WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   2011-01-31 Binero nere igen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046237)

fabian 2011-01-31 19:05

2011-01-31 Binero nere igen?

Flera av mina sajter hos Binero går inte att nå.

http://support.binero.se/ står det bara
Citat:

Warning: Unknown: failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0

Fatal error: Unknown: Failed opening required '/storage/content/02/100002/support.binero.se/public_html/index.php' (include_path='.:/usr/local/lsws/lsphp5/lib/php') in Unknown on line 0
Hittar dock inget om detta på deras driftblogg. Någon annan som är drabbad?

KPK 2011-01-31 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20390686)
Flera av mina sajter hos Binero går inte att nå.

http://support.binero.se/ står det bara

Hittar dock inget om detta på deras driftblogg. Någon annan som är drabbad?

Jo, det står att de har DNS problem med MYSQL. Sanslöst. Fel på fel på fel på fel...

fabian 2011-01-31 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av KPK (Inlägg 20390688)
Jo, det står att de har DNS problem med MYSQL. Sanslöst. Fel på fel på fel på fel...

Ah, när jag skrev inlägget stod det inte. Har fortfarande kvar sidan uppe. Men okej, då kanske jag kan sluta sitta i kö...

Antar att man får skylla sig själv när man lägger sajter på ett budget-webbhotell.

grön 2011-01-31 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20390690)
Ah, när jag skrev inlägget stod det inte. Har fortfarande kvar sidan uppe. Men okej, då kanske jag kan sluta sitta i kö...

Antar att man får skylla sig själv när man lägger sajter på ett budget-webbhotell.

haft binero i en vecka drygt, har börjat tvivla på företaget.
Hörde att bineros kunder även varit hackade för ett tag sedan. Inte mycket rätt hittills.

fabian 2011-01-31 19:19

Jag har vart grymt nöjd med Binero väldigt länge, men så blev dom väl för stora eller nått? Hela det här med flytten till det nya systemet som dragit ut på tiden så otroligt länge i kombination med alla driftstörningar känns bara jobbigt.

Känns lite som när Loopia blev stora.

Har VPSer hos Space2U och Glesys vilket har fungerat prickfritt, får bli att flytta det sista från Binero dit. Kan ju använda Binero till domänhantering även i fortsättningen, dom har ju bra priser och ett "okej" adminsystem för domänerna.

fabian 2011-01-31 19:30

Fick nu besked via telefon om att det skall vara åtgärdat inom 20 minuter.

Dennis Holm 2011-01-31 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20390692)
Jag har vart grymt nöjd med Binero väldigt länge, men så blev dom väl för stora eller nått? Hela det här med flytten till det nya systemet som dragit ut på tiden så otroligt länge i kombination med alla driftstörningar känns bara jobbigt.

Känns lite som när Loopia blev stora.

Har VPSer hos Space2U och Glesys vilket har fungerat prickfritt, får bli att flytta det sista från Binero dit. Kan ju använda Binero till domänhantering även i fortsättningen, dom har ju bra priser och ett "okej" adminsystem för domänerna.

hur funkar dina siter när binero går offline?
Tänker mest på om du har dns server som är HELT oberoende av dem ;).
Om du flyttar så lös även detta (om det nu är aktuellt för dig).

Attribute 2011-01-31 19:50

Kräv ersättning för falsk marknadsföring!

Ja, möttes av ett meddelande att databasen inte kunde nås!

Uppmanar alla att skriva ett brev till Binero och kräva ersättning. Inte direkt för nertiden, utan indirekt för att de på sin hemsida utger sig för att ha "Säkra och stabila tjänster" vilket bevisligen kan anses som oaktsamhet enligt Marknadsföringslagen 2008:486 §5, §6, §8. Skadestånd kan utfästas enligt §37.

Har själv begärt ersättning för förlorad inkomst och skadat anseende. Det var helt enkelt inte den tjänsten vi beställde av Binero! Utan en stabil och säker sådan.

Brevet ska skickas till:
Binero AB
JAN STENBECKS TORG 17 11TR
164 40 KISTA

fabian 2011-01-31 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20390695)
hur funkar dina siter när binero går offline?
Tänker mest på om du har dns server som är HELT oberoende av dem ;).
Om du flyttar så lös även detta (om det nu är aktuellt för dig).

Nej några redundanta DNSer har jag faktiskt inte ens på dom mest kritiska systemen. Men det är absolut något att tänka på så att man inte hamnar i situationen med Loopia för några veckor sedan där båda deras DNSer gick ner.

Adestro 2011-01-31 21:37

Och fortfarande fungerar inte kopplingen till databas... Är Binero ett skämt?

clirre 2011-02-01 02:07

Är det bara jag som har ALLA sina sidor HELT nere? Inte bara Mysql alltså? Problemet verkar ju långt ifrån löst.

Urme 2011-02-02 09:56

Jag har börjat migrera alla mina domäner till en VPS hos Glesys, tar tid men jag är totalt less på allt strul och sedan att Bineros kontrollpanel är segare än ett 14k4 modem gör mig inte muntrare.

tartareandesire 2011-02-02 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Urme (Inlägg 20390958)
Jag har börjat migrera alla mina domäner till en VPS hos Glesys, tar tid men jag är totalt less på allt strul och sedan att Bineros kontrollpanel är segare än ett 14k4 modem gör mig inte muntrare.

Är den nya också seg? Den gamla missbrukade Ajax på ett inte helt lyckat sätt men trodde det skulle bli bättre i nya.

I det gamla systemet känns driften lite mer trygg faktiskt, för oss som lyckligtvis sitter kvar där än så länge.

Urme 2011-02-02 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390979)
Är den nya också seg? Den gamla missbrukade Ajax på ett inte helt lyckat sätt men trodde det skulle bli bättre i nya.

I det gamla systemet känns driften lite mer trygg faktiskt, för oss som lyckligtvis sitter kvar där än så länge.

Nej jag ligger fortfarande kvar i gamla, har dock "bara" ett 30 tal domäner. Fast kommer ha kvar domänhanteringen hos Binero med ett nytt domänkonto.

hnn 2011-02-02 11:59

Kjette:

Jag tror 2010 är färdigt nu. Hur går det med migreringen som skulle vara klar hösten 2010? Blir det någon migrering?

Eller snackar vi migrering hösten 2011 eller 2012?

billion 2011-02-02 12:47

Haft stora problem med mina domäner på Binero det senaste. Flera domäner som skulle ha registrerats har ej registrerats trots att de är betalda och står som reggade i Bineros system. En del namn har jag förlorat då andra plockat dom och en del ligger nu som lediga.

Ett ännu större problem nu är att det verkar som Binero dessutom slutat svara på mina mejl när jag hittar nya domäner jag äger(borde äga) som står som reggade i deras system men som av någon anledning ändå inte är reggade på mig enligt iis.se.

Tyvärr har Binero inte heller lyckats göra en körning i sitt system för att hitta de jag betalat för men som jag ändå inte står som ägare för.

Skulle aldrig gått ut på ett publikt forum så här om jag fått svar av supporten i rimlig tid.

tartareandesire 2011-02-02 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20390981)
Gamla är seg om man har flera hundratals domäner, detta är dock inget problem i nya t.ex, i alla fall inte om jag loggar in på en kund som har 581 domäner så tar sidan mindre än 3 sekunder att ladda.

Hur kan det ha någon betydelse hur många domäner man har? Mycket märkligt kodat i så fall eftersom det mesta är segt.

Det låter hur som helst bra att nya laddar vackert iaf. När cron och all annan funktionalitet är på plats flyttar jag gärna :)

Adestro 2011-02-05 17:55

Köpte ett par domäner via Binero imorse. Det tog ca 6 timmar efter bekräftad registrering innan det gick att skapa "webbplats" i Bineros system (fick ett värdelöst felmeddelande). Nu när det väl fungerar så ser jag bara min webbplats i två olika sidladdningar, i första laddas bara CSS och i andra laddas bara grafik.

Sen outputas bara "Binero LSP Cluster" under någon minut, sen börjar det om! Spännande att vara kund hos Binero!

Edit: Tycks fungera nu (21:30).

Aleborg 2011-02-05 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20391525)
Köpte ett par domäner via Binero imorse. Det tog ca 6 timmar efter bekräftad registrering innan det gick att skapa "webbplats" i Bineros system (fick ett värdelöst felmeddelande). Nu när det väl fungerar så ser jag bara min webbplats i två olika sidladdningar, i första laddas bara CSS och i andra laddas bara grafik.

Sen outputas bara "Binero LSP Cluster" under någon minut, sen börjar det om! Spännande att vara kund hos Binero!

Edit: Tycks fungera nu (21:30).

Ber om ursäkt för detta, vi hade ett problem som gjorde att webbplatserna inte provisionerades. Detta löstes under dagen idag men det tog lite tid att få ut webbplatserna på alla noder i klustrena.

Spindel 2011-02-06 16:01

Verkar ligga nere igen? Kommer inte in på service.binero.se eller min Binero webbsida.

Edit: Nu uppdaterade sig binerodrft.se, allt förutom brandvägg+dns verkar ligga nere...

tartareandesire 2011-02-06 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20391619)
Verkar ligga nere igen? Kommer inte in på service.binero.se eller min Binero webbsida.

Edit: Nu uppdaterade sig binerodrft.se, allt förutom brandvägg+dns verkar ligga nere...

Verkar inte gälla allt, eller tämligen slumpmässigt / kortvarigt, då sidor både på 1.0 och 2.0 fungerar här.

Spindel 2011-02-06 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20391620)
Verkar inte gälla allt, eller tämligen slumpmässigt / kortvarigt, då sidor både på 1.0 och 2.0 fungerar här.

De verkar ha fixat det mesta nu.

KPK 2011-02-06 16:12

Ja... ännu ett stopp... :(

Doctor.Data 2011-02-07 09:19

Något som jag inte kan göra att radera meddelanden. När jag klickar på "radera" så finns meddelandet kvar. Vill nämligen tömma min inkorg men det går aldrig. Det har varit så sedan jag skaffade Binero våren 2010.

hnn 2011-02-07 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20391702)
Något som jag inte kan göra att radera meddelanden. När jag klickar på "radera" så finns meddelandet kvar. Vill nämligen tömma min inkorg men det går aldrig. Det har varit så sedan jag skaffade Binero våren 2010.

Kryssat i "Radera från servern" i din epost klient? Funkar det att radera från deras webbmail?

digi 2011-02-07 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20391703)
Kryssat i "Radera från servern" i din epost klient? Funkar det att radera från deras webbmail?

Tror han menar i deras kontrollpanel :)

hnn 2011-02-07 09:52

aha, det suger ju

wingen 2011-02-07 10:13

Det jag märker (när jag jobbar med WP siter) är att det väldigt kortvarit (5-10sek) inte går att nå sidorna överhuvud taget. Oftast står den bara och tuggar och man får uppdatera efter ett par sekunder. Otroligt irriterande man om till exempel precis ska trycka på "install" när man ska installera ett plugin. Måste då göra om det hela. Sitter man ett par timmar så händer det minst 10 ggr. Detta gäller oavsett vad man gör på siten.. skriver inlägg, navigerar i adminpanelen eller vad som helst.

Sjukt irriterande. Detta har pågått i 1 månad ungefär. Undrar hur många besökare man tappat som inte kommer in på siterna..

Och nej, det har inget med min dator eller uppkoppling att göra. Har testat på flera.

Adestro 2011-02-08 14:54

Majestix nere igen?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 111 in /home/web27903/domains/(borttaget)/public_html/main.php on line 29
Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 111

Edit: Uppe igen.

Golfer 2011-02-08 18:31

Nu har jag problem med Binero igen. Andra gången denna veckan. Är det bara jag som har strul nu eller??

Någon som har ett bra alternativ till Binero?

KPK 2011-02-10 18:33

Dagligt strul. Ner korta perioder, Mysql strul, totalt värdelös statistik, noll uppdatering ang SSL-cert... Ja, ingen höjdare även om supporten alltid svarar snabbt...

freddan 2011-02-11 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av wingen (Inlägg 20391715)
Det jag märker (när jag jobbar med WP siter) är att det väldigt kortvarit (5-10sek) inte går att nå sidorna överhuvud taget. Oftast står den bara och tuggar och man får uppdatera efter ett par sekunder.

Detta har jag också märkt och irriterats stort av. Bara man klickar runt på sin sida, så låser sig sidladdningen med jämna mellanrum - vad som känns som var tioende gång ungefär. Och detta sker jämt utan något serverfel eller så, det verkar vara ett normalläge hos Binero. Sidan kommer inte fram, laddningen tar flera minuter... så man får trycka på Uppdatera istället, då brukar det funka. Det är som en gammal TV man får banka och slå på för att bilden ska visas. Då är ju enstaka totala avbrott som hos Loopia att föredra.

Web2.0 2011-02-11 11:27

Även om Binero har många problem och kämpar så finns en hel del förmildrande omständigheter:
1: Binero har växt mycket den sista tiden
2: Man har börjat med ny rätt obeprövad lastbalanseringsteknik, en teknik som endast Binero kör och City Network så långt jag vet.

Att implementera ny och kanske rätt obeprövad teknik är riskapabelt och samtidigt är det svårt att simulera den nya miljön. Personligen tror jag problemen har mycket med SAN:net att göra och att man inte har valt Fibre Channel eller infiniband mellan SAN:et och webbservrarna utan man kör NFS över gigabit nätverk. Det jag skulle rekommendera Binero är att överväga NFS över infiniband, om det nu är så att jag gissar rätt.

Sludent 2011-02-11 11:37

Telia kör också samma system vad jag känner till.

KPK 2011-02-11 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Web2.0 (Inlägg 20392501)
Även om Binero har många problem och kämpar så finns en hel del förmildrande omständigheter:
1: Binero har växt mycket den sista tiden
2: Man har börjat med ny rätt obeprövad lastbalanseringsteknik, en teknik som endast Binero kör och City Network så långt jag vet.

Du är väldigt snäll här. Argument 1 visar bara på en dumdristighet (eller girighet) om man inte anpassar de tekniska lösningarna till nyintaget av kunder. Nu skulle man ju kunna hävda att argument 2 är en indikator på detta, men med tanke på hur dåligt deras tjänster har fungerat så är det ju alldeles uppenbart att någonting centralt har brustit i förberedelserna.

Jag vet inte riktigt om man kan kräva pengarna tillbaka av Binero men jag kommer definitivt inte att förnya det konto som jag har hos dem.

Web2.0 2011-02-11 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av KPK (Inlägg 20392583)
Du är väldigt snäll här. Argument 1 visar bara på en dumdristighet (eller girighet) om man inte anpassar de tekniska lösningarna till nyintaget av kunder.

Jag är övertygad om att den lösning som Binero har valt inte är pga att man har växt, man kan mycket väl ha traditionell en-serverslösningar där man fyller en server en efter en med separata paneler per server även på ett stort webbhotell, dvs man börjar inte lastbalansera bara för att man har växt, utan anledningarna till detta är huvudsakligen andra, högre tillgänglighet, prestanda osv.

Citat:

Ursprungligen postat av KPK (Inlägg 20392583)
Nu skulle man ju kunna hävda att argument 2 är en indikator på detta, men med tanke på hur dåligt deras tjänster har fungerat så är det ju alldeles uppenbart att någonting centralt har brustit i förberedelserna.

Det tror jag faktiskt inte, man har säkerligen gjort vad man kan i att förbereda detta, och man har säkert varit lite i händerna på sina leverantörer som lovar dyrt och heligt att det ska fungera som man har planerat och sedan när det inte fungerar så vet man inte vad man ska göra längre, och möjligheten att simulera är som sagt begränsade, och visst tar man en oerhört stor risk som börjar med obeprövad teknik, men det kanske mest anmärkningsvärda är väl kanske sin överförsäljning av webbutrymme trots att man inte vet om det fungerar som det ska eller inte, och jag tror att man hade haft mindre problem om man hade varit försiktiga med att dela ut så otroligt stora mängder webbutrymme.

Det optimala hade varit att Binero hade varit på rätt väg från början och byggt upp det allt eftersom, och hade haft kunskapen själva, in-house, att utveckla och prova sitt system, men så är det sällan.

martinl 2011-02-12 00:04

Binero LSP Cluster på hälften av mina domäner nu sedan ett par timmar tillbaka. Binero svarar inte på twitter och support.binero.se var först nere i en dryg timme för att sedan, när den kom upp igen, inte leda till något svar från någon heller. Tråkigt.

Network 2011-02-12 00:54

Citat:

dry land is just a myth
(För er som sett filmen Waterworld och tänker 2.0)

KPK 2011-02-12 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av Web2.0 (Inlägg 20392607)
Jag är övertygad om att den lösning som Binero har valt inte är pga att man har växt, man kan mycket väl ha traditionell en-serverslösningar där man fyller en server en efter en med separata paneler per server även på ett stort webbhotell, dvs man börjar inte lastbalansera bara för att man har växt, utan anledningarna till detta är huvudsakligen andra, högre tillgänglighet, prestanda osv.

Låter rimligt men...

Citat:

Det tror jag faktiskt inte, man har säkerligen gjort vad man kan i att förbereda detta, och man har säkert varit lite i händerna på sina leverantörer som lovar dyrt och heligt att det ska fungera som man har planerat och sedan när det inte fungerar så vet man inte vad man ska göra längre, och möjligheten att simulera är som sagt begränsade, och visst tar man en oerhört stor risk som börjar med obeprövad teknik...
... att göra sig så beroende av tredje part tycker jag inte är rimligt. Jag har i andra sammahang ansvarat för upphandlingar o.dyl. och i dylika verksamheter gäller det väl att vara ganska så konservativ tills man är säker på att kunderna inte drabbas? Relationen Goodwill - Badwill är ju inte "lastbalanserat" om man säger så...

Citat:

... men det kanske mest anmärkningsvärda är väl kanske sin överförsäljning av webbutrymme trots att man inte vet om det fungerar som det ska eller inte, och jag tror att man hade haft mindre problem om man hade varit försiktiga med att dela ut så otroligt stora mängder webbutrymme.
Håller fullständigt med dig. Om det nu är så att Binero har översålt webutrymmet och det är kopplat till de irriterande problem som de nu har uppvisat i nästan ett halvår (?), så är det ju anmärkningsvärt. Är ambitionen att vara "störst" ett självändamål? Eller ett självmål i det här fallet?

Citat:

Det optimala hade varit att Binero hade varit på rätt väg från början och byggt upp det allt eftersom, och hade haft kunskapen själva, in-house, att utveckla och prova sitt system, men så är det sällan.
Ja tyvärr...

tumba25 2011-02-14 03:00

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20391702)

Jag har precis samma problem. Har felrapporterad det både via mail och tele ett par gånger. Supporten kollar och konstaterar att det stämmer, sen ska dom rapportera felet vidare och sen händer inget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson