![]() |
Skattediskussion - flyttade inlägg
Citat:
Dessutom anser jag att värnskatten skall bort även fast jag tjänar långt ifrån de summorna, tyvärr. Det svåra är var man ska skära ner. Jag tror att mycket kan ske genom effektiviseringar samt så tycker jag faktiskt att man borde dra ner på biståndet till diktaturer. Och så tycker jag att egenavgifterna ska sänkas för alla, inte bara ungdomar. Men så kommer det nog inte bli :/ |
Citat:
Info hos Skatteverket |
Citat:
|
Var glada att ni inte lever på 1970- och 80-talet. Då låg marginalskatten på 87 %. Ville man vara rik på den tiden så fick man se till att födas rik, eftersom man inte blev det av arbete. Idag är det trots allt inte omöjligt att arbeta sig rik, även om det är svårt pga det höga skattetrycket.
Unga och låginkomsttagare har dock en relativt låg skatt. I alla fall med svenska mått mätt. Så det går faktiskt att sänka sin skatt, utan att bidragsfuska eller att skattefiffla. Lösningen är att jobba mindre. Det finns få platser i världen där det är så billigt att ligga i TV-soffan och dricka öl som i Sverige, om man räknar i alternativkostnader :) |
Med tanke på att många flyttar ut sina bolag utomlands, även jättarna så vore det faktiskt bättre att sänka skatten till så låga nivåer att företag flyttar till Sverige istället för att spara på skatten. Skulle man samtidigt stoppa lite av bidragsåtgången så är det nog inte helt omöjligt att få ihop. Dessutom skulle detta innebära mindre arbetslöshet, och fler folk i arbete, alltså minskade kostnader på den andra sidan.
Jag tycker inte att man ska skämmas över att vara rik, det är något man kämpar för i många många år för. Och man lever ju bara en gång så varför ska man inte kunna få vara rik om man nu vill det? Skola och sjukvård ska vara som det är idag tycker jag, vägar beskattas ju redan i bensinkostnaden så den behöver inte belasta våra löner mer än så. Men bidragen kan man nog göra mycket på, återigen sänkta skatter innebär fler folk i arbete = mindre bidrag automatiskt. |
@Gustav. Den kunde faktiskt hamna på över 100% också skatten ibland. Om nu någon kommer ihåg Pomperipossa och Astrid Lindgren.
@Dave. Nu räcker det inte med att sänka skatten faktiskt för att hindra företag att flytta ut sin produktion från Sverige. Du behöver sänka lönerna en del också, runt 10:- per timme är väl den nivå vi behöver ha för att konkurrera med produktionen i länder som Kina. Då skulle företagen flytta hit. |
Alla företag flyttar ju inte pga av löner, man kan ha tillverkning i Kina mot 10k i timmen men företaget kvar här. Det jag tänkte mer på är att konkurrera inom Europa inte med hela världen :) det är ju en kamp man inte kan vinna
|
Fast bolagsbeskattningen är väl inte särskilt hög i europeisk jämförelse?
Det är skatt på arbete som är hög. Sedan ska vi komma ihåg att i många länder tillkommer kostander som t ex sjukvårdsförsäkring, pensioner etc som arbetsgivaren står för |
Sänk vinstskatten till 20% och det blir betydligt trevligare att driva företag i Sverige. Men jag vill inte ens gissa på hur stora förluster staten skulle göra på det.
Pengarna måste komma nåongstans ifrån så då lär arbetstagare få höja sina skatter :p |
Inkomstbortfallet skulle bli ungefär 22 miljarder med en sänkning till 20% från de nuvarande 26,3. Intäkterna ligger på c:a 90 miljarder per år. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3615035
Ett belopp som om man jämför med sänkningar av inkomstskatten inte är helt orealistisk. Frågan är bara vilka dynamiska effekter det skulle ge. Kanske bättre att lägga en slant på SJ så vi får behålla en del företag vi har http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...st_5874647.svd |
Citat:
Det märkliga i din och många andras tankegångar är att du vill se en anpassning mot framför allt extrema låglöne-länder (eftersom det är dit de flesta jobb försvinner). Vi kan inte konkurrera inom det området och ska inte heller göra det. |
För att svara lite på direkt ovanstående text så tänker jag mest på de företag som redan finns här och särskilt småföretagare. Om det blir lättare för oss att driva företag så kommer fler vilja göra det och en god spiral uppstår. Skatterna för storföretag i Sverige är nog ganska fördelaktiga och de skatteplanerar nog något enormt för att slippa skatt.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Livsstilstips: Det är en jättedålig idé att vara dryg när man besitter tveksam generell begåvningsnivå. -- I övrigt vill jag se en radikal förändring på skatterna. En sund och hälsosam förändring som inte skapar för mycket obalans. I dag -> Reggresiv skatt -> Platt skatt 30% -> Platt skatt 10-15% Så att vi alla talar samma språk. Sänka skatter innebär inte någon förlust - utan minskade intäkter. |
Citat:
Citat:
Är man dryg om man påpekar fel i resonemang? Eller bara om man har en annan åsikt än dig? Det var en väldigt självgod inställning må jag säga. Livsstilstips: Försök skriva relevanta svar :) |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Kaugesaar, hur många företag finns det i Sverige? Fuska inte genom att googla eller kolla på Wikipedia. Tror inte du har någon susning alls.
|
Citat:
Citat:
Ett företag kan påverka GDP lika mycket som hundra andra tillsammans. Tar man bort exempelvis arbetsgivaravgifterna helt så ökar givetvis lönsamheten hos företagen men det behöver inte vara rätt väg att gå för det. Att peka på siffror som dessa som enda vägledning är både dumdristigt, irrelevant och orimligt. Livslängden påverkas av mängder med faktorer och tror du att du kan dra några som helst direkta slutsatser på det viset så är du helt ute och cyklar. Det är ungefär lika meningsfullt som att säga att det är inte säkert man lever längre bara för att man sover 8 timmar varje natt. Vem har ens påstått att skatten skulle ha något med livslängden att göra? |
Citat:
Det är dock inte det som är intressant. Det finns ingen logik i resonemanget "det finns tillräckligt med företag". Att företagande har en väldigt stark korrelation med tillväxten i en ekonomi är väl ändå allmänt vedertaget. Att andra lågskatteländer springer om oss på mindre än 30 år borde tala sitt klarspråk. Det här är inga låglöne-länder utan det är länder där regleringarna är få, skatterna låga & villkorna rimliga. Det är ju faktiskt löjligt att ens diskutera, för vad är er lösning på "problemet"? Skall man få stå i kö för att starta företag? Skall företag nummer X och över straffbeskattas för att det finns för många företag? Citat:
Citat:
Du får jättegärna komma med exempel på annat än just företagande som bidrar till ekonomisk tillväxt och ökad BNP lika starkt som företagande gör. Det där med arbetsgivaravgifter är också jättfel - tar vi bort den kommer vi högst troligt se en ökad tillväxt. Men man bör dock var försiktig så att man inte skapar en obalans, inflationen hade blivit extrem om du chocksänker skatter med ~30 procentenheter. http://www.youtube.com/watch?v=gG3AKoL0vEs Citat:
|
Ja det måste vara ett helvete att driva företag i Sverige och de anställda är bara till besvär och kostar en massa pengar. Varför det finns företag i Sverige måste bero på att företagarna bara älskar att gå med förlust.
Eller hur... |
Citat:
Skulle vara intressant med en redovisning av var moderaterna får sina pengar.... skulle gissa att deras donatorer också kräver att få någonting tillbaka också... |
Skatterna i vårat land är ju helt otroliga. Hur många företag har inte flyttat utomlands pga det enorma skattetrycket. Jag tvivlar inte en sekund på att det skulle finnas fler jobb om skatterna var lägre.
När folk frågat mig om råd när de vill starta företag så brukar jag säga att jag inte rekommenderar att göra det i Sverige eftersom skatterna lätt dödar småföretagen. Jag blir lika irriterad varje gång jag tänker på att bidragstagande parasiter sitter och latar sig samtidigt som de får mina pengar helt gratis. |
Citat:
|
Citat:
Folk som är sjuka osv kan ju inte hjälpa att de inte kan jobba. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
En tanke om kommunal verksamhet och offentlig sektor, från verkligheten.
Helsingborgs stad upphandlade för en tid sedan tryckeritjänster. Kommunen ska inte längre syssla med verksamhet som finns i det privata näringslivet. Bra så långt. Företaget som vann upphandlingen var cirka 1 miljon dyrare än vad det kostade när kommunen själva gjorde jobbet. Ett annat företag, som var dubbelt så dyrt, har överklagat beslutet och riskerar faktiskt att vinna på grund av ett formfel, trots att det står utom allt tvivel att kommunen inte hade valt dem ändå, på grund av priset. Vinner du rättsprocessen kommer kommunen att tvingas att betala skadestånd på det belopp som detta företag skulle fått, OM de vunnit och utfört arbetet. Kontentan är att någonting som tidigare kostade 4 miljoner nu i värsta fall kan komma att kosta 5+8 = 13 miljoner. |
Jag kan inte förstå hur någon kan bli äcklad av att folk inte vill "jobba". Så indoktrinerade är vissa i pengatänket att de missar sitt riktiga liv. Personligen skulle jag gladeligen skita i att göra saker som jag inte brinner för om det inte vore för att alla människors liv styrs av något så fånigt, påhittat och falskt som pengar (skuld). Pengar som för övrigt inte ens finns på riktigt och en global samhällsstruktur som indirekt dödar mer personer än krig och allt annat skit men gagnar några få på toppen.
Jag blir "äcklad" av folk som bara tänker på pengar, men det är inte deras fel - det vet jag. |
Jag pratar inte löner, jag pratar skatter. Räkna från början vad vi betalar i skatt, från att du går upp och köper din macka på vägen till jobbet, tankar bilen innan du kommer fram till kontoret och på de 20 000 du fakturerar just den dagen. Den skatt vi betalar under hela dagen skulle kunna ge jobb till en till människa som annars aldrig kommer in i arbete. Lönerna kan vi inte sänka då vi har kostnader i vårt land, men beskattningen på våra löner, inkomster, bensin, moms, mm, mm, mm går att sänka då vi är ju bland dem länder som har mest skatt i världen idag.
Jag har inget emot att betala skatt och jag bidrar med många tusenlappar om året men i det långa loppet så lönar sig bättre att sänka skatten för då skapar man fler jobbtillfällen vilket indirekt minskar på utgiftssidan för bidrag mm... Den diskussionen bör vi inte föra här, utan skicka till regeringen... vi kommer inte åstadkomma ett skit genom att skriva i detta inlägg. Citat:
|
Citat:
Letar faktiskt efter liknande information, både för och emot utförsäljning/upphandling av kommunala verksamheter. Jag sitter just nu inför en period där vi går igenom en massa verksamheter för min nämnd som ska kolla om det går att sälja osv. Är ju bra om man har bra på fötterna innan man röstar själv :P. Och kunna argumentera för och emot är ju ganska viktigt om det är baserat på fakta :D. |
Citat:
Men jag håller med icehole. och jag delar mer än gärna med mig till kollektivet. Att skattesänkningar ger mer pengar till lön är en mantra som sägs och folk har inte en aning om att det inte stämmer. Ju mer vinst ett företag gör ju mer tjänar den som vill ha pengarna. Bara för man tjänar 500,000kr mer på ett år.. då anställer man inte en till. det händer ju bara inte det är en teori som inte har bevis i fakta. Och jag ogillar också starkt allas stora kärlek till egoistiskt ägande ;). Att alla får belöning och äga har jag dock inget emot alls. men nu är vårt samhälle byggt på att några få tjänar mycket och att MÅNGA skadas för att uppnå detta. |
Det är roligt att betala skatt.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
I grunden är jag positiv till att man gör såhär, men ibland känns det som att man tappar alla verklighetsförankring. I princip hela parkförvaltningen/gatukontoret/etc har sålts ut och drivs nu av PEAB. Trist nog vet ingen om det blivit billigare eller dyrare, arbetsmiljön (påstås) ha blivit sämre och de anställa (påstås) inte vara lika nöjda med sin arbetsplats. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson