WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Alla mina sajter och butiker är nere. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046201)

Lancelot 2011-01-30 14:30

Alla mina sajter och butiker är nere.

Som titeln lyder så är alla mina sajter nere. Den har varit nere sen jag vaknade imorse. Kommer det här på något sätt försämra min plats hos google?

Vad mer kan ske?

Edit: Det är hosten som har gjort något, har kontaktat de men de svarar inte.

fabian 2011-01-30 14:51

Vad är det för URL?
Har dom inget journummer?
Antar att det har med "au kt io no nl in e. se" att göra, där får jag en 404, det är ju synd att den inte spottar ut en 503 istället.

404 säger att sidan inte finns vilket kan leda till att google tar bort den i nästa indexering. 503 betyder att det är service på G och att spindeln skall komma tillbaks senare.

Om du bara kommer tillbaks igen så bör detta inte påverka dina placeringar i det långa loppet.

Lancelot 2011-01-30 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20390412)
Vad är det för URL?
Har dom inget journummer?
Antar att det har med "au kt io no nl in e. se" att göra, där får jag en 404, det är ju synd att den inte spottar ut en 503 istället.

404 säger att sidan inte finns vilket kan leda till att google tar bort den i nästa indexering. 503 betyder att det är service på G och att spindeln skall komma tillbaks senare.

Om du bara kommer tillbaks igen så bör detta inte påverka dina placeringar i det långa loppet.

Tack så mycket för svar. Får panik!
Det handlar om bland annat sajten som ni nämnde. De har inget journummer nej. Har kontaktat de på alla möjliga sätt.

sajten ni nämnde är hos samma host som alla mina andra viktiga sajter.

fabian 2011-01-30 15:17

Jobbigt. Antar att du redan kollat VD/Styrelse på allabolag.se och försökt att hitta deras privata nummer på hitta.se/eniro?

När det är en såhär kritisk sak så hade jag inte skytt några medel för att få tag på någon som kan ordna problemet.

Sweely 2011-01-30 15:18

I värsta fall får du din sajt deindexerad av Google. Men min personliga erfarenhet av det hela är att man lyckas klara sig ganska bra ändå.

Och om du mot all förmodan deindexeras så lär du poppa upp på din vanliga placering igen utan några större problem.

fabian 2011-01-30 15:18

Ja det brukar inte vara jättesvårt att ta sig tillbaks till en placering man haft om problemet är relativt kortvarigt.

Weaver 2011-01-30 15:20

Servern skickar inte 404 Not Found utan 302 Moved Temporarily.

När man först accessar au kt io no nl in e. se så får man en redirect till au kt io no nl in e. se/b oard/ och det är därifrån man sedan hamnar på 404-sidan (återigen notera att servern inte sätter 404 headern).

En sak som är lite märkligt är att webbservern på au kt io no nl in e. se är lighttpd och webbservern på au kt io no nl in e. se/b oard/ är nginx?

Lancelot 2011-01-30 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20390424)
Jobbigt. Antar att du redan kollat VD/Styrelse på allabolag.se och försökt att hitta deras privata nummer på hitta.se/eniro?

När det är en såhär kritisk sak så hade jag inte skytt några medel för att få tag på någon som kan ordna problemet.

Tack! Ska söka efter nummer. :)

Lancelot 2011-01-30 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20390426)
I värsta fall får du din sajt deindexerad av Google. Men min personliga erfarenhet av det hela är att man lyckas klara sig ganska bra ändå.

Och om du mot all förmodan deindexeras så lär du poppa upp på din vanliga placering igen utan några större problem.

Skönt att höra :)

Lancelot 2011-01-30 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av Weaver (Inlägg 20390429)

När man först accessar au kt io no nl in e. se så får man en redirect till au kt io no nl in e. se/b oard/ och det är därifrån man sedan hamnar på 404-sidan (återigen notera att servern inte sätter 404 headern).

En sak som är lite märkligt är att webbservern på au kt io no nl in e. se är lighttpd och webbservern på au kt io no nl in e. se/b oard/ är nginx?

Förstår inte riktigt vad du emnar med lighttpd och nginx, men det är alltså negativt på något sätt? Ska googla det.

Lancelot 2011-01-30 15:28

Är nginx och lighttpd någon sorts os till vpn / webbservers?

fabian 2011-01-30 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Weaver (Inlägg 20390429)

Ah, missade det! Då är det ju inte helt galet ändå.

Dennis Holm 2011-01-30 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20390437)
Är nginx och lighttpd någon sorts os till vpn / webbservers?

det är 2 olika mjukvaror för att serva hemsidor.

vanligast är apache som alla linux distros brukar använda som default.
nginx och lighttpd är två andra som gör samma sak (enkelt förklarat.. så gå inte in på det nu grabbar...)

helt enkelt 2 olika mjukvaror som gör samma sak.
Vilket är högst udda.

Om de gjort någon ommöblering så ska de ju meddela sina kunder först :/.

Dennis Holm 2011-01-30 16:10

värt att säga är också att du får ett straff för nertid, ju längre nertid ju mer "straff".
Men det är inte så att du helt bara blir borttagen.
kommer siten igång så kommer google försiktigt kolla av din site igen.
dock så blir google nog fundersam när allt blir redirectat som en "moved".

Lycka till.

Lancelot 2011-01-30 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20390446)
värt att säga är också att du får ett straff för nertid, ju längre nertid ju mer "straff".
Men det är inte så att du helt bara blir borttagen.
kommer siten igång så kommer google försiktigt kolla av din site igen.
dock så blir google nog fundersam när allt blir redirectat som en "moved".

Lycka till.

Förhoppningsvis får jag igång sajten ikväll igen mha hosten. I annat fall under morgondagen.

Om jag får igång den under morgondagen, borde jag göra någonting för att hjälpa google på traven eller något ?

captaindoe 2011-01-30 17:55

Ett scenario som skulle förklara varför det är olika webbservrar vore ju om forumet inte är hostat på samma server som den ursprungliga sajten. Är det så?
Annars så verkar det vara som din host har begått något fel och du borde få ersättningen för de förlorade dagarna.

För att svara på din sista fråga så tror jag inte det finns något som skulle hjälpa, förutom att få några nya länkar till din sajt så att google hittar tillbaka till den snabbare.

Lancelot 2011-01-30 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20390469)
Ett scenario som skulle förklara varför det är olika webbservrar vore ju om forumet inte är hostat på samma server som den ursprungliga sajten. Är det så?
Annars så verkar det vara som din host har begått något fel och du borde få ersättningen för de förlorade dagarna.

För att svara på din sista fråga så tror jag inte det finns något som skulle hjälpa, förutom att få några nya länkar till din sajt så att google hittar tillbaka till den snabbare.

Hejsan.

Allting är hostat hos samma host. Har dock inget forum.

Edit:

Har dock en backup. Tänkte att jag kanske borde köra igång de viktigaste sajterna hos en annan host. Har fortfarande inte fått tag på egensajt

Lancelot 2011-01-30 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20390469)

Tycker verkligen jag bör ha ersättning. Det här är skandal!

Edit:

Fick nu kontakt med egensajt genom deras support center. De svarade äntligen. :D Återkommer med information om vad som händer.

captaindoe 2011-01-30 20:38

Om du inte ens har ett eget forum så måste egensajt ha begått något fel eftersom de redirectar till ett forum.

Mitt förslag är att kräva ersättning för de förlorade dagarna + eventuell vinst du skulle gjort under tiden (inkomst / mån * dagar sidan var nere), och sedan byta till en leverantör som faktiskt svarar snabbt på dina mail och telefonsamtal. Finns säkerligen ett flertal sådana leverantörer här på WN.

Dennis Holm 2011-01-30 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20390501)
Om du inte ens har ett eget forum så måste egensajt ha begått något fel eftersom de redirectar till ett forum.

Mitt förslag är att kräva ersättning för de förlorade dagarna + eventuell vinst du skulle gjort under tiden (inkomst / mån * dagar sidan var nere), och sedan byta till en leverantör som faktiskt svarar snabbt på dina mail och telefonsamtal. Finns säkerligen ett flertal sådana leverantörer här på WN.

ersättning för utebliven förtjänst/vinst hos ett budgethotell utan SLA?
skulle inte hända.
Ersättning för hostingen däremot och någon form av kompensation, det är ju möjligt.

Lancelot 2011-01-31 02:17

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20390507)
ersättning för utebliven förtjänst/vinst hos ett budgethotell utan SLA?
skulle inte hända.
Ersättning för hostingen däremot och någon form av kompensation, det är ju möjligt.

Alla sajter är uppe nu igen. Det hade tydligen skett automatiskt, i vilket fall som helst var det otroligt jobbigt. Det är bara så himla oproffesionellt att komma in på en sajt som man har köpt någonting i för att sedan se:

- Sajten finns inte blablabla...

Tack för alla svar och tips!

trådlöst 2011-01-31 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20390543)
Alla sajter är uppe nu igen. Det hade tydligen skett automatiskt, i vilket fall som helst var det otroligt jobbigt. Det är bara så himla oproffesionellt att komma in på en sajt som man har köpt någonting i för att sedan se:

- Sajten finns inte blablabla...

Tack för alla svar och tips!

Kan hålla med dig att det kan kännas tråkigt och oproffesionellt och oseriöst att komma in på en sida man handlade på igår eller för en stund sean, sen står det: Sajten finns inte som du själv säger.

Byt till one.com, dom har ingen neretid alls typ - på 4 år snart, har flera hemsidor där, så har jag inte haft någon neretid nästan.

Bara en gång och det var miss från min sida :P

Dock finns de för och nackdelar med one men det är en annan femma :)

Dennis Holm 2011-01-31 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20390677)
Kan hålla med dig att det kan kännas tråkigt och oproffesionellt och oseriöst att komma in på en sida man handlade på igår eller för en stund sean, sen står det: Sajten finns inte som du själv säger.

Byt till one.com, dom har ingen neretid alls typ - på 4 år snart, har flera hemsidor där, så har jag inte haft någon neretid nästan.

Bara en gång och det var miss från min sida :P

Dock finns de för och nackdelar med one men det är en annan femma :)

seriöst..
nej.. jag har inte ord för hur dåligt det är att gå till one..
nej nej..
och nertid har dom. nej.. det är det enda jag får ur mig just nu..
inte one!
speciellt inte för lancelot som behöver något stabilt och kraftfullt för siter som ger pengar.

trådlöst 2011-01-31 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20390679)
seriöst..
nej.. jag har inte ord för hur dåligt det är att gå till one..
nej nej..
och nertid har dom. nej.. det är det enda jag får ur mig just nu..
inte one!
speciellt inte för lancelot som behöver något stabilt och kraftfullt för siter som ger pengar.

Men vasa?
Jag har flera sajter på one, bl.a en stor fet musik portal, en till är på väg, några hemsidor för några kunder (artister för er som e nyfikna) - och ingeting där har krånglat sig heller.

Alltid ska det vara fel med någon hos någon/några och sedan ska man dra alla över en kamm, men jag kan förstå dig dennis.

Sen om han har en site som ger pengar kan han lika gärna ha vps eller något :P

KristianE 2011-01-31 22:18

Jag skulle säga att Danielos Egensajt är bättre än One.com.

heavenclouds 2011-02-01 01:27

Stabil hosting måste man ha på viktiga sidor!

captaindoe 2011-02-01 09:20

Jag tror de flesta här på WN skulle spara otroligt mycket pengar och tid på att ha sin egen VPS. Det kräver egentligen inga unix kunskaper om man installerar Kloxo(som CPanel men open source) på servern.

Du kan hosta hur många sidor du vill, på olika ip adresser och upptiden är otroligt mycket bättre än hos de flesta webbhotellen. Och med en VPS så kan du verkligen uttnyttja all din trafik och utrymme.

Och för de som är mer kunniga så kan man med ett VPS också optimera stora delar av dina tjänster, såsom MySQL, byta webserver mjukvara osv.

BarateaU 2011-02-01 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20390747)
Jag tror de flesta här på WN skulle spara otroligt mycket pengar och tid på att ha sin egen VPS. Det kräver egentligen inga unix kunskaper om man installerar Kloxo(som CPanel men open source) på servern.

Du kan hosta hur många sidor du vill, på olika ip adresser och upptiden är otroligt mycket bättre än hos de flesta webbhotellen. Och med en VPS så kan du verkligen uttnyttja all din trafik och utrymme.

Och för de som är mer kunniga så kan man med ett VPS också optimera stora delar av dina tjänster, såsom MySQL, byta webserver mjukvara osv.

Tack för tippet, skall kolla på det.
Drar om vps'en till centos så skall de testas.

captaindoe 2011-02-01 10:33

Inga problem, dra ett PM om du har någon fråga :)

BarateaU 2011-02-01 10:55

De var simpelt må jag säga.

Kontrollpanelen är nu uppe.

Började med en ny fräsh centos install "one click med vps tjosan"
ssh'ade till burken.

Körde först kommandot nedan och uppdaterade
Kod:

yum update
Sen körde jag detta nedan för att disabla "SELinux" vilket är ett krav
Kod:

setenforce 0
Och sen detta
Kod:

wget http://download.lxcenter.org/download/kloxo/production/kloxo-install-master.sh
Och sist detta för att trigga installen
Kod:

sh ./kloxo-install-master.sh
Nu har jag loggat in i kontrollpanelen och ändat lösen och försöker bekanta mig lite.
Skaffade en billig vps för typ 35kr/mån som jag kör detta på nu.

"CPU: 1 GHZ Cost: $4.95
Memory: 512 DDR2
Hard Drive 1: 35 GB SATA
1 IP Address Cost: $0"

Kan inte säga om de är bra eller inte en men de snurrar alla fall, och jag är riktigt novis när de kommer till linux/ssh/nix :)

FYI så har volumedrive billiga vps'er här "ta bort mellanrummen", http:// volumedrive .com/order/

captaindoe 2011-02-01 17:16

Japp, det är allt man behöver göra för att installera kloxo.

Sedan så tar det lite tid innan man har bekantat sig med allting, hur man skapar dns templates, lägger till nya hemsidor och så men så fort man har lärt sig så snurrar allting på bra.

Väldigt billig VPS där BarateaU :)

Lancelot 2011-02-01 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20390737)
Stabil hosting måste man ha på viktiga sidor!

FAAAAAAAAAAAEN.

Nu är mina butiker nere igen!!!!!!!!!!!!!
AJAJAJJAJA

Tänker byta. Några tips?

Måste fungera bra med joomla + virtuemart

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson