![]() |
Vilken är världens "viktigaste" sajt?
Hej,
Det finns många viktiga sajter med otroligt skiftande teman, men vilken är den ALLRA "viktigaste"? Ps. Jag förstår givetvis att det är kombinationen av webbplatser som gör internet riktigt intressant. Se omröstningen för vad den är... |
Var faktiskt tvungen att rösta google eftersom jag förmodligen inte vetat vilka dom andra är utan den.
|
Google. Håller med föregående talare :cool:
|
Gooooooooooooooooooooooooooooogle.
|
Skulle nog inte inte rösta på Google, utan sökmotorer överlag. 99-01 så användes allt ifrån Altavista, Yahoo, MSN, Eureka, hotbot mfl innan Google kom in i matchen.
Förtydligande, min röst faller på Annat, då det inte är Google, utan sökmotorer såsom Bing, Yahoo mfl |
Jag valde nog mest google för att det representerar webben i sin helhet. Allt man behöver finns inte på google men genom google kan man få tag i det. Annars vet jag inte om sökmotorer ens bör vara med på en sån här lista?
|
Google var det första jag tänkte på när jag såg rubriken.
|
Idag - Google.
Men om Facebook lyckas sprida sitt Open Graph-protokoll och lansera sin egen sökmotor så kan det mycket väl bli världens största sajt inom 3-5 år. |
Google utan tvekan. Precis som Knalli syftar på, så hade jag aldrig hört talas om de andra om det inte vore för Google :)
|
Jag får nog säga Google också. Men håller med hnn angående t.ex just AltaVista-tiden - aka "skoltiden" för många :)
|
Google säger jag nu. :)
|
AltaVista var ju det alla använde som sökmotor när det begav sig, det var en härlig tid! :)
|
Wikipedia, eftersom det nästan alltid är där man hamnar efter att ha googlat efter något ;)
(sedan håller jag med tidigare talare, att Google bara är en av flera sökmotorer i historien - annars hade jag röstat på Google) |
Citat:
Inget överraskande resultat av omröstningen direkt :) Google är ju så enormt mycket mer än enbart en sökmotor idag så de har nog en betydligt starkare ställning än vad exempelvis Altavista hade som väl i princip bara hade Babelfish att nämna utöver sökmotorn. De är ett imponerande företag helt klart men deras dominans är inte bra för någon i längden. |
Citat:
|
Hej,
Min personliga top-5: 1. Google (uppskattningsvis 100 besök per dag) 2. Wikipedia (uppskattningsvis 25 besök per dag) 3. Facebook (uppskattningsvis 2 besök per dag) 4. BBC (uppskattningsvis 1 besök per dag) 5. Twitter (uppskattningsvis 5 besök per dag) Utan tvekan är ju USA fortfarande totalt dominerande. "Sveriges" bidrag som Skype och Spotify går ju inte heller av för hackor även om de nu inte når toppen. Baidu, Wordpress, Yahoo, Blogger, Amazon och eBay antar jag vissa skulle tycka att de platsade på tio-i-topp-listan. |
Om google skulle gå offline skulle den direkt kunna ersättas av någon annan sökmotor. Samma sak med Facebook (Myspace, Linkedin, ...), Youtube (vimeo), Google Maps (Bing Maps), osv. Däremot skulle ingen site kunna ersätta Wikipedia om den försvann.
|
Citat:
|
archive.org är inte editerbar. :)
|
Citat:
|
Jag röstade på Wikipedia för dom har verkligen gjort en skillnad i hur lätt det är att hitta bra information. Å andra sidan är google nog viktigare på andra sätt.
|
Windows Update! :)
|
Ingen tvekan om saken, definitivt Google. Enligt mitt perspektiv, så hade jag förmodligen inte vetat vilka dem andra är utan Google. Men detta varierar mellan person till person, alla har olika svar.
|
Google helt klart, utan den skulle jag inte vetat om de flesta av siterna
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson