WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Svenska Domäner AB - lurendrejeri? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046246)

swan 2011-02-01 11:55

Svenska Domäner AB - lurendrejeri?

Jag har för flera månader sedan bytt registrar från Svenska Domäner AB till Binero. Detta kan jag även se när jag loggar in på Nic SE.

Nu får jag mejl från Svenska Domäner AB att mitt domännamn håller på och förfaller och att de kommer att skicka mig en faktura på förnyelsen.

De skriver bland annat

Citat:

Om ni inte vill förlänga domänen så måste ni OMEDELBART ladda hem en uppsägningsblankett från vår hemsida och faxa in den till 08-570 339 55 eller posta den till oss.

Enligt de allmänna villkoren skall en skriftlig uppsägning vara oss tillhanda senast 30 dagar före tjänsten/domänen löper ut.
Alltså. De borde väl ha koll på att de inte längre är registrar? Försöker de lura mig till att betala? Vad skall jag göra?

Sludent 2011-02-01 12:03

Tydligen måste du även säga upp avtalet med dem. Känns ju lite sådär när det gäller domännamn....

swan 2011-02-01 12:23

Tack för hjälpen. Verkar vara ett riktigt skumt företag. Googlar man så ser man att jag inte är den enda som har problem...

gfors 2011-02-01 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av swan (Inlägg 20390772)
Tack för hjälpen. Verkar vara ett riktigt skumt företag. Googlar man så ser man att jag inte är den enda som har problem...

+1

Håller på att hjälper en kund att komma bort ifrån dom i dagsläget, dom gör verkligen allt för att krångla till saker så att man inte ska kunna flytta.

Dom verkar mycket oseriösa.

daniel_ 2011-02-01 12:32

Webbkonsulterna har precis samma affärsmodell. Riktigt svinigt är det.

jonny 2011-02-01 12:47

Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.

swan 2011-02-01 12:52

Vad jag kan se innehåller denna blankett inte någonting sådant

ht tp:// www. svenskadomaner. se/doc/uppsagan.pdf

daniel_ 2011-02-01 13:13

Det man blir lite förvånad över är att IIS tillåter alla möjliga skräpbolag som Webbkonsulterna och Svenska Domäner som blåser sina kunder.

Frågan är ju vad det är man betalar för när man flyttat domännamnet till en ny registry? Hur kan det ens tillåtas?

Timofey 2011-02-01 13:49

Ska bli intressant att se vad Internet Sweden (Peter) svarar på detta.

lazat 2011-02-01 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20390780)
Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.

Man förbinder sig inte till någonting vid uppsägning och givetvis inte till några kostnader heller. Läs själv på blanketten. Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat. Vi vill dock ha en skriftlig uppsägning då det har hänt att kunder har sagt upp varandras domäner. Då har vi iaf det skriftligt om någon skulle klaga.

Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte.

daniel_ 2011-02-01 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20390809)
Man förbinder sig inte till någonting vid uppsägning och givetvis inte till några kostnader heller. Läs själv på blanketten. Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat. Vi vill dock ha en skriftlig uppsägning då det har hänt att kunder har sagt upp varandras domäner. Då har vi iaf det skriftligt om någon skulle klaga.

Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte.

Det du säger är ju ganska motsägelsefullt. Enda gången en kund kan ha möjlighet att säga upp en annan kunds domännamn är om man tillåter uppsägningsblanketter för domännamn öht. Annars står domännamnet alltid i kundens namn, så hur skulle en annan kund kunna påverka "uppsägningen" av ett domännamn?

Både Loopia, Binero m.fl. tillämpar modellen om fakturan ej är betald så går domännamnet ut och inga "uppsägningsblanketter". Den mest logiska och kundvänliga modellen. Men sen är det ju ingen som anklagat er för att vara kundvänliga heller.

robertsson 2011-02-01 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20390809)
Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat.

BLA BLA BLA... http://www.wn.se/t1038578.html

Internet Sweden 2011-02-01 15:43

Eftersom det inte framgår av swan vilket domännamn som åsyftas, så har jag ingen möjlighet att kontrollera detta.
Det gör att jag endast kan svara generellt.

I det fall Svenska Domäner varit registrar för domänen som sedemera flyttat till annan registrar, så skall Svenska Domäner EJ debitera för förnyelse av domänen.
Detta OAVSETT vilka övriga avtalsförbindelser som finns mellan parterna. Registranten SKALL närsomhelst, kostnadsfritt ha möjlighet att byta till annan registrar.
Detta gäller från SAMTLIGA registrarer.

(Även om fakturan skulle bli betald kan Svenska Domäner inte förnya domänen. Då endast administrerande registrar har möjlighet att förnya aktuell domän.)

I det fall andra tjänster avtalats med Svenska Domäner, såsom webbhotellsutrymme, DNS-hosting, e-post mm, så kan dessa behöva sägas upp separat.

Men vad gäller domänförnyelse, så är det inte rätt eller riktigt att en icke-administrerande registrar debiterar för det.

Jag rekommenderar swan att kontakta Svenska Domäner och påtala misstaget för att få fakturan annulerad och problemet löst.
I det fall problemet kvarstår efter en sådan kontakt, bör swan skicka ett e-mail till [email protected] och beskriva ärendet (med domän, registrarflytt, fakturakopia, ev. mailkorrespondans etc).

Denna typ av problem har skett hos flera registrarer och jag anser inte att det gör registraren till oseriös. Oftast handlar det om misstag som orsakas av "inte fullt så uppdaterade kontrollpaneler" eller "förbättringsbara rutiner". Men börja med att kontakta registraren och berätta vad du anser är fel!

lazat 2011-02-01 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20390819)
Det du säger är ju ganska motsägelsefullt. Enda gången en kund kan ha möjlighet att säga upp en annan kunds domännamn är om man tillåter uppsägningsblanketter för domännamn öht. Annars står domännamnet alltid i kundens namn, så hur skulle en annan kund kunna påverka "uppsägningen" av ett domännamn?.

Tro mig det finns fall och detta har även hänt nedan. Om någon annan fyller i och skriver under en blankett så är det urkundsförfalskning. Då går det iaf att ta det vidare och visa upp för den rätta kunden att vi faktiskt har fått en uppsägning. Men vi ska komma med kontrollpanel för detta men vi tänker inte lova något som vi inte kan hålla.

Min personliga åsikt är ändå att fyll i blanketten så är det ur värden, vad är problemet, Skicka in blanketten så är allt klart.

jonny 2011-02-01 16:48

Ser ut som ni ändrat lite i blanketten, dock står det fortfarande:

Citat:

Webbkonsulterna kommer att fortsätta fakturera domännamn som behålls av kunden eller flyttas till annan operatör om inte den nya operatören tar över faktureringsansvaret.
http://www.wk.se/dokument/Uppsagningblankett.pdf

Dessutom behövde jag skicka in ett antal uppsägningar till er innan ni slutligen gav upp. Mycket irriterande.

tartareandesire 2011-02-01 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20390789)
Det man blir lite förvånad över är att IIS tillåter alla möjliga skräpbolag som Webbkonsulterna och Svenska Domäner som blåser sina kunder.

Frågan är ju vad det är man betalar för när man flyttat domännamnet till en ny registry? Hur kan det ens tillåtas?

Det är det som är så bra med att lägga ut sin verksamhet på andra. Man slipper ta ansvar för något själv, ungefär så som stat, kommuner och landsting fungerar numera. Alltid bra att ha några att skylla på.

Internet Sweden 2011-02-02 07:42

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390839)
Det är det som är så bra med att lägga ut sin verksamhet på andra. Man slipper ta ansvar för något själv, ungefär så som stat, kommuner och landsting fungerar numera. Alltid bra att ha några att skylla på.

@tartareandesire - Du måste vara den första jag stöter på eller ens hör talas om som vill tillbaka till den gamla affärsmodellen där ombuden agerade återförsäljare och där .SE sedan tog hand om all förnyelse!?
På det sättet skulle då .SE stå ansvarig..

Men Webbkonsulterna och Svenska Domäner var ombud i den gamla modellen likaså..och hade registranten ingått avtal om "kringtjänster" hos ombuden, så skulle det förelegat EXAKT samma problematik kring dessa tjänster, som det gör nu - skulle det då varit .SE´s "ansvar" för vilka avtal registranten ingått med ombudet om tex webb, mail DNS etc.?

EvaF 2011-02-02 13:50

Citat:

Frågan är ju vad det är man betalar för när man flyttat domännamnet till en ny registry? Hur kan det ens tillåtas?.

Du flyttar inte domänen till en ny registry utan till en annan registrar. Registry är .SE´s roll att vara och sen finns det ca 140 registrarer att välja mellan.

Det kan också vara så att du har domänen+dns/mail/web hos en registrar som också är dns-operatör. Men så väljer du att byta registrar men vill fortfarande ha kvar dns/web/mail.

I det läget så betalar du för dns/mail/web fortfarande men inte för domänen och registrartjänsten.

Dvs - att byta registrar innebär inte med nödvändighet att du också byter operatör för dina tjänster.

.SE har heller inget som helst ansvar för eller inverkan på vem du köper dina tjänster av. Det ingår inte i ett registrys uppdrag och du kan lägga ut det så att du har dns hos A, mail hos B och web hos C - om du skulle vilja.

tartareandesire 2011-02-02 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20390947)
@tartareandesire - Du måste vara den första jag stöter på eller ens hör talas om som vill tillbaka till den gamla affärsmodellen där ombuden agerade återförsäljare och där .SE sedan tog hand om all förnyelse!?
På det sättet skulle då .SE stå ansvarig..

Men Webbkonsulterna och Svenska Domäner var ombud i den gamla modellen likaså..och hade registranten ingått avtal om "kringtjänster" hos ombuden, så skulle det förelegat EXAKT samma problematik kring dessa tjänster, som det gör nu - skulle det då varit .SE´s "ansvar" för vilka avtal registranten ingått med ombudet om tex webb, mail DNS etc.?

Nu lägger du ord i min mun :) Jag påstod aldrig att jag ville tillbaka till den gamla affärsmodellen. Däremot måste man ha en bättre kontroll av att verksamheten sköts på rätt sätt när man lägger ut den på andra än vad som finns idag. Allt som görs med .SE-domäner reflekterar tillbaka på er oavsett om ni har hand om det eller inte.

tartareandesire 2011-02-02 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av EvaF (Inlägg 20391025)
Du flyttar inte domänen till en ny registry utan till en annan registrar. Registry är .SE´s roll att vara och sen finns det ca 140 registrarer att välja mellan....

Va? Det där skrev inte jag :) Citera rätt.

Internet Sweden 2011-02-02 16:00

Lägga ord i mun?

Citat:

Det är det som är så bra med att lägga ut sin verksamhet på andra. Man slipper ta ansvar för något själv...

Jag kan inte se att ovan citat kan tolkas på annat sätt än ironi och sarkasm!!?

Uppenbarligen uppfattas ovan då som att du hellre ser ett alternativ - och det alternativ jag känner till är då den gamla affärsmodellen..

Citat:

Däremot måste man ha en bättre kontroll av att verksamheten sköts på rätt sätt när man lägger ut den på andra än vad som finns idag.
Låt mig göra väldigt klart för dig att du inte har den ringaste aning om vilka kontroller som görs eller vem eller vilka som fått tillrättavisningar ...och annat.
Av den anledningen så anser säkert flera med mig, att du gör dig själv en otjänst genom att påstå saker, då det bara framstår som nonsens..

JLE 2011-02-02 19:23

Jag brukar få spam från Svenska Domäner AB.

Inte bara jag tydligen: http://sulo.se/2009/09/10/spam-fran-svenska-domaner-ab/

tartareandesire 2011-02-02 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20391072)
Lägga ord i mun?

Jag kan inte se att ovan citat kan tolkas på annat sätt än ironi och sarkasm!!?

Uppenbarligen uppfattas ovan då som att du hellre ser ett alternativ - och det alternativ jag känner till är då den gamla affärsmodellen..

Låt mig göra väldigt klart för dig att du inte har den ringaste aning om vilka kontroller som görs eller vem eller vilka som fått tillrättavisningar ...och annat.
Av den anledningen så anser säkert flera med mig, att du gör dig själv en otjänst genom att påstå saker, då det bara framstår som nonsens..

Oj oj oj. Vaknat på fel sida? Eller har du bara en? Byt kudde :)

Internet Sweden 2011-02-02 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20391120)
Oj oj oj. Vaknat på fel sida? Eller har du bara en? Byt kudde :)

Nej jag har kuddar så att det räcker, men jag blir lite störd över att så fort någon har problem med en registrar, så fortsätter det till en snöbollseffekt och registraren är helt plötsligt värdelös och allt är .SE´s fel..

Ofta...jag säger inte alltid, men ofta så handlar det om handhavandeproblem av kunden, missförstånd etc. som vanligtvis är ganska simpelt att lösa gemnom att ta kontakt med registrarens support istället för att starta trådar på wn i hopp om att det ska hjälpa..

Jag är fullt medveten om att fel och misstag kan ske hos registrarer .. och även hos .SE...(gud förbjude) - men jag föredrar att påtala brister och förbättringsområden och försöka hjälpa registrarerna att bli bättre på i sin relation till sina kunder, än att sitta och jaga och bestraffa, som vissa röster på WN verkar mer inriktade på..

Norman 2013-09-28 14:43

Nu spammar dom igen.
Fått runt 4-5 per dag den senaste veckan. Trist!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson