalning till och vilka man inte vill.

StefanW 2011-02-23 12:56

Jag menar, vad är grejen med att få "beröm"? Allså... Va?

youheardit 2011-03-03 15:44

Surfade lite på swedroid idadg och såg de hade en liknande funktion som vissa snackat om här.

http://piclair.com/data/5fedc.jpg
De använder vBulletin® Version 3.8.6 och antar det är ett plugin bara.

Ni tror inte på detta??

Advocacy 2011-03-03 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20394263)
Jag menar, vad är grejen med att få "beröm"? Allså... Va?

http://flattr.com/about

Dakota 2011-03-04 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20395889)
Surfade lite på swedroid idadg och såg de hade en liknande funktion som vissa snackat om här.

http://piclair.com/data/5fedc.jpg
De använder vBulletin® Version 3.8.6 och antar det är ett plugin bara.

Ni tror inte på detta??

Det vore ju toppen! Jag förstår inte varför folk överhuvudtaget har något emot detta förslag? Det skulle ju inte direkt försämra forumets kvalité, snarare höja den avsevärt.

Och det här med flattr. Varför är det så hemskt att någon annan vinner något på det den gör i forumet? Så fort någon länkar till något som råkar ligga på ens egen hemsida, då är alla snabbt igång att påpeka egenreklam. Så fort man överhuvudtaget nämner en egen produkt/tjänst så känns det som att folk får panik och tycker det är egenreklam: So what? Skadar det någon annan? Precis, nej. Det jag försöker säga är att folk borde börja släppa loss lite och inte få panik så fort någon annan kan vinna något på vad den gör i forumet.

Jag säger bara en sak och det är att jag absolut tycker att ni ska införa ett belöningssystem av något slag, helst flattr men ett som detta skulle också fungera hur bra som helst i mina ögon. Ser enbart positiva saker med det.

tartareandesire 2011-03-04 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Lindberg (Inlägg 20396205)
Och det här med flattr. Varför är det så hemskt att någon annan vinner något på det den gör i forumet? Så fort någon länkar till något som råkar ligga på ens egen hemsida, då är alla snabbt igång att påpeka egenreklam. Så fort man överhuvudtaget nämner en egen produkt/tjänst så känns det som att folk får panik och tycker det är egenreklam: So what? Skadar det någon annan? Precis, nej. Det jag försöker säga är att folk borde börja släppa loss lite och inte få panik så fort någon annan kan vinna något på vad den gör i forumet.

Egenreklam skadar forumet, därför är det en självklar regel och en som alltid funnits sedan forumet startades.

youheardit 2011-03-05 12:50

Men som Henrik påpekar med att det hade inte skadat med ett rating system. Har börjat sitta en del på Swedroid och kan verkligen säga att de flesta trådar håller en mycket bra nivå. INte som på detta forumet när vissa trådar spårar ur totalt.
Stälde en fråga häromdan och fick snabba och bra svar på en väldigt liten fråga.

tartareandesire 2011-03-05 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20396287)
Men som Henrik påpekar med att det hade inte skadat med ett rating system. Har börjat sitta en del på Swedroid och kan verkligen säga att de flesta trådar håller en mycket bra nivå. INte som på detta forumet när vissa trådar spårar ur totalt.
Stälde en fråga häromdan och fick snabba och bra svar på en väldigt liten fråga.

Tror inte det har något alls med rating-systemet att göra. Du har ett mer specifikt inriktat forum där. Det finns en del ämnen som lockar fram betydligt mer tjafs än andra och de saknas till stor del på Swedroid. Sedan är inte heller alls Swedroid förskonat från detta - du har 700 inlägg med "Korkade diskussioner, bråk, nonsens" :)

Adestro 2011-03-06 14:03

Man kan ju tänka sig hur det skulle bli med Flattr/Paypal/whatever.

Person startar en tråd med en fråga. Denne får där svar och tackar för det, men ger ingen betalning för detta.

Samma person startar en tråd igen. Denna gång uteblir svar eller svar av lägre kvalité inkommer för att personen är brännmärkt som en "icke-betalare".

Fokus för WN ska väl ändå vara att alla medlemmar ska kunna förbättra sin webbverksamhet.

youheardit 2011-03-06 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20396421)
Man kan ju tänka sig hur det skulle bli med Flattr/Paypal/whatever.

Person startar en tråd med en fråga. Denne får där svar och tackar för det, men ger ingen betalning för detta.

Samma person startar en tråd igen. Denna gång uteblir svar eller svar av lägre kvalité inkommer för att personen är brännmärkt som en "icke-betalare".

Fokus för WN ska väl ändå vara att alla medlemmar ska kunna förbättra sin webbverksamhet.

Kan hålla med där, vill bara tillägga att för att "donera" via flattr måste båda parterna ha konto där. Men menar att det är väl inga problem med vanligt ratingsystem såsom stackoverflow. Gör allt lite roligare att svara på frågor. Blir ju att folk vill ha allt mer "poäng" och är mer aktiva.
Det skulle ju även kunna öka förtroendet för personerna på forumet. Ta tex om någon behöver ha tag i en programmerare eller desiger osv, eller sälja en sida, ju mer "tack/poäng" personen har ger ju ett extra plus i kanten för förmedlaren då det märks att denne person är "omtyckt".

tartareandesire 2011-03-06 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20396432)
Kan hålla med där, vill bara tillägga att för att "donera" via flattr måste båda parterna ha konto där. Men menar att det är väl inga problem med vanligt ratingsystem såsom stackoverflow. Gör allt lite roligare att svara på frågor. Blir ju att folk vill ha allt mer "poäng" och är mer aktiva.
Det skulle ju även kunna öka förtroendet för personerna på forumet. Ta tex om någon behöver ha tag i en programmerare eller desiger osv, eller sälja en sida, ju mer "tack/poäng" personen har ger ju ett extra plus i kanten för förmedlaren då det märks att denne person är "omtyckt".

De flesta seriösa personer är nog inte särskilt intresserade av att samla poäng på ett forum och bryr sig förmodligen inte heller särskilt mycket om ett sådant system. De största företagen som har konton på WN är också de som är minst aktiva.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson