WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   köpa domän av PP, ser upplägget ok ut? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046022)

icehole 2011-01-20 18:53

köpa domän av PP, ser upplägget ok ut?

Tjena!

Har efter lång förhandling kommit överrens om att köpa en .se av en privatperson för 50k.

Vi har köpeavtal färdigt (som klargör att eventuella arbetsgivaravgifter/moms betalas av säljare) samt där det framgår att domänen ska överlåtas till mitt företag vid mottagen betalning.

Tänkte att vi träffas, skriver på avtalet, jag ger honom postväxel på 50k, vi fyller i IIS ägarbyteblankett (och lägger på postlådan) samt initierar överlåtelsen online hos sedirekt på plats med en bärbar.

Litar på säljaren och så, vill bara höra om upplägget låter ok. vill ju alltid minimera risk för missförstånd och så.

Tidigare har jag oftast köpt .com och alltid via brokers / escrow tjänster. Är därför mindre bevandrad i .se träsket, men känner att detta var en för bra deal för att missa.

Synpunkter eller kommenterar? tack

Westman 2011-01-20 18:56

Arbetsgivaravgifter kan man aldrig bortskriva men en domän är ett objekt och inte en tjänst så där är det inga problem. Ej heller moms kan bli aktuellt då det är privatperson. Däremot är antagligen säljaren inte medveten om att Skatteverket med all sannolikhet kommer att granska nästa deklaration. :D

kippex 2011-01-20 19:40

Meddelande borttaget

Internet Sweden 2011-01-20 21:24

@icehole - En viktig sak att komma ihåg om domän ligger hos annan registrar än hos .SE Direkt (som alltså bara är ännu en registrar) - I den nya (snart 2 år gamla) registry-registrarmodellen som .SE tillämpar, så MÅSTE säljare och köpare båda vara kunder hos samma registrar.

Alltså BÅDA ska ha kontakt-IDn hos samma registrar och registraren genomför ägarbytet. Ägarbytesblanketten lagras av den registraren som utför ägarbytet.

Så om det inte är .SE Direkt, utan annan registrar som anlitas, så ska blanketten fyllas i och arkiveras hos denne (och inte skickas in till .SE Direkt).

I övrigt inga synpunkter eller åsikter.

Lycka till ;)

Westman 2011-01-20 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20388959)
Varför skulle Skatteverket granska deklarationen? Tror risken är minimal sålänge det inte rör sig om många liknande försäljningar. Då borde dock säljaren vara bättre insatt och "tvätta" slantarna. Domäner är inte direkt som finansiella instrument som måste rapporteras.

Inköp av såna summor utan moms brukar kunna dra uppmärksamheten till sig i deklarationen och då är det tämligen stor sannolikhet att de också kontrollerar säljarens deklaration.

design.se 2011-01-20 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20388945)
Tjena!

Har efter lång förhandling kommit överrens om att köpa en .se av en privatperson för 50k.

Vi har köpeavtal färdigt (som klargör att eventuella arbetsgivaravgifter/moms betalas av säljare) samt där det framgår att domänen ska överlåtas till mitt företag vid mottagen betalning.

Tänkte att vi träffas, skriver på avtalet, jag ger honom postväxel på 50k, vi fyller i IIS ägarbyteblankett (och lägger på postlådan) samt initierar överlåtelsen online hos sedirekt på plats med en bärbar.

Litar på säljaren och så, vill bara höra om upplägget låter ok. vill ju alltid minimera risk för missförstånd och så.

Tidigare har jag oftast köpt .com och alltid via brokers / escrow tjänster. Är därför mindre bevandrad i .se träsket, men känner att detta var en för bra deal för att missa.

Synpunkter eller kommenterar? tack

Har själv använt escrow.com när jag köpt en .se domän. Funkar hur bra som helst eftersom ingen får pengar förrän man ger klartecken att man kontrollerar domänen.

kippex 2011-01-20 22:44

Meddelande borttaget

Magnus_A 2011-01-21 11:40

Man kan ju lägga upp det med handpenning vid initierande och fullbetalning vid utförande också. Ett annat sätt är att utnyttja en företagsmäklare som kan ta emot pengar på sitt klientmedelskonto.
Upplägget med kontant betalning luktar lite, tror säljaren månne att han kan undvika skatt genom att undvika bankkonton?
Viktigt är som någon sa att du försäkrar dig om att det är rätt person, till exempel genom att kolla leg och att registreringsuppgifterna är riktiga och stämmer med säljaren.

icehole 2011-01-21 15:48

Sådär, hade mötet idag och allt gick smidigt. Namnet låg hos SEDirekt, tack för påminnelsen InternetSweden. Och tack för alla andra svar också.

Magnus: Tror knappast han försöker undvika bankkonton. Postväxel var en smidig lösning eftersom vi enkelt och snabbt kunde: skriva avtal, initiera överlåtelse samt sköta betalningen vid mötet. Plus att man får en egen kopia till sin bokföring som visar belopp och mottagare.

Alltid lika spännande när man kommer över domännamn som man gillar, it's why we do it :)

Internet Sweden 2011-01-21 16:41

Vad bra att det gick smidigt, grattis till er båda då och hoppas att det var ett bra namn för den pengen.

//Peter

icehole 2011-01-21 16:52

Tack så mycket! jodå, namnet är bra tycker jag. utvecklingsplanerna finns redo och nu är det bara att köra.

jävligt trevlig säljare för övrigt, hade t.o.m roliga anekdoter att berätta om hur namnet reggades (back in the days när det var företagstvång) och dess historia. Uppskattas alltid

Internet Sweden 2011-01-21 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20389110)
Tack så mycket! jodå, namnet är bra tycker jag. utvecklingsplanerna finns redo och nu är det bara att köra.

jävligt trevlig säljare för övrigt, hade t.o.m roliga anekdoter att berätta om hur namnet reggades (back in the days när det var företagstvång) och dess historia. Uppskattas alltid

Vad trevligt, och jag kan tänka mig att det finns en del att berätta om den(tiden).
Gissar att du förstår då hur pass mycket bättre det blivit, inte minst med registry-registrarmodellen, men också med flerårsbetalningar mm
Och själv har jag inte fått möjlighet att få träffa säljaren.

kippex 2011-01-23 01:07

Meddelande borttaget

Magnus_A 2011-01-23 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20389111)
Vad trevligt, och jag kan tänka mig att det finns en del att berätta om den.
Gissar att du förstår då hur pass mycket bättre det blivit, inte minst med registry-registrarmodellen, men också med flerårsbetalningar mm
Och själv har jag inte fått möjlighet att få träffa säljaren.

Är det inte sekretess på överföringar för dej och annan personal?

Westman 2011-01-23 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20389279)
Är det inte sekretess på överföringar för dej och annan personal?

Vad har han nämnt som skulle bryta mot ev. sekretess? Att han vet vilken domän det rör sig om? Att han aldrig har träffat säljaren? Det kan i så fall knappast ses som ett brott mot ev. sekretess.

Internet Sweden 2011-01-23 13:43

Magnus_A - Huh?
Med "den" relaterar jag till perioden före reformeringen och menar att det hänt väldigt mycket till det bättre för .se-innehavare.

Och jag har inte brytt mig om att ta reda på vilken domän det handlar om (ligger inte i mitt intresse). Och för sakens skull; så har jag inte träffat köparen heller (vad jag vet).

icehole (som jag haft kontakt med sedan innan min tid på .SE) ställde några generella men registryspecifika frågor vid tidigare tillfälle, därför kände jag till lite förutsättningar..

@kippex Jag har tillgång att se allt jag behöver när det gäller .se-domäner.

Magnus_A 2011-01-23 14:09

Det kunde tolkas som att du följde försäljningen "inifrån" och kommenterade den, men nu förstår jag att du kommenterade allmänt och utifrån dina tidigare kontakter.

kippex 2011-01-23 14:44

Meddelande borttaget

Internet Sweden 2011-01-23 17:08

kippex "ångrade sig" och ville inte ha svar på sin registrarfråga..

icehole 2011-01-24 00:34

bara lite missförstånd i tråden tror jag.. hursomhelst slutet gott, allting gott! tack för alla svar!

icehole 2011-01-25 15:51

Uppdatering: efter att ha köpt namnet och fått det till SEDirekt så inser jag att det går ut senare i år. Vill givetvis förnya domänen i minst 5 år, men efter att ha talat med SED's kundservice får jag reda på att detta inte går?! Jag måste invänta att de skickar en faktura till mig när utgångstiden närmar sig... vet inte riktigt om de skämtar eller inte, inväntar ett andra svar. Om det visar sig stämma kommer jag givetvis att flytta namnet direkt, då ingen seriös domängubbe (eller -gumma) kan fungera under sådana omständigheter.

Brukar alltid förnya mina bra namn med många år. Spenderar man xx,xxx-xxx,xxx på ett namn kan man inte gärna sitta och invänta expiry för att få pröjsa 200 spänn för att få behålla det. Vanvettigt

jonny 2011-01-26 12:22

SEDirekt borde avskaffas helt, men det här är väl en av många anledningar att välja en registrar med kundfokus istället för de som fått kunderna som "blev över"

eng3l 2011-01-26 12:22

Anledningen till att SE Direkt inte erbjuder flerårsregistreringar är att IIS inte vill konkurrera med sina registrarer på "tilläggstjänster" med sin egen registrar (SE Direkt). Jag tycker personligen att det är en väldigt vettig inställning. På samma sätt tillhandahåller heller inte .SE Direkt t.ex. namnservrar åt sina kunder.

Önskar du flerårsförnyelse så kan du göra en transfer till en annan registrar och betala för förnyelse i upp till 10 år om domänens förfallodatum i dagsläget ligger inom ett år. Detta förutsätter ju då att registraren du flyttar till erbjuder flerårsregistreringar vilket det inte är alla som gör.

icehole 2011-01-26 12:33

Svar från SED:

"Vi har inte den tjänsten hos SE Direkt, förnyelse sker ett år i taget.

Du är alltid välkommen att kontakta oss!"

blir transfer omgående, annat vore ju att leka rysk roulette. tänk om man hamnar i koma eller något i ett år :)

kippex 2011-01-26 12:48

Haha, bästa inlägget på länge.

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20389727)
blir transfer omgående, annat vore ju att leka rysk roulette. tänk om man hamnar i koma eller något i ett år :)

Anders Larsson 2011-01-26 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20389722)
SEDirekt borde avskaffas helt, men det här är väl en av många anledningar att välja en registrar med kundfokus istället för de som fått kunderna som "blev över"

Att de tillåter nyregistering är lite märkligt. Hur är tankarna bakom det, InternetSweden?

johan1234 2011-01-31 08:46

Tror de flesta andra registrarer tillåter 10 års förlängning... Enkelt att flytta och sedan förlänga.

Internet Sweden 2011-01-31 09:41

@icehole - Möjligheten att registrera/förnya .se-domäner i mer än ett år kom först dec 2009.
I övrigt se eng3l´s kommentar.

@eng3l - Väl skrivet.

@jonny - Personligen anser jag att det är upp till kunderna att välja vilken registrar de vill ligga hos, framför att låta dig välja det åt dem.
Gäller såväl de som inte valt att flytta ut till annan registrar och de som nyregistrerat hos .SE Direkt under de senaste (snart) 2 åren.

@Anders Larsson - Att registrarer tillåter nyregistrering - skulle det vara märkligt?
Möjligheten att registrera genom .SE Direkt finns och i skrivande stund har 761 registreringar genomförts de senaste 90 dagarna http://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer
Kostnaden för nyregistrering är satt så att priset i de flesta fall inte ska konkurrera med andra registrarers prissättning och att registrera en domän hos .SE Direkt kostar idag; 550 SEK ink moms dessutom erbjuds inga kringtjänster som namnservrar mm.

@johan1234 - Behöver rätta dig ordentligt gällande detta - YTTERST få registrarer erbjuder registrering/förnyelse på mer än ett år.
Kanske är det så att flera registrarer representerade på wn borde uppdatera sin listinfo..
http://wp.nu/afkz
;)

icehole 2011-01-31 14:58

Ja ett år hade nog inte räckt för att stilla min nervositet heller... Men inte ens det kan jag ju göra, utan får snällt vänta på att bli fakturerad. Jag kan tänka mig att de flesta här på WN aldrig skulle kunna acceptera att riskera sina favoritdomäner på det sättet.

När jag tackade kundtjänsten för svar och berättade att deras tjänst inte uppfyller mina behov, att jag ska flytta namnen, berättade de att de har planerat att införa flerårsbetalningar i höst.

Jag utgår från att de även kommer slopa sin policy ang. när man får förnya, men det stod inte.

eng3l 2011-01-31 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20390646)
När jag tackade kundtjänsten för svar och berättade att deras tjänst inte uppfyller mina behov, att jag ska flytta namnen, berättade de att de har planerat att införa flerårsbetalningar i höst.

WHAT?! Peter, stämmer det?? I så fall är det anmärkningsvärt!

Citat:

Ursprungligen postat av icehole (Inlägg 20390646)
Jag utgår från att de även kommer slopa sin policy ang. när man får förnya, men det stod inte.

Det är faktiskt inte en .SE Direkt policy utan det gäller samtliga registrarer och det är .SE som bestämt att det skall vara på det sättet. Personligen har jag tidigare framfört mina åsikter till dom att det bör ändras så att man när som helst kan förnya och det lät inte som något man såg som omöjligt. Mer feedback än så fick jag dock inte så det är nog inget som händer "inom kort".

jonny 2011-01-31 15:06

Jag förstår bara inte vara registryt ska konkurrera med sina registrarer. Att inte erbjuda nyregistrering vore ett lämpligt sätt att påbörja en avveckling av .SE Direkt. Jag kan ha viss förståelse för att man inte ville att kunder skulle hamna mellan stolarna men...

Det hade varit intressant att få en förklaring till detta upplägg. Jag förstår inte varför man inte byter fullt ut till den nya affärsmodellen istället.

Internet Sweden 2011-01-31 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20390648)
WHAT?! Peter, stämmer det?? I så fall är det anmärkningsvärt!

Hej eng3l, Jag heter Peter och jobbar som bekant på .SE Registry och kan inte svara på vad .SE Direkt har i kikaren, men kan säga att jag inte känner till något alls om detta.

Citat:

Det är faktiskt inte en .SE Direkt policy utan det gäller samtliga registrarer och det är .SE som bestämt att det skall vara på det sättet. Personligen har jag tidigare framfört mina åsikter till dom att det bör ändras så att man när som helst kan förnya och det lät inte som något man såg som omöjligt. Mer feedback än så fick jag dock inte så det är nog inget som händer "inom kort".
..vi får väl se vad som händer..

eng3l 2011-01-31 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20390658)
Hej eng3l, Jag heter Peter och jobbar som bekant på .SE Registry och kan inte svara på vad .SE Direkt har i kikaren, men kan säga att jag inte känner till något alls om detta.

..vi får väl se vad som händer..

Det är jag medveten om, däremot så borde ju rimligtvis .SE/IIS veta vad deras egen registrar .SE Direkt har tänkt att införa för nya tjänster framöver? Speciellt med tanke på att IIS försvarat .SE Direkts existens med att man inte ämnar konkurrera med sina andra registrarer genom att inte erbjuda sådana tjänster?

Om .SE's/IIS inställning kring det har förändrats så tror jag definitivt att intressenter som registrars.se är intresserade av att få reda på det. då faller det ju naturligt att sådana frågor ställs till den organisation som faktiskt uttalat att det inte ska ske och inte till .SE Direkt?

Och om man vill ha tag på någon hos .SE Direkt som faktiskt kan svara på den frågan, vem ska man i så fall vända sig till om man vill undvika den vanliga kundtjänsten?

Personligen blir jag dessutom nästan alltid hänvisad till registrar supporten istället oavsett vad mitt ärende gäller hos .SE Direkt, men det kanske är en helt annan diskussion.

Internet Sweden 2011-01-31 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20390649)
Jag förstår bara inte vara registryt ska konkurrera med sina registrarer. Att inte erbjuda nyregistrering vore ett lämpligt sätt att påbörja en avveckling av .SE Direkt. Jag kan ha viss förståelse för att man inte ville att kunder skulle hamna mellan stolarna men...

Det hade varit intressant att få en förklaring till detta upplägg. Jag förstår inte varför man inte byter fullt ut till den nya affärsmodellen istället.

Tja, nu är detta styrelsebeslut låångt innan jag landade på .SE, så jag vare sig vill eller kan spekulera i tankarna inför beslutet..

Men, definiera gärna hur du menar med "konkurrera med sina registrarer"..

Tänker du prismässigt? (sist jag kontrollerade så registrerades ca 95% av alla .se-domäner genom registrarer som har ett lägre slutkundspris än .SE Direkt).

Tänker du kringtjänstmässigt? inga namnservrar, webbhotellsutrymme, e-mailtjänster o dyl. sätter ju ganska fort stopp för den konkurrensbilden..

.SE Direkts slutkundspriser har höjts sedan affärsmodellsbytet och enligt information jag fått är inte det sista gången det kommer att ske.

Men många slutkunder väljer faktiskt aktivt att ligga kvar hos .SE Direkt, med motiveringen att andra registrarers domänhanterare inte är på samma nivå som .SE Direkts domänhanterare.

Ytterligare en inte helt oviktig sak i sammanhanget är att .SE Direkt AVISERAR sina slutkunder - mao kan slutkunden låta bli att betala AVIen och domännamnet förfaller. Detta hör inte till vanligheten bland registrarkåren som FAKTURERAR kunden.

Det kanske kommer en dag när antalet domäner är så lågt att .SE söker en alternativ lösning - Men fram till en sån ev. dag så ser jag själv att registranterna själva ska få välja hos vilken registrar de vill ha sin domän - det är ju som bekant bara att klicka fram en auktoriseringskod i domänhanteraren för att flytta ut..

Internet Sweden 2011-01-31 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l (Inlägg 20390660)
Det är jag medveten om, däremot så borde ju rimligtvis .SE/IIS veta vad deras egen registrar .SE Direkt har tänkt att införa för nya tjänster framöver? Speciellt med tanke på att IIS försvarat .SE Direkts existens med att man inte ämnar konkurrera med sina andra registrarer genom att inte erbjuda sådana tjänster?

Om .SE's/IIS inställning kring det har förändrats så tror jag definitivt att intressenter som registrars.se är intresserade av att få reda på det. då faller det ju naturligt att sådana frågor ställs till den organisation som faktiskt uttalat att det inte ska ske och inte till .SE Direkt?

Och om man vill ha tag på någon hos .SE Direkt som faktiskt kan svara på den frågan, vem ska man i så fall vända sig till om man vill undvika den vanliga kundtjänsten?

Personligen blir jag dessutom nästan alltid hänvisad till registrar supporten istället oavsett vad mitt ärende gäller hos .SE Direkt, men det kanske är en helt annan diskussion.

Som jag skrivit, så har jag ingen kännedom om det, så jag är inte till mycket hjälp kring det.
Sen vet jag personligen inte vad flerårsregistreringar har med kringtjänster att göra..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson