WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   NEware (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046166)

kippex 2011-01-28 11:17

NEware

Det gäller domänen Bilmagasinet.se som droppades inatt.

La in den för backorder hos NEware den 15:e Januari 19:02. Mottog följesedel och allt var i sin ordning. Sen när domänen droppar, registrerar NEware den på Name Navigation.

Då till frågan: Kan NEware verkligen få göra såhär? Antar de bara kommer hävda att det blev nåt missförstånd i systemet.

Ara 2011-01-28 12:31

Du kan ju börja med att läsa avtalet.
Sen för väl NEware registrera domäner åt vem dom vill.

MRDJ 2011-01-28 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390080)
Det gäller domänen Bilmagasinet.se som droppades inatt.

La in den för backorder hos NEware den 15:e Januari 19:02. Mottog följesedel och allt var i sin ordning. Sen när domänen droppar, registrerar NEware den på Name Navigation.

Då till frågan(har inte lusläst avtalet): Kan NEware verkligen få göra såhär? Antar de bara kommer hävda att det blev nåt missförstånd i systemet.

Neware har ett API för domänregistrering, det kan ju faktiskt vara så att NN har en applikation som använder deras API.. dock så tycker man ju att du borde prioriterats om du lagt en snapback

kippex 2011-01-28 13:31

API eller inte. De tar ju bara en order per domän via hemsidan (med fallande priser) Skulle de då ha moddat systemet så att NN kan annulera andras ordrar genom att själv lägga till en order via sitt API?

Ara 2011-01-28 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390106)
API eller inte. De tar ju bara en order per domän via hemsidan (med fallande priser) Skulle de då ha moddat systemet så att NN kan annulera andras ordrar genom att själv lägga till en order via sitt API?

Hur vet du att NN inte ansökte innan dig? låter ju mer troligt eftersom dom fick domänen.

tartareandesire 2011-01-28 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20390107)
Hur vet du att NN inte ansökte innan dig? låter ju mer troligt eftersom dom fick domänen.

Man tar väl rimligtvis bara in en backorder per domän.

Nicklas 2011-01-28 14:19

Jag missade en domän på detta vis genom Neware för ett år sedan, då hade den andra lagt snapen före men inte betalt den har jag för mig.

kippex 2011-01-28 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20390107)

Jag kan inte lägga en order om de redan lagt en order för mig. Men du kanske inte vet hur neware fungerar.

gfors 2011-01-28 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390112)

Verkligen. Dom kan ju inte åta sig att snappa åt två köpare och sen avgöra vem som får den.

Dom går ju faktiskt ut med att dom bara mottar en beställning per domän. Detta bör innebära att om du la beställningen först, och neware snappade domänen, så ska den vara din.

kippex 2011-01-28 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20390114)
Jag missade en domän på detta vis genom Neware för ett år sedan, då hade den andra lagt snapen före men inte betalt den har jag för mig.

Man betalar aldrig om den inte lyckas

Ara 2011-01-28 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390121)
Jag kan inte lägga en order om de redan lagt en order för mig. Men du kanske inte vet hur neware fungerar.

Men om dom fick den, borde ju dom har lagt en order och dvs att din order var den felaktiga.

Ara 2011-01-28 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390112)

Tydligen inte..

kippex 2011-01-28 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20390130)
Men om dom fick den, borde ju dom har lagt en order och dvs att din order var den felaktiga.

Inte för att vara otrevlig, men jag förstår inte hur du tänker. Hur kan min order vara felaktig om jag mottagit en följesedel och andra namn på denne resulterat i lyckade snaps i mitt namn.

Alltså det är väl självklart att NEware och NN har avtal med varandra som vilka affärspartners som helst. Det tycker jag inte är speciellt konstigt, NN bidrar väl med en bra del till omsättningen. Men är det inte rimligt att de bör meddela sina kunder att de när som helst kan annulera ordern och ge den till en annan part. Borde de inte dessutom meddela kunden(i det här fallet jag) att de av beskrivna/obeskrivna skäl valt att inte försöka snappa domänen åt mig.

Edit: Men det här är väl något jag får diskutera vidare med NEware. Löjlig success-rate har dom iaf.

audemars 2011-01-28 20:03

Uppenbart att NEware har en specialdeal med NN, de lyckas alltid få de bästa domännamnen med NEware.

För er som inte visste det så är det endast en person per snap som tillåts. Har någon bokat en domän så kan inte någon annan boka den efteråt.

kippex 2011-01-28 22:03

Edit: Inget draget.

Helix 2011-01-28 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390209)
Lite rolig detalj...

Jag fick dessutom betala för domänen, såg nu att NEware snällt dragit pengarna från kortet och ändå hamnar den på NN.

Episkt

Ja, det är ganska roligt på ett tragiskt sätt ...

gfors 2011-01-28 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390209)
Lite rolig detalj...

Jag fick dessutom betala för domänen, såg nu att NEware snällt dragit pengarna från kortet och ändå hamnar den på NN.

Episkt

Men det låter ju helt sjukt att dom skulle ta en snapback order från dig (endast 1 order per domän) på domänen, och sedan ge den till någon annan när dom väl snappat den, och sen dra pengar från dig!

Jag antar att du inte fått något svar från Neware ännu, men se till att posta när du får det. Det låter ju för sjukt för att vara sant!

FredrikNas 2011-01-28 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20390214)
Men det låter ju helt sjukt att dom skulle ta en snapback order från dig (endast 1 order per domän) på domänen, och sedan ge den till någon annan när dom väl snappat den, och sen dra pengar från dig!

Jag antar att du inte fått något svar från Neware ännu, men se till att posta när du får det. Det låter ju för sjukt för att vara sant!

Ja jag vill också veta mer!

Det känns som att det är väldigt mycket under bordet i denna snapback-bransch. Det hade varit väldigt intressant att höra NEwares svar på detta. Det är svårt att tro att detta rör sig om annat än fusk som det ser ut med den informationen som ligger på bordet.

kippex 2011-01-28 23:30

Ja får väl återkomma när jag hört mer från dom, men känns ju lite trist.

Jag förstår/accepterar att NN är viktiga för dom och de får gärna samarbeta. Men i min mening kan väl isf NN regga sig för snap innan NEware öppnar för snap via webgränssnittet(dvs före vanliga dödliga). Hos NEware kan man ju först regga domäner för snap när det är 45dagar kvar, det har ju legat i droplisten 30 dar innan dess, då kan väl NN paxa de domäner de är intresserade av.

Nu blir det ju bara konstigt.

FredrikNas 2011-01-28 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390220)
Ja får väl återkomma när jag hört mer från dom, men känns ju lite trist.

Jag förstår/accepterar att NN är viktiga för dom och de får gärna samarbeta. Men i min mening kan väl isf NN regga sig för snap innan NEware öppnar för snap via webgränssnittet(dvs för vanliga dödliga). Hos NEware kan man ju först regga domäner för snap när det är 45dagar kvar, det har ju legat i droplisten 30 dar innan dess, då kan väl NN paxa de domäner de är intresserade av.

Nu blir det ju bara konstigt.

Jo samt att dom tar betalt av dig gör det ju inte precis ljusare.

Sen har jag också svårt att se hur man ska kunna erbjuda en trovärdig tjänst utåt om man låter en domängigant få förtur på alla domännamn bara för att dom är just en domängigant. Det blir ju väldigt lite attraktivt för andra kunder.

kippex 2011-01-28 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20390222)
Jo samt att dom tar betalt av dig gör det ju inte precis ljusare.

Sen har jag också svårt att se hur man ska kunna erbjuda en trovärdig tjänst utåt om man låter en domängigant få förtur på alla domännamn bara för att dom är just en domängigant. Det blir ju väldigt lite attraktivt för andra kunder.

Själva betalningen avsåg en annan snap.

gfors 2011-01-28 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390220)
Jag förstår/accepterar att NN är viktiga för dom och de får gärna samarbeta. Men i min mening kan väl isf NN regga sig för snap innan NEware öppnar för snap via webgränssnittet(dvs före vanliga dödliga). Hos NEware kan man ju först regga domäner för snap när det är 45dagar kvar, det har ju legat i droplisten 30 dar innan dess, då kan väl NN paxa de domäner de är intresserade av.

Det spelar ju ingen roll hur goda sängkamrater de än är, Neware har ju sagt sig bara ta en beställning per domän. Beställer du tidigt lär du vara den som får lägga beställningen, men då blir det dyrare. Det är ju deras egna regler.

Om NN beställt domänen så ska ju inte du kunna beställa den och vice versa.

Som sagt, håll oss uppdaterade! Känns inte som att man kommer att göra några köp hos Neware i framtiden om det visar sig att dom tagit en beställning från dig och ändå gett bort domänen till NN.

kippex 2011-01-28 23:59

Vet ju inte hur det är just i det här fallet.

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20390222)
domängigant få förtur på alla domännamn bara för att dom är just en domängigant.

gfors 2011-01-28 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390226)
Jag antar att NN i det här fallet betalade mer än mig :) Dessutom lär de ändå ha kunder eftersom de är outstanding vad det gäller success-rate.

Success-raten kan vara 0% eller 100%, det spelar ju ingen roll om dom ändå godtyckligt ger bort "din" snappade domän. Åtar dom sig en beställning och sedan lyckas snappa domänen så får dom ju fan hålla sig till det.

kippex 2011-01-29 00:13

Well, återstår att se vad de säger. Tills dess kan man väl bara spekulera - och det är ju onödigt.

Oavsett tror jag knappast NEware kan kräva en ändring hos .SE, och NN är ju inte kända för att syssla med välgörenhet :)

Citat:

Ursprungligen postat av gfors (Inlägg 20390229)
Success-raten kan vara 0% eller 100%, det spelar ju ingen roll om dom ändå godtyckligt ger bort "din" snappade domän. Åtar dom sig en beställning och sedan lyckas snappa domänen så får dom ju fan hålla sig till det.

kippex 2011-01-29 00:28

FAIL AV MIG

Det verkar som att själva betalningen avsåg en snap dagen innan.

Däremot kvarstår kruxet att den hamna på NN trots att jag hade beställt den.

Kruger 2011-01-29 00:49

Gissar på att API och hemside beställningar ligger på skilda system (med max 1 beställning/domän på varje ?).
Ska testa nästa gång jag hittar nån kul domän...

kippex 2011-01-29 00:52

Citat:

Ursprungligen postat av Kruger (Inlägg 20390236)
Gissar på att API och hemside beställningar ligger på skilda system (med max 1 beställning/domän på varje ?).
Ska testa nästa gång jag hittar nån kul domän...

Lägger man snapbackbeställningar via API'et? Trodde det bara var ett API som tillät registreringar av lediga domäner. Men återkom gärna när du vet.

Kruger 2011-01-29 00:55

API:t känner, precis som formuläret på hemsidan, av om det är en nyregistrering eller snapback

kippex 2011-01-29 03:24

Okej, då har jag fått ett oerhört långt och informativt svar från NEware.

Det är alltså inte så som vissa trodde, att det är olika registreringssystem för Webbgränssnittet och API.

Det som har skett är att NN tydligen lagt en stor order på domäner innan mig, däribland bilmagasinet.se. Men ett "fel i systemet" har gjort att dessa domäner inte blockats för beställning av andra - som det borde vara.

Policyn med en kund per domän stämmer alltså och det är först till kvarn.

Niklas säger att så fort han är hemkommen kommer han att gå igenom samtliga ordrar och meddela de berörda där dubbelbokningar skett.

Så det är väl fullt möjligt, och tyvärr troligt, att det de närmsta dagarna kan inträffa några NEware snaps som andra trott de bokat men som landar på NN.

Bad honom att kika in och kommentera i tråden också.

design.se 2011-01-29 16:29

Nu verkar deras beställningstjänst ligga nere pga underhåll...

tartareandesire 2011-01-29 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20390290)
Nu verkar deras beställningstjänst ligga nere pga underhåll...

Är väl sannolikt så att de fixar buggen. Någon som vet med sig att de tävlat mot NN och lyckats vinna ett snaprace någon gång? :)

matzii 2011-01-29 17:34

vi tävlar väl mot NN varje dag :-)

neware 2011-01-31 11:11

Först ett tack till "kippex" som meddelade att han skapat en tråd kring detta så att jag kunde kommentera det hela. Hänger inte på WN så mycket nuförtiden...

Som sagt, förklaringen har redan givits till varför det blivit på detta vis. Principen att NEware bara tar en beställning per domän kvarstår fortfarande, men under vissa fall kan det bli på detta vis:

Fall 1. En domän spärras för andra först när beställaren registrerat sitt kreditkort för beställningen. Då kan följande hända:

- Beställare A söker på domänen xxxxxx.se och får till svar att den är ledig för beställning och A går vidare med sin beställning.

- Under tiden A fyller i sina uppgifter söker beställare B på samma domän. A har ännu ej registerat sitt kreditkort och B får svar att den är ledig för beställning och B går vidare med sin beställning.

- A registrerar sitt kreditkort och nu blir domänen blockad

- B registrerar sitt kreditkort

Det är A som beställt först men även B tror att han/hon är ensam om beställningen.

- C söker på domänen xxxxxx.se får svar att vi redan har en beställning

Fall 2. Dagen före domänsläppet kan beställarens kreditkort inte auktoriseras för beställningsbeloppet

- A har beställt och registrerat sin domän och domänen är blockad för andra

- Dagen före släppet försöker systemet auktorisera beställningsbeloppet mot beställarens kreditkort. Detta misslyckas och då öppnas domänen upp för andra att beställa. (A kanske bara struntar i det hela och då vill vi förstås inte blocka en domän för andra)
Mail sänds till A med uppmaningen att kontakta NEware för att ordna med alternativt betalsätt.

- Under tiden tills att A (kanske) hör av sig så går B in och beställer domänen.

- A kontaktar oss och vi kan därefter auktorisera kortet

I detta fall känns det mest OK att A får chansen att registrera domänen.

Fall 3. Niklas gör en "fuck-up"

Det är snabbare för mig att lägga in stora beställningar än för kunden att lägga in domänerna en och en genom webben. För vissa trogna större kunder hjälper jag till med detta. Fallet som diskuteras i denna tråd beror på ett mänskligt misstag från min sida.

Givetvis beställde NN först. Eftersom alla betalar enligt samma prisstege så skulle jag ju inte ha någon anledning att prioritera en beställning som kom in i efterhand, med de problem (som att jag måste skriva här) som uppstår.

Jag är fullt medveten om denna brist i systemet och det faktum att bekräftelse går ut redan innan man registrerat sitt kreditkort kan bidra till förvirringen och ska se över rutinerna för att täppa till dessa hål.

Samtidigt så får man sätta problemet i proportion till antalet snap-registreringar som NEware gör. Jag kan inte säga exakt, men det är i storleksordningen 10-15 gånger under 5 år som detta inträffat.

Uppdateringen som gjorts under helgen var inte främst pga detta utan för att sätta en ny gräns för att minimera riskerna inför varje släpp. Sista möjligheten att beställa en snapback är nu 16:59 dagen före släppet.

Vidare så kommer jag mot bakgrund av detta se över hela principen för hur NEware tar emot snap-beställningar.

/Niklas

Ara 2011-01-31 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390121)

"Givetvis beställde NN först"

Vad var det jag sa....

kippex 2011-01-31 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20390592)
"Givetvis beställde NN först"

Vad var det jag sa....

10-15 ggr på 5 år. Dvs mindre troligt, men nu lyckades det pricka mig.

neware 2011-01-31 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390601)

Ja, dessvärre... Felet förvärrades ju tyvärr denna gång av den anledningen att det var så många domäner på samma gång så det drabbar en hel del beställningar.

kippex 2011-01-31 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av neware (Inlägg 20390606)
Ja, dessvärre... Felet förvärrades ju tyvärr denna gång av den anledningen att det var så många domäner på samma gång så det drabbar en hel del beställningar.

Kan du se om några fler av mina ordrar blivit "dubbelbokade".

Förövrigt verkar det vara något fel på newares inkommande mailserver. E-mails bouncar.

Ara 2011-01-31 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20390601)

Det kanske har hänt mig också... Så tänk efter nästa gång innan du vräker ur dig saker och "förklarar" hur saker och ting fungerar.

kippex 2011-01-31 13:06

Nä jag ska fråga dig nästa gång, du verkar ha jättebra koll på snap och domänscenen.

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20390615)
Det kanske har hänt mig också... Så tänk efter nästa gång innan du vräker ur dig saker och "förklarar" hur saker och ting fungerar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson