WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   ATF-tvist > 301:a? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046255)

Sweely 2011-02-01 17:24

ATF-tvist > 301:a?

Sweely här.

Lång historia kort: jag driver en webbplats som drar in en hel del pengar. Detta genom att jag agerar affiliate.

Under sommarn hade jag runt 600 besökare/dagen till sajten och sålde skit för sammanlagt 14 000 kronor. Men eftersom jag är affiliate så fick jag endast en liten del av kakan.

Det jag gjort fel är att mitt domännamn innehåller ett varumärke och det vankas ATF-tvist från företagets sida. Fick mig ett samtal tidigare idag och det är just på grund av domänen som innehåller varumärkesnamnet som jag sitter i skiten.

Min fråga, som hängiven SEO:are, är då ifall man skulle göra som följande:

ersätta alla förekomster av domännamnet i sökmotorerna med en ny domän genom en så kallad 301:a. Jag har 301:at ett antal domäner förut och beskriver nedan hur det går till.

Sajt A har 100 inlänkar. Ny domän (Sajt B) köps och man vill redirecta Sajt A > Sajt B.

Man utför då en så kallad 301 redirect på servernivå och alla som besöker Sajt A glider vidare till Sajt B. Alla länkar som byggts till Sajt A åker även dem vidare till sajt B.

Och i sökresultaten så byts alla länkar ut från Sajt A > Sajt B.

Så genom att utföra en 301:a så städar jag i princip upp i sökresultatet där jag får ALL (läs: ALL) min trafik ifrån. Har nästan inga type-ins över huvudtaget.

Tror ni det är något företaget skulle gå med på? Vill inte förlora sidan och allt jobb jag lagt ner på inlänkarna. Å andra sidan vill jag inte bli stämd då det handlar om ett av världens största företag i modebranschen.

FredrikNas 2011-02-01 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20390841)
Sweely här.

Lång historia kort: jag driver en webbplats som drar in en hel del pengar. Detta genom att jag agerar affiliate.

Under sommarn hade jag runt 600 besökare/dagen till sajten och sålde skit för sammanlagt 14 000 kronor. Men eftersom jag är affiliate så fick jag endast en liten del av kakan.

Det jag gjort fel är att mitt domännamn innehåller ett varumärke och det vankas ATF-tvist från företagets sida. Fick mig ett samtal tidigare idag och det är just på grund av domänen som innehåller varumärkesnamnet som jag sitter i skiten.

Min fråga, som hängiven SEO:are, är då ifall man skulle göra som följande:

ersätta alla förekomster av domännamnet i sökmotorerna med en ny domän genom en så kallad 301:a. Jag har 301:at ett antal domäner förut och beskriver nedan hur det går till.

Sajt A har 100 inlänkar. Ny domän (Sajt B) köps och man vill redirecta Sajt A > Sajt B.

Man utför då en så kallad 301 redirect på servernivå och alla som besöker Sajt A glider vidare till Sajt B. Alla länkar som byggts till Sajt A åker även dem vidare till sajt B.

Och i sökresultaten så byts alla länkar ut från Sajt A > Sajt B.

Så genom att utföra en 301:a så städar jag i princip upp i sökresultatet där jag får ALL (läs: ALL) min trafik ifrån. Har nästan inga type-ins över huvudtaget.

Tror ni det är något företaget skulle gå med på? Vill inte förlora sidan och allt jobb jag lagt ner på inlänkarna. Å andra sidan vill jag inte bli stämd då det handlar om ett av världens största företag i modebranschen.

Hade jag varit du så hade jag förklarat att jag nu förstår att det var fel att använda domänen, (dra kortet om din ålder) och att du genast ska fixa det med ovan skrivet förslag, men att du önskar att använda en annan domän som inte innehåller TM namnet i adressen, och således kan fortsätta att bidra till deras ökade försäljning.

Dom lär sannolikt också begära kontroll över domänen, alt att den avregistreras, frågan är om dom låter dig få tid att överföra trusten från den.

Lycka till iallafall, håller tummarna!

daniel_ 2011-02-01 17:31

Citat:

Tror ni det är något företaget skulle gå med på?
Nej, det låter väldigt osannolikt. Men du kan ta upp förslaget med bolaget och se.

Om du ser det som högst sannolikt att du kommer förlora domännamnet hade jag kört 301 från och med idag (direkt) sen kontakt alla sidor du jobbat med inlänkar och ändrat till din nya sida (de som är möjliga). Det är inget hundraprocentigt men förmodligen det bästa du kan göra i nuvarande sits.

Lycka till!

Sweely 2011-02-01 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20390843)
Hade jag varit du så hade jag förklarat att jag nu förstår att det var fel att använda domänen, (dra kortet om din ålder) och att du genast ska fixa det med ovan skrivet förslag, men att du önskar att använda en annan domän som inte innehåller TM namnet i adressen, och således kan fortsätta att bidra till deras ökade försäljning.

Dom lär sannolikt också begära kontroll över domänen, alt att den avregistreras, frågan är om dom låter dig få tid att överföra trusten från den.

Lycka till iallafall, håller tummarna!

Drog kortet om min ålder redan i början av vårt samtal. Han hade missuppfattat allt och trodde jag sålde skiten som företag (och att jag importerat allt från Kina)... vilket jag inte hade.

Ska maila snubben och föreslå ovanstående.

Vill de ha kontroll över domänen suger det balls. En 301:a innebär bl.a. att all länkkraft överförs. Men om man i framtiden "stänger av" 301:an -- så försvinner allt från domänen jag 301:at till...

Sweely 2011-02-01 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20390844)
Nej, det låter väldigt osannolikt. Men du kan ta upp förslaget med bolaget och se.

Om du ser det som högst sannolikt att du kommer förlora domännamnet hade jag kört 301 från idag (direkt) sen kontakt alla sidor du jobbat med inlänkar och ändrat till din nya sida (de som är möjliga). Det är inget hundraprocentigt men förmodligen det bästa du kan göra i nuvarande sits.

Lycka till!

Jag gör så att jag 301:ar domänen nu och väntar med att byta destination för alla länkar på andra sidor tills jag fått kontakt med snubben igen.

FredrikNas 2011-02-01 17:35

Lite OT, men ändå relevant mtp din fråga:

Behåller domän A trusten för alltid om man gör en 301, borde inte kraften från Domän A överföras permanent till domän B efter en viss tid?

Sweely 2011-02-01 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20390847)
Lite OT, men ändå relevant mtp din fråga:

Behåller domän A trusten för alltid om man gör en 301, borde inte kraften från Domän A överföras permanent till domän B efter en viss tid?

Jag tror inte det. Men ska titta på det.

tartareandesire 2011-02-01 17:42

Tycker också du kan försöka med det som redan föreslagits men även jag är tämligen övertygad om att de inte kommer låta dig behålla domänen alls.

Sweely 2011-02-01 17:43

Jag gör så att jag flyttar sidan till en annan domän och även 301:ar domänen dit.

Sweely 2011-02-01 17:48

Det är en .com-domän det handlar om för övrigt. Så en ATF kanske inte är relevant. Men en internationell motsvarighet på en ATF - vad kallas det för?

Det är ett internationellt företag jag har att göra med.

Amnell 2011-02-01 17:55

Jag skulle nog ha pekat om direkt och fortsatt dialogen med han du snackat med innan.

Om de fortfarande vill tvista om det kanske ni kan förhandla utan ATF. Där skulle en lösning kunna vara som så att du får behålla domänen i x antal veckor/någon månad och redirecta innehåll så att din nya sida blir "inarbetad hos dina kunder" (även om du inte har några fasta kunder eller så, så kan det ju i alla fall låta som ett bra argument). Allt detta mot att de efter de gångna veckorna/månaderna får ta över domännamnet helt och hållet.

Edit: Men ja, självklart ska du ju försöka förhandla dig till en än bättre deal om du känner att det går. Eventuellt sälja av domänen till dem.

jonny 2011-02-01 17:57

Företaget är inte de som du är affiliate åt? Är det din skobusiness?

Om du inte har någon relation till företaget tycker jag att du ska byta domän och köra med 301. Informera sedan om att du bytt namn på din webbplats utan att nämna domänen alls och låt de gå vidare rättsligt om de är beredda att göra det.

Sweely 2011-02-01 18:05

Nej, jag säljer allt via en återförsäljare för företaget.

Bytt domän, överfört allt innehåll och även 301:at. Informerar snubben om att jag bytt namn på min webbplats.

kippex 2011-02-01 18:07

Du utger dig väl inte för att vara det varumärket, eller säljer piratkopierade produkter.

Kontakta honom igen och fråga om du inte kan få sätta upp en affiliatedeal -> bli agent åt dem. De kanske rent utav vill hjälpa dig att sälja deras produkter, det är ju gratis PR för dem och ökar ju deras omsättning(väldigt lite men alltid något).

Vidare om klädmärket börjar på C tror jag inte de hade varumärkesskydd eller bolag i det namnet då du registrerade domänen? Men måste väl kikas närmre på, bästa är nog att komma fram till en vänskaplig lösning.

heavenclouds 2011-02-01 18:22

Min första tanke; Det är lugnt.

Det finns bokstavligen miljoner av .com-domäner med varumärken i domänen. Jag förstår denne person som kontaktat dig om han trodde att du SÅLDE converse skor som var från typ asien. Men du är affiliate och det är som vi alla vet en helt annan grej.

Jag kan (men orkar inte) göra en lista på mängder av .com-affiliate-sidor som säkert drar in 100k+ i MÅNADEN på ett annat varumärke.

Du kan i alla fall lugna ner dig några snäpp då denne personen säkert fick ett flipp och det förvånar mig inte om han är okunnig om Internet i allmänhet. Om han bokstavligen nämnde ordet "ATF" så är han inte smart nog att fatta att ATF bara gäller .se-domäner.

Men som sagt Nabil; Jag ska undersöka detta närmre, vad som gäller med en .com-varumärkes-inkomstdrivande sida.

nosnaj 2011-02-01 18:37

En annan sak att tänka på om man ska bli egen företagare är om man sedan ens vill hålla på med verksamhet som denna.
Jag hade inte t.ex. velat anlita en som pysslar med liknande saker som inte är helt schysst.
Ska man bara köra eget race är det ju mer en moralisk smaksak.

Jag har i mina dagar också blivit av samt släppt vissa domäner pga den anledningen även om de genererat bra med pengar :)

Kaugesaar 2011-02-01 19:23

Förutom 301 bör du nog även ställa in i Google Webmaster Tools att du har flyttat webbplatsen.

Edit:
Det här med varumärken kan vara känsligt, att du hjälper varumärket att sälja mer tycker inte jag behöver vara ett legitimt skäl för att man skall få "behålla" domänen.

Anders Larsson 2011-02-01 19:34

ATF gäller inte alls för com-domäner, det är i så fall en tvist via WIPO eller rätten. Det kommer troligen att ta lång tid, om de väljer att gå vidare, i tidigare tvister har det varit långt över 1 år.

Sweely 2011-02-01 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390858)
Du utger dig väl inte för att vara det varumärket, eller säljer piratkopierade produkter.

Kontakta honom igen och fråga om du inte kan få sätta upp en affiliatedeal -> bli agent åt dem. De kanske rent utav vill hjälpa dig att sälja deras produkter, det är ju gratis PR för dem och ökar ju deras omsättning(väldigt lite men alltid något).

Vidare om klädmärket börjar på C tror jag inte de hade varumärkesskydd eller bolag i det namnet då du registrerade domänen? Men måste väl kikas närmre på, bästa är nog att komma fram till en vänskaplig lösning.

Jag utger mig inte för att vara varumärket och jag beskriver tydligt på en undersida att jag endast är en affiliate. Det där med att bli agent låter intressant, får se.

Jag tror de hade både varumärkesskydd och bolag i namnet när jag reggade domänen. Får ta en närmre titt på det.

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20390861)
Min första tanke; Det är lugnt.

Det finns bokstavligen miljoner av .com-domäner med varumärken i domänen. Jag förstår denne person som kontaktat dig om han trodde att du SÅLDE converse skor som var från typ asien. Men du är affiliate och det är som vi alla vet en helt annan grej.

Jag kan (men orkar inte) göra en lista på mängder av .com-affiliate-sidor som säkert drar in 100k+ i MÅNADEN på ett annat varumärke.

Du kan i alla fall lugna ner dig några snäpp då denne personen säkert fick ett flipp och det förvånar mig inte om han är okunnig om Internet i allmänhet. Om han bokstavligen nämnde ordet "ATF" så är han inte smart nog att fatta att ATF bara gäller .se-domäner.

Men som sagt Nabil; Jag ska undersöka detta närmre, vad som gäller med en .com-varumärkes-inkomstdrivande sida.

Det var inte han som använde ordet ATF, utan jag! :)

Och tack.

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20390863)
En annan sak att tänka på om man ska bli egen företagare är om man sedan ens vill hålla på med verksamhet som denna.
Jag hade inte t.ex. velat anlita en som pysslar med liknande saker som inte är helt schysst.
Ska man bara köra eget race är det ju mer en moralisk smaksak.

Jag har i mina dagar också blivit av samt släppt vissa domäner pga den anledningen även om de genererat bra med pengar :)

Ser inget fel i det jag gör. Det är varken olagligt eller skadar någon.
Citat:

Ursprungligen postat av Kaugesaar (Inlägg 20390879)
Förutom 301 bör du nog även ställa in i Google Webmaster Tools att du har flyttat webbplatsen.

Edit:
Det här med varumärken kan vara känsligt, att du hjälper varumärket att sälja mer tycker inte jag behöver vara ett legitimt skäl för att man skall få "behålla" domänen.

Redan gjort. Men tack!

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20390882)
ATF gäller inte alls för com-domäner, det är i så fall en tvist via WIPO eller rätten. Det kommer troligen att ta lång tid, om de väljer att gå vidare, i tidigare tvister har det varit långt över 1 år.

Har 301:at och hela kalaset. Hoppas inte de glider vidare med en WIPO.

nosnaj 2011-02-01 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20390888)

Så varför blev du ens kontaktad om du inte ser något fel med det du gör ;)

Hoppas det löser sig iaf på bästa sätt för båda parter.

Fredrik-s 2011-02-01 20:17

Du borde absolut få med dig kraft över till den andra sidan om du gör en 301:a. Det du talar om är ju att webbplatsen flyttat. Den är ju fortfarande lika relevant som den gamla om den innehåller samma innehåll.

aDonis 2011-02-01 20:31

Det är olagligt det du gör, men försök som sagt få en deal med företaget istället för att släppa domänen. Det är win/win deal för dem och dig.

Sweely 2011-02-01 20:31

Nackdelen med 301:or är att all länkkraft inte överförs.

Dessutom spelar det ingen roll över huvudtaget ifall företaget vill åt min domän i slutändan.

tartareandesire 2011-02-01 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20390888)

Det finns massor med saker som inte är olagliga som kan skada ens rykte och anseende som företag(are).

kw_wasabi 2011-02-02 01:34

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20390889)
Så varför blev du ens kontaktad om du inte ser något fel med det du gör ;)

Hoppas det löser sig iaf på bästa sätt för båda parter.

Det är väl ändå ganska vanligt att företag skickar hot om rättsliga åtgärder trots att det saknas grund för det. De hoppas helt enkelt att personen ska göra i brallan så fort ordet "stämning" nämns. Ett billigt sätt att komma över en domän man inte skulle fått genom domstolsbeslut/ATF.

Så behöver det naturligtvis inte vara i det här fallet...

Ara 2011-02-02 11:24

Var det ATF eller en stämning? du säger ATF här men stämning på twitter, vad är det som gäller?

jonny 2011-02-02 12:17

Om varumärket är Converse så är det ju inarbetat sedan 70-talet eller om det var ännu tidigare.

Alto 2011-02-02 12:31

Keep us updated!

Sweely 2011-02-02 13:22

Jag säger ATF, men snubben använde ordet stämning. My bad.

erdistfroh 2011-02-07 22:50

Har fått tomma hot mailade till mig om domännamn som företaget i fråga inte hade någon rätt till endast för att försöka skrämma mig att ge upp dem. Valde i det fallet att inte svara alls på mailet och hörde aldrig något mer från skojarna. Notera dock att det inte behöver vara så i ditt fall. Om man tjänar pengar på en domän som innehåller någon annans varumärke är det nog en annan sak. Fräsch i minnet har jag ihateryanair.com eller vad det var. Han blev av med den för att han hade haft typ 1500kr i affiliate inkomster med någon annans varumärke i namnet.

Internet Sweden 2011-02-08 00:03

@Sweely - Jag har hållt mig ifrån att svara i denna tråd i hopp om att du skulle få några handfasta tips av någon annan, men då det endast är aDonis som är insiktsfull och du inte tar till dig av honom, så hoppas jag att följande ger lite klarhet:

Det är väldigt viktigt att du särskiljer på en domännamnstvist, som ATF (Alternativt Tvistlösningsförfarande) och UDRP (Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy) är, mot att bli stämd för varumärkesintrång.

Jag repeterar (som många gånger förr) att en domännamnstvistlösning endast tittar på vem som har mest rätt till en domän; innehavaren eller sökanden.
Tvistlösaren avgör här alltså endast åt vilket håll domänen ska landa.

Vid en stämning så handlar det om helt andra saker..

Citat:

Det är varken olagligt eller skadar någon.
Där har du helt fel Nabil! Det är olagligt, skadar varumärket/företaget och har böter eller fängelse upp till 2 på straffskalan
Med fördel kikar du på https://lagen.nu/1960:644 37 §

Sen vill jag bara reflektera över ett par saker:

* Bolaget ifråga har gjort sig kända under kännetecknet sedan ca 100 år.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Converse

* Även om du 301:ar den aktuella domänen till lundins-skor.se, så nyttjar du varumärket, på ett uppenbart, av varumärkesinnehavaren, otillåtet sätt.
Vilket tekniskt sätt kan bevisas genom en vanlig redirectcheck:

Citat:

Response

Checked link: http://www.billigaconverse.com

Type of redirect: 301 Moved Permanently

Redirected to: http://www.lundins-skor.se/
Gör du denna redirect utan deras godkännande och trots uppmaning om att sluta nyttja deras varumärke, så är det per definition lika illa..och "skulle jag gissa" kan räknas som uppsåtligt.
Det du skriver i den här tråden tror jag inte heller talar till din fördel..

Slutligen:
När det gäller Converse och UDRP, så bör du kika på denna länk http://wp.nu/ahsy
Av de 5 så är 2 avgjorda till förmån för sökanden (Converse), observera även ccTLD-domänen [converse.fr] och övriga 3 är terminerade, dvs innehavaren har överlåtit domänen innan det behövt gå till beslut.
(Inte helt ovanligt är att det finns ett parallellt påtryckningsmedel, som hot om stämning.)

Mitt "goda råd" är att avregistrera eller överlåta domänen (och hålla tummarna på att du gjort gott intryck) och om det går bra, optimera för lundins-skor.se/converse..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson