![]() |
Svenska Domäner AB - lurendrejeri?
Jag har för flera månader sedan bytt registrar från Svenska Domäner AB till Binero. Detta kan jag även se när jag loggar in på Nic SE.
Nu får jag mejl från Svenska Domäner AB att mitt domännamn håller på och förfaller och att de kommer att skicka mig en faktura på förnyelsen. De skriver bland annat Citat:
|
Tydligen måste du även säga upp avtalet med dem. Känns ju lite sådär när det gäller domännamn....
|
Tack för hjälpen. Verkar vara ett riktigt skumt företag. Googlar man så ser man att jag inte är den enda som har problem...
|
Citat:
Håller på att hjälper en kund att komma bort ifrån dom i dagsläget, dom gör verkligen allt för att krångla till saker så att man inte ska kunna flytta. Dom verkar mycket oseriösa. |
Webbkonsulterna har precis samma affärsmodell. Riktigt svinigt är det.
|
Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.
|
Vad jag kan se innehåller denna blankett inte någonting sådant
ht tp:// www. svenskadomaner. se/doc/uppsagan.pdf |
Det man blir lite förvånad över är att IIS tillåter alla möjliga skräpbolag som Webbkonsulterna och Svenska Domäner som blåser sina kunder.
Frågan är ju vad det är man betalar för när man flyttat domännamnet till en ny registry? Hur kan det ens tillåtas? |
Ska bli intressant att se vad Internet Sweden (Peter) svarar på detta.
|
Citat:
Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte. |
Citat:
Både Loopia, Binero m.fl. tillämpar modellen om fakturan ej är betald så går domännamnet ut och inga "uppsägningsblanketter". Den mest logiska och kundvänliga modellen. Men sen är det ju ingen som anklagat er för att vara kundvänliga heller. |
Citat:
|
Eftersom det inte framgår av swan vilket domännamn som åsyftas, så har jag ingen möjlighet att kontrollera detta.
Det gör att jag endast kan svara generellt. I det fall Svenska Domäner varit registrar för domänen som sedemera flyttat till annan registrar, så skall Svenska Domäner EJ debitera för förnyelse av domänen. Detta OAVSETT vilka övriga avtalsförbindelser som finns mellan parterna. Registranten SKALL närsomhelst, kostnadsfritt ha möjlighet att byta till annan registrar. Detta gäller från SAMTLIGA registrarer. (Även om fakturan skulle bli betald kan Svenska Domäner inte förnya domänen. Då endast administrerande registrar har möjlighet att förnya aktuell domän.) I det fall andra tjänster avtalats med Svenska Domäner, såsom webbhotellsutrymme, DNS-hosting, e-post mm, så kan dessa behöva sägas upp separat. Men vad gäller domänförnyelse, så är det inte rätt eller riktigt att en icke-administrerande registrar debiterar för det. Jag rekommenderar swan att kontakta Svenska Domäner och påtala misstaget för att få fakturan annulerad och problemet löst. I det fall problemet kvarstår efter en sådan kontakt, bör swan skicka ett e-mail till [email protected] och beskriva ärendet (med domän, registrarflytt, fakturakopia, ev. mailkorrespondans etc). Denna typ av problem har skett hos flera registrarer och jag anser inte att det gör registraren till oseriös. Oftast handlar det om misstag som orsakas av "inte fullt så uppdaterade kontrollpaneler" eller "förbättringsbara rutiner". Men börja med att kontakta registraren och berätta vad du anser är fel! |
Citat:
Min personliga åsikt är ändå att fyll i blanketten så är det ur värden, vad är problemet, Skicka in blanketten så är allt klart. |
Ser ut som ni ändrat lite i blanketten, dock står det fortfarande:
Citat:
Dessutom behövde jag skicka in ett antal uppsägningar till er innan ni slutligen gav upp. Mycket irriterande. |
Citat:
|
Citat:
På det sättet skulle då .SE stå ansvarig.. Men Webbkonsulterna och Svenska Domäner var ombud i den gamla modellen likaså..och hade registranten ingått avtal om "kringtjänster" hos ombuden, så skulle det förelegat EXAKT samma problematik kring dessa tjänster, som det gör nu - skulle det då varit .SE´s "ansvar" för vilka avtal registranten ingått med ombudet om tex webb, mail DNS etc.? |
Citat:
Det kan också vara så att du har domänen+dns/mail/web hos en registrar som också är dns-operatör. Men så väljer du att byta registrar men vill fortfarande ha kvar dns/web/mail. I det läget så betalar du för dns/mail/web fortfarande men inte för domänen och registrartjänsten. Dvs - att byta registrar innebär inte med nödvändighet att du också byter operatör för dina tjänster. .SE har heller inget som helst ansvar för eller inverkan på vem du köper dina tjänster av. Det ingår inte i ett registrys uppdrag och du kan lägga ut det så att du har dns hos A, mail hos B och web hos C - om du skulle vilja. |
Citat:
|
Citat:
|
Lägga ord i mun?
Citat:
Uppenbarligen uppfattas ovan då som att du hellre ser ett alternativ - och det alternativ jag känner till är då den gamla affärsmodellen.. Citat:
Av den anledningen så anser säkert flera med mig, att du gör dig själv en otjänst genom att påstå saker, då det bara framstår som nonsens.. |
Jag brukar få spam från Svenska Domäner AB.
Inte bara jag tydligen: http://sulo.se/2009/09/10/spam-fran-svenska-domaner-ab/ |
Citat:
|
Citat:
Ofta...jag säger inte alltid, men ofta så handlar det om handhavandeproblem av kunden, missförstånd etc. som vanligtvis är ganska simpelt att lösa gemnom att ta kontakt med registrarens support istället för att starta trådar på wn i hopp om att det ska hjälpa.. Jag är fullt medveten om att fel och misstag kan ske hos registrarer .. och även hos .SE...(gud förbjude) - men jag föredrar att påtala brister och förbättringsområden och försöka hjälpa registrarerna att bli bättre på i sin relation till sina kunder, än att sitta och jaga och bestraffa, som vissa röster på WN verkar mer inriktade på.. |
Nu spammar dom igen.
Fått runt 4-5 per dag den senaste veckan. Trist! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson