![]() |
Cloud vps hos Glesys
Hejsan.
Har funderingar på att köra en vps istället. Kommer min sajt vara snabbare på? Kommer jag kunna ha vilka inställningar som helst på den? Har aldrig haft vps, är den svår att hantera? Kör mest joomla+virtuemart butiker. |
Beror hur kraftig VPS du köper, du kan ju även lyckas få det långsammare om du köper förlite resurser.
Du kan köra vad du vill och valfria inställningar om den kör riktigt virtualiseringsplattform. Dock tror jag deras cloud plattform kör OpenVZ, så där kan du inte göra vad du vill då det är "fejkad" virtuell plattform där du ändå kör mot samma kernel som värdsystemet. Fast tror ändå inte du kommer behöver ha stöd för köra egen kernel. Enda farliga är om det kommer ett kernel hål så blir det lite farligt. |
Vi flyttade från en 3Ghz Dual Core-maskin med speglade snabba sata-diskar till VPS hos Glesys och prestanda har inte varit något problem alls, det är bättre prestanda än tidigare. VPS:en har 8 cpu-kärnor vilket iofs kostar lite pengar men i sammanhanget är det väldigt billigt.
|
Ja glesys är i mina ögon ett av dom bästa alternativen att hosta sina sidor på!
Sen om det fungerar för dig, kommer ju helt enkelt ner till vad du köper och hur du konfigurerar. |
Jag kör cloud vps hos GleSYS och det fungerar mkt bra för mig än så länge - har dock inte flyttat över så många sajter dit än. Jag använder Ubuntu (för att jag är van vid det) och sköter allt via SSH - fungerar perfekt. Du kan lägga på t.ex. minne efter hur mycket du behöver.
Om du inte är bekväm med att sköta det via terminalen, så råkade jag på någon svensk videoguide på nätet häromdagen om hur man fixar VPS med Webmin hos GleSYS, kanske kan vara något om du vill komma igång guide ha ett gränssnitt. Googlade den, http://webbkillen.se/guide-hur-du-ko...ang-med-en-vps Gleses har ett forum för det också, http://vpsforum.se |
Provkörde Magento på min VPS hos Glesys och då uppstod problemet att jag inte hade tillräckligt med minne på servern. Loggade in på kontrollpanelen och fyra klick senare hade jag tillräcklig prestanda, utan att behöva reboota servern.
Jag har bara haft positiva erfarenheter än så länge. |
Gillar Glesys kontrollpanel starkt, man kan göra precis allt man vill kunna göra.
|
Jag kan inte annat än att stämma in i lovsången. Jag har haft VPS hos Glesys under många år och det har varit ytterst lite nertid och aldrig varit några problem.
Deras numera inte så nya kontrollpanel är riktigt bra,; enkel, kraftfull, lättöverskådlig och helt enkelt riktigt bra. Sedan har jag bara positiva erfarenheter ifrån deras support. |
Citat:
Det gör vi på alla våra fysiska och virtuella maskiner samt openvz hosts. Tror ksplice är snabbare än de flesta hackers och sysadm iaf på att uppdatera/patcha. |
Citat:
Vet ej hur det fungerar med Joomla. Tycker att det är just virtualiseringsmjukvaran som avgör hur pass lämplig en VPS är för dina behov. Annars är det ju dess HW-setup och pris som avgör. För oss hamnade valet till slut på Linode med en VPS i London. |
Citat:
Så man får se till att köpa tillräckligt minne från början. |
Citat:
Hur mycket minne bör jag köpa? Har aldrig använt mig av vps så jag har inga förkunskaper. Är det svårt att komma igång eller är det lite som t.ex cpanel? |
Citat:
Det går att läsa om bl a här: http://forums.admon.org/virtualization/7394-xen-openvz-what%E2%80%99s-difference.html. Ännu en bra länk: http://hostingfu.com/article/xen-or-openvz För och nackdelar med båda som sagt men för just Java är inte OpenVZ det bästa alternativet. |
Citat:
Hur mycket minne kan bara du svara på. Vi brukar köra full kräm på vårt system för att simulera förväntad last och ett "worst case" och sedan slänger vi på lite extra minne på detta som buffer. |
Citat:
|
De kan erbjuda managed men det står nog inte i den ordinarie prislistan.
|
Personligen tycker jag att Glesys är absolut bäst oavsett om du vill hosta en liten sajt, eller en enterprise site me 100k+ besökare om dan.
De erbjuder även managed hosting om man kontaktar de. |
Citat:
Viktig information det där. Det går att få bra prestande men risken finns att man måste lägga på en hel del extra minne för att det ska fungera smärtfritt. Och minne är dyrt vilket gör att månadskostnaden plockar på. Vilka svenska leverantörer kör Xen då? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tack, ska se den nu. :) |
Citat:
|
Tack, har svensk publik och vill därför ligga på rätt sida dammen. Inte slående billigt. Men man kanske kan gå ner lite i minne eftersom det finns swap.
|
Är väldigt sugen på att skaffa vps. Däremot är jag väldigt rädd för att allting kraschar en dag. Det kan väl lätt hända?
Sedan vet jag inte hur jag får igång det och då kommer jag förlora pengar på nertiden i alla mina butiker... Just nu har jag ju inte vps men då får jag support dygnet runt. |
Du kan ha en managed VPS, då får du alla fördelarna och betalar (dyrt) för att slippa nackdelarna. Kolla SLA-avtalet noga bara!
|
Citat:
CityCloud är KVM sen vet jag att Oderlands större VPSer ligger på XEN. |
1. Läste någonstans att det är dåligt att låna minne, d.v.s. beställa 512 och sen uppgradera till 1024 senare. Stämmer det?
2. Är glesys bäst i dagsläget när det gäller vps? 3. Jag kommer köra 6 joomla+virtuemart sajter med sammanlagt 20 000 unika besökare i månaden, hur mycket minne behöver jag? 4. Hur många cpu kärnor? 5. Använder mig just nu utav 6gb på mitt nuvarande hotell, då behöver jag väll alltså bara 10gb, eller är det något mer jag bör tänka på? Är det bättre att ta 20gb direkt? 6. Hur många cpu kärnor? 7. Transfer? 8. Hur många ip adresser och ska de vara ipv4 eller ipv6? 9. Vilket operativsystem bör jag kör? 10. Är sla avtal samma som som managed vps? |
10. SLA är Service Level Agreement, ungefär ett serviceavtal där ni reglerar vad du kan kräva av din leverantör.
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Det finns nog med hackade burkar i världen som det är. |
Citat:
Vill ju ha en snabb sajt, men vill ändå inte ha en hackad burk... Jag kunde t.ex inte alls någonting om hemsidor för några år sedan och idag äger jag över 40st, så det borde väll gå att lära sig hantera en vps med? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Du kör vps på dina butiker va? |
Citat:
|
Citat:
Vilka serverhallar kan man hyra plats hos? Tar gärna tips på några bra och prisvärda ställen. |
Citat:
# host iphonebutiken.se Du får då IP:t 79.99.7.114 # whois 79.99.7.114 Detta ger dig descr: GleSYS Internet Services AB Vi hyr servrar där. |
Citat:
|
Lancelot:
Gällande CPU-kärnor och virtualisering ska du alltid börja med en kärna. Det är mycket sällan man har någon nytta av fler kärnor i virtualisering. Ofta får man sämre prestanda när man slänger på fler kärnor. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson