WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Sweely startar EF, behöver hjälp... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045967)

Sweely 2011-01-18 21:03

Sweely startar EF, behöver hjälp...

Ska försöka hålla det hela så kort som möjligt.

Det är nu dags för mig att registrera firma. Jag vet hur man bär sig åt och vad det innebär - men det finns fortfarande en hel del som är oklart kring det hela, så jag har bestämt mig för att vänta med att skicka in min ansökan tills jag åtminstone fått hum om alltihop.

Jag har en hel del frågor, men hade i denna tråd endast ta upp en. Det där med skatter.

Har även läst på så mycket jag bara kan om moms, brutto, faktureringar och lite allt möjligt. Jag är helt fräsch inom det här området och kan i stort sett ingenting.

Nåväl. Jag valde att leta efter verktyg för att räkna ut min skatt. För att liksom, se så jag gjort rätt i mina uppställningar.

Hittade då till detta verktyg: http://www.verksamt.se/portal/web/gu...a-ut/din-skatt

...som visar att man får betala lite mer än 500K enbart i skatter ifall man tjänar en miljon kronor om året.

Nu lär jag visserligen inte tjäna in så pass mycket pengar, utan det var bara en siffra jag valde då allt blir så mycket enklare. Men jag kan inte låta bli att undra: är det något jag slagit fel? För man kan ju omöjligen betala runt 50%+ enbart i skatt på ens vinst.

Observera: jag är helt fräsch inom det här. Lär mig nya saker varje dag. Hoppas på ert överseende.

Conny Westh 2011-01-18 21:12

Jodå, 50% låter lite faktiskt.

Har du så stor vinst som en miljön så kan det vara bättre att ha ett AB så du kan komma undan med 26,3% i skatt på vinsten i bolaget.

Men det är om du tar ut det som lön som det blir dyrt.

Kan du berätta vilka siffror du matat in så blir det lättare att kolla om du "räknat fel".

Linuus 2011-01-18 21:13

Jopp! Runt 50% brukar man väl räkna med? :)

EDIT: Conny var lite snabbare...

delito 2011-01-18 21:15

Det är inte lätt att vara nystartad egen företagare i Sverige.

Är inte helt hundra men ifall du är under 26 år så har jag för mig att du betalar mindre i egen avgifter.
17% istället för 30+%?

Erik Stenman 2011-01-18 21:16

Men du måste ju redan nu haft runt 50% skatt om du gjort allt rätt utan EF?

Men det stämmer ändå inte med de flesta sådana verktyg. Det finns ett mycket bättre på skatteverkets hemsida för år 2011. Den tar hänsyn till grundavdraget som påverkas av inkomst.

Förenklat kan man säga att skatten är mellan 36 till >50 % för personer under 26 år beroende på hur mycket man tjänar.

Sweely 2011-01-18 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20388581)
Jodå, 50% låter lite faktiskt.

Har du så stor vinst som en miljön så kan det vara bättre att ha ett AB så du kan komma undan med 26,3% i skatt på vinsten i bolaget.

Men det är om du tar ut det som lön som det blir dyrt.

Kan du berätta vilka siffror du matat in så blir det lättare att kolla om du "räknat fel".

Jag var ganska generös, så att säga. Matade in en miljon kronor i den översta boxen "försäljning och utfört arbete" och utgick även från att jag hade 0 kronor i kostnader.

Detta då jag främst kommer jobba med egna projekt på nätet hemifrån. Har redan dator och ingenting nytt behöver köpas in. Webbhotellet/domänerna lär förnyas en gång om året, men det handlar max om tusen kronor.

Så, en miljon högst upp och 0 i resten. Blir enklare att förstå sig på alltet då.

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20388582)
Jopp! Runt 50% brukar man väl räkna med? :)

EDIT: Conny var lite snabbare...

Wah. Är det verkligen så mycket?

Det räknade jag inte med kan jag säga dig.

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20388584)
Men du måste ju redan nu haft runt 50% skatt om du gjort allt rätt utan EF?

Jag fyllde nyligen 18 och har innan dess inte haft så stora inkomster som affiliate. Några få tusen som mest. Visste (på fullaste allvar) inte om att man skulle skatta på inkomsterna från bl.a. AdSense/affiliatenätverk utan har fått reda på detta först nu när jag gått i tankarna att starta eget.

Så jag antar att jag inte gjort allt rätt.

tartareandesire 2011-01-18 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20388590)
JWah. Är det verkligen så mycket?

Välkommen till vi företagares värld :) Tycker dock det är bra att vi har så pass höga skatter.

nosnaj 2011-01-18 21:56

Citat:

Jag fyllde nyligen 18 och har innan dess inte haft så stora inkomster som affiliate. Några få tusen som mest. Visste (på fullaste allvar) inte om att man skulle skatta på inkomsterna från bl.a. AdSense/affiliatenätverk utan har fått reda på detta först nu när jag gått i tankarna att starta eget.

Vilken tur att du kan skicka in en ny deklaration till Skatteverket och rätta till dina fel ;)

Märkte också av alla skatter tydligare sen jag startade eget. Man vet t.ex. inte alltid om arbetsgivaravgifter/egenavgifter eftersom man bara ser det som står på lönespecifikationen.

Lycka till med uppstarten!

Sweely 2011-01-18 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20388595)
Välkommen till vi företagares värld :) Tycker dock det är bra att vi har så pass höga skatter.

Hoppas på att jag också får mig den inställningen i framtiden, för just nu känner jag inte riktigt så där kan jag säga dig...

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20388596)
Vilken tur att du kan skicka in en ny deklaration till Skatteverket och rätta till dina fel ;)

Märkte också av alla skatter tydligare sen jag startade eget. Man vet t.ex. inte alltid om arbetsgivaravgifter/egenavgifter eftersom man bara ser det som står på lönespecifikationen.

Lycka till med uppstarten!

Hah, mycket riktigt.

Men hur var det med att jag endast är 18 år fyllda? Någon som nämnde det ovan. Vad för procentsats kör jag?

captaindoe 2011-01-18 22:09

Sweely:
Om dina intäkter för 2010 var lägre än 17400kr så behöver du inte skatta. Så så länge dina affiliateinkomster från 2010 inte översteg det beloppet så har du inte gjort något fel alls. Sedan är det ytterligare 1200kr i pensionsavdrag. Det är endast belopp över detta som du behöver skatta på.

Sweely 2011-01-18 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20388599)
Sweely:
Om dina intäkter för 2010 var lägre än 17400kr så behöver du inte skatta. Så så länge dina affiliateinkomster från 2010 inte översteg det beloppet så har du inte gjort något fel alls. Sedan är det ytterligare 1200kr i pensionsavdrag. Det är endast belopp över detta som du behöver skatta på.

I'm going straight to hell.

Erik Stenman 2011-01-18 22:46

Här är min favorituträknare för skatt:
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html

audemars 2011-01-18 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20388600)
I'm going straight to hell.

Nätverken sköter skatter och övrigt om du är reggad som privatperson.

elitasson 2011-01-18 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20388608)
Här är min favorituträknare för skatt:
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html

Fifan. Har nog aldrig blivit så inspirerad och taggad på företagande som jag blev efter jag hade besökt den sidan!!!

hubbert 2011-01-19 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av elitasson (Inlägg 20388610)
Fifan. Har nog aldrig blivit så inspirerad och taggad på företagande som jag blev efter jag hade besökt den sidan!!!

Jo den är väl bra, den visar vad det är frågan om i framtiden. Nu går ju en hel del fält bort där om man inte har hus/kapitalinkomster/etc, ja eller ett litet vattenkraftverk på tomten.

Sedan är väl gränsen för det man skall skatta för mer kopplat till vad det handlar om när det gäller att sälja via då internet. Om du säljer varor på regelbunden basis skall det skattas för från första kronan http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000834.html
Men vad som är regelbundet eller hur affiliteinkomster hamnar i det perspektivet har jag inte kläm på.
Ett bra tips där är att ringa till Skattemyndigheten och fråga.

Westman 2011-01-19 07:00

captaindoe: Skatta nej, deklarera ja. Eller?

Conny Westh 2011-01-19 08:13

Citat:

Jag var ganska generös, så att säga. Matade in en miljon kronor i den översta boxen "försäljning och utfört arbete" och utgick även från att jag hade 0 kronor i kostnader.

Detta då jag främst kommer jobba med egna projekt på nätet hemifrån. Har redan dator och ingenting nytt behöver köpas in. Webbhotellet/domänerna lär förnyas en gång om året, men det handlar max om tusen kronor.

Så, en miljon högst upp och 0 i resten. Blir enklare att förstå sig på alltet då.

Wah. Är det verkligen så mycket?

Du ska inte räkna att du har 0 i kostnader, du ska ta upp alla kostnader som du har för ditt företagande, dator, hyra för lokal, inköp av material, årsavgifter för domäner, "lön" (Lönen är en kostnad i ett företag och du måste räkna med den som en kostnad) m.m.

Det är viktigt att din kalkyul är så realistisk som möjligt, glöm inte att du ska ha en riktig vinst i företaget utöver din lön.

Räkna som om du hade anställda som gör allt jobb och du själv inte gör något aktivt arbete i företaget utan det enda du får ut är "vinsten".

Du bör räkna med att ta ut en realistisk lön dvs minst 20 000 kr per månad, dvs 20000*12,2 => 305 000 kr per år.

Om du tar upp alla kostnader du har eller "borde" ha i företaget så kommer andelen skatt att minska av totalsumman.

Jag knappade in (för enskild firma):

Försäljning: 1000000 kr
Kostnad för material: 200000
Löner: 305000 kr (20000kr/mån*12,2)
Hyra av lokal: 120 000 kr/år (dvs 10 000 kr/mån)
Försärkringar: 7000 kr
Marknadsföring: 50 000 kr
Övriga kostnader: 50 000 kr
Summa kostnader 827 800 kr

Skatter att betala (förutom moms): 164 000 kr

Din Vinst: 104 000 kr

coredev 2011-01-19 08:51

Moderator: Flytta gärna den ideologiska diskussionen till en annan tråd :-)

Sweely: Skall du leva på ditt bolag eller skall du ha det vid sidan av studier / annan inkomst? Om du inte skall leva på det (= ta ut den lön från det) så kan du låta pengarna vara kvar i bolag och låta ditt bolag köpa och äga t.ex. elektronik som relaterar till din verksamhet. Du kan också gå kurser, utbildningar, vara med på konferenser etc utomlands och låta företaget stå för detta.

Om inkomsterna från bolaget skall gå till din huvudsakliga inkomst så måste du naturligtvis ta ut lön. Att ta ut lön istället för annan form av krånglig ersättning via bolag i utlandet är bra, för då betalar du även in till PPM, etc. Även om skattenivån kan tyckas hög så är det exakt samma skatt som arbetsgivare skulle betalat om du vore anställd. Är man duktig och har en bra affärside så är det inga problem att dra in pengar i företaget så att du får en trevlig lön.

Lycka till!

Westman 2011-01-19 09:14

Instämmer med coredev.

Att bara stirra sig blind på skattesatsen gör ingen glad och det finns som sagt så mycket man kan göra - lagligt - med inkomsterna innan beskattning för att man ska bli nog så glad.

Linuus 2011-01-19 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20388634)

Sweely: Skall du leva på ditt bolag eller skall du ha det vid sidan av studier / annan inkomst? Om du inte skall leva på det (= ta ut den lön från det) så kan du låta pengarna vara kvar i bolag och låta ditt bolag köpa och äga t.ex. elektronik som relaterar till din verksamhet. Du kan också gå kurser, utbildningar, vara med på konferenser etc utomlands och låta företaget stå för detta.

Om inkomsterna från bolaget skall gå till din huvudsakliga inkomst så måste du naturligtvis ta ut lön. Att ta ut lön istället för annan form av krånglig ersättning via bolag i utlandet är bra, för då betalar du även in till PPM, etc. Även om skattenivån kan tyckas hög så är det exakt samma skatt som arbetsgivare skulle betalat om du vore anställd. Är man duktig och har en bra affärside så är det inga problem att dra in pengar i företaget så att du får en trevlig lön.

Lycka till!

Fast nu gäller det ju enskild firma och då är väl vinsten din "lön". Du kan väl inte låta pengarna ligga kvar i företaget.

captaindoe 2011-01-19 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20388628)
captaindoe: Skatta nej, deklarera ja. Eller?

Är faktiskt inte hundra. När jag var yngre så jobbade jag på somrarna och jag behövde inte skatta någonting, men jag fick dock en deklaration som kom hem och den visade också att jag inte behövde skatta något. (Fick t.om pengar tillbaka för hade skattat lite).

När jag hörde av mig till Skatteverket och frågade så svarade de
"Hej!

Om du kommer att tjäna mindre än 17 400 kr under 2008 (17 100 kr under
2007) behöver du inte betala någon skatt. Använd i så fall detta intyg -
för utbetalning av lön utan skatteavdrag (pdf, 39 kB) som du kan skriva ut
och fylla i. Intyget lämnar du direkt till din arbetsgivare.

Du hittar mer information på den här sidan:
http://www.skatteverket.se/4.18e1b10...c80001023.html

Med vänliga hälsningar
Kerstin Svensson
Skatteverket, Servicejouren"

jonny 2011-01-19 13:05

Det ska deklareras i vilket fall

pelmered 2011-01-19 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av captaindoe (Inlägg 20388674)
Är faktiskt inte hundra. När jag var yngre så jobbade jag på somrarna och jag behövde inte skatta någonting, men jag fick dock en deklaration som kom hem och den visade också att jag inte behövde skatta något. (Fick t.om pengar tillbaka för hade skattat lite).

Hur gör du för att få pengar tillbaka om du inte skattat något?

Loco 2011-01-19 13:33

Vad är det egentligen för fördel att låta vinst kvarstå i företaget istället för att ta ut det i lön? Man får ju betala bolagsskatt på vinsten ändå så skatten blir väl mer eller mindre samma om man sen tar ut det i lön kommande år?

coredev 2011-01-19 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20388639)
Fast nu gäller det ju enskild firma och då är väl vinsten din "lön". Du kan väl inte låta pengarna ligga kvar i företaget.

Jag uttryckte mig lite dumt. Menade inte att pengarna skulle stanna i firman över årsskiftet. Menade att det finns mycket som man kan spendera pengar på som inte är lön per se. :-)

Gustav 2011-01-19 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20388639)

Du har expansionsfonden som gör att du kan behålla pengar i bolaget till en lägre skatt. Men allt man gör är så klart bara att skjuta på skatten, till den dagen då man tar ut pengarna.

Jag vill dock varna alla nyföretagare för att använda sig av dessa möjligheter i onödan. Som nyföretagare så har man ofta en låg lön och betalar lite i skatt. Att då skjuta skatten till senare år, då man betalar en högre skatt, är i många fall vansinnigt.

Hemligheten till att betala "låg" skatt är inte att försöka få ner sin skatt så mycket som möjligt de första åren. Utan det handlar om att försöka fördela inkomsterna så jämnt som möjligt över en längre period. Det ger en lägre skatt i längden, pga skattesystemets progressivitet.

Sweely 2011-01-19 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20388633)
Du ska inte räkna att du har 0 i kostnader, du ska ta upp alla kostnader som du har för ditt företagande, dator, hyra för lokal, inköp av material, årsavgifter för domäner, "lön" (Lönen är en kostnad i ett företag och du måste räkna med den som en kostnad) m.m.

Det är viktigt att din kalkyul är så realistisk som möjligt, glöm inte att du ska ha en riktig vinst i företaget utöver din lön.

Räkna som om du hade anställda som gör allt jobb och du själv inte gör något aktivt arbete i företaget utan det enda du får ut är "vinsten".

Du bör räkna med att ta ut en realistisk lön dvs minst 20 000 kr per månad, dvs 20000*12,2 => 305 000 kr per år.

Om du tar upp alla kostnader du har eller "borde" ha i företaget så kommer andelen skatt att minska av totalsumman.

Jag knappade in (för enskild firma):

Försäljning: 1000000 kr
Kostnad för material: 200000
Löner: 305000 kr (20000kr/mån*12,2)
Hyra av lokal: 120 000 kr/år (dvs 10 000 kr/mån)
Försärkringar: 7000 kr
Marknadsföring: 50 000 kr
Övriga kostnader: 50 000 kr
Summa kostnader 827 800 kr

Skatter att betala (förutom moms): 164 000 kr

Din Vinst: 104 000 kr

Tack. Jag sköter dock företagandet hemifrån till en början och har nästintill inga kostnader. Så min uträkning lär se något annorlunda ut.

Nåväl.

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20388634)

Lycka till!

Om 6 månader är tanken att jag skall kunna leva på mitt bolag.

Kan företaget enbart betala för t.ex. elektronik som relaterar till verksamheten? Hur är det med personliga saker jag känner för att köpa, får bolaget inte köpa det? Resor (semester)?

Som sagt, helt fräsh. Första företaget, lärde mig vad konkurs innebar först igår. Så pass ny är jag till det hela.

Tack! :)

kalasboll 2011-01-19 17:46

Nej du måste kunna motivera dina köp.

tartareandesire 2011-01-19 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20388713)
Kan företaget enbart betala för t.ex. elektronik som relaterar till verksamheten? Hur är det med personliga saker jag känner för att köpa, får bolaget inte köpa det? Resor (semester)?

Det måste vara produkter eller tjänster som huvudsakligen används i företaget och som kan motiveras. Skatteverket är ganska petiga om de väl kollar upp dig, särskilt om allt är som det ska i övrigt :)

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20388713)
Som sagt, helt fräsh. Första företaget, lärde mig vad konkurs innebar först igår. Så pass ny är jag till det hela.

Tack! :)

Kan rekommendera starta eget-kurserna som anordnas lite här och där.

Westman 2011-01-19 22:05

Sweely, med tanke på din kunskapsnivå gällande företagande etc. så instämmer jag till fullo med tartareandesire att starta eget-kurs rekommenderas. Skulle nästan vilja påstå att det är ett måste för att du ska kunna göra kloka val utifrån dina förutsättningar och behov.

Sweely 2011-01-19 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20388725)
Kan rekommendera starta eget-kurserna som anordnas lite här och där.

Det är det många som gör. Lär dra på en i slutet på februari!

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20388775)
Sweely, med tanke på din kunskapsnivå gällande företagande etc. så instämmer jag till fullo med tartareandesire att starta eget-kurs rekommenderas. Skulle nästan vilja påstå att det är ett måste för att du ska kunna göra kloka val utifrån dina förutsättningar och behov.

Jag kan inte mer än att hålla med. Letat upp en hel del information och har bestämt mig för gå att på en starta-eget kurs.

Westman 2011-01-19 22:36

Lysande! Då återstår väl bara att önska lycka till!

Conny Westh 2011-01-20 03:00

Jag vill oxkså vidarebefordra ett råd min revisor gav mig;

- Tjäna pengarna först, sen kan vi hitta luckor att stoppa dem i...

Detta med tanke på att det primära inte är att skatteplanera utan att hitta kunder som du kan tjäna pengar på i första hand. När du väl tjänar mycket pengar så kan du börja funder apå hur du ska få bäst utväxling av intäkterna....

col 2011-01-20 11:05

Kan rekommendera Nyföretagarcentrum (http://www.nyforetagarcentrum.com/) som ger kostnadsfri rådgivning vid start av företag.

Jim_Westergren 2011-01-20 11:10

Nabil,

För det första vill jag gratulera dig och önska dig lycka till för att du tagit steget att starta företag. Jo, räkna med ca 50% i skatt och egenavgifter om du tar ut allt som lön. Eller förresten så är den mycket mindre för dig eftersom du bara betalar ca 15% och inte ca 30% i egenavgifter eftersom du är ung. Det är tack vare en ny regel från Alliansen.

Citat:

Du betalar bara 14,88 procent om du inte fyllt 26 år vid årets ingång och inte har begärt en särskilda karensdagar.
Källa: http://www.skatteverket.se/foretagor...800020987.html

Men nu ska jag ge dig mitt bästa tips för den situation du just nu är i som jag själv var i sommaren 2005.

Ta ut så lite egna uttag (lön) som möjligt. Ta bara ut så att du klarar dig och håll nere alla privata utgifter. Investera resten av pengarna i domäner, sajter, SEO, Adwords, rekam, anlitande av skribenter osv osv. Och givetvis spara alla kvitton.

Du skattar nämligen bara på vinsten, och du tänkar nämligen helt fel med 0 i utgifter. Du ska skriva av så mycket som möjligt. Ditt nya företag kan till exempel köpa din privata dator och skrivare från dig (under 5 tusen så att det inte blir lagertillgång), du kanske kan hyra ett rum och dra av en kostnad på det osv osv. Inte exakt säker på detaljerna, kolla med skatteverket.

Om du får in 500 tusen på ett år. 80 tusen tar du ut privat för att leva billigt på och 420 tusen investerar du i sådana saker som får ditt företag och dina inkomster att växa. Då skattar du bara på 80 tusen.

Sedan när du börjar få in en stor inkomst kan du ta ut mer i lön.

Värre blir det sen när man som mig har fru och barn och frun gillar att resa = nettolön på minst 16 tusen = företaget måste få in minst 35 tusen per månad för att överhuvudtaget gå runt.

Sweely 2011-01-20 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20388801)
Jag vill oxkså vidarebefordra en råd min revisor gav mig;

- Tjäna pengarna först, sen kan vi hitta luckor att stoppa dem i...

Detta med tanke på att det primära inte är att skatteplanera utan att hitta kunder som du kan tjänapengar på i första hand. När du väl tj'änar mycket pengar så kan du börja funder apå hur du ska få bäst utväxling av intäkterna....

Ett antal kunder har jag redan. Dessa lyckades jag knipa innan jag registrerade firman. Det är de nuvarande kunderna som är anledningen till att jag startar firman. Går ju inte att fakturera annars.

Möjligtvis via något sånt där faktureringsgrejs - men det är jag inte sugen på av uppenbara anledningar.

Citat:

Ursprungligen postat av col (Inlägg 20388832)
Kan rekommendera Nyföretagarcentrum (http://www.nyforetagarcentrum.com/) som ger kostnadsfri rådgivning vid start av företag.

Tar mig en titt på det.

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20388833)
Nabil,

För det första vill jag gratulera dig och önska dig lycka till för att du tagit steget att starta företag. Jo, räkna med ca 50% i skatt och egenavgifter om du tar ut allt som lön. Eller förresten så är den mycket mindre för dig eftersom du bara betalar ca 15% och inte ca 30% i egenavgifter eftersom du är ung. Det är tack vare en ny regel från Alliansen.

Källa: http://www.skatteverket.se/foretagor...800020987.html

Men nu ska jag ge dig mitt bästa tips för den situation du just nu är i som jag själv var i sommaren 2005.

Ta ut så lite egna uttag (lön) som möjligt. Ta bara ut så att du klarar dig och håll nere alla privata utgifter. Investera resten av pengarna i domäner, sajter, SEO, Adwords, rekam, anlitande av skribenter osv osv. Och givetvis spara alla kvitton.

Du skattar nämligen bara på vinsten, och du tänkar nämligen helt fel med 0 i utgifter. Du ska skriva av så mycket som möjligt. Ditt nya företag kan till exempel köpa din privata dator och skrivare från dig (under 5 tusen så att det inte blir lagertillgång), du kanske kan hyra ett rum och dra av en kostnad på det osv osv. Inte exakt säker på detaljerna, kolla med skatteverket.

Om du får in 500 tusen på ett år. 80 tusen tar du ut privat för att leva billigt på och 420 tusen investerar du i sådana saker som får ditt företag och dina inkomster att växa. Då skattar du bara på 80 tusen.

Sedan när du börjar få in en stor inkomst kan du ta ut mer i lön.

Värre blir det sen när man som mig har fru och barn och frun gillar att resa = nettolön på minst 16 tusen = företaget måste få in minst 35 tusen per månad för att överhuvudtaget gå runt.

Tack för dina tips Jim! Sitter här med ett anteckningsblock och skriver ner allt.

Du säger att man inte skall ta ut lön, utan låta så mycket som möjligt bara flöda inom företagets gränser, så att säga. Men det suger ju...

Blir ju lite som en ond cirkel - att man tjänar massa pengar men inte gör något av dem utan endast låter dem flöda inom företaget, låter dem växa men undviker att ta ut en lön.

Jim_Westergren 2011-01-20 13:36

Ja det är så jag menar. Men jag menar i början kanske det första året tills du har en bra stabil omsättning i företaget.

Sweely 2011-01-20 13:43

Tack för dina tips. Förstår vad du menar och har även tänkt på det hela själv - det låter ganska logiskt :)

Conny Westh 2011-01-22 05:50

Lär dig den svår akonsten att rälkna på alla affärsupplägg innan du genomför. Man kan hitta oanade guldkorn. Men det priära är alltid kunderna...

design.se 2011-01-22 10:01

Glöm bara inte att "den som spar den har". Andra året kanske går sämre eller det blir plötsligt en världskris. Lägg undan pengar, antingen i expansionsfonder, privat sparande eller investera vinsten klokt ifall du plötsligt hamnar i pengaknipa. Annars blir det som för många andra företagare "Hej Arbetsförmedlingen, här kommer jag"...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson