WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Dålig stil Loopia (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045821)

Kedi 2011-01-11 15:41

Dålig stil Loopia
 
Jag har en domän som jag ej kunnat förnyat eftersom LOOPIA gav fan i att skicka en faktura och det hör till att en webbhotell skickar en faktura så att man kan betala domänen.

Nu riskerar jag förlorar på grund av detta och tack vare att Loopia slarvade med att skicka en faktura ....

Har konton som är kopplad till en email adress som jag har under det domän som gick ut och som jag ej kunde betala i tid tack vare Loopia.

Förbannad dålig stil av Loopia att göra så här.

Tyvärr kan jag inte skriva här vilket domän det rör sig om ...

Timofey 2011-01-11 15:43

Hur förklarar Loopia händelsen efter din kontakt med deras support?

Kedi 2011-01-11 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Timofey (Inlägg 20387212)
Hur förklarar Loopia händelsen efter din kontakt med deras support?

De har inte förklarat någonting utan de ställde bara frågan om de skulle återaktivera domänen o skicka en ny faktura ... de ville ens ta ansvar för detta ...

Anders Larsson 2011-01-11 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20387218)
De har inte förklarat någonting utan de ställde bara frågan om de skulle återaktivera domänen o skicka en ny faktura ... de ville ens ta ansvar för detta ...

Håller med om att det är dålig stil om de inte har skickat någon faktura. Rent juridiskt har de dock inte gjort något fel, du har ett eget ansvar att inse att du borde betala.

Mer troligt, med tanke på att hela deras faktureringssystem är automatiskt, är att mailet med fakturan inte har kommit fram.

Kedi 2011-01-11 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20387224)
Håller med om att det är dålig stil om de inte har skickat någon faktura. Rent juridiskt har de dock inte gjort något fel, du har ett eget ansvar att inse att du borde betala.

Mer troligt, med tanke på att hela deras faktureringssystem är automatiskt, är att mailet med fakturan inte har kommit fram.

Det hör till att skicka ut en faktura så skyll inte på mig när felet ligger hos Loopia i detta fall.

LoopiaAB 2011-01-11 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20387233)
Det hör till att skicka ut en faktura så skyll inte på mig när felet ligger hos Loopia i detta fall.

Hej

Skicka vilket domännamn det till mig så ska jag kika på detta snarast.

/Jimmie

jonny 2011-01-11 16:53

Du har inte fått någon faktura så du har inte betalat och domännamnet har slutat fungera? Loopia erbjuder sig att rätta till felet men du är förbannad för att Loopia inte har bett om ursäkt, var det rätt?

MusikMixen 2011-01-11 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20387233)
Det hör till att skicka ut en faktura så skyll inte på mig när felet ligger hos Loopia i detta fall.

Anders har rätt! Det är upp till köparen att själv hålla reda på sina fakturor och vanliga räkningar. Så egentligen har de faktiskt inte gjort något fel.

Själv kör jag med deras "pre-paid" system med några kronor på kontot, är helnöjd.. :)

Anders Larsson 2011-01-11 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20387233)
Det hör till att skicka ut en faktura så skyll inte på mig när felet ligger hos Loopia i detta fall.

Jag håller med dig, och det skrev jag också. Men rent juridiskt är det ditt ansvar att hålla koll på att det är dags att betala dina tjänster.

Har själv råkat ut för samma, både hos Loopia och Binero, så de är inget specifikt för någon. Kollar du här på WN har flera samma problem med olika företag.

Men mest troligt är att fakturan är skapad och skickad, men att den fastnat i ett spamfilter, haft en felaktig kontaktuppgift eller liknande.

FredrikNas 2011-01-11 19:01

Det är bara att ta fram popcorn och luta sig tillbaka... dom här trådarna blir alltid bra!

pelmered 2011-01-11 19:15

Det är som sagt ditt eget ansvar att se till att alla faktureringsuppgifter är korrekta så att fakturor kommer fram och som sagt är det även ditt ansvar att håll koll på när du ska betala dina tjänster.

Loopia kan inte på något sätt garantera att mailet med fakturan kommer fram.

Det borde väl dock inte vara några problem att köpa tillbaka domänen den släpps väl inte förens 60 dagar eller vad det är efter att den har inaktiverats?

tartareandesire 2011-01-11 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20387272)
Det är bara att ta fram popcorn och luta sig tillbaka... dom här trådarna blir alltid bra!

Majs är bara gott i oförstörd form :)

Jag har ett stort antal domännamn både hos Binero och Loopia och har faktiskt ALDRIG råkat ut för detta så jag tror inte att det är särskilt vanligt. Enda gången det hänt mig var när ett webbhotell kursade. Däremot kan det ju vara intressant att ta reda på anledningen i samtliga fall så att webbhotellen kan täppa till där det brister.

Micke_N 2011-01-11 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20387277)
Det är som sagt ditt eget ansvar att se till att alla faktureringsuppgifter är korrekta så att fakturor kommer fram och som sagt är det även ditt ansvar att håll koll på när du ska betala dina tjänster.

Loopia kan inte på något sätt garantera att mailet med fakturan kommer fram.

Det borde väl dock inte vara några problem att köpa tillbaka domänen den släpps väl inte förens 60 dagar eller vad det är efter att den har inaktiverats?

Det är Loopias ansvar att SKICKA fakturorna de skriver de själva i sina villkor. Så när de INTE skickar någon faktura gör de fel.

"4.2 Inför en ny avtalsperiod skickar Loopia ut minst en faktura för förnyelse av domännamn, om domännamnet kan förnyas av Loopia"

Att Loopia inte skicka faktura har hänt mig också och svaret blev då från Loopia.

"Det som falerat här är att inga förnyelsefakturor eller påminnelser
skickades ut, trots att domännamnen skulle förnyas. Detta beklagar vi
naturligtvis.
"

Det fanns heller ingen faktura tillgänlig i kundzonen så då är det kanske inte så lätt att betala om det inte finns något underlag.

Så det som står i deras villkor följer dem inte och när de själva bryter mot det och man får problem när de inte håller sin del av avtalet så ber de bara om ursäkt och tycker att det räcker.

Så ja, dålig stil av Loopia. Kan bara hålla med.

/M

EvaF 2011-01-11 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20387211)
Jag har en domän som jag ej kunnat förnyat eftersom LOOPIA gav fan i att skicka en faktura och det hör till att en webbhotell skickar en faktura så att man kan betala domänen.

Nu riskerar jag förlorar på grund av detta och tack vare att Loopia slarvade med att skicka en faktura ....

Har konton som är kopplad till en email adress som jag har under det domän som gick ut och som jag ej kunde betala i tid tack vare Loopia.

Förbannad dålig stil av Loopia att göra så här.

Tyvärr kan jag inte skriva här vilket domän det rör sig om ...


Jag har blivit kontaktad av andra domännamnsinnehavare som råkat ut för samma sak nyligen och som undrar om jag kan lösa problemet åt dem. Det har jag lite svårt för....

Dennis Holm 2011-01-11 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20387272)
Det är bara att ta fram popcorn och luta sig tillbaka... dom här trådarna blir alltid bra!

det är tur man har domainz så man slipper sådant här :).
Och att man har separat system som endast är specialliserat på att ta hand om mina domäner som inte är .se.

Men domainz har räddat mig när jag varit nära att missa mina privata domäner :).
Nämnde jag att jag använder domainz för att slippa problem? :D

JensS 2011-01-11 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kedi (Inlägg 20387211)
Jag har en domän som jag ej kunnat förnyat eftersom LOOPIA gav fan i att skicka en faktura och det hör till att en webbhotell skickar en faktura så att man kan betala domänen.

Nu riskerar jag förlorar på grund av detta och tack vare att Loopia slarvade med att skicka en faktura ....

Har konton som är kopplad till en email adress som jag har under det domän som gick ut och som jag ej kunde betala i tid tack vare Loopia.

Förbannad dålig stil av Loopia att göra så här.

Tyvärr kan jag inte skriva här vilket domän det rör sig om ...

Loopia förnyar väl webbhotellsdomäner per automatik så då borde väl domänen vara förnyad.
Jag har aldrig varit med om att Loopia missat en faktura på de domäner jag har haft hos dem. Däremot så fastnade de i Gmails spamfilter ett tag vilket var irriterande. Har du kikat om inte så är fallet?

LoopiaAB 2011-01-12 08:18

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20387305)
Loopia förnyar väl webbhotellsdomäner per automatik så då borde väl domänen vara förnyad.
Jag har aldrig varit med om att Loopia missat en faktura på de domäner jag har haft hos dem. Däremot så fastnade de i Gmails spamfilter ett tag vilket var irriterande. Har du kikat om inte så är fallet?

Domännamn i webbhotell förnyas inte sedan den 2010-12-01 längre med automatik utan man måste betala fakturan.

http://blogg.loopia.se/2010/11/01/uppdaterade-avtal/

Jag skulle gärna vilja veta vilket domännamn detta gäller så vi kan kika på vad som hänt.

Kedi 2011-01-12 17:09

Loopia bad om ursäkt för att informationen var bristfällig ... anledningen till kunde uppstå var att något gick fel när domänen skulle flytta från konto a till konto b för ja ... ungefär 4 till 6 månader sedan ... kommer ej ihåg när det skedde.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson