![]() |
En liten webbyrå på gång
Hej WN!
Jag har precis skickat in förfrågan till både bolagsverket och skatteverket om att starta en enskild firma. Min tanke är att ha en liten webbyrå som hjälper små företag att få en egen hemsida. Jag vet att min idé inte är unik men jag har en hel del kontakter inom hantverkarbranschen och kommer därför få jobb ändå. Nu till mina funderingar... Har förstått att det finns massor av duktiga webbutvecklare på detta forum som säkert kan svara på mina frågor :) Hur går det till från dess att ett företag kontaktar mig tills produkten är färdig? Bestämmer man möten även för 5000-kronorsjobb eller bara för rejäla summor? Hur ser era vanor ut? Jag är ganska ung och har inte givit mig in på företagande förens nu så jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur ni gör. Finns det redan en tråd om detta som jag inte har hittat så får ni gärna länka. Tack på förhand! Karl |
Citat:
se till att sätta en timpenning, t.ex 500 eller 800 kr timmen. I det får du räkna med att en viss procent skall gå till utgifter för möten i form av arbetstid eller att du fakturerar möten, men det brukar inte vara så poppis. Försök att jobba på löpande fakturering istället för fastpris. |
Du bör absolut ha möten med så många du kan. Även om du skulle kunna genomföra jobbet utan så är ett möte ett bra sätt för dig att skapa en bättre kontakt med kunden och lära dig kundens behov vilket kan hjälpa dig att sälja in något mer vid ett senare tillfälle.
Lycka till :) |
Jag tycker du ska möta kunderna oavsett ordervärde då det är trevligt att träffa människor, bra att ha mött en kund så att ni båda litar på varandra och att det är ett väldigt enkelt sätt att kommunicera inför ett kommande projekt.
|
Man får inte heller glömma att ett välplanerat möte med kund även sparar tid om man plockar ut rätt information från kunden, vilket är väldigt mycket enklare att göra öga mot öga än i telefon eller via mail. Jag märker stor skillnad på tiden det tar att göra en relativt enkel design åt kund om jag bara haft en kortare mail/telefonkonversation mot om jag har suttit hos kunden i möte. Många intryck man kan hämta, och även se kundens verksamhet och bilda en mer korrekt uppfattning om vad kunden vill utstråla med sin hemsida.
Så inte säkert att inkomsten per timme sjunker för att man har ett obetalt möte. |
Tack än så länge för alla svar!
Förmodligen kommer jag försöka bestämma möten med alla mina kunder. Ni som vet, hur kan ett sådant möte gå till? Hur lång tid håller man på? Köra någon slags powerpoint-presentation? Ska man kanske vara fräck och köpa in en liten mini-projektor? Ställa frågor om företaget? Som vanligt får man massa bra svar på WN! Tack åter igen |
Citat:
|
Det är viktigt att komma ihåg att projekt med fast pris måste ha fast specifikation, annars är risken stor att kunden efterfrågar mer och mer men att priset inte förändras. Ofta är det bättre att utgå från ett budgetpris för estimat och skiss, och när kunden sedan är nöjd med det sätta ett fast pris på webbplatsen. Om kunden ändrar sig under projektet förändras slutpriset.
|
Tack för allt än så länge!
Har jag fått det rätt för mig här? 1. Kunden ringer/mailar mig. 2. Jag bokar in ett möte, kommer till dem och håller en liten presentation samt tar in förslag och tankar. 3. Jag går hem och arbetar på deras hemsida. 4. Jag bokar in ett nytt möte med dem för att visa upp vad jag kom fram till. |
Alla jobbar på sitt sätt, inget är rätt och inget är fel.
Jag brukar träffa kunden och gå igenom lite saker som dom antagligen inte tänkt på alls. Domän och webbhotell är något många har noll koll på. Den vanligaste frågan är om dom själva kommer kunna uppdatera hemsidan i framtiden och sånt. Jag brukar basera mina sidor på wordpress, så jag visar lite snabbt vad man kan göra med det. Kontinuerlig mailkontakt brukar även vara bra. |
Enkel checklista för avtal mellan företag för leverans av konsulttjänster på löpande räkning.
Glöm inte att alltid göra upp en enkelt skriftligt avtal med kunden. Ett exempel på vad ett enkelt avtal minst bör innehålla: 1 - Avtalets parter (obs företagen inte privatpersonerna) med orgnr, firma, adress 2 - Omfattning E.g. Leverantörens åtagande. (exempelvis byggande av webbplats och annat som kunden vill ha hjälp med inom detta uppdrag). 3 - Kundens åtagande i själva jobbet, dvs utöver betalningsförpliktelsen. Det kan exempelvis vara så att kunden åtar sig att leverera viss dokumentation, personal för acceptanstestning m.m. Detta måste tydligt anges så inte kunden kan slingra sig och skulla på leverantören. 4 - Tidpunkter när jobbet börjar och när det absolut måste vara klart samt andra "viktiga" tidpunkter ni kommer överens om som har med jobbet att göra. 5 - Arvode till dig. Normalt på löpande räkning. Då bör du skriva exempelvis "Leverantöden har rätt till arvode för nedlagd och redovisad tid med 500 kr per timme + moms." När du är nystartad ska du absolut undvika fastpris, ta det när du blir varm i kläderna och har mer erfarenhet. 6 - När ska fakturering ske, normalt månadsvis i efterskott (exempelvis den sista i månaden då du jobbat), Men du ska alltid fakturera så fort jobbet är klart oavsett om det är mitt i månaden. Prova att fakturera den 1:a respektive den 15:e i månaden om kunden går med på det. Men annars är normalt att fakturera en gång per månad vid längre jobb. 7 - Betalningsvillkor, 30 dagar netto är det normala, och du kan inte ta ut påminnelseavgifter eller skicka på inkasso elelr KFM före det gått 30 dagar från det att kunden mottagit fakturan enligt inkassolagen. Avvik inte för mycket från denna praxis för det kan upplevas som småaktigt elelr irriterande av kunden. 8 - Avtala om vad som händer vid betalningsförsening, dvs att du har rätt att ta ut påminnelseavgift om inte du fått betalt senast på förfallodagen. Att du har rätt att ta ut 50 kr i påminnelseavgift (får endast tas ut en gång enligt lagen). Att du får får ta ut en inkassoavgift på 160 kr om du inet får betalt senast 10 dagar efter att påminnelsen beräknats nå kunden, och alla avgifter från KFM och alla ytterligare indrivningskostnader, om du inte får betalt för inkasso senast 30 dagar efter förfallodatum. 9 - Uppsägning av avtalet i förtid. När får det ske och hur går det till. Dert ska alltid vara skriftligt och undertecknat av den part som vill säga upp avtalet. 10 - Detta är det fullständiga avtalet och alla tidigare muntliga, skriftliga eller implicita överenskommelser ersätts i sin helhet av detta avtal. 11 - Hur ska ändring av avtalet ske? Normalt skriftligt och att båda parter undertecknar egenhändigt avtalet, Innan det börjar gälla. 12 - Detta avtal börjar gälla först när båda parter har undertecknat avtalet. Om inte båda parter har undertecknat avtalet inom 14 dagar från det attförsta parten undertecknat avtalet förfaller hela avtalet. 13 - Leverantörens Ansvarsbegränsning. Leverantörens ansvar begränsas till ett maximalt belopp som motsvarar vad som fakturerats under 90 dagar från det att kunden framfört sitt skadeståndsanspråk skriftligt. Leverantören är aldrig skadeståndsskyldig för indirekt skada elelr skada på tredje part. 14 - Force Majure - Leverantören kan aldrig hållas anssvarig för yttre händelse som leverantören ej haft kontroll över såsom (men ej begränsat till) arbetsmarknadskonflikt, naturkatastrof, myndighetsåtgärd... 15 - Hur ska tvister lösas? Normalt i svensk domstol och att svensk lag ska tillämpas. Det var väl det mest nödvändiga, har jag glömt något i all hast? |
Tack så hemskt mycket Conny! Men varför ska man inte ta fasta priser? Det känns som en betydligt bättre deal för kunden, och kanske till och med lättare att få kunder?
|
Jag upplever det väldigt svårt som relativt ny att hitta kunder till ett arvode som INTE är fast.
|
Citat:
Den stora anledningen till varför det är dumt med fasta priser är för att man då måste specificera väldigt noga exakt vad som ska göras. Gör man inte det så kommer kunden i många fall att ha synpunkter på det du gjort så du får ändra/göra om eller så vill kunden fler saker gjorda på sidan. Har du sagt ett fast pris kommer du du i många fall tvingas arbeta gratis om du ska kunna göra kunden nöjd. Det är ofta svårt att stå upp emot en kund som ensam frilansare om du inte har en väldigt tydlig specifikation på vad som ska göras, vilket är orimligt att göra för mindre projekt då det tar lång tid och blir väldigt mycket mer jobb. Om du istället tar betalt per timme så vet kunden att varje gång han vill ändra något eller ha någon extra funktion så kostar det mer eftersom du då lägger ner mer tid. Kunden kommer då i många fall att respektera din tid på ett helt annat sätt. |
Fast pris eller löpande beror också på vilken relation man har och vill ha till sina kunder. Vi har väldigt blandat, men försöker oftast ge fasta priser.
På det sättet försöker vi gå ifrån att kränga timmar, till att istället uppfylla kundens behov för en överenskommen summa. Generellt sett skulle jag nog säga att vi fått nöjdare kunder sen vi började offertera såhär. Sen vill jag vara tydlig med att det givetvis gäller att vara överens om vad som ska levereras, så man inte hamnar i allt för mycket diskussioner :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson