![]() |
Sökes nytt webhotell
Jag funderar allvarligt på att lämna Binero. Dels pga deras driftstörningar, dels. pga att jag aldrig får ett klart besked om när de kan erbjuda SSL. Har ett konto hos Loopia men de känns inte heller aktuella. Oderland har jag lämnat.
Finns det något webhotell som kan erbjuda PHP/MYSQL/APACHE, driftsäkerhet, SSL i delad miljö, och bättre accesstider än vad Binero har mäktat med senaste tiden? Sedan undrar jag också varför inget webhotell erbjuder en webhotelltjänst utan massa e-posttjänster. Jag kör via Google Apps (som många andra)... |
Hur mycket lagringsutrymme och trafik behöver du?
|
Levonline har det du frågar efter.
Att e-post ingår är för att en majoritet av kunderna efterfrågar det. Att du väljer att använda en konkurrent för e-posten hindrar inte webbhotellet från att baka in det i sina paket. |
Citat:
|
Jag kan rekommendera City Network, bytte själv från binero..
|
Vad var det för fel på Oderland. Min uppfattning efter att ha läst trådar här på forumet är att de verkar vara ett av de bästa valen.
|
Citat:
|
Jag säger City Network..
Dock så är jag osäker på hur de gör med SSL, vill du sätta in ditt egna SSL cert, eller använda ett cert som leverantören tillhandahåller? |
säger det igen :-) cpanel med ssl manager är fint.
|
kpk och abergman - SSL hanterar du med enkelhet direkt i vår nya kontrollpanel.
Funktionsmässigt känns det väl som hygienfaktorer för de flesta webbhotellen. Tror de flesta har stöd för vad du önskar. DMa gärna om du har några specifika frågor. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vi har ett projekt nu som kommer att snygga upp det rejält inom 2-3 månader. ... nej, INTE ODERLAND 2.0, men GUI kommer göras om en del samt systemen byggas ihop av en extern firma denna gång inkl vår hemsida. |
Citat:
Spännande spännande! Blir det systemförändringar också eller bara kosmetiskt? |
abergman - du bra fråga. Har inte koll på det sedan nya systemet lanserades och måste kolla upp. Du kan självklart köra ditt eget...
|
Kör egen server så har du den stabiliteten som du själv väljer.
Antingen VPS, eller Dedikerad hosting. http://www.google.se/#hl=sv&biw=1280...e2709163dec485 Tycker i och försäg att Binero har bra upptid för det priset man betalar 69 kr x 12 = 828 / 365 = 2,26 kr. Det är alltså 2,26 kr du betalar per dag för att du ska ha ett stabilt webhotell??? 2,26 av dom ska då täcka tekniker och även support. server el , internet. Om du betalar 2,26 kr per dag för att du ska ha en stabil it drift så borde du nästan vara glad att du har så pass hög upptid som det ändå motförmodan levererar. Har man affärskritisk verksamhet så bör man lägga ut i alla fall någon 1000 lapp eller mera för att få en redundant lösning för sina sidor och en bra support och ett serviceavtal. i stora hela om man drar in många 1000 lappar om dagen på sin hemsida så är det en fis i rymden. det blir alltså 12.000 per år och då kan jag garantera dig att du får en drift som funkar, Ett företag i dag ska inte ha några problem med enbart 12.000 kr för en stabil tjänst. det är lite som andra säger, Man får det man betalar för. |
Citat:
|
Jag få kolla måndag. Men flera tusen är det dock inte för eget. Ett SSL går av för en hundring (99:-) per månad. Så även med eget cert blir det inte mer än 1200 per år. Kanske finns de som gör det billigare dessutom?
|
Det finns ju faktiskt tom gratiscert numera, de är dock inte CA i alla browsers vilket givetvis är problematiskt. Nya browsers ska dock ha dem som CA direkt. http://cert.startcom.org/ exempelvis.
Annars kan du ju själv köpa in ett cert från en valfri större leverantör (Comodos InstantSSL är bra och inte alltför dyra) och på så sätt slippa kostnaden som alla webhotell lägger på för det hela. Det enda du betalar då är eventuell kostnad för att ta en egen IP samt installationsavgift, båda bör vara engångsavgifter hos de flesta. Citynetwork kör ju med ett *.citynetwork.se-cert, så om de tillåter det så borde du ju kunna få en mindomän.citynetwork.se med SSL enabled utan en faktiskt kostnad eftersom du då inte behöver egen IP eller någon större mängd installation. Reservationer för felskrivningar eller hjärnmissar :) |
Citat:
Vill man sedan bygga in samma driftsäkerhet som webbhotellet så måste man skaffa flera servrar med lastbalanserare. Det kan räcka med två maskiner för det. Med bara en enda maskin får du inte speciellt goda chanser för driftsäkerheten. Det går förstås att öka driftsäkerheten genom att köra virtuella maskiner på sin enda fysiska maskin, men det eliminerar inte hårdvarufel eller fel i virtualiseringsplattformen. Det man förlorar med en dedikerad server är ofta arbetskraften som ingår i det delade webbhotellet. Med en dedikerad server gäller i första hand att man själv administrerar maskinen. Man kan köpa till arbetet men då kostar det extra. Det jag vill komma fram till är att man inte kan förvänta sig något särskilt av att gå från ett delat webbhotell till en dedikerad server. En dedikerad server är (nästan) som en råvara, och det delade webbhotellet är en förfinad produkt bestående av flera råvaror. Att webbhotellet råkar bli billigare är för att det är många kunder som delar på kostnaden, inte för att driftsäkerheten är lägre. För 1000:- i månaden är du inte garanterad någon vidare driftsäkerhet på egen server. |
Citat:
Jag förstår inte varför så många på det här forumet hävdar att en egen IP bör vara en engångsavgift. RIPE tar ju ut årsavgifter baserat på hur många IP-adresser man innehar. Visst är det en stor engångskostnad att sätta upp routingen och SSL-konfigurationen, men det är inte den enda kostnaden i SSL-driften. |
Absolut Emil!
Är med på det du menar och förstår hur du tycker att det är. Om man ska då erbjuda lastbalanserade servrar och mysql cluster och annat smått och gott så kostar de mera. Och som binero som tar ut 2,26 kr per dag för att ge en tjänst så har man absolut inga garantier på att man har ett lastbalanserat webhotell eftersom kostnaden är relativt låg. Har man många kunder så absolut gör 2,26 kr / dag ett underverk. Men tar man er till exempel så tar ni 99 kr per månad 1200 cirka / år. så är det 3,2 kr per dag. Och det gör ganska mycket i olika sammanhang när man har ett pris som kanske täcker det man söker. har man 1000 kunder a 3,2 kr /dag är omsättningen på det ganska ok per månad. : 102 400 kr när binero står på en kostnad av 1000 kunder 2,26 kr = 72 320 kr. Är ganska stor skillnad i vinst här. Och ja har man bara en ensam liten hemsida som inte drar så mycket så ska du absolut inte behöva köpa en hel server eller en vps. För absolut är inte de heller 100% säkert. Ska vi prata upptid som går emot 100% så ska man gärna ha lastbalanserare och webbservrar i olika länder och failover nätverk för att det ska ens vara nårbart. Ett webbhotell som erbjuder flera noder med lastbalanserare och annat smått och gott är ett webbhotell som är värt att betala åtminstone 200 kr i månaden. |
Vilken tur att du valt att lämna BINERO.
Jag rekommenderar Oderland som fungerar helt prima. Annars finns glesys ifall du istället vill ha en VPS. Lycka till! |
Någonting säger mig att Alpha är på krigsstigen :-)
|
RVN: Hur menar du då?
Utveckla gärna så kan jag veckla in det.. :) EDIT: Allt jag skrivit stämmer, annars får du bevisa motsatsen så kan jag självfallet ta bort det. |
Ville bara återkomma för de som hade frågat. Vi tillåter inte vårt cert att köras av alla så att säga. Vill man ha SSL får man köra tjänsten SSL hos oss - dvs där du har ett eget cert. Enkelt att fixa men kostar en hundring i månaden.
|
vpssquad funkar bra för mig och jag tror att de har det du söker.
|
Citat:
|
Citat:
|
Nackdel med vps.net är att det är inte svenska servrar. Inte heller svensk support.
Och finns många såna ute på nätet, Och då brukar support vara ett minne blått. |
Citat:
Jag väntar fortfarande på besked när detta kan tänkas vara löst. |
Citat:
|
Aj - det är tanken och funktionaliteten skall förstås vara där. Som jag förstår det inväntas svar från vår leverantör. Håll ut - svar kommer.
tartareandesire - i vårt fall så stämmer det till viss del. Viss funktionalitet är inte där men kommer mycket snart. I gengäld kör vi på en solid plattform som gör att vi kan växa på rätt sätt och erbjuda mycket mer framöver. :-) |
Jag har nu provat City Network under en längre tid - helt ok! Inga större anmärkningar.
Stora nackdelen med CN är supporten! De lovar ringa upp inom några timmar - och har snart väntat i två dygn på deras samtal och jag tror faktiskt inte att de kommer att ringa upp. Därför ringer jag upp och frågar om samma hjälp då får jag istället veta utav en annan medarbetare att "extra support" kostar pengar. I det senaste samtalet dumförklarades så mycket att jag sitter just nu och skäms... Hos Binero fick jag hjälp med ett WP-plugin som påverkade sidan, och detta utan att hosta upp extra slantar. Tack och hej, City Network! |
Citat:
|
Citat:
Men när person 1 inte ringer upp och jag tar saken i mina egna händer och ringer upp supporten igen för att istället mötas av att det kostar pengar för "extra support". Vart är förtroendet?? Och, hur kommer det sig att person 1 inte sa att det skulle kosta extra, men det gör person 2? Personalet på supporten är väl inte anställda utav två olika företag? |
Citat:
|
Citat:
Om supporten sagt att de ska ringa upp så kan det vara så att de vill dubbelkolla själva vart felet sitter och om det är något som ingår eller inte, det är inte omöjligt att de ringt upp och bett om ursäkt och meddelat att det du vill ha hjälp med inte ingår i avtalet. |
Hej Fender! Låter som en olycklig kommunikation. Visst - det finns gränser för vad den fria supporten gör - men är det standardsaker är det självklart något du ska få hjälp med. Jag tar gärna upp det med dem direkt - och du får gärna skicka ett PM till mig om det.
|
Flyttade vissa sidor från binero till oderland och kan varmt rekomendera dem, flyter på riktigt bra.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson